هفته گذشته خبر آنلاین گزارشی داشت که در آن به آمار سقط های قانونی و غیر قانونی در کشور می پرداخت دکتر محمد مهدی آخوندی یکی از پیشگامان سقط درمانی در تکمیل این گزارش به خبر آنلاین می گوید:

 پس از تصویب قانون سقط درمانی در سال 1384 و با عنایت به ابهامات قانون مذکور، علی رغم آنکه سقط جنین بررسی های کارشناسی را پشت سر گذاشته، هنوز با چالش های بسیار روبرو است و دستورالعمل اجرایی جهت انجام آن ارایه نشده است.
دکتر محمدمهدی آخوندی رییس پژوهشگاه ابن سینا به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه سقط درمانی، ضمن بیان این که حل مشکلات مرتبط با سقط جنین در کشور صرفاً با دخالت و نظارت مستقیم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قابل انجام است، اذعان داشت که گرچه تصویب قانون سقط درمانی اقدامی موثر در قانونمند کردن مساله سقط جنین بود، لکن نهایی نشدن دستور العمل و آیین نامه اجرایی آن به چالش های موجود دامن می زند.
دکتر آخوندی در ادامه با اشاره به خبر درج شده مورخ چهار مهر ماه 1390 در پایگاه اینترنتی خبر آنلاین، افزود: مسئله سقط جنین و ختم بارداری از مسائل مبتلا به کشور ایران است. آمار ارائه شده از سوی مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت، که البته مربوط به بیش از یک دهه پیش است، نیز گواهی بر این مدعاست. اینک محتمل است آمار سقط جنین، با توجه به افزایش جمعیت، بیش از گذشته باشد. بر این اساس، ضروری است مسئولان و متولیان امر در مقام به روز کردن آمار و آسیب¬شناسی این امر برآیند.
رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: بی¬شک تصویب «قانون سقط درمانی» اقدامی مؤثر در قانونمند کردن این معضل در چارچوب‌های پذیرفته شده بود. با این وجود، به علت خلاءهای موجود در قانون از جمله روشن نبودن مفاهیمی چون صعب العلاج، کودک ناقص الخلقه، عسر و حرج والدین و ...، تدوین دستورالعمل¬ها و آیین نامه‌ اجرایی برای آن ناگزیر نمود. به همین منظور، به پیشنهاد پژوهشگاه ابن¬سینا و بنا به درخواست معاونت محترم وقت درمان وزارت بهداشت، پژوهشگاه تهیة پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی را بر عهده گرفت که با برگزاری جلساتی با حضور متخصصان و صاحبنظرانی از پژوهشگاه، وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی، این دستورالعمل تدوین و به منظور تصویب در تاریخ 27/6/85 به وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی ارسال گردید. اما به رغم تمام پیگیری¬های بعمل آمده، تصویب و اجرای این دستورالعمل تا امروز بر زمین مانده¬است.
دکتر آخوندی ضمن اشاره بر کارگاه دو روزه سقط درمانی که توسط پژوهشگاه ابن¬سینا در سال 1386 برگزار شد اظهار داشت: (( در این کارگاه که با همکاری انجمن تنظیم خانواده و حضور متخصصان در حوزه‌های پزشکی، حقوقی، فقهی، روان شناختی و جامعه¬شناسی برای کارکنان سیستم‌های بهداشتی و درمانی برگزار شد، پس از استماع نظرات گوناگون، در دی ماه همان سال نشستی با حضور سیاستگذاران بهداشتی ودرمانی در خصوص موضوع فوق ترتیب یافت و مقرر شد به منظور حل مشکلات موجود تعداد محدودی کلینیک سقط درمانی در تهران و شهرستان‌ها با نظارت مستقیم وزارت بهداشت تأسیس شود که این امر نیز به فراموشی سپرده شد. حال آنکه عمده¬ی بیماری¬های مندرج در فهرست سازمان پزشکی قانونی در دو هفته پایانی 4 ماهگی (حداکثر زمان قانونی مقرر برای سقط درمانی) قابل تشخیص بوده، وجود چنین کلینیک¬هایی می¬تواند موجب تسهیل و تسریع اجرای شرایط مقرر در قانون شده و از هرگونه اقدام غیرتخصصی و غیرقانونی جلوگیری کند. به علاوه لزوم بازنگری در فهرست پزشکی قانونی و تلاش برای تصویب دستورالعمل اجرایی سقط جنین نیز در همان زمان طی نامه¬ای از سوی این پژوهشگاه به اطلاع وزیر محترم وقت وزارت بهداشت رسانده شد
گفتنی است قانون سقط درمانی جنین در سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که محتوای آن به این شرح میباشد: سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقصه الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسئؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دهم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/3/1384 به تایید شورای نگهبان رسید.

4745

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهگذر IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    1 0
    تعداد سقط های قانونی و مجاز بسیار کمتر از آن هست که نیاز به کلینیک جدا داشته باشد. مگر اینکه قرار باشد سقط های غیر شرعی را هم انجام دهند!
  • رضا US ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 0
    من 3 فرزند دهرم که همسرم بار دار است و مشکلی در این مورد نیستاما در 13 هفتگی آزمایشات و سو نوگرافی مشکلاتی را نشان داد که مجددا در هفته 16 تجدید شده و همان مشکلات را نشان داده و پزشک معالج ترجیح داده که تا هفته 18 صبر کند که باز همان مشکلات ژنتیکی وجود دارد که می گویند ریسک آن 1در 65 است که ضایعاتی هم در مغز او مشاهده شده هم اکنون در آخرین روز های هفته 18است که تازه می خواهد آخرین آزمایش و سونو را که حدود یک میلیون تومان هزینه دارد بفرستد که بعد جواب را به پزشکی قانونی بفرستد که در بهترین حالت دو هفته طول می کشد که تا آن موقع سن بارداری به حدود 21 هفته میرسد حتما در آن موقع می گویند دیر شده ..به من بگویید که وقتی در مورد سقط درمانی میکنند چرا تمام جوانب را نمیبینند .پس خود درمانی بهتره
  • رضا US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    ...ادامه از آنجاییکه این هزینه ها و کمی وقتی که ما داریم پس ترجیح می دهیم که به بازار سیاه و دارو گیاهی و دهها ترفند پناه ببریم چون به نظر من تمام بخشنامه ها و توصیه ها کشک است ببینید ما طبق نظر پزشک تا هفته 18 صبر کردیم وحالا آغاز هفته 19 است و ما فقط 1 یا 2 روز فرصت داریم که اون هم فقط صرف ایستادن توی صف بانک برای پرداخت هزینه پزشک قانونی می شود جان مردم و آمدن یک کودک عقب مانده به جامعه هم که فرقی برای دیگران ندارد