جام جم نوشت:

معاون استاندار تهران روز گذشته با اعلام خبر تجهیز پلیس راهور به امکانات و تجهیزات کنترل تردد موتورسیکلت‌سواران در محدوده زوج و فرد از اجرایی شدن این طرح در آینده نزدیک در پایتخت خبرداد.


طرحی که هرچند به دلیل سهم بالایی که این وسیله نقلیه در آلایندگی هوای تهران دارد، می‌تواند به‌عنوان راهکاری در بهبود شرایط بحرانی فعلی موثر واقع شود، اما مسوولان شورای عالی ترافیک و پلیس راهور معتقدند به دلیل فراهم نبودن تجهیزات و بسترهای مورد نیاز فعلا نمی‌توان این طرح را اجرا کرد.


معاون استاندار تهران با اشاره به وصول گزارش اولیه کارگروه محیط زیست به استانداری می‌گوید: مقرر شده در این کارگروه میزان آلایندگی، نحوه شماره‌گذاری، استانداردهای خرید و فروش، واردات و مبانی ورود به کشور، مسائل حفاظتی و بیمه موتورسیکلت‌ها بررسی شود.


وی با اشاره به تردد 5/2 میلیون موتورسیکلت در تهران عنوان کرد: تمام این موتورسیکلت‌ها شماره‌گذاری وپلاک شده هستند اما برخی پلاک خود را مخفی می‌کنند و قانون جدید راهنمایی و رانندگی دست پلیس راهور را در برخورد با این متخلفان باز می‌گذارد اما پس از رسیدن گزارش محیط زیست تصمیم‌های جدی دراین‌باره گرفته خواهد شد.


طرحی غیرقابل اجرا


درحالی که معاون استاندار تهران از آمادگی پلیس راهور برای اجرای طرح تردد نوبتی موتورسواران پایتخت بزودی خبر می‌دهد کمتر از یک ساعت بعد دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور در واکنش به اظهارات مطرح شده به صراحت تاکید می‌کند که این طرح هنوز در شورای عالی ترافیک مطرح نشده و فقط زمانی که به تصویب این شورا برسد قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.


هرچند همین موضوع کافی است برای این‌که بدانیم اجرای طرح مذکور تا چه حد جدی است، اما نکاتی که مجتبی شفیعی در ادامه به آن اشاره می‌کند نشان می‌دهد مشکل اجرای این طرح فقط نداشتن مصوبه شورای عالی ترافیک نیست چراکه وی معتقد است در شرایط فعلی عملا اجرای طرح تردد نوبتی موتورسیکلت‌ها غیرممکن است.


شفیعی این را هم می‌گوید که برای کنترل هوشمند خیابان‌ها و معابر شهری در آخرین مذاکراتی که با مسوولان کنترل ترافیک شهر تهران داشته است آنها اعلام کرده اند که تجهیزات لازم را برای کنترل موتورسیکلت‌ها در محدوده زوج و فرد ندارند چراکه تعداد زیاد موتورسیکلت‌ها و ابعاد پلاک آنها، ثبت پلاک موتورسیکلت‌های متخلف را غیر ممکن می‌سازد، مگر این‌که در بحث تجهیزات اتفاق جدیدی افتاده باشد که وی به‌عنوان دبیرشورای‌عالی ترافیک از آن بی‌خبر است!


پلیس: بدون تجهیزات نمی‌توانیم


اما این تنها دبیرشورای‌عالی ترافیک کشور نیست که در شرایط فعلی اجرای طرح تردد نوبتی موتورسیکلت‌ها را غیرممکن می‌داند چراکه مسوولان پلیس راهور تهران نیز به‌عنوان مجری این طرح نه تنها معتقدند در حال حاضر و با وضعیت فعلی قطعا نمی‌توان این طرح را اجرا کرد بلکه از اعلام خبر اجرایی شدن این طرح آن هم در شرایطی که هنوز زیرساخت‌های مورد نیاز آن برای اجرا فراهم نیست، تعجب می‌کنند.

رئیس پلیس راهور تهران درپاسخ به این اظهارنظر که پلیس راهور آمادگی کامل برای اجرای طرح تردد زوج و فرد موتورسیکلت‌ها را هم مانند خودروها دارد، تاکید می‌کند که پلیس هنوز چنین تجهیزاتی که بتوان به‌وسیله آن تردد نوبتی موتورسیکلت‌ها در شهر را کنترل کرد در اختیار ندارد.

 


مجوز برای موتورهای مسافرکش


آن‌طور که معاون استاندار تهران می‌گوید قرار است با اجرایی شدن طرح تردد نوبتی موتورسیکلت‌ها در تهران به آن دسته از راکبان موتورسیکلت که این وسیله تنها منبع درآمد و ارتزاق خانواده‌شان است مجوز تردد در محدوده زوج و فرد داده شود.


شاید این موضوع تاحدی از نگرانی‌های موتورسواران مسافرکش در سطح شهر کم کند اما چنین تصمیمی چند پرسش را مطرح می‌کند، این‌که در صورت اجرایی شدن چنین طرحی ملاک شناسایی موتورسواران مسافربر از سایر موتورسواران برای مسوولان استانداری تهران و پلیس به‌عنوان مجری چه خواهد بود؟

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =