معتبر بودن یا نبودن دانشگاه های خارج از کشور، یکی از اصرارهای وزارت علوم در سال های گذشته بوده است، اما اکنون این وزارت خانه شرطی را برای انتقال دانشجویان خارج گذاشته که نشان می دهد همه دانشگاه ها معتبر هستند.

مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، در این باره گفت: "تمام دانشجویان ایرانی خارج از کشور دوره های کاردانی و کارشناسی که دانشگاه محل تحصیل آنان از نظر وزارت علوم معتبر نیست ولی از نظر مرجع قانونی کشور محل تحصیل آنها معتبر است چنانچه تاریخ شروع به تحصیل آنها پیش از یک ژانویه 2012 باشد می توانند در مقطع مربوط به یکی از دانشگاههای داخل کشور با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آئین نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور، جهت ادامه تحصیل انتقال یابند."

گذراندن حداقل 12 واحد درسی اصلی، داشتن بودن معدل کل بالاتر از 12 از 20 یا معادل آن در مقطع فعلی و دارا بودن پیش دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ایران از شرایط اولیه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی است.

به گزارش خبرآنلاین؛ وزارت علوم و دانشگاه آزاد ذر سال های گذشته تلاش بسیاری کرده اند ظرفیت صندلی های دانشگاه ها را حداقل در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد آنقدر بالا ببرند که نیاز به خرج از کشور کمتر احساس شود. این افزایش ظرفیت تا حدی پیش رفته است که قانون حذف کنکور عملا محلی از اعراب برای اجرا شدن ندارند.

با این حال هنوز هم هستند خانواده هایی که فرزندانشان مخصوصا پسران را پس از گرفتن دیپلم و پیش از رفتن به دوره پیش دانشگاهی به کشورهای خارجی می فرستند تا تحصیل کنند. عموما هم دانشگاه های کشورهای آسیایی  مثل امارت، هند و مالزی و یا اوکراین و روسیه انخاب می شوند. 

 

آنها جذابترند؟

وزارت علوم و دانشگاه آزاد بارها اعلام کرده اند جایگاه دانشگاه های ایران حداقل در دوره های کاردانی و کارشناسی، اگر بالاتر از دانشگاه های هند، اوکراین و مالزی نباشد، پایین تر نیست.

اما گویا جذابیت های دانشگاه های خارجی، مثل پذیرش ساده تر، تحصیل به زبان انگلیسی و امکانات عموما بهتر از دانشگاه های ایران، همچنان رقابت را حفظ کرده است. ضمن اینکه اقبال تحصیلات تکمیلی دانشگاه های خارجی میان ایرانی ها بیش از دوره کاردانی و کارشناسی است.

البته به نظر می رسد یکی از دلایل جذابیت دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه های آسیایی برای جوانان 17-18 ساله ایرانی، نظام آموزش عمومی ایران است؛ دوره پیش دانشگاهی عملا هیچ سودی برای دانش آموزان ندارد. این نکته ای است که وزارت آموزش و پرورش سالها پس از کارشناسان مستقل، تازه به آن اعتراف کرده است.

نکته دیگر اینجاست که دانشگاهای خارجی، برای پذیرش دانشجوی ایرانی، هیچگاه طلب مدرک پیش دانشگاهی نمی کنند و تنها داشتن دیپلم متوسطه برای ورود به تحصیلات عالی، کفایت می کند.

هرچند وزارت آموزش و پرورش تمام تلاشش را کرده تا پیش دانشگاهی را حذف کند، اما حداقل تا 10 سال آینده، مدرک پیش دانشگاهی همراه با مدرک دیپلم، به عنوان مدرک معتبر برای ورود به دانشگاه های داخل شناخته می شود. مگر اینکه وزارت علوم و دانشگاه آزاد، شرط پذیرش در واحدهای آموزشی شان را دیپلم 11 ساله فعلی بگذارند که این هم امر بعیدی به نظر می رسد.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    6 0
    Money... Just Money