خلبان شهبازی در گفتگو با خبرآنلاین، لحظه به لحظه فرود اضطراری پرواز 743 مسکو به تهران را تشریح کرد

امید سلیمی بنی: خلبان هوشنگ شهبازی، مرد 55 ساله میانه ای، قهرمان فرود بوئینگ بدون چرخ است. او در گفتگو با خبرآنلاین، لحظه به لحظه فرود در پرواز 743 مسکو به تهران را تشریح کرد که در ادامه می خوانید.

 

کاپیتان شهبازی، چرا زمانی که از مسکو بلند شدید، متوجه نشدید چرخها نقص دارد؟
زمان تیک آف (بلند شدن) این مشکل و نقص مشخص نمی شود. آنجا چرخها باز بود و ما روی زمین مسکو بودیم، طبیعتا چرخها را بعد از بلند شدن هواپیما از زمین می بندیم. پرواز ایران ایر از مسکو به تهران، به دلیل قوانین بین المللی دارای دو گروه ناوبری هواپیما بود. چون هر گروه باید ساعات خاص و محدودی را در روز پرواز کند. دو گروه خلبان و کمک خلبان و کمک مهندس در این پرواز بود. گروه اول، صبح از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی رفت، بعد از آنجا به مسکو پرواز کرد. بعد از سوار شدن مسافران، ما گروه دوم بودیم که از مسکو به تهران پریدیم. پرواز بدون هیچ مشکلی در ارتفاع 37 هزار پایی حدود 3ساعت و نیم انجام شد.

 

پس شما هنگام فرود متوجه شدید چرخهای دماغه هواپیما باز نمی شود؟
برای درخواست کم کردن ارتفاع لازم است مسایلی را در هواپیما رعایت کنیم. زمانی که شروع کنیم کارهای فرود را روی فرودگاه امام انجام دهیم، از خلبان بغل دستم درخواست کردم چرخها را پایین بدهد، آنجا بود که متوجه شدیم چرخهای دماغه هواپیما پایین نیامد. ما نشستن را فراموش کردیم و درخواست کردیم برای رفع نقص به آسمان ساوه برویم.

 

چرا آسمان ساوه؟
معمولا برای هر پروازی که به مشکل بر می خورد، اطراف فرودگاه، هواپیما مجبور می شود از خط پروازی خارج شود تا اشکال را برطرف کند و برگردد برای فرود. ما از خط فرود فرودگاه امام خارج شدیم و بالای رود شور نزدیک ساوه رفتیم، آنجا دستورالعمل های کارخانه سازنده را برای بازشدن چرخ دماغه سه چهار بار انجام می دادیم. وقتی به نتیجه نرسیدیم، درخواست کردم مهرآباد بنشینم.

 

چرا مهرآباد؟ چرا در همان فرودگاه امام ننشستید؟
همین را برج مراقبت مهرآباد پرسید. گفتم فرودگاه امام یک باند فعال بیشتر ندارد و در صورتی که ما فرود اضطراری داشته باشیم باند بسته خواهد شد و لاجرم تمام پروازهای بین المللی ما تغییر مسیر می دادند. این برای آبروی کشور ما خوب نیست که با بسته شدن یک باند، فرودگاه از کار بیفتد. از طرف دیگر احتمال داشت خدای نکرده هواپیما آتش بگیرد و اگر بنزین آتش می گرفت، اوضاع کاملا از کنترل خارج می شد. در مهرآباد کمکهای پزشکی و آتش نشانی، زودتر و راحتتر در دسترس قرار می گرفت.

 

مگر این امکانات در فرودگاه امام نبود؟
قطعا بود، ولی من مطمئن نبودم کمکهای پزشکی و آتش نشانی به موقع برسد، چون بعد مسافت هم مطرح بود. من بایستی به فکر مسافران باشم، هر کاری لازم است باید انجام بدهم مسافران آسیب نبینند.

 

و فرود آمدید؟
نه به این سادگی که می گویید یا در فیلم می بینید. خوشبختی من این بود در آن پرواز معلم خلبانهای دیگر حضور داشتند. با لطف خدا و وجود آنها من توانستم این کار را کنم. دوستانی مانند استاد رستگارفر معلم خلبان، عقدایی معلم خلبان و خلبان قربانپور کمک زیادی به فرود کردند.

 

برگردیم به موضوع باز نشدن چرخها، آیا این هواپیما قبلا هم دچار مشکل شده بود؟
به هیچ عنوان، در چندین پرواز قبلی هیچ مشکلی در چرخ دماغه این هواپیما نبود. پرواز قبلی هم پرواز مسکو بود و ما مشکلی نداشتیم. البته علت اشکال را از قسمت فنی باید بپرسید. درست است مهندس مکانیک هستم ولی از لحاظ تخصصی نمی توانم بگویم این اشکال چه بود.

 

سن هواپیما بوئینگ 727 که مجبور به فرود شد، چند سال است؟
فکر می کنم از سال 1976 وارد ایران ایر شده.

 

و همین موضوع یا قطعات مستهلک باعث مشکل نشد؟
عرض کردم نمی دانم. این را از بخش فنی باید بپرسید.

 

برمی گردیم به لحظه فرود. احتمال حادثه، مانند سوختن هواپیما و شعله ور شدن بنزین چقدر بود؟
همیشه این احتمال در فرودهای اضطراری هست. وقتی از تهران درخواست کردم روی مهرآباد بنشینم، روی آسمان کهریزک، چند دقیقه ای پرواز کردم تا بقیه سوخت اضافه هواپیما را بسوزاندم. این به نفع مسافران در سانحه احتمال است. میزان سوخت در هواپیما، حساب و کتاب دارد، بنزین پرواز مسکو به تهران حساب می شود و احتمال می دهیم اگر باند بسته بود تا اصفهان برویم و نیم ساعت هم برای پریدن روی اصفهان بنزین ذخیره می کنیم و علاوه بر تمام این سوختها، باید ده درصد کل بنزین را هم باید در باک داشته باشیم. همه اینها برنامه ریزی آموزش خلبان موجود است.

 

پس مطمئن بودید بنزین اضافه در باک نیست؟
بله، وقتی درجه سوخت را کنترل کردم، با مسافران صحبت کردم و وضعیت را توضیح دادم. همه اتمام حجتها را با همه اعضای تیم پرواز انجام دادم و دستور آمادگی برای تخلیه به مهمانداران دادم. به طور کلی در هر سانحه و اشکال که خلبان احساس کند، دستور تخلیه سریع می دهد، در عرض 30 ثانیه توسط مهمانداران، سرسره های اضطراری باز می شود تا همه به سرعت بیرون بروند، وگرنه می سوزند. به همکاران گفتم هر وقت این علامت- که زنگ خاصی است- را شنیدید، بلافاصله درها را باز کنید. سرسره های نجات بعد از باز شدن درها پایین می پرند و مردم می توانند خارج شوند.

 

نقش مهمانداران در این فرود چه بود؟
شاید مردم ندانند که وظیفه اصلی مهمانداران، کمک به مسافران در حالت اضطراری است تا جانشان را نجات دهند. مهماندار، وقتی بیکار است می تواند سرویس دهد، ولی وظیفه اصلی اش هدایت سریع مسافران به بیرون در موقع اضطرار است.

 

و نشستید؟
من بعد از اینکه اجازه گرفتم بنشینم، کارهای کارخانه سازنده را به دقت انجام دادم و چرخهای اصلی را به آرامی روی زمین گذاشتم.

 

بله، ما هم در فیلم دیدیم که چقدر هواپیما آرام و راحت روی زمین نشست.
باید من را در آن لحظه می دیدید چقدر دارم عرق می ریزم و چه هیجانی دارم که هواپیما ناگهان آتش نگیرد و از باند بیرون نرود. کنترلی روی هواپیما نداشتم. هواپیما وقتی روی هوا می پرد، قابل کنترل است. هر چه سرعت کمتر می شد، دماغه سنگینتر می شود. وقتی روی باند می نشیند، با فرمان می شود آن را کنترل کرد، ولی این فرمان هم روی چرخهای دماغه کنترل دارد. در فرود ما هم اصلا چرخها باز نشده بود. برای همین، هر لحظه ممکن بود هواپیما از باند منحرف شود و به جایی برخورد کند. روی حرکت آن، کنترلی نداشتم. تنها کنترلی که داشتم اختلاف ترمز روی پای چپ و راست بود. چون هواپیما، دو پدال ترمز دارد. از اختلاف این دو ترمز استفاده کردم تا هواپیما از باند منحرف نشود.

 

و مشکلی بعد از فرود و توقف پیش نیامد؟
شکر خدا، دماغه آتش نگرفت. دماغه بسیار سرخ شده بود. آتش نشانی سریع وارد باند شد و با آب، دماغه را خنک کرد. مسافرها هم به موقع از هواپیما و از طریق سرسره ها پایین آمدند و به فرودگاه رفتند. خوشبختانه تیمهای امدادی در فرودگاه بسیار آماده بودند و همه پیش بینیها انجام شده بود و مسافران جانشان حفظ شد.

 

تاکنون با کسی که این تجربه را داشته، گفتگو کرده اید؟
این تجربه بسیار کم است. من هم تجربه نداشتم، ولی آموزش لازم را دیده بودم. تصور نمی کردم کنترل هواپیما اینقدر بدون فرمان و چرخ، مشکل باشد.

 

از آن روز که پرواز دیگری نداشته اید؟
قانونی وجود دارد که هر خلبان هر سانحه یا حادثه تا اطلاع ثانوی اجازه پرواز ندارد، چه کار خوب انجام داده باشد یا بد. همه این گزارشها خوانده شود، مصاحبه ها و بررسیها انجام شود و اگر تشخیص دادند کسی مقصر است تنبیه می شود، هر کسی مقصر نباشد دوباره به سر کار می رود. من هم طبق این قانون الان در خانه ام و کار نرفته ام.

 

این مرخصی اجباری، با حقوق است؟
نه، کسانی که منتظر بازگشت به کار هستند حقوقشان از بین می رود. یعنی ممکن است دو ماه حقوق نگیریم.

 

فکر می کردم تشویق شده اید؟
تا حالا نشده ام ولی قرار است بررسیها انجام شود تا ببینم چه تصمیمی گرفته می شود.

 

وقتی وارد خانه شدید، خانمتان می دانست؟
بله، وقتی برگشتم خانه به خانمم گفتم صندوق صدقاتت درست کار کرد و خراب نبود. او همیشه موقع پروازهای من، صدقه می دهد.
45/233

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 119
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 10
    nباید این برادر عزیز برای قصوری که کرده حداقل 5 ضربه شلاق بخورد تا دفعه دیگه متوجه باشد که جان مسافران بسیار عزیز مسکو را به خطر الوده نکند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 11
    يك شكلي تيتر زده ايد انگار طرف رو بردن زندان خودش توضيح داد همه جيز طبق روال قانوني داره پيش ميره يك احسنت هم به اين خلبان كه با اين مهارت و منطق اين اتفاق رو ختم به خير كرد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    16 0
    آفرین به این خلبان شجاع
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 1
    بسيار جالب.
  • شهرام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    14 0
    آفرین و دست مریزاد بر این خلبان دلاور ای کاش حداقل مسافرین اینقدر معرفت داشتن و ایشان را تشویق می کردند.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    18 0
    بايد سر تا پاي اين خلبان رو طلا گرفت
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 0
    خداوندا همچنین کسانی رو برای مردم ما ایران عزیز نگه دارد خداوندا همیشه به این خلبان شادی بده .
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    14 0
    خدا تشویقت کند اینها که عددی نیستند رزق و روزی هم دست خدا است که تو را صحیح و سالم به آغوش گرم خانواده برگرداند .
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 0
    درود بر این خلبان شجاع و کارکشته. به نظر من ایران بهترین و کارکشته ترین و مظلوم ترین خلبان های دنیا رو داره چرا که با این هواپیماهای اسقاطی به بهترین وجه ممکن عمل میکنن ولی اگه خدایی نکرده اتفاقی بیافته همه ی تقصیرها رو میندازن گردن خلبان های مظلوم.
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 0
    آفرین براین شهامت و فداکاری.ماهم خلبانانی داریمحرفه ای مثله کشورهای پیشرفته.خوشم امد
  • امین IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    درود برایشان اتفاقی که به فاجعه تبدیل نشد هنر وتخصص ایشان بوده شایسته است مسوولین سپاس داری ویژه ای از ایشان بکنند مگر اینکه ناراحت ازدست دادن سوژه افکار عمومی خود باشند
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 1
    واقعا" هم که صندوق صدقات و وجود چنین انسانهای ماهری موجب سلامتی مسافران می شود. بهتر نیست تا خرید یا اجاره هواپیماهای نو تر ، تعطیلش کنیم؟
  • اکبر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 1
    نجات دادن جون این همه آدم کار کمی نیست.دمت گرم کاپیتان شهبازی :)
  • بدون نام DE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 1
    زنده باد کاپیتان شهبازی زنده باد تیم پروازی
  • حمید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    257 3
    خدا به این استاد عزیزخیر و برکت و عمر طولانی و خدا نگدار ش در آسمان و زمین باسد که اول به فکر جون مردم و بعد جون خودش هست
    • ایرج IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
      10 0
      همان طور که همیشه رو بلندا هستی،در تمام زندگی ات سربلند و موفق بشی کاپیتان
  • بدون نام DE ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    267 5
    همیشه سلامت و موفق باشید کاپیتان:)
    • رهگذر AE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
      15 0
      راز این منفی ها چیه؟خیلی دلم میخواد بدونم کی و با چه انگیزه ای این منفی ها را داده چون واقعا براش دلواپسم و باید حتما خودش را به یک روانپزشک معرفی کند.احتمالا خیلی دلش میخواسته هواپیما سقوط کنه
    • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
      8 0
      من معنی این منفی ها رو نمی فهمم
  • سعید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    262 3
    درود خدا برشرف وانسانیت شما
  • احمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    220 4
    خدا رو شکر
  • احسان IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 0
    دمت گرم...
  • آفاق IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 0
    آفرين و درود و خداوند را هزاران بار شكر مي گوييم
  • صالح IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    20 0
    دست و پای این مرد را باید بوسید ، سر تا پای این بزرگ مرد را باید طلا گرفت که در آن لحظات سخت مرگ و زندگی به فکر آبروی کشورش است و جان مسافران را چون جان خویش می داند. ( قابل توجه برخی مسئولین )داستان این فرود حرفه ای و معجزه آسا باید در کتب درسی دانش آموزان ایران و جهان آورده وتدریس شود. خدا قوت کاپیتان.
  • سحر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 0
    خدایا خلبانان ورانندگان ومسافرانشان وهمه ایرانیان را چه در آسمان وچه در روی زمین سلامت به مقصدشان برسان.
  • arshama NL ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    Drood be in ostad, Dolat bayad in khalaban ra tashveegh koneh va be morkhasee ba hoghoogh befresteh.
  • مهدی AM ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    خداروشکر.باز هم فرسودگی ناوگان هوایی نزدیک بود سانحه بده.باز هم خداروشکر
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    درود بر کاپیتان شهبازی... جا دارد نهاد ریاست جمهوری به ایشان نشان شجاعت بدهد.
  • azin IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    ضمن تشکر از این خلبان فهمیده و شجاع امیدوارم همیشه سلامت باشند فقط در مورد صدقه و صندوق صدقه عرض کنم صدقه دادن خیلی خوبه ولی متاسفانه با توجه به آمارهای موجود معلوم نیست این همه پول صندوقهای صدقات کجا میره اگه خواستید تا برایتان حساب کنم که درآمد 7 میلیون صندوق صدقه در سال چقدر میشه!! بهتره انسان صدقه رو خودش مستقیم به فقیر بده فقیر هم که تا دلتون بخواد هست اگه نیست که خوش به حالمون!
  • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    لا اقل بايد به اندازه حقوق دو ماهش بهش تشويقي بدن.
  • مهدي!!! IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    9 1
    سر تا پايشان را بايد طلا گرفت ، يك خلبان مجرب از صد هواپيما ارزشش بيشتر است ، بايد تشويق شود.
  • مسعود IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    اون يه نفري كه نظر منفي ميده آدم جالبي بايد باشه!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    باید به کسانی مثل شما مدال افتخار داد آقای شهبازی عزیز...واقعا که خدا حفظتون کنه ...
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    امثال کاپیتان شهبازی ها مایه افتخار و مباهات این کشور هستند. به سهم خودم به ایشان و سایر کادر پروازی دست مریزاد می گویم و ضمن آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان امیدوارم از کار نامبرده به نحو شایسته تقدیر شود.
  • احمد (دبیر میانه ای ) IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    آقا هوشنگ فامیل ما خانواده نیکنامیها در میانه است براش آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم
  • مهندس IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    در کشور ما معمولا به کسانی که خرابکاری می کنند تشویق داده میشود بهتر است پس از بررسی های لازم این خلبان که وظیفه خود را به درستی انجام داده است تشویق شود. تا فرقی میان افراد سهل انگار و وظیفه شناس باشد. بایستی ملاک تخصص و برگشت آموزشهای داده شده در موقع لازم باشد نه آیتم های جانبی که شاید چندان در مواقع لازم به کار نمی آید.
  • آلفر هیچکاک IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 0
    خلبان آمریکایی که موفق به فرود آوردن هواپیما روی رودخانه شد تقدیر و تشکر شد به او مدال شجاعت دادن به اون پول دادن ........ این خلبان ایرانی نیازی به مدال شجاعت یا پول ندارد لطفا نان زن و بچه وی راقطع نکنید
  • vahid IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    ای کاش همه مثل این کاپیتان احساس مسئولیت داشتن
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    مواظب خودت باش از خیر تشویق بگذر من همسن تو مصلحت تورا در ان میبینم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    ما ایرانی ها به مهارت وشجاعت این خلبان ماهر باید افتخار کنیم درود بر شرفت خلبان هوشنگ شهبازی
  • فرهاد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    2 0
    ای ولله کاپیتان ، کارت درسته
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    قدر این سرمایه ها را بیشتر باید دانست ... دست مریزاد خلبان
  • رضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    ای کاش بعضی از مسئولین ما یک میلیاردیم احساس مسئولیت و مردم دوستی شما را داشتند امیدوارم در تمام مراحل زندگیتان موفق باشید ضمنا شاید به دلیل جبران کسری 3000 میلیاردی حقوق شما پایمال شود
  • حسين IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    من نميدانم تشكر و خسته نباشيد از انهايي كه به فكر انسانها هستند چرا بايد نظر منفي داشته باشد اينها منطقشان چيست حرفشان چيست واقعا متاسفم .انسانيت كم كم فراموش ميشود خدا به دادمان برسد.
  • بدون نام NO ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 0
    درود بر شرف شما استاد عزیز.
  • محمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    2 15
    مردان با غیرت ایرانی همیشه و در همه حال به عشق رهبر به عشق وطن و به عشق شهدا ی عزیزمان در تمام صحنه ها جانفشانی می کنند
  • بدون نام US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    شرکت های هواپیمایی که به فکر جون مردم نیستند باز جای شکر داره خلبانها هستند یه افتخار ریگه برای خطوط هوایی کشور عزیزمان
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    شير مادرت حلالت باشه، با اين موضوع از ايراني بودن خود بسيار احساس غرور مي كنم و به خلبانان ايران افتخار مي كنم و از ته وجود از خداي متعال سلامتي تمام ايرانيان را خواستارم.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 2
    1-شانس آوردن 2-اگه خلبان مقصر باشه باید اخراج و جریمه نقدی و ... بشه 3-چرا از هواپیمای که 35 سال پیش ( البته به گفته خودشون ) وارد کشور شده استفاده میکنید 4-افرادی که سوار هواپیما میشن خودشون هم مقصر هستند از قدیم گفتن از ماست که بر ماست . شما که میدونید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن هستش پس چرا سوار هواپیماهای میشید که احتمال سقوطشون بالاست . چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی 5-خاک بر سر روسیه و چین و ... که رای مثبت میدن به قطعنامه های که باعث میشه مردم جونشون به خطر بیافته . بعد دم از حقوق بشر میزنند . چرا قطعات هواپیماهای مسافرتی رو شامل تحریم قرار میدید ؟ ممنون از سایت خبر آنلاین
  • اسد منصوری IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    درود بر شما مرد بزرگ و قهرمان.خدا همیشه و در همه حال پشت و پناهت باشد . مایه افتخاری.
  • بدون نام US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    درود بيكران بر كاپيتان شهبازی. شما باعث افتخاريد. نشان درجه يك لياقت، حق شماست.
  • امير IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    درود بر شرفتان كاپيتان كاش همه مثل تو به فكر ايراني و ايران بودند
  • منوچهر IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    درود به انسانیتت جناب شهبازی. درود به شرفت. همیشه پیروز باشی. امیدوارم اونجوری که شایسته است ازت تقدیر بشه.
  • حمیدرضا IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    خیلی لذت بردم از دیدن این تصاویر و به قابلیت خلبان های ایرانی غرّه شدم آفرین بر شما خدا نگهدار و حافظ شما باشد انشا الله کاپیتان شهبازی درود بر غیرت شما
  • مصطفي IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    چه انسانهاي باشرفي تو اين مملكت داريم كه در سخت ترين مواقع به فكر آبروي اين مملكتند .كاش يه كم قدر اين خلبان شناخته شود .من حس ميكنم به خاطر مسايل مصلحتي كه ممكنه آمار حوادث كشور بالا بره اين حادثه رسانه اي نشده واين به نظر من درست نيست‏. مردم حق دارن بدونند
  • نیما آرین IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    زنده باشی کاپیتان
  • بدون نام CH ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    10 0
    اگر کاپیتان در سوئیس زندگی می کرد و با هواپیمای خارج از رده می پره؛ به عنوان قهرمان ملی از ایشان تجلیل به عمل می آوردند. ولی بنده خدا همین که تا الان بازداشت نشده باید خدا را شکر کند. البنه بازنشستگی اجباری در انتظار ایشان است. در هر حال درود به شرف و مردانگی و غیرت و تخصص ایشان باد!
  • بدون نام IN ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    7 1
    حوادث نظیر این در سوانح هوایی نادر ند وبا توجه به مهارت و توانمندی بی نظیر ایشان از بروز واقعه ناگوار جلو گیری کرد که کاملا قابل تقدیر است و امید است مسئولین نیز قدر چنین بزرگانی را بدانند
  • محسن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    یاشاسین
  • بدون نام US ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 2
    مطمنا بسته شدن باند فرودگاه امام و آبروي مملکت و اينها تأثيري در انتخاب فرودگاه مهر اباد نداشته . دليل اين خلبان فقط و فقط امکانات مهرآباد و بعد مسافت کم تا بيمارستانهاي تهران در صورت بروز حادثه انحراف يا آتش سوزي و نجات جان خودش و مسافران بوده.
  • دوست IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    خدمت به مردم ووطن دوستی یعنی این موفق باش کاپیتان عزیز اجرشماراخداخواهددادهرچندبندگانش بی مهری کنند
  • میلاد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    خدایا ازاین که این قهرمان توانست عمر دیگه ای به مسافرها ببخشه همیشه سلامت بدارش
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    دوست دارم کاپیتان
  • بدون نام CZ ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 0
    khalabane aziz,,khaste nabashi,,az samime ghalbam arezoo mikonam hamishe saye shoma bar sare khanevade mohtaramat va hamvatanane azizat bashad,shado salamat bashi hamishe,az tarafe hame hamvatananam az shoma mamnunam,
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    pishnahad mikonam site shoma pish ghadam beshe va baraye on daste az hamvatanai ke ghadrdane ishon hastan va mikhan tashakor konan az ishon ye marasem bezare ya ye rahi baraye resondane hadaya
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    9 0
    جالب اینجاست که خلبان نگران ابروی بین المللی ایران هست اما بعصی مسئولین نه .یادش بخیر احمد خرم دفتر کارشو منتقل کرد فرودگاه امام تا روز افتتاح اما بعد از گذشت 7 سال هنوز یک باند فعال داره... افرین به شرف و غیرت کاپیتان شهبازی و تیم پروازیش
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    دمت گرم.خییییییییییلی مردی!!!
  • فريد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    خسته نباشيد كاپيتان اگر خانواده هاي مسافرين بدونند كه حقوق نگرفتيد حتما به سراغتون ميان فقط در خبر ذكر نكرديد كه اين اتفاق كي رخ داده؟
  • مرجان US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    100 سال خود و خانواده ات زنده و سلامت باشید
  • علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    انشالله خدا نگهدارتون باشه
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    من به شخصه به شما افتخار می کنم. به داشتن همچین هموطنانی افتخار می کنم.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 0
    من که چند سال است توبه کردم و پشت دستم را داغ گذاشتم تا سوار هواپیما خصوصا داخلی نشوم ؛خدا به این خلبانها و کادر پرواز که مجبورند با این هواپیماهای قراضه بپرند رحم کند
  • saeed US ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    ما به داشتن شما افتخار می کنیم .
  • بدون نام AE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 1
    این صفحه رو که خوندم احساس غرور کرد اخه ایرانی همیشه میتواند خدا همیشه پشت و پناهت باشه کاپیتان . به خدا این هواپیماهای که کاپیتانای ما دارن باش میپرن هیچکی نمیتونه باش به این راهتی بپره چه برسه به به نقص فنی هم بر بخوره .یا علی
  • KIUMARS AJDARI NL ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    Eftekhar mikonam ke Ham mihani mesle shoma daram.Khodavand negahdare shoma va khanevadeh azizetan bashad.Daste mehrabanetan ra ke jane 100 ensane bi gonah ra nejat dad az rahe door mifeshoram va roye mahetan ra miboosam.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    . . . . .خلبان عزیز و استاد ارجمند . . . شما قبول زحمت بفرمایین با توجه به اینکه در هر هفته یک نقص فنی جدی در هواپیاماها و ناوبری و راهبری آنها صورت میگیرد یک کلاس روش فرود آوردن هواپیما بر روی باند را دیگر همکاران آموزش دائمی دهید. . . البته اگربگذارندتان... . . زیاد هم مصاحبه نکنید ..... . .
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 0
    برای شما وخانواده محترمتان آرزوی سلامتی دارم کاپیتان شهبازی
  • صادق IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    نظرات مخالف بالا رو اصلا درک نمی کنم؟ یعنی این دوستان نفرین می کنند این خلبان رو که به کمک خدا جون مردم رو نجات داده؟ یا نباید خدا رو توی این شرایط تحریمی شکر کرد ک پرواز مشکل داری به مرگ 200 نفر منجر نشده؟!
  • بدون نام US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 3
    واقعا واسه این سایتتون متاسفم که فوق تخصص سانسور در نظرات رو داره . چرا ظزفیت حداقل انتقدات رو ندارین؟؟؟ شما رسالت خبری خودتونو زیر سوال می برین چون در منشور شما اصل بی طرفی به عنوان اصلی مهم محشوب میشه که متاسفانه شما ندارین. به احتمال زیاد این نظر رو هم نمیذارین و یا اگر هم بذارین میخواین بگین که بله ............ ما هم هستیم. متاسفم براتون
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    12 0
    وقتی فیلم رو برای بار اول دیدم، موهای تنم سیخ شده بود و حالا که این مصاحبه رو خوندم و دارم این کامنتو می نویسم، به پهنای صورت دارم اشک می ریزم. شما قهرمان ملی من هستید کاپیتان. به شما افتخار می کنم و آرزوی سلامت. هنوز یادم نرفته که در آمریکا وقتی کاپیتان سالنبرگر تونست طی یک فرود اضطراری، هواپیما رو روی رودخانه هادسن سالم فرود بیاره، چجوری ازش تقدیر و تمجید شد. حتی مجسمه او رو ساختند و با اوباما دیدار کرد. امیدوارم قدر افرادی مثل شما بیشتر دانسته شود.
  • ساسان IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    به وجود شما افتخار می کنم کاپیتان.
  • abbas US ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    68 0
    شخصیت واعتبار این اشخاص به شغلشان است ومن تنها می توانم بگویم درودبه شرافت شغلییت
  • عليرضا جابري IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    واقعاً دمه همتون گرم چاكر يرو بكس ايران اير نوكرتيم
  • ReZa HU ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    15 0
    عاشقتم ! نجاتِ جون ۱۱۳ نفر کار بزرگیه مخصوصاً با این هواپیماها که ۳۵ -۴۰ سال عمر دارند ! اگه هرجای دیگه دنیا بود که اونجا هواپیما‌هاشون نو هست ،کل دنیارو با اسمِ تو پر میکردن ! یادم میاد اون خلبانِ آمریکائی که چند سال پیش روی رودخانه فرود اومد ! چطوری ازش تقدیر کردند !
  • رحمان IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 0
    درود بر این قهرمان
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 0
    دقت کردید فرودگاه امام چه وضع درامی داره. در پروازی که از استانبول بر می گشتم یک مسافر حالش به هم خورد و تشنج کرد. کل امکانات پزشکی فرودگاه یک آمبولانس از اون مدلهای وانتی قدیمی بود. حتی یک دونه آمبولانس کد دار اونجا نبود که لوازم احیا را داشته باشه. خلبان حق داشته بر گرده مهرآباد
  • شهرام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 6
    1-شانس آوردن 2-اگه خلبان مقصر باشه باید اخراج و جریمه نقدی و ... بشه 3-چرا از هواپیمای که 35 سال پیش ( البته به گفته خودشون ) وارد کشور شده استفاده میکنید 4-افرادی که سوار هواپیما میشن خودشون هم مقصر هستند از قدیم گفتن از ماست که بر ماست . شما که میدونید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن هستش پس چرا سوار هواپیماهای میشید که احتمال سقوطشون بالاست . چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی 5-خاک بر سر روسیه و چین و ... که رای مثبت میدن به قطعنامه های که باعث میشه مردم جونشون به خطر بیافته . بعد دم از حقوق بشر میزنند . چرا قطعات هواپیماهای مسافرتی رو شامل تحریم قرار میدید ؟ ممنون از سایت خبر آنلاین
  • cyrus US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    9 0
    پسر کارت درسته-اگه اینجا بودی یکی دو تا سر شونت میزدم
  • بدون نام US ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    22 0
    من دورادور دست و پای این کاپیتان عزیز را میبوسم و امیدوارم دولت نیز ایشان را تشویق کند ، چون واضح است که کاپیتان شهبازی چه کار سختی را انجام داده اند و هواپیمای کهنه را با حداقل خسارت رو زمین نشانده اند ، و نیز جا دارد از استاد رستگارفر معلم خلبان، عقدایی معلم خلبان و خلبان قربانپور نیز تقدیر و تشکر بکنم.
  • vali US ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    18 0
    سلام کاپیتان . قطعا مسافران این پرواز تا سال ها به خاطر خواهند داشت که ادامه زندگیشان را مدیون مهارت و وجدان بیدار یک خلبان سرفراز هستند . تشویق ها زودگذر و فانی اند . آنچه برای شما باقی خواهد بود دعای خیر مسافران این هواپیما و هزاران نفر غیر مسافر در ایران و سراسر جهان است . به وجودت در ایران افتخار می کنیم .
  • sam CA ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    2 10
    bihkiya kapitan khoda pedar sandogh sadaghe ro biyamorze?????
  • مسعود IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    18 0
    سلام کاپیتان شهبازی این رابدانیددعای خیرملت ایران وبخصوص تمای خانواده نجات یافتگان این پرواز پشت وپناهتان هست وهمیشه خواهدبودوبدانیداثرات آنرادرزندگی خودوخانواده خواهی دیدولی حداقل مسئولین هواپیمایی قبل ازنظرکارشناسی کاملا برایشان مسلم است که شماچه کاربزرگی انجام داده اید(من بیسوادمیدانم چه رسدبه آنها که مسئول وباتجربه هستند)حداقل زبانی ویاباچاپ مطلبی درجرایدازشماتشکرمیکردندتابرای دیگران ایجادانگیزه ومایه دلگرمی شود که فرق کارخوب وبارزش مشخص شودهرچند که پرواضح است که شمااین کاررابرای تشویق انجام نداده ایدخداوندپشت وپناهتان
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    16 0
    درود خدا برشرف وانسانیت شما
  • بدون نام TH ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    21 0
    بنده خدا چرا نباید حقوق بگیره؟ به جای اینکه یه پاداش توپ بهش بدن
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 3
    بعید میدانم هواپیماهای فوکر و توپولوف را بشود اینگونه کنترل کرد.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    29 2
    حکم اهوراست به اهریمنان پارسیان تا به ابد قهرمان خلبان شهبازی دوستت داریم تو باعث افتخار مایی
  • بدون نام DE ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    29 0
    واقعا درود به شما ما به خلبان هایی مثل شما افتخار میکنیم.
  • فریبرز IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    22 1
    آرزوی سربلندی در پیشگاه خداوند . oitt
  • مهندس بیکار IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    3 40
    l- اولا به خلبان شهبازی و همکارانشان خسته نباشید میگویم و ارزوی موفقیت ایشان وهمکارانشان را دارم 2- در تعجبم از اینکه همه مردم ما ماشاالله کارشناس پرواز هستند و فقط با دیدن فیلم لندینگ هواپیما و خواندن یک مصاحبه با هیجان و احساسات شدید کادر پروازی را تبرئه و حتی قهرمان و شایسته مدال کردند که من هم امیدوارم اینگونه باشد فقط زود و احساسی قضاوت نمیکنم! 3- متاسفانه اکثر نظر دهندگان به جنبه معنوی قضیه توجهی ندارند و ان لطف خدا در این ماجرا بوده که بحمدالله بخیر گذشته، توسل و نذورات و دعاهای مسافران و کادر پروازی در ان لحظات بسیار سخت ،صدقات همسر خلبان و سایر مسافران همگی در بخیر گذشتن این ماجرا موثر بوده است چرا که بنا بر احادیث موثق از پیامبر اسلام و ائمه اطهار " صدقه دفع بلاست و ادامه...
  • بدون نام MY ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    23 0
    الحق كه شهباز هستي كاپيتان. خدا حفظت كنه.
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    21 0
    درود بر شما و بر همسر محترم شما که با عشق و علاقه همسر خود را بدرقه می کنند و با دادن صدقه چشم انتظار شما برای بازگشتتان به خانه هستند. خداوند حافظتان باشد
  • مهندس IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    15 0
    هنر نزد ایرانیان است و بس
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    چقدر ايشون شبيه بهرام شغيع هستن.اوس و قوس دار!
  • راهنما IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    19 0
    این خلبان شجاع باعث افتخار همه ایرانیان است.امیدوارم بزودی تشئیق شود.
  • نمینی DE ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    9 0
    به کوروش بالیدیم و برای استینو جانز نالیدیم اما هیچ فکر این را نکردیم که چرا خلبان شهبازی که جان صد ها نفر را نجات داد و ماتمی بس بزرگ را به لبخند و شادی بدل ساخته و ملت ایران زمین را،از غم و اندوهی نوین بدور ساخت را..... فراموش کرده ایم؟؟؟؟؟؟؟؟ کاش روزنامه ای .... وبلاگی ... خبر نگاری .... تلویزیونی .... هم از شهامت این خلبان ملی میگفت!!!! خلبان شهبازی دست مریزآد که هنر تو شاد ساختن ملت ایران بود !!!
  • مژگان عباسلو US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    12 0
    دمش گرم. سرش سلامت. عمرش طولانی.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    3 23
    چیه این قدر شلوغش کردین این فقط یک اتفاق همراه با کمی شانس بود.
  • بدون نام MY ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    9 0
    به سلامتی اون خلبانی که بدون چرخ جلو هواپیما رو با کم ترین آسیب نشوند اما یه کلیپ چند ثانیه ای صداسیما واسه تقدیر ازش نشون نداد
  • بدون نام US ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    4 1
    به نظر من باید خسارت خط افتادن زیر هواپیما هم از این خلبان شجاع مملکت باید گرفت .. روی هواپیما خط افتاده اونم ایران ایر ...
  • مژده IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    10 0
    با سلام ضمن تقدیر و قدردانی از این ایرانی فرهیخته و کاردان که حتی در مصاحبه هم قدر خوبیها را می داند ... و اما تشویق :باید محاسبه کرد میزان خسارتی راکه ببار می آمد خسارات وارده به هواپیما ،میزان دیه افراد از دست رفته و همینطور آبروی هواپیمایی ایران را و آنوقت میزان تشویقی خلبان و کادر همراه وی در نظر گرفته شود ... اما قدردانی : ای عزیز بدان چه تشویق شوی و چه تنبیه در قلب ملت ایران جای داری و بدان که همیشه در آسمان دعای مادران ،خواهران، برادران ، همسران و فرزندانی که عزیزشان بوسیله تو و به خواست خدا به آغوششان بازگشت در پروازی ... پروازی تا بلندای عرش...
  • حمیدرضا DE ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    6 0
    بایدبه نحواحسن ازایشان وکادرپرواز ومهماندرن این هواپیما تقدیر وتشکرهمراه باپاداش خوب درنظر گرفته شود
  • امید NL ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    13 1
    کاپیتان خیلی مخلصیم....جان عده ای و نجات دادی امیدوارم خداوند از هر مشکلی که دارین نجاتتون بده...همیشه گفتم بازم میگم بهترین خلبانای دنیا در تهران زنگی میکنند"منتهی کیه که قدر بدونه.... دوستتون داریم....................یا حق
  • آرش دوروزي IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    2 1
    با سلام : جامعه به وجود چنين انسانهاي بزرگي مي بالد، چون مايه فخر كشور هستند ، جاودانه خواهند ماند و از اذهان فراموش نميشوند . با احترام
  • مهندس IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۳
    2 0
    تا اونجائی که من اطلاع دارم هیچگونه تقدیر و یا تشکری از این خلبان صورت نگرفته.که جای تاسف. از طرف دیگه یادمون باشه خلبان سربسته داره مشکلات باند و فرودگاه و ... رو میگه . چه بسا غصه و حرف دلش خیلی بیشتر از اینا بوده و از گفتنش منع داشته . بازم جای تاسف که ... . زنده باد خلبان . زنده باد همراهانش . که با درایت و زیرکی فرود موفقی رو انجام دادن.
  • غلامي IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    2 0
    بايد به شما دست مريزاد گفت كاپيتان دوستاني كه براي فرار از تشكر از خدا و صدقه و .. استفاده مي كنند بايد گفت حداقل هيچ صفتي نيكي رو از قران و كتاب ياد نگرفتين تشكر و تقدير رو ياد بگيرين و عمل كنين وقتي كسي كارشو خوب انجام مي ده بايد تقدير بشه حالا اينكه در انجام اون كار خواست خدا بوده منافاتي با تلاش و سعي اون ادم نداره اگه اينطور باشه پس نبايد از كسي تشكر كرد كسي رو تشويق كرد كار خدا بوده كسي مدال اورده كار خدا بوده كسي چيزي رو اختراع كرده كار خدا بوده ...كاپيتان خسته نباشي و با اگه اين متن و مي خوني بدن خيلي از مردم بخاطر اين عمل ماهرانه و طلايي ازت ممنونن
  • مسعود IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    3 1
    سلام آقای شهبازی نشان دادی بختیاری غیور و با غیرت هستی و از ایل سردار اسعد که هیچ گاه دنبل قدرت نبود
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    3 0
    آيا جناب خلبان چاره اي جز فداكاري داشته ايشان بخاطر حفظ جان خود نيز بايد سعي ميكرد كه كرده جاي تقدير است ولي فراموش نكنيد كه مسببين تحريم ها استكبار مدرن و نعلين هر دو مقصر اند
  • ناشناس IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    3 0
    ذست خلبان درد نکنه با این همه تحریم و ...همینکه با صبر متانت و اصول فنی این کار مهم را انجام داده محق تشویق مادی و معنوی است.
  • علی US ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    1 0
    بله نبایدم تشویق کنن میخواست سالم فرود نیاد این خلبان گناهش اینه که زنده موند و جان 113 ادم رو از مرگ حتمی نجات داد.انوخت بعضی ها میگویند معلمین خلبان باعث فرود موفق این هواپیما شدند.چرا کاماندر پرواز کاپیتان رستگارفر که فرمانده اصلی پرواز بودند در موقع فرود کنترل هواپیما را بر عهده نگرفت؟امیدوارم که این حرف توهین به استاد خلبان رستگارفر نباشد ولی شاید اگر من هم بودم کنترل را بر عهده نمیگرفتم چون اگر اتفاقی می افتاد مسئولیتش به پای ایشان بود ولی حال که اتفاقی نیفتاده خلبان شهبازی گناه کار و استاد رستگارفر و معلم خلبان عقدایی بی گناه شناخته شدند.باز هم امیدوارم که این حرفها توهینی به استاد رستگارفر و معلم خلبان عقدایی نباشد.به امید قضاوت هایی درست در مورد کاپیتان هوشنگ شهبازی.