تهیه‌کننده سینمای ایران برگزار نشدن برنامه زنده مناظره معاون امور سینمایی با گروهی از سینماگران را خودکشی از ترس مرگ تعبیر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، برنامه تلویزیونی هفت در تاریخ پانزدهم مهرماه میزبان جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزیر ارشاد بود. او در این برنامه در مورد مسائل مختلف سینما از جمله تشکیل سازمان سینمایی سخن گفت و همچنین مصاحبه ضبط شده فرشته طائرپور، منوچهر محمدی و همایون اسعدیان را در مورد عملکرد خود مشاهده کرد.
 
شمقدری در این برنامه در پی گلایه طائرپور از وضعیت قابل اعتراض ارتباط میان جمع بزرگی از سینماگران کشور با معاون سینمایی، پذیرفت در قسمت بعدی همان برنامه به طور زنده مقابل افرادی که سخنانشان به صورت ضبط شده پخش شده بود بنشیند و به سئوالات و انتقادات آنان درباره شرایط کنونی سینمای کشور پاسخ دهد.
 
با وجود آنکه شمقدری که در ادامه همان برنامه بعد از شنیدن حرف‌های همایون اسعدیان که به نوعی به نبود ارتباط میان مسئولان و سینماگران اشاره می‌کرد، خونسردی خود را از دست داد و این کارگردان سینما را به عضویت در قبیله رانت‌خواران و استفاده از قپان اسرائیلی برای وزن کردن همکاران سینمایی‌اش متهم ساخت، اما همچنان در پی سئوال‌های فریدون جیرانی مجری برنامه تاکید کرد حاضر است برای احترام به مصلحت‌های سینمای کشور در گفتگوی زنده با منتقدان خود شرکت کند.
 
همه شواهد حکم بر انجام چنین گفت‌وگویی درجمعه شب بیست و دوم مهرماه داشت، اما مشخص نشد کدام فرد یا شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند با بی‌اعتنایی به یک خواسته صنفی و برخلاف اعلام آمادگی صریح و مکرر یک مقام مسئول، این برنامه را منتفی کنند و تلویحا نگرانی خود را از طرح سئوالاتی که معاون سینمایی ممکن بود در پاسخ به آن‌ها موفق نباشد به منتظران این برنامه منتقل کنند.
 
فرشته طائرپور در پاسخ به سئوال خبرآنلاین در مورد تاثیرات چنین تصمیمی گفت: «این تصمیم بیش از هرکس به ضرر آقای شمقدری بود. کسانی که به چنین نتیجه‌ای رسیده بودند نه برای تماشاگران این برنامه ارزشی قائل شدند، نه نسبت به تحلیل اوضاع سینمای ایران از خود علاقه‌ای نشان دادند و نه برایشان مهم بود که شجاعت رسانه ملی را در برگزاری یک برنامه زنده سینمایی زیر سئوال ببرند.»
 
او ادامه داد: «این تصمیم‌گیران صرفا در دفاعی نسنجیده از موقعیت آقای شمقدری، به توان ایشان در رویارویی با منتقدان خود تردید کرده و از ایشان با نسخه «خودکشی از ترس مرگ» مراقبت کردند.»
 
طائرپور در مورد اظهارنظرهایی که در این زمینه صورت گرفت، گفت: «از این‌ها جالب‌تر آن افرادی بودند که خودشان این روزها میان تملق و انتقاد سرگردان مانده‌اند. این آقایان سعی کردند برچسب رایج سیاسی بودن را پیشاپیش بر پیشانی سینماگرانی که قرار بود در این گفت‌وگوی تلویزیونی شرکت کنند نصب کرده و یک فرصت بالقوه سازنده برای هر دو طرف را از سینمای ایران بگیرند.»
 
طائرپور اضافه کرد: «ناگفته ماندن مباحث از زاویه دید سینماگران مستقل، تنها نتیجه‌اش تداوم همان نبود ارتباط مطلوب میان مسئولان سینمایی با جمع قابل اعتنایی از سینماگران است که در برنامه «هفت» به آن اشاره شد. این گسست در آستانه تاسیس سازمان سینمایی کشور از سوی مسئولان، بیش از هر زمان دیگری خطر تصمیم‌گیری‌های منجر به شکست را افزایش داده و ممکنست حاصل آن به نتایجی چون فراگیر نبودن اتحادیه2 و تداوم جدایی حوزه مدیریت دولتی از جمع قابل اعتنایی از سینماگران مستقل بیانجامد.»
 
طائرپور با توجه به عقیم ماندن صحبت‌ها در این برنامه گفت: «تصور می‌کنم براساس سنت این برنامه، می‌توان امیدوار بود برای کسانی که اعتبار و آبروی حرفه‌ای‌شان مورد توهین قرار گرفته و به جرم‌هایی چون رانت‌خواری و استفاده از معیارهای صهیونیستی متهم شده‌اند فرصتی فراهم شود تا در یک مهلت برنامه زنده، به دفاع از خود بپردازند و چه بهتر که کسانی هم برای پاسخگویی یا اثبات جرم آنها، در مقابلشان حضور یابد، البته به قول آقای شمقدری با شاخص و مدرک.»
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =