شورای عالی تهیه‌کنندگان با توجه به پاسخ سازمان صداوسیما از تهیه‌کنندگان کشور خواست از هرگونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی‌ تهیه‌کنندگان، در آخرین نشست این شورا که با حضور نمایندگان کانون تهیه‌کنندگان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و مجمع فیلمسازان تشکیل شد، پس از سخنان پیش از دستور نمایندگان تشکل‌های عضو،‌ مشکلات پیش روی تهیه‌کنندگان به عنوان نخستین دستور جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
کمیته صیانت در گزارشی اعلام کرد مشکلات اقتصای جمعی از تهیه‌کنندگان که در شش ماهه نخست سال دچار خسارت‌های مالی ناشی از فروش نرفتن فیلم شده‌اند، تاکنون حل و فصل نشده است. به نظر می‌رسد اراده‌ای در بین مسئولان برای حل این معضل که ناشی از سیاست‌های جاری است، وجود ندارد.
 
این کمیته همچنین اعلام کرد دریافت پروانه فیلمسازی با شیوه قبلی، اما با مشکلات بیشتر ادامه دارد. فیلمنامه‌ها به طور غیرقانونی در اتحادیه 2 خوانده می‌شود و بار دیگر در اداره کل نظارت و ارزشیابی مورد بازخوانی قرار می‌گیرد. در بخش اول برخوردها اغلب سلیقه‌ای و در بخش دوم ممیزی‌ها به گونه‌ای دیگر اعمال می‌شود که این مورد گلایه و شکایت همکاران است.
 
شورای عالی علاوه بر بحث و گفت‌و‌گو درباره مسائل مبتلابه تهیه‌کنندگان، جهت‌ پیگیری تصمیماتی اتخاذ کرد. در همین جلسه شورای عالی لزوم حمایت از سالن‌های سینمای کشور را مورد توجه قرار داد. کمیته اقتصادی افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی که ناشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌هاست باعث شده بسیاری از صاحبان و مدیران سالن‌های سینما امکان خرج و دخل نداشته باشند. کمیته اقتصادی شورا با تاکید بر طرح مشکل از سوی انجمن سینماداران کشور، لزوم تصمیم‌گیری عاجل جهت حل این معضل را خواستار شد.
 
شورای عالی بازپرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های سال جاری و سال گذشته را از راه‌های فوری حل مشکل دانست. شورای عالی تاکید کرد بی‌برنامگی باعث شده بجران سالن، همچون بحران فروش و فیلم به وجود آید. مسئولان سینمایی در این زمینه‌ها به جای ارائه طرح و برنامه به طرح شعارها بسنده کرده‌اند و نتیجه ملموسی حاصل نشده است.
 
مبارزه با قاچاق و سرقت فیلم‌های ایرانی دیگر دستور جلسه ابن هفته شورای عالی بود. کمیته اقتصادی آخرین رویدادهای این معضل را توضیح داد. در گزارش این کمیته آمده بود که به طور محسوس هیچ‌گونه اتفاق و یا عملی که بتواند روند رو به رشد قاچاق، سرقت و تکثیر فیلم‌های ایرانی را در شهرستان‌ها محدود کند رخ نداده و به نظر می‌رسد این مهم روی میز مسئولان وجود ندارد.
 
شورای عالی با ابراز تاسف از اقدامات لازم از دبیرکل ستاد مبارزه با قاچاق و محصولات غیرمجاز خواست موضوع را در دستور کار قرار داده و از گسترش این معضل در شهرستان‌ها جلوگیری کند.
 
در ادامه جلسه پاسخ مجتبی مشیری مدیرکل بازرگانی صداوسیما به نامه شورای عالی مطرح شد. مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما در پاسخ خود اعلام کرد هرگونه همکاری با شبکه‌های فارسی‌زبان مخالف قانون است و در کشور با متخلف برخورد قانونی خواهد شد. همچنین تیزر آنان از شبکه‌های سیما پخش نخواهد شد.
 
شورای عالی با تشکر از پاسخ این مدیر مقرر کرد موضوع به اطلاع همکاران تهیه‌کننده برسد و از آنان خواسته شود از هرگونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خودداری کنند. دو هفته قبل در پی مصاحبه مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی که اعلام کرده بود همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای دارای مجوز مانعی ندارد، شورای عالی با توجه به حسن رابطه‌ای که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با تهیه‌کنندگان کشور و حمایت از فیلم‌های روی پرده با پخش تیزرهای رایگان دارد لازم دانست جهت جلوگیری از هرگونه سوء‌تفاهم موضوع از سازمان استعلام شود.
 
رئیس شورای عالی نیز با تشکر از حمایت‌های مقام ریاست این سازمان از کلیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران موضوع استعلام را مطرح ساخت که منجر به این پاسخ شد.
 
آخرین رویداد‌های مربوط به مسائل مالیاتی و فعالیت‌های انجام شده دیگر دستور جلسه شورای عالی بود. نمایندگان مالیاتی شورای عالی و خانه سینما با ارائه گزارش آخرین فعالیت‌ها اعلام کردند به زودی شکایاتی از سوی دفاتر تولید و توزیع به دیوان عدالت اداره ارائه خواهد شد.
 
نمایندگان مسئول امور مالیاتی شورا اظهار امیدواری کردند این شکایت‌های بتواند به نتیجه مطلوب برسد وگرنه بسیاری از دفاتر سینمایی نسبت به تعطیل فعالیت‌های خود اقدام خواهند کرد. شورای عالی در پایان از حاضر نشدن جواد شمقدری معاون امور سینمایی در برنامه تلویزیونی هفت برای گفت‌و‌گوی حضوری با تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما اظهار تاسف کرد.

به خصوص که پیشنهاد این گفت‌و‌گو از سوی معاون سینمایی مطرح شده بود و برگزاری این جلسه می‌توانست به شفاف شدن مشکلات فراروی تولید، اکران، صدور پروانه فیلمسازی، مسائل مربوط به قاچاق فیلم و سازمان سینمایی در حال تشکیل منجر شود.
 
شورای عالی اعتقاد داشت که هرگونه مذاکره می‌تواند به شناخت مشکلات و همکاری برای برنامه‌ریزی بیانجامد. شورای عالی اظهار امیدواری کرد در اولین فرصت پیشنهاد معاونت سینمایی با همکاری سازمان صداوسیما شکل اجرایی بیابد و نتایج آن بتواند به حل و فصل تدریجی مشکلات سینمای ایران کمک کند.
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =