حسین معززی نیا

امروز متنی به قلم ابراهیم حاتمی​کیا منتشر شده در ستایش فیلم «یه حبه قند» و نکوهش اصغر فرهادی. یا تعبیر درست‌ترش این است که بگویم متنی منتشر شده به‌منظور سرزنش اصغر فرهادی که تحسین «یه حبه قند» و رضا میرکریمی را هم در خود دارد.
این یکی از تأسف‌آورترین متن‌هایی است که در زندگی‌ام خوانده‌ام. بعد از خواندنش حالم بد شد. دلم گرفت. غمگین شدم. چون دیدم کسی که روزگاری از خالص‌ترین و صادق‌ترین آدم‌های این مملکت بوده، چنان دچار بغض و کینه نسبت به همکار فیلمسازش شده که از اولین روزهای امسال که در برنامه‌‌ای تلویزیونی حاضر شد و به اصغر فرهادی تاخت تا الان که به قول خودش فصل «برگ‌ریزان» فرا رسیده، هنوز نتوانسته بر احوالش فائق آید و کار را به جایی رسانده که پاک فراموش کرده در حالی دارد اصغر فرهادی را بابت نمایش شیوع دروغ‌گویی در جامعه‌ی ایرانی شماتت می‌کند که خودش دقیقاً و مشخصاً دارد دروغ می‌نویسد و اصغر فرهادی را متهم می‌کند به این که «در صف سفارت خرس‌نشان ایستاده تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان... متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری» شود! و او را متهم کرده که فیلم می‌سازد تا شکایت به غریبه برد و شوق ترک سرزمین به فرزندانش بدهد!
می‌شود جدایی نادر از سیمین را دوست نداشت، می‌شود اصغر فرهادی را دوست نداشت و می‌شود «یه حبه قند» را دوست داشت. هیچ‌کدام از اینها ایرادی ندارد. اما تأسف‌‌بار و حزن‌انگیز است که کسی را توبیخ کنیم که چرا نشان می‌دهی مردم دروغ می‌گویند و در همان لحظه خودمان دروغ بگوییم. تأسف‌بار است که وقتی فیلم‌مان مجوز نمایش نمی‌گیرد چند هفته پیاپی از وضعیت «سرزمین‌ همیشه آفتاب‌مان» شکایت کنیم و بگوییم آسمان ابری است، اما موقع حمله به اصغر فرهادی که می‌شود، ناگهان ابرها را بزنیم کنار و آفتاب را ببینیم. تأسف‌بار است که خودمان برویم در آلمان فیلم بسازیم و نشان بدهیم که در کنار راین هم می‌شود خدا را جست و به وقتش به کسانی که اعتراض می‌کنند این بسیجی را برده‌ای در آلمان که چه بشود حمله کنیم و بگوییم شما تنگ‌نظرید، اما حالا بعد از بیست سال همکارمان را آدم خودباخته‌ای تصویر کنیم که چون یک جایزه از جشنواره همان کشور گرفته پس حتماً رفته پشت در سفارت صف ایستاده تا به آن «سرزمین ابری» پناهنده شود! و تأسف‌آور است که از خواننده یادداشت‌مان پنهان کنیم که همکارمان قبل از ساختن فیلمش چند ماه در آن «سرزمین ابری» سکونت داشت و می‌توانست با تهیه‌کننده‌ای آلمانی کار کند، اما پروژه‌اش را نیمه‌کاره رها کرد و آمد در سرزمین خودش فیلمش را ساخت. بنابراین اساساً نیازی به صف ایستادن پشت در جایی و تقاضای پناهندگی و گدایی جایزه از کسی نداشته است.
موضوع بحثم اصغر فرهادی نیست؛ اینها را نوشتم چون دلم گرفته از منشی که ابراهیم حاتمی‌کیا در پیش گرفته. نوشتم چون دوستش دارم و دلم نمی‌خواهد بیش از این ذهنش را صرف کینه‌جویی کند و حتی ستایش از فیلم شیرینی چون «یه حبه قند» را با این جور طعنه‌ و کنایه‌ها آمیخته کند. می‌توانستم عافیت‌اندیشی کنم و اینها را ننویسم. می‌توانستم سکوت کنم تا سلام و علیک‌مان برقرار بماند. می‌دانم که حالا دلخور می‌شود، اما ترجیح می‌دهم مثل خودش صریح حرف بزنم، هرچند که برنجانمش. ترجیح می‌دهم که بداند ما از او چنین انتظاری نداریم. ترجیح می​دهم بگویم که حواسش باشد روزگاری صراحتش با صداقت همراه بود.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریمی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    من هم وقتی این متن راخواندم اصلاباورم نشدکه ابراهیم حاتمی کیااینچنین اظهارنظری کرده باشدراستی چه خبره؟من هم برای آقای حاتمی کیامتاسفم
    • س IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      22 23
      لطفاً قبلش برای خودتون متاسف باشید که فوراً قضاوت می کنید در مورد دیگران!
  • مهدی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    واقعا دیگه چه گیری دارید که به حاتمی کیا بدید آقای حاتمی کیا رو همه ی مردم میشناسن و همه هم دوستش دارند دست بر دارید از این کوبیدن های مسخره
  • آرتا IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    مخالفم با شما آقای حسین معززی نیا
  • بدون نام NL ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    این مقاله شما از کار به اصطلاح بد آقای حاتم کیا ( البته به قول شما بد ) بدتر بود که! حالا شما هم سکوت می کردی فکر نمی کردم به جایی بر می خورد! از حق نگذریم که فیلم فرهادی بسیار الـــــــکی معروف و بزرگ شد!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      18 6
      متأسفانه شما المان های هنری یک اثر رو تشخیص نمیدی دوست عزیز
  • حسن IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    56 11
    اسمت را دیده بودم آقای عزیز و تصویرت را ... اما تا حالا چیزی از تو نخوانده بودم؛ که شد اولی اش نمی دانم چگونه می اندیشی و چه مواضعی داشته ای ... اما کینه نداری و خشم ... از کین توزی رهیده ای دعا میکنم بمانی، بی کینه، نفرت ... نه بخاطر فرهادی که برود یا نرود، نه بخاطر بغض حاتمی کیا و نه برای حقی که او دارد یا ندارد ... من اینها را نمی دانم ... بی کینه، بی نفرت ... که تسلایی باشی ... خنکای مرحمی بر شعله ی زخمی
  • یاسین IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    به نظر می رسد که شما تمام آنچه را که در متن به حاتمی کیا نسبت داده اید درون خودتان فوران می کند. آقای محترم! اگر آن سینمایی که آرزوی شما و امثال فرهادی است با کوبیدن حاتمی کیا به حیاتش ادامه می دهد پس به کارتان ادامه بدهید ، بکوبید حاتمی کیا را.... و افتخار کنید به این سینمای سطحی و مبتذل. بکوبید حاتمی کیا را ، شما دارید موفق می شوید!! بیایید به افتخار شما و همه کسانی که «آژانس» را تلنگری به خود دیدند کف بزنیم، برای شما که تحمل اندیشه های زلال و ارزشی حاتمی کیا را ندارید کف میزنیم، شما دارید موفق میشوید در تاختن به حاتمی کیا، آفرین!!
    • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      17 5
      به نظر می رسد که شما تمام آنچه را که در متن به حاتمی کیا نسبت داده اید کاملا درست است. آقای محترم! اگر آن سینمایی که آرزوی امثال حاتمی کیا است با کوبیدن فرهادی به حیاتش ادامه می دهد پس به کارتان ادامه بدهید ، بکوبید فرهادی را.... و افتخار کنید به این سینمای سطحی و مبتذل. هرچقدر هم بکوبید فرهادی را موفق نمی شوید چون دنیا هم او را دوست دارد.
    • رضا IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      3 4
      ضمن اينکه کامنت بالايي رو تاييد مي​کنم مي خواستم بگم آقاي ياسين خان گفتي سينماي مبتذل؟ مبتذل؟ جدايي نادر رو مي​گي؟ درست فهميدم؟ خوبي برادر؟ به قول يکي از کامنت​هاي بالا: خوبي سيد؟
  • بدون نام PL ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    22 79
    آقاي معززي مردم فرق وطن فروشي رو با ... خوب ميدونن. زحمت زيادي نكش.
  • ا ب پ ت ... IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    55 11
    بر خلاف آرتا من با شما موافقمآقای معززی نیا. از خوندن یادداشت حاتمی کیا که خیلی هم دوستش دارم ناراحت شدم دلم شکست. اصلا نامه به میرکریمی بهانه ای بود برای تاختن به فرهادی. حاج ابراهیم از نامه شما بوی حسادت میاد.
  • v US ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    46 6
    به قول اصغر فرهادی آقای حاتمی کیا عاقل تر از این حرفهاست که این حرفها رو از سر صداقت زده باشه
  • سید GB ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    12 36
    تا اونجایی که من از متن یادداشت آقای حاتمی کیا فهمیدم اعتراض تلویحی ایشان به سخنان آقای سلحشور بود. اون قسمت ویزا گرفتن هم نوعی اعتراض به اینهایی بود که دارند به خاطر شرایط ایران مهاجرت می‌کنند، نه آقای فرهادی. آقای فرهادی که توی ایران هستند و قصد رفتن هم ندارند. اصلاً وقت ساختن فیلم جدایی نادر از سیمین، یک بار به برنامه‌ی هفت گفته بودند که این فیلم به نظر من مخاطبش ایرانی‌ها هستند نه خارجی‌ها!
    • بدون نام CA ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      15 2
      خوبی سید ؟!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    47 6
    بنده ازدوستداران وهم دردان آقاي حاتمي كياهستم ولي امروزوقتي نامه راخوندم متوجه شدم كه خيلي ازايشون بعيده چنين متني رابنويسه.خداكنه تكذيب بشه
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    14 4
    ببخشيدخبرآنلاين جديدا حقه بازي ميكني همين خبرراباچندتالينك مختلف گذاشتي براي بالارفتن كليك ها
  • م.ح.ا IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    14 60
    شما کسی رو که رفته فیلم ساخته و برگشته رو با کسی که درخواست پناهندگی کرده یکی میکنید؟ شما واقعا نمی فهمید که جنس انتقاد حاتمی کیا و فرهادی با هم متفاوت هست یا خودتون رو زدید به نفهمی؟
    • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      8 4
      چرا این همه بی ادب شده اید ؟ راستی عصبانیت شما از چیست که یکی مثل سلحشور می شود که آن تعابیر سخیف را بکار می برد و یکی همچون شما که نویسنده متن حاضر را نفهم می خوانید .
  • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    13 60
    آقای محترم دلم میخواد 2 یا 3 سال دیگه همین متنتون رو بخونید.... حالا چون حاتمی کیا 25 سال قبل تو المان فیلم ساخته نباید انتقادش رو نسبت به فرهادی پذیرفت؟
  • seyed mohsen AE ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    44 5
    salam besyar beja va shayesteh neveshti. tandorost bashi
  • سميه IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    77 11
    ممنون آقاي معززي‌نيا كه به حق اظهارنظر كرديد و به قول خودتون نگران پيامدهاش نشديد.
    • بچه مشد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      21 7
      موافقم،حاتمي كيا با تمام محسناتش معصوم نيست و جايزالخطاست، "و البته خوب است گاهي به ما تلنگري زده شود حتي اگر به دردناكي سيلي باشد."
  • کاریز IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    54 6
    آقای حاتمی کیا ای کاش اگر بغضی بود بهانه اش تمجید از " یه حبه قند " نبود و یا اگر تمجیدی از " یه حبه قند" بود ،فقط همان تمجید باقی می ماند و بغض و به لفافه سخن گفتنی نبود ... پاک کردن هر سه تان از ذهن فرهنگ و سینمای ایران کاری بیهوده است و نا جوانمردانه . آنچه از هر سه شما دیدیم بر آنمان داشته تا همیشه شما و امثال شما را جلودار مبارزه با لمپنیزم نو سینما بدانیم. سینمای ایران مدت هاست از آنچه لایقش هست دور افتاده و نا محرمان زیادی به این خیمه یورش آوردند ، دعوای هنری و تکنیکی و ... خانواده هر اندازه هم بزرگ باشد اما بزرگتر از آن سکانس های ناروا و بی هنر و بی خردی است که گرفته می شوند و همچنان ساکتیم ...
  • مجید IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    16 5
    خودش جایی گفت " خداوندا حب جشنواره های خارجی را از دل سینماگران ما بردار" و خودش هرگز در هیچ جشنواره خارجی نرفت. حتی با 5 سال توقیف فیلم. هر دو تای فرهادی و حاتمی کیا و حتی میرکریمی را دوست دارم. ولی چیزی که نمیتوانم از همه شماها قبول کنم بهانه بودن یه حبه قند برای کوبیدن فرهادی است. اگر این چند وقت پیگیر اخبار یه حبه قند بوده باشید میفهمید که برای آن کیارستمی پوستر میسازد و بنی اعتماد تیزر. نمیدانم معنی اینکارها چیست ولی خوب میدانم که حاتمی کیا هم مثل خیلی های دیگر دوستدار میرکریمی است. و فقط مینویسد: تو حوصله كن و مباد كه شكایت به غریبه بری. تو شاگردِ مكتبِ فردوسی و حافظی كه نه كوچیدند و نه شوقِ تركِ سرزمین به فرزندانشان دادند. این عصر وارونگی پایانی دارد برادر!
  • بدون نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    14 30
    به نظر من که فرهادی و طرفداراش خیلی‌ از خود راضی‌ تشریف دارند ، اگر بخوان کسی‌ رو بکوبند اون موقع هر حرفی‌ اشکال نداره حتی اگر فحش و توهین و تحقیر باشه اما اگر کسی‌ بشون گفت بالای چشت ابرو می‌بینین چه قشقرقی به پا کردند ، واقعا که ......
  • علی IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 8
    سلام ... دلم گرفت از حاتمی کیا...یاد حاج کاظم به خیر...یاد عباس
  • رضا IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    14 4
    like
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    28 8
    مرحبا به این نوشته. مرحبا به آقای معززی نیا.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    1 3
    وای وای وای وای
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    19 7
    حرف حق که میگن اینه!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 4
    واقعا بايد به حال اين سينما تاسف خورد . خوب طبيعي است وقتي معدود آدمهايي كه در اين سينماي به گل نشسته سرشان به تنشان مي ارزد اينجور همديگر را با تنگ نظري ها و خرده گيري هاي بي جا به باد انتقاد ميگيرند آدمهايي مثل سلحشور و ده نمكي و شورجه و كلاهداري و در راس آنها حسين فرحبخش مي شوند داعيه داران هنر هفتم در سرزمين هنرپرور ايران
    • amir IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      2 1
      avarin avrin
  • پوریا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    8 33
    برادر عزیزم چرا وارونه می گویی و زورکی داری متن زیبای اقای حاتمی کیا را به اقای فرهادی می چسبانی......... این که با سریش هم نمی چسبد چرا نمی گویی که خاطر هنرمند مان از فاحشه خواندن آن برادرمان آزرده است
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    7 20
    ببخشید کجای متن آقای حاتمی کیا اشاره به آقای فرهادی بود من نمی دانم؟ ایشان روی روندی کلی تر حرف زدند چیزی که باعث می شود سرزمین همیشه آفتابی مان را ابرناک کند غیر از این بود که در آخر متن آرزوی تغییر روزگار وارونگی نمی کردند به علاوه شما چرا از میان فرار و مهاجرت این همه نخبه ی علمی و فرهنگی و سیاسی و سینمایی فقط چسپیدید به جناب فرهادی و خیال کردید نظر ایشان روی شخص جناب فرهادی است چرا نگفتید جناب پناهیان؟ مطمئنا این نوع رای خوانی از حرف های در لفافه دیگران چیزی جز قیاس به نفس خود نیست من که این طور فکر می کنم.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      5 2
      ببخشید ولی شما از این قسمت متن دقیقا چه برداشتی مب کنید غبر از اصغر فرهادی؟ دیگه خودمون را که نمی تونیم گول بزنیم!!! "کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان به جبرِ همکار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم" یعنی می گید این همکار تلخ‌مزاج که مهر دروغ به پیشانی همه زده پناهیه؟؟!! ای عجبا!
  • آذر آزاد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    32 11
    نفست حقه آقای معززی نیا تو این دوره زمونه ای که هیچکی حوصله نداره حتی جواب فحش کسیو بده دمت گرم که حرف دل خیلیارو زدی
  • ارسلان US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 6
    یک بار حاتمی کیا در تلویزیون درباره مخملباف گفت: خدا آخر و عاقبت همه رو به خیر کنه! حالا من هم میگم ابراهیم ! خدا کنه عاقبت به خیر شی برادر!
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    15 12
    جناب آقاي معززي نيا بايستي ادبيات خود را كمي تقويت كنند! متن آقاي حاتمي كيا با استعاره و كنايه هايش، اشاره به يك «جريان فكري» در سينماي ايران دارد و محدود و محصور به يك فيلم خاص يا كارگردان خاص نيست. چرا ما تحت تاثير تبليغات اغراق آميز و احساسات، يك فيلم را در حد شاهكار و يك كارگردان را در حد خدا بالا مي بريم. دغدغه و درد دل امثال آقاي حاتمي كيا اين است كه چرا ما فيلمهايي مانند «مادر» مرحوم «علي حاتمي» را فراموش مي كنيم. واقعاً فيلم «مادر» چند جايزه بين المللي و خرس طلايي گرفت؟! فيلم ايراني بايستي به طور طبيعي (و نه مصنوعي و كليشه اي) برخاسته از فرهنگ و تمدن و هويت اين مرز و بوم باشد. سينمايي كه مدام چشم به جشنواره ها و جايزه هاي خارجي داشته باشد به جايي نخواهد رسيد.
  • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    13 17
    در يك مقطع زماني خاص كه فيلم «جدايي نادر از سيمين» در تقابل و رويارويي با فيلم سخيف «اخراجيهاي 3» قرار گرفت امواج حمايت و تعريف و تمجيد از «جدايي نادر از سيمين» در تمام سايتها و محافل هنري بالا گرفت. اما پس از فروكش كردن اين امواج، جوانان سطحي نگر نتواستند واقع بينانه به نقد و تماشاي مجدد اين فيلم بنشينند. به عبارت ديگر اگر تقابل «اخراجيهاي 3» نبود و فيلم «جدايي نادر از سيمين» به طور طبيعي در يك روند آرام پخش مي شد اينگونه به شكل واقع بينانه تري مورد نقد قرار مي گرفت. بله اين فيلم هرچند به لحاظ فني و تكنيكي قوي است اما جهت گيريِ محتوايي آن قابل نقد و تمام حرف آقاي حاتمي كيا همين است. فيلمي مثل «م مثل مادر» «ملاقلي پور» شايد به لحاظ تكنيكي ضعيفتر باشد اما به لحاظ محتوا موثرتر و ايراني تر است
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 12
    چرا ما يك فيلم و كارگردان را تابو و خط قرمز مي كنيم. ما از طرفي شعار آزادي بيان و هنر را سرمي دهيم از طرف ديگر هركس كه كوچكترين انتقادي به فيلم «جدايي نادر از سيمين» داشته باشد را تكفير و سنگ سار رسانه اي مي كنيم. گويي جنايتي غير قابل بخشش مرتكب شده است. آقاي حاتمي كيا بدون اينكه نامي از كسي ببرد جهت گيري يك جريان فيلمسازي را نقدي مختصر كرده. چرا ما ظرفيت تحمل آنرا نداريم.
    • علیرضا US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      16 6
      چنین چیزی صحت ندارد.حاتمی کیا حق دارد حرفش را بزند هرجور که خواست و ما هم حق داریم نقدش کنیم.در متن حاتمی کیا اثری از نقد نیست.فقط طعنه و تهمت است مخصوصاً جایی که اشاره به صف سفارت خرس نشان دارد عملاً فرهادی را متهم به وطن فروشی می کند.
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    12 13
    بله من نيز تكنيك قوي «بوف كور» «صادق هدايت» را مي ستايم اما به لحاظ محتوا يكي از بدترين كتابهاست! و اينكه تمام نويسندگان بخواهند در اين فضاي مه آلود و گرفته نثر بنويسند را نمي پسندم. كتابي مانند «بوف كور» يا فيلم «جدايي نادر...» سطح معرفتي جامعه را چقدر بالاتر خواهند برد؟! اگر مجموع تكنيك و محتوا را در نظر بگيريم «كوير» مرحوم «شريعتي» چندين مرتبه به كتبي مانند «بوف كور» مزيت دارد. بله اشعار «خاقاني» به لحاظ استفاده از انبوه تلميحات و صنايع ادبي گاهاً برتر از شعر «حافظ» است اما محتوا و مضمون شعر «حافظ» كه نماينده هويت ايراني است صدها برابر بالاتر است و از اينرو ماندگارتر و جاودانه تر و تاثيرگذارتر است.
  • آرتميس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    21 15
    جناب آقاي معززي نيا ممنون از پاسخ سنجيده شما براي كارگردان ارتفاع پست بايد تأسف خورد كه چنين سطحي نگرانه قضاوت مي كند. مگر قهرمان فيلم ارتفاع پست به دليل بي عدالتي ها از راه ابودن هواپيما مايل به فرار از وطن نبود؟؟؟؟؟؟؟ دريافت خرس طلايي برلين افتخار بزرگي است كه تنها آنهايي كه توان دسترسي به آن را ندارند، آن را به تمسخر مي گيرند.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 12
    هرچه بگندد نمکش میزنند وهی به روزی که حاتمی کیا با سلحشور جفت بشه..خدا رحمت کنه ملاقلی پور شریف رو.....
  • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    6 12
    ساير كشورها ملاكهاي خود را براي انتخاب فيلم خوب يا بد دارند. اما در ايران، تاثير مثبت و محرك و زنده فيلم در بيننده يكي از مهمترين ملاكهاي فيلم «ايراني» خوب است. و «جدايي نادر...» اين عامل را ندارد. نمي گوييم فيلمها بايستي سراسر به به و چه چه و تعريف و تمجيد و گل و بلبل باشد. هنر كارگردان (و مهمتر از آن نويسنده فيلمنامه) ايراني آن است كه با تلنگري بيننده را به تفكر فرو برد اما به مرور در جريان فيلم بيننده را به سمت نتيجه گيري روشن هدايت كند نه اينكه ذهن او را در يك بي جهتي و سرگرداني رها كند. اين نشانگر ضعف فيلمنامه نويس است.
    • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
      1 1
      این نشانگر ضعف فیلمنامه نویس است؟ همه‌ی هنر فرهادی همین عدم «هدایت» به سمت نتيجه‌ی «روشن» است برادر من. هدايت؟ روشن؟ همه‌ی حرف فرهادی در حوزه‌ی داستان فیلم اینه که چیز «روشن»ی وجود ندارد.
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    12 14
    ببينيد فيلم «طعم گيلاس» آقاي كيارستمي يك فيلم طنز و شاد نيست. بيننده را در خصوص مساله مرگ و زندگي به فكر فرو مي برد و درگير مي كند. اما خيلي ظريف و هنرمندانه، ذهن بيننده را به سمت زيباييهاي زندگي و طبيعت و «طعم گيلاس» سوق مي دهد. و اين هنر فيلمنامه نويس و كارگردان است. اما آقاي فرهادي در «جدايي نادر...» و نيز «درباره الي...» اين هنر را و شجاعت را ندارد و انتهاي فيلم را رها مي كند.
  • علی ... IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    11 11
    من عاشق حاتمی کیا و کارهای دوست داشتنیش هستم . و اینقدر که همه فیلمهایش ار چندین با دیده ام. ولی واقعا از متن نامه آقای حاتمی کیا با ذکر این نکته که انتقاد و خوش نیامدن از یک فیلم حق هر فرد است خوشم نیومد. دست آقای معززی نیا درد نکند همه ما انسان ها بعضی وقت ها به یگ تلنگری نیاز داریم که امیدوارم این تلنگر به ابراهیم عزیز هم بخورد...
  • ناشناس IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    3 7
    این حرف ها عادی است آقای معززی نیا . تو مملکتی که کیفیت فیلم فروش و اکران اون رو تضمین نمی کنه و حرف سیاسی و سیاسی شدن اکران رو تضمین می کنه باید همه وارد این عرصه بشند حتی خالق شخصیت ماندگار حاج کاظم . من هم دلم از شما گرفت . تو این سینما باشی و نفهمی اینجا چه خبره خیلی حرفه . یه بار فرهادی با زدن حرف سیاسی تو یه جشن صنفی شد اصغر فرهادی حالا ابراهیم حاتمی کیا می خواد یه ابراهیم دیگه بشه . نظرات و مثبت منفی های همین صفحه نشون میده فرهادی بیراهه رفته تو مملکت ما دروغ نیست که شایعه تو مملکت ما هیچ کس حوصله کس دیگه ای رو نداره که این باعث میشه دروغ تهمت و دو دو تا چهار تا زیاد بشه .حیفه به این سینما بگیم و به سینمایی که آواتار از دل اون میاد بیرون هم سینما قیصر کجایی که سینماتو بر باد دادند .
  • شادمهر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    22 10
    واقعا چه خبر شده اینجا؟ چرا به جون هم افتادیم ما؟ چرا حاتمی کیا فرهادی رو تخریب کرد؟ واقعا از سر منطق نگاه کنیم، فیلم اصغر فرهادی که واقعیت های جامعه رو نشون میداد و دروغ گفتن و تهمت زدن تو جامعه رو به تصویر میکشید. باید بگیم فرهادی غلط کرد؟ اگه فرهادی دروغ گفت پس مایی که اینجا جمع شدیم و به هم دروغ میگیم و تهمت میزنیم چیه؟ جدایی نادر از سیمین کجاش بد بود؟ فقط یه جواب میخوام. کجاش بد بود؟ این که تلخی های جامعه رو نشون میداد بد بود؟ پس یهو بگین در سینما رو تخته کنیم خیال هممون راحت شه. سینمایی که فقط خوبی ها رو نشون بده، همون بهتر که تخته شه بره پی کارش.
  • شیرین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    10 18
    چیزی که همیشه ذهن منو درگیر میکنه اینه که چرا فقط و فقط فیلمهای که تصویری سیاه یا حداقل تلخ از ایران نشون میدند در جشنوارهای خارجی جایزه میگیرن؟ تا حالا فیلمی ایرانی دیدید که تصویر زیبا یا شادی از ایران نشون بده یا حداقل فیلم تلخی نباشه اما از جشنواره خارجی جایزه بگیره؟ نمی خوام بگم که بعضی از کارگردان ها از قصد و برای جایزه سیاه نمایی میکنن مخصوصا در مورد فرهادی اما این هم نکته خیلی مهمیه ،غرب از ایران و جامعه ایرانی برای خودش تصویری ساخته که اینجور فیلمها تاییدش میکنه ،مثل کارگردان فیلم شبهای روشن که تعریف میکرد یکی از داوران یه جشنواره مطرح خارجی بهش گفته که فیلم شما خیلی قشنگه اما برای ما قابل قبول نیست که ببینیم یک انسان در جهان سوم به جای دغدغه های ابتدایی زندگی دغدغه های فلسفی داره
  • شیرین IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    14 20
    به خاطر 30 سال تصاویر سیاهی که از ایران دیدند جامعه ایرانی دقیقا براشون مشابه افغانستان یا عربستان فقیر هست یعنی واقعا همین تصویر رو از ایران دارن، دوستی ایتالیایی بعد از دیدن بیمارستان میلاد تو یه فیلم گفت فکر نمیکردم ایران همچنین بیمارستانی داشته باشه حال اینکه بیمارستان میلاد در مقابل بیمارستانها خصوصی و پیشرفته ایران هیچی نیست ،یا با تعجب میگفت مگه تو ایران هم وب کم هست؟ برای همین وقتی فیلمی که ایران رو سیاه نشون میده میاد و این فیلم جنبه انتقادی به حکومت یا فرهنگ مردم رو داره ازش خوششون میاد و جدایی نادر هم با همه خوبیهاش دقیقا این خصوصیات رو داره،محاله که یک فیلمی این تصویر غربیها رو از جامعه ایران به چالش بکشه اما باز جایزه بگیره
    • ساسان IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      10 2
      حکایت شما همون ساغری بوده که رفنه بازار عطر فروشا غش کرد. برادر من از کدام شادی میشه در ایران فیلم ساخت .
  • بدون نام US ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    10 2
    در برنامه پارک ملت، رفتارخودخواهانه آقای معززی نیا را دیدیم خواهشاَ افاضه نفرمایند.
  • مهدی CA ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    5 6
    در همه جشنواره ها فیلم خوب جایزه می‌گیرد، چه ایرانی باشد، چه اسپانیایی چه ایتالیایی و ... بسیاری از فیلم‌های کشورهای دیگر که در جشنواره‌ها جایزه گرفته‌اند، تلخ‌تر از فیلم‌های ایرانی بوده‌اند، ولی کسی در آن کشور اعتراض نکرده که چرا به این فیلم‌ها جایزه می‌دهند! از ایران فیلم‌های غیر تلخ هم جایزه گرفته‌اند نمونه‌اش "رنگ خدا" که جایزه‌های زیادی گرفت و تنها فیلم ایرانی است که به مرحله نهایی اسکار راه پیدا کرد و جزو پنج فیلم برتر قرار گرفت
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    6 1
    مسلما سیاه نمایی اقدام درستی نیست اما نباید به این بهانه، واقعیت ها رو نشون نداد. اینکه سرخودمونو مثل کبک تو برف فروکنیم که واقعیت ها رو نبینیم تا سیاه نمایی نشه که بدتره! درسته که باید نقاط مثبت رو بیشتر بیان کرد اما دیدن نقاط ضعف مهم و اساسی باعث تفکر و تدبر برای برطرف کردنشون میشه. اینکه فقط بگیم همه چی گل و بلبله، خوداغفالیی بیش نیست. باید در بیان نقاط مثبت و منفی تعادل داشت
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    18 12
    بیش تر آثار حاتمی کیا و میر کریمی را دوست دارم به خصوص یه حبه قند رو ولی هیچ کدامشان به پای چهارشنبه سوری درباره ی الی... و به خصوص جدای... نمی رسند درود بر فرهادی
  • یاسر IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    15 12
    واقعا واسه حاتمی کیا متاسفام
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    10 6
    کار خوب و اثر گذار خوبه، چه اینجا چه در جای دیگه. آقای حاتمی کیا دوست دیروز آقای فرهادی مگه شما در ارتقاع پست از کوچ اجباری ننوشتید،نگفتید؟ هر چند آقای فرهادی برای استفاده از یک موقعیت تحصیلی و کاری به اون کشور رفت اما آیا جای تقبیح کردن و سرزنش کردن داره، اون هم در یک نامه با بهانه تمجید از یک فیلم؟ این متن شما دلگیر کننده و دردناکه. اون هم از کسی که از قضاوت های دیگران خسته است، حالا خودتون به راحتی قضاوت می کنید؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    19 15
    حیف از حاتمی حیا حیف از روزهای صداقت حیف از باورهای زیبا حیف از آژانس ... کاش جناب حاتمی کیا آن قدر شجاعت داشتند که این حرف ها را رو در رو به خود اصغر فرهادی می زدند حیف از میر کریمی که قربانی یک نامه ی به ظاهر محبت آمیز شد ! حیف از مردم کشور من ...
  • سعيد IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    18 11
    آقاي معززي‌نياي عزيز به عنوان يك سينما دوست از نوشته‌ي مسئولانه و باريك بينانه‌ي شما بي‌نهايت ممنون. به واقع تسكيني بود بر درد آناني چون من كه از اين همه بي‌مهري‌ها و دو رويي‌ها در سينمايمان به جان آمده اند. اما استاد گرامي! فراموش نكنيم كه اين شيوه‌ي كارگردان نامبرده در گذشته نيز سابقه داشته است؛ آنجا كه در فيلم تحسين شده‌ي "آژانس شيشه‌اي" ، متاسفانه به تحقير و تمسخر ديگر همكار خود "عباس كيارستمي" پرداخت كه در آن زمان كارنامه‌‌ي درخشانش به "نخل طلاي جشنواره‌ي كن" نيز مزين شده بود. اما شوربختانه آن زمان اين كم لطفي در زير انبوه تحسين و ستايش‌ها مدفون شد و البته امروز در قالبي ديگر خود را نمايان كرده است.
  • دوست IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 32
    حاتمي كيا و فرهادي در توهين و ثحقير مردم در فيلم هايشان يكسان ميباشند.
  • بیتا US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    19 13
    من هر دو فیلم را با دقت دیدم و هر دو کار گردان هم از دوستان من هستند . به عقیده ی من فیلم جدایی از نادر به قدری به روز و متفاوت از فیلم های امسال است که پیش بینی می کنم اگر در اسکار امسال منصفانه برخورد شود فیلم آقای فرهادی نه تنها جایزه ی بهترین فیلم خارجی را خواهد گرفت بلکه کاندید در رشته های مهمی خواهد شد. متاسفانه فیلم یک حبه قند موضوعی دمده با عقایدی قدیمی دارد , که به هیچ عنوان متناسب با زندگی امروز ما نیست.
    • بدون نام DE ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      4 3
      با احترام برای شما که تو امریکا هستی، زندگی امروزی نباید هم این شکلی باشه
    • بدون نام DE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      12 4
      با احترام برای شما که تو امریکا زندگی می کنی زندگی ایرانی نباید هم این شکلی باشه
    • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      2 7
      دوست بي نام۱۳۹۰ پنج شنبه ۲۸ مهر خودت هم كه پرچم ژرمنهارايدك ميكشي
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    19 32
    مگه دروغ میگه دم حاتمی کیا گرم!
  • خزر آباد IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    12 9
    1- "اینها را نوشتم چون دلم گرفته از منشی که ابراهیم حاتمی‌کیا در پیش گرفته. نوشتم چون دوستش دارم و دلم نمی‌خواهد بیش از این ذهنش را صرف کینه‌جویی کند..." خوب همه حرفت اگه همینه میتونستی مستقیما به خود اقای حاتمی کیا بگی. مثلا نامه دادی خواستی این وسط یه حرفی هم شما زده باشی. 2- اشکال همه شما اینه که فکر می کنین اگه یکی یه حرفی زد یه نقدی کرد فردا صبح نظر همه مردم عوض می شه.
  • بدون نام DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    15 20
    مقصود حاتمی کیا و اشاره ی ایشان به قهرمان ها و شخصیت های اصلی فیلم فرهادی است نه به خود شخص او. به هر حال حاتمی کیا دروغ نگفته و تمامی این اتفاق ها رخ داده اند. هرچند درست یا غلط بودن عملکرد فرهادی جای بحث داره.
    • رضا IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      8 2
      از متن چنين چيزي که شما برداشت کردي (اشاره به بازيگران) رو دريافت نکردم. منظور خود اصغر فرهادي بود.
    • محمد A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      18 9
      واقعا خودت هم نفهمیدی چی گفتی... ما ایرانی ها متاسفانه از موفقیت دوستان خودمون هم میسوزیم...متاسفم برای شما و حاتمی کیا
  • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 16
    حاتمی کیا هم دوام نیاورد و یک سال بعد از عباس کیا رستمی او هم امروز باخت چه باخت بدی. روزی که تو می تاختی بقیه حسادت میکردند امروز فرهادی می تازد تو حسادت کن. و باخت خود را رقم بزن ابراهیم. در دقیقه 90 باختی و رفتی اگرچه به ظاهر کامت با یه حبه قند میرکریمی شیرین است
    • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
      4 7
      عجب!حاتمی کیا باخته؟ و به فرهادی حسادت می کنه؟همه کارنامه فیلمسازی حاتمی کیا را حفظند بحمدالله!
  • ساحل IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    9 8
    اصلا یکی نیست بگه این فیلم یه حبه قند اسمش شیرین بود اما نیمه دوم فیلم که در ذهن هم ماندگارتر هست تماما مرگ و گریه زاری بود و از جدایی نادر از سیمین خیلی ناراحت کننده تر و ابری تر بود اقای حاتمی کیا.به همین دلیل من فقط نیمه اول فیلم رو دوست داشتم.
  • میثم IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    24 35
    حاتمی کیا مردی است که نشان داده همیشه حرفش به موقع ودرست بوده... چرا انتقاد به فرهادی رو قبوا ندارید... مگر درفیلم جدایی نادر از سیمین چیزی جز اندیشه ی فرار از کشور به مخاطب القا می شد
    • بدون نام PK ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
      11 1
      این ادعای شما انقدر خنده دار است که مثلا کسی بگوید فیلم اژانس شیشه ای توهین به نظام است. من خیلی متاسفم که شب عید به دیدن جدایی نادر ... نرفتم اما چند شب پیش این فیلم رو در منزل دیدم و واقعا لذت برم از ایران دوستی فرهادی. از ان شب در مورد رفتن از ایران مردد شدم. اتفاقا این فیلم دقیقا چیزی شبیه آژانس شیشه ای است که ظواهر رو کنار میزنه و حقیقت رو نشون میده و مطلقا تشویق به پناهندگی و ... نمیکنه بلکه برعکس میخواد بگه باید ایستاد و با مشکلات مبارزه کرد. البته کسی که شرایط موجود ایران رو مطلوب و عالی میبینه دیدن این فیلم رو اصلا بهش توصیه نمی کنم. باید درد داشت تا حرف فرهادی رو فهمید.
  • حسام ملامحمدی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    23 4
    به نام خدا سلام میخوام بدون مقدمه حرف بزنم . این هفته ای که گذشت شاید بدترین هفته ی سینما و به طور کلی بدترین هفته هنر ایران بود . می پرسید چرا ؟ چون کارگردان سریال یوسف پیامبر ما بدترین حرف ها رو به همکارانش می زنه . چون کارگردان "دفاع مقدسی ساز "ما به عنوان ستایش یک فیلم" درجه یک "به همکارش می تازه همکاری که یکی از بهترین کارهاشو با فیلمنامه اون ساخته . به خاطر اینکه خواننده ما با سینماگرانی که توی کنسرت های موسیقی شرکت میکنند ( درست یا غلط ) بد صحبت میکنه و بازیگر نه چندان سرشناسی که فقط به خاطر جثه اش توی چند فیلم نه چندان مهم بازی کرده در مقام دفاع برمیاد و در نهایت به بادیگاردی فلان بازیگر هالیوودی که بعدا خواننده هم شد! افتخار میکنه ! همین و به قول مهران مدیری" دیگر هیچ " !
  • بدون نام US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    26 53
    دمت گرم حاتمی کیا چشمهای از حدقه در آمده امثال معززی نیا نشان از پاکی و صداقت گفتار شماست. سربلند باشی عزیز جان
  • امین IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    8 11
    مسئله نه حاتمی کیاست نه فرهادی و نه میرکریمی. اتفاقن کار حاتمی کیا خیلی هم خوب بود خوب به خاطر اینکه با این کارش محکم شترق زد پس کله همه ی ماها که همیشه عادت کردیم که تا یک نفر موفقیتی توی این مملکت بدست آورد سریع اونو تا مقام اسطورگی بالا ببریم و به هیچکس هم اجازه ندیم که به طرف بگه بالای چشمت ابروست وبعد که اسطوره زد توی ذوقمان منبر بریم که چرا اینطوری شد و از شما بعید بود و از شما انتظار نداشتیم و از این حرفا ... حالا این آدم یه روزی کارگردانی مثل حاتمی کیاست یه روز دیگه یک بازیگر ، فوتبالیست ، سیاستمدار یا یک شخص دیگه . دور نیست روزی که برای فرهادی هم از این منبرا بریم وقتی که برخلاف نظر ما عمل کرد
  • بدون نام IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    5 5
    اینکه نشون دادن چند تا آدم دروغگو تو یه فیلم بدتره یا نمایش زن‌هایی که همه مشغول سقط‌جنین هستند- فیلم دعوت ساخته‌ی استاد! حاتمی‌کیا- به عهده‌ی مخاطبان این نامه که دم از صداقت حاتمی‌کیا می‌زنند.
  • محمدرضا كلانتر IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    14 6
    جناب آقاي حاتمي كيا آينه چون نقش تو بنمود راست خود شكن آينه شكستن خطاست
  • بابازاده IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    10 21
    آقای معززی نیا! آرامتر ! احساساتی نشو! دیگران را به دروغ تهمت نزن! برادر حاتمی کیا اگر هم آسمان را ابری بداند به دامن سرزمیتهای آفتابی نمی گریزد! اصقر فرهادی فیلم خوبی ساخته است. اما در دامن آنهایی می زید که برای این سرزمین تره هم خورد نمی کنند. او برای همانها فیلم بسازد و حاتمی کیا و میرکریمی و مجیدی برای ما. یا حق
  • عباس IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    20 4
    حرفی نمانده. فقط سپاسگزارم آقای معززی نیا.
  • آدم برفي IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    8 1
    لطفا هيچ كس رو نكوبيم. رفتارها ي نادرست رو تقبيح كنيم ما همه به فيلمهاي فرهادي، حاتمي كيا و مير كريمي نياز داريم. هر كدوم با نگاهي متفاوت تلنگري به ما ميزنند اگه به دور از تعصب نگاه كنيم، فيلم فرهادي فقط در مورد ايران نيست، رفتارهاي غيراخلاقي آدمها رو انتقاد ميكنه حال كه كارگرداني زبان ارتباط با مخاطب جهاني را فراگرفته اتفاق بسيار مهمي است
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 4
    ببخشید شما؟!!
  • امین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    9 2
    ببینید هر کسی یه نظری داره و نظر هر کسی محترم هست.حاتمی کیا و فیلماشو دوس دارم ولی امروز فرهادی رو ترجیح میدم. چون فرهادی ایرانی ترین فیلم ممکن رو ساخته. چرا بهش اینقدحمله میشه؟چرا متهم به غیرایرانی بودن میکننش؟مگه نه اینه که همه ی این جایزه ها رو برای ایران ما آورده؟چرا متهم می کنیم به دروغ گفتن؟ ج نادر از سیمین فیلم وجدانهای پاک بود به نظر من/درسته تو فیلم همه دروغ میگن ولی وجدان تمامی اون ادمها پاک هست.یک وجدان قوی ایرانی که ناشی از فرهنگ ناب آریایی با آموزه های اسلامی هست مانع این میشه که حقی از کسی ضایع شه. تو این فیلم حقایق جامعه ما نشون داده شده. اینکه فشار بر همه طبقات جامعه وارد میشه. یکی از بی پولی ناله میکنه یکی از شرایط اجتماعی.ولی هیچکدوم از این افراد وجدانشونو زیر پاشون نمیزارن