۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰

برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین یک بخش مرور آثار را به سینمای سوسیالیستی شوروی سابق اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، این بخش «کارخانه رویاسازی سرخ» نام دارد و به فیلم‌هایی اختصاص دارد که از 1922 تا 1936 توسط استودیو فیلمسازی «مژرابپوم» در مسکو و «پرومتئوس» شاخه این استودیو در برلین تولید شده‌اند.

استودیو «مژرابپوم» را مایسی آلینیکوف تهیه‌کننده روسی و ویلی مونزنبرگ کمونیست آلمانی در سال 1922 تاسیس کردند. این استودیو بلندپروازی‌های کاری فیلمسازان خود را با اهداف سیاسی و علاقه آن‌ها به روایت‌های سینمایی جدید تلفیق کرد.

حاصل کار تولید حدود 600 فیلم بود که بسیاری از آن‌ها ارزش‌های کمونیستی را تبلیغ می‌کردند. پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها در 1933، دفتر این استودیو در آلمان بسته شد.

بخش «کارخانه رویاسازی سرخ» به نمایش شاهکارهایی چون «توفان برفراز آسیا» سه‌ولود پودوفکین (1928)، «دختری با کلاه» بوریس بارنت (1927) و درام علمی تخیلی «آلیتا» ساخته یاکوف پروتازانوف (1924) درباره انقلاب در مریخ اشاره کرد.

«مژرابپوم» تولیدکننده فیلم‌های انقلابی کلاسیک مانند «پایان سن پترزبوگ» پودوفکین (1927) بود و در عین حال بر تولید فیلم‌هایی تمرکز داشت که زندگی روزمره مردم را مورد توجه قرار می‌دادند.
درام «کفش‌های پاره» به کارگردانی مارگاریتا بارسکایا (1933) درباره بچه‌ها در آلمان، زمانی که نازی‌ها به قدرت می‌رسند و فیلم علمی تخیلی «حس گمشده» ساخته الکساندر آندریوسکی (1935) از دیگر فیلم‌های بخش «کارخانه رویاسازی سرخ» هستند.

در این بخش بیش از 40 فیلم صامت و ناطق به نمایش درمی‌آید. فیلم‌های صامت با اجرای زنده موسیقی توسط هنرمندان سرشناس نمایش داده می‌شوند.

برگزاری جلسات نقد و بررسی و انتشار یک کتاب جدید درباره استودیو «مژرابپوم» از دیگر برنامه‌های این بخش است.

شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین 9 تا 19 فوریه 2012 برگزار می‌شود.

ورایتی / 24 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =