شاید در نگاه اول افسون جادوگری به‌نظر برسد، اما آن‌چه می‌بینید، نمایشی بی‌نظیر از آهنربایی است که با نیتروژن مایع به‌شدت سرد شده و رفتارهای عجیب کوانتومی از خود نشان می‌دهد.

این آزمایش که در نمایشگاه جانبی کنفرانس سالانه انجمن علوم مریلند، ایالات متحده به نمایش درآمده، توسط دانشجویان گروه ابررسانایی دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه تل‌آویو طراحی شده و در آن، آهنربایی را می‌بینید که دچار پدیده «قفل‌شدگی کوانتومی» یا «به‌تله افتادن کوانتومی» شده است. این پدیده، نمایشی از اثر میزنر است که رفتار مغناطیسی عجیب ابررساناها را توصیف می‌کند.
جسم سفیدی دودزایی که می‌بینید، آهنربایی است که با شناورشدن در نیتروژن مایع (که در 63کلوین یخ می‌زند و در 77 کلوین به جوش می‌آید) به دمای حدود 70کلوین / 203 درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسیده و برای آن‌که زمان بیشتری در این دما باقی بماند، با پوشش سفید عایقی پوشیده شده است. آهنربای فوق‌سرد وقتی در میدان‌های مغناطیسی مختلف قرار می‌گیرد، شناور در هوا باقی می‌ماند و هیچ تغییری در وضعیت اولیه آن، چه ساکن باشد و چه در حال حرکت، اتفاق نمی‌افتد. جالب اینجاست که حتی با وارون کردن آهنربا نیز اتفاقی نمی‌افتد!
هرچند این تعادل پایدار که به قفل‌شدگی کوانتومی مشهور شده، مدت‌هاست شناخته شده و حتی به نمایش عمومی نیز درآمده بود، اما این نخستین بار است که تغییر زاویه آهنربا که حتی با زاویه 45درجه تغییری در شرایط موجود ایجاد نمی‌کند، نشان داده می‌شود. 
 

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AU ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    7 1
    اگه این قدر سرده پس چه جودی با دست میگیرتش؟
  • بهمن NL ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    2 1
    با تشکر از اطلاع رسانی خوبتون. خبر مهم و مفیدی بود اگر این ثبات و پایداری مغانطیسی را بشه حفظ کرد در آینده نزدیک باید منتظر انقلابی در ابررساناها و وسایل نقلیه باشیم
  • بدون نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    1 1
    چون اون پوش سفید عایقه و سرما و گرما رو انتقال نمی ده
  • بدون نام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    2 1
    عایق داره دلبندم، اون سفیده یه لایه عایقه دور آهنربا
  • محمد US ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    0 2
    من یه چیزی توی نشنال جغرافی دیدم که یه فلز سیاه رو توی کاسه گذاشت (شاید فلز باشد) بعد چیزی پلاستیک مانند روی اون گذاشت بعد یه چیز نقره ای رنگ استوانه ای رو هم روی اون گذاشت اول هیچ خاصیت مغناطیسی نداشت بعد نیتروزن مایع رو ریخت توی کاسه صبر کرد تا سرد شه بعد خالیش کرد و اون چیز پلاستیک مانند رو برداشت . مثل همین معلق موند اما فاصله اون ها هیچ تغییری نمیکرد یعنی هر کاری میکرد توی همون فاصله میموند نه دور میشد نه نزیک البته میشد از هم جداشون کرد علت علمی این چیه چرا این طوری میشه چه تغییری توی ساختار اون ایجاد شده لطفا کمک کنید
  • Mania IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 2
    مطالب جالبی بود ولی برای اثبات وجود این موضوع بهتر بود راه دیگه ای رو انتخاب می کردین.ممنون.