وزیر آموزش و پرورش به مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد اما نمایندگان از پاسخ های او راضی نشدند.

زهرا تالانی:این هفته وزیر آموزش و پرورش به سوال های نماینده مجلس پاسخ داد.ترک تحصیل در مقطع دبیرستان، آزمون استخدامی و وضع نیروی انسانی آموزش و پرورش و اجرا نشدن برنامه کاری ارایه شده در هنگام رای اعتماد مجلس از جمله سوالاتی بود که محمدرضا خباز نماینده کاشمر از وزیر پرسید. درباره چند و چوی این جلسه با خباز گفت وگویی را انجام داده ایم .او می گوید: وزیر یک روز فرصت خواست تا به تمام سوالات پاسخ دهد.
یکی از سوالاتی که شما از وزیر آموزش و پرورش کردید درباره ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع تحصیلی دبیرستان بود. وزیر چه پاسخی به این موضوع داشت؟
آمار نشان می دهد 70 تا 80درصد دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی به دبیرستان راه می یابند اما این تعداد در این مقطع بشدت ریزش می کنند. من از وزیر پرسیدم که مطابق گزارش های دریافتی شما بر این وضع چطور نظارت می کنید؟ از دانش آموزان دبیرستانی نیز 20درصد در رشته های کم اهمیت دولتی، 25درصد در رشته های سطح پایین دانشگاه آزاد، 45درصد در رشته های سطح پایین دانشگاه پیام نور، 8درصد در دانشگاه های غیرانتفاعی و 2درصد در سایر دانشگاه ها قبول می شوند.
به نظر من متاسفانه نظارت ها ضعیف است، انتظار دارم به عنوان یک معلم که سالها در مدارس کار کردم جایگاه نظارت را در آموزش و پرورش و مدارس قوی شود چون هم اکنون بازیکن و داور در آموزش و پرورش یکی است، بنابراین نظارت بهتر از این نمی شود. باید نظارت تقویت شود تا حقوق آینده سازان کشور تضییع نشود. به نظر من وزیری که از درون مجلس انتخاب شد نباید در امر آموزش و پرورش فقط به گزارش های ارایه شده اکتفا کند.اما وزیر پاسخی به این سوال نداد.


آزمون استخدامی و وضع نیروی انسانی آموزش و پرورش که اعتراضات بسیار معلمان را به دنبال داشت هم از سوالات شما بود.آیا از پاسخ وزیر قانع شدید؟
متاسفانه استخدام 40 هزار معلم حق التدریسی نشان داد اراده ایی برای انتخاب اصلح در آموزش و پرورش وجود ندارد. معترضان به استخدام آموزش و پرورش بارها و بارها جلوی مجلس و وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده انداما هیچ کس به شبهاتی که در برگزاری امتحان استخدام اتفاق افتاد پاسخی نداد.20 هزار معلم خرید خدمت یا شرکتی از سوی وزیر قبل استخدام شدند. اگر این تصمیم درست بود، اخراج آنان به مصلحت نبود. بعد از اخراج این تعداد نیرو، امتحانی برگزار شد که ابهامات زیادی داشت. این اقدام آموزش و پرورش وضعیتی را به وجود آورده است که نمایندگان هنگام خروج از مجلس باید در کنار خیابان ساعت ها جواب معترضان را به نمایندگی از آموزش و پرورش بدهند. در این آزمون 54 گرایش ـ رشته شرکت کرده اند اما در سه بخش مدارس ابتدایی و استثنایی و بخش بهداشت امتحان گرفته شد و معلمان استخدام شده در غیر رشته تحصیلی مشغول کار شدند و این در حالی است که اصلاح آموزش و پرورش منوط به کارشناسی تر شدن نیروهای متخصص است.حاجی بابایی پس از 22 ماه حضور در وزارتخانه تلاش بسیار کرد که نمایندگان را نسبت به عملکرد خود قانع کند اما سوالات پیرامون مسائل آموزش و پرورش متنوع و متعدد و به نظر می رسد جواب ها قانع کننده نیز نبود.
همچنین جذب معلمان تناسبی با رشته تحصیلی شان ندارد، به عنوان مثال معلم معماری به بخش بهداشت ارجاع و رشته ریاضی برای دوره ابتدایی تعیین شده است، در حالی که این معلمان از اداره کردن کلاس ابراز ناتوانی کرده اند.
پاسخ وزیر این بود که اگر 40 هزار آدم بی سواد نااهل به کلاس می رفتند باید از آنها دفاع کرد؟ ما برای اینکه این اتفاق نیفتد از میان 700 هزار شرکت کننده در آزمون استخدام آموزش و پرورش، 40 هزار نفر آدم تحصیل کرده انتخاب کردیم که استخدام شدگان از جانبازان بالای 70درصد، فرزند شهید، مهندس و سایر تخصص ها بوده اند.


آقای حاجی بابایی علت اجرا نشدن برنامه کاری ارایه شده در هنگام رای اعتماد مجلس را چه چیزی عنوان کردند؟
من 30 سال است به عنوان معلم در آموزش و پرورش کار کرده ام و با زیر و بم این نظام کاملاآشنا هستم. به نظر من تغییرات در مدارس ابتدایی و راهنمایی، تحولی ایجاد نکرده است. چرا درس فنی و حرفه ایی به حداقل رسیده است و این درس به درسی تفریحی تنزل یافته است؟ علاوه بر آن فشرده کردن کلاس های درس عملاکارگاه ها و آزمایشگاه های مدارس را تعطیل کرده و فضای کتب درسی آهنگ غیرعلمی یافته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت که تا قبل از حضور بنده در وزارت آموزش و پرورش 670 دارالقرآن وجود داشت که این تعداد به 10 هزار مدرسه افزایش یافته است و یک میلیون و 360 هزار دانش آموز بعدازظهرها در این مدارس شرکت می کنند. علاوه بر آن، همه شهرستان ها دارای کارشناس پژوهشی، سنجش و فناوری شده اند.همینطور نظر سنجی ها نشان می دهد که تغییرات در نظام آموزشی موفقیت آمیز بوده است.


گویا شما از پاسخ درباره تعطیلی پنج شنبه ها هم راضی نشدید؟
تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه در سایر کشورها به مفهوم این است که دانش آموزان تا ساعت سه در مدرسه می مانند تا تکالیف شان را به اتمام رسانده و سپس به منازل می روند، اما با روشی که در مدارس ما پیش گرفته اند دانش آموزان از بعدازظهر روز چهارشنبه تا صبح روز شنبه به مدت 68 ساعت از ارتباط با کلاس و مدرسه محروم می مانند.معلمان هم از تعطیلی روز پنجشنبه ناراضی اند، اما معاونان و مدیران مدارس به دلیل تعطیل بودن دانش آموزان رضایت دارند. نباید وزیر دل به آمارهایی می دهند خوش کند.
حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ گفت: قبل از حضور بنده در آموزش و پرورش، پنج سال درباره سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش آموزان تحقیق شده است. از 22 ماهی که از حضور بنده در این وزارتخانه می گذرد شش ماه در شورای عالی آموزش و پرورش به بررسی سند تحول بنیادین پرداختیم و شش ماه دیگر نیز در برخی از شوراهای عالی موضوع را بررسی کردیم، 20 جلسه نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سند پرداخته شد، علاوه بر این سیاست های کلی آموزش و پرورش نیز حدود یک سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و در نقشه جامع علمی کشور، جایگاه نظام آموزش و پرورش ترسیم شد.
او تاکید کرد که مطابق این سند و مطالعات انجام شده، راهکارهای زیادی در آموزش و پرورش در پیش گرفته شد. حدود 70 کار تحولی در این وزارتخانه انجام شده است. تمام 30 برنامه یی که در روز رای گیری از مجلس وعده داده بودم به جرات می گویم که یا در حال مطالعه است یا به مرحله اجرا رسیده است. در آخر هم وزیر گفت که جواب همه سوالات شما را دارم اما یک روز تمام لازم است تا به آنها پاسخ دهم.
23245
 

کد خبر 177905

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 1
    به به...
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    3 5
    با تعطیلی پنج شنبه ها دانش آموزان ۶۸ ساعت از ارتباط با کلاس و مدرسه محروم شدند , ولی در کنار پدر و مادر و اعضای خانواده درس زندگی و سختی و مراوده و صمیمیت و عشق و مهرورزی و همکاری و ارتباط متعامل و لذت بردن از با هم بودن و درک جایگاه فرزند و پدر و مادر و خواهر و برادر را فرا می گیرند. قطعاً با 3 ساعت در هفته ما به امال و آرزوهای خبرنویس شما نمی رسیم ولی خانواده ها می رسند.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    4 0
    با گذشت 20روز از سال تحصیلی بعضی مدرسه ها هنوز برنامه کلاسی نگرفته اند
  • بدون نام TH ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 1
    ما خواهان تجدید نظر هستیم برای خود دانش آموزان بهتر است که به مدرسه بروند صلاحشان در این است
  • حسين IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 0
    باسلام. 1-بنده با اين جمله ذكر شده درخبركه معلمان از تعطيلي روز پنجشنبه ناراضيند كاملا" مخالفم چراكه اينجانب به عنوان معلم دوره ابتدايي دربررسي اين موضوع متوجه شدم 95درصد همكاران بنده در منطقه خدمتم با تعطيلي روز پنجشنبه موافقند. 2-درمورد آموزش دانش آموزان نيز بايد بگوييم حتما" زمان زياد آموزش دليل بر پر محتوا بودن آن نيست .چه بسا با زمان كوناهتر نيز ميتوان به نتيجه مطلوب رسيد. 3- سوالاتي كه از طرف نمايندگان محترم در مورد تعطيلي روز پنجشنبه پرسيده ميشود غير كارشناسي و بيشتر احساسي ميباشد.
  • نسیل سوخته IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 0
    حاج بابایی بزرگترین ظلم را به اموزش و پرورش کرده است ایا استخدام افراد با رشته های غیر مرتبط مانند مامیی تاسیات و طراحی دوخت گرافیک و... در رشته های مشاوره و ابتدایی و بهداشت در اینده فرزندان این مرز و بوم را بی سواد بار نمیاورد ایا امثال من با داشتن مدرک تربیت معلم باید در لیست افراد ذخیره باشیم ایا این کشور قانون ندارد که مثل اب خوردن قانون را دور میزنند قانون گریزی و عدم احترام به قانون استخدامی شاهکار اقای حاج بابایی است ما دیگه از او نامید شدیم.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 0
    با نظر حسین کاملا موافقم....
  • مرجان IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    3 1
    باسلام. من به عنوان یک دانمش آموز با تعطیلی پنج شنبه ها مخالفم. کیفیت یادگیری در ساعت های آخر و نزدیک ظهر بسیار پایین است و اکثریت دانش آموزان احساس خستگی میکنند. لذا از مسئولین محترم استدعا میکنم که تعطیلی دبیرستان ها را اجباری نکنند و بر عهده ی مدیران همچون چندی پیش بگذارند. با کمال تشکر
  • آ..مدیر IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    1 2
    99 درصد همکاران ابتدایی راضیند (چرا که یک روز تعطیلند فقط همین) 99 درصد همکاران راهنمایی ناراضی به نظر من هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد هرکسی هم که حمایت میکند یا مثل همکاران مقطع ابتدایی(البته با احترام) به خاطر منفعت خودشان حمایت میکنند یا افرادی نیز حرف های وزیر را بدون فکر تکرار میکنند که نکند پست شان به خطر بیفتد زمانی که مدیر کل آ.پ تهران چنین حرفی را را در مجله نگاه(90/7) می زند انتظار دارید در باره این طرح ها نظر می دهد فکر هم کند حرف مدیر کل آ.پ تهران بزرگ " تولید علم در ایران 18 برابر سایر کشورهاست" تصویر خبر: http://aamodir.blogfa.com/post-55.aspx
  • معلم شرکتی IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    3 0
    من وامثال من با مدرک ابتدایی را اخراج کردند وبجای ما از رشته های مامایی برستاری طراحی دوخت را وارد اموزش وبرورش کردند.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    بايد كيفيت را با كميت درنظر گرفت اگر ساعات تدريس فشرده نباشد و دربين روز هم به تكاليف- هم ورزش - هم امور آزمايشگاهي- فني و هنري توجه شود دانش آموزان و معلمان هردو از ساعات آموزشي لذت برده و خسته نميشوند آن وقت ميتوان گفت كه دانش آموزان علاقه مندند تا روزهاي جمعه هم به مدرسه بروندو وقتشان را براي تفريح در كافينتها و خيابانها تلف نكنندوظيفه آموزش و پرورش قوي و سالم پرورش دادن آينده سازان اين مملكت است وزير محترم بداند كه كلاسهاي خصوصي بسيار پرهزينه است و اين توقع از آموزش و پرورش بسيار زياد است
  • معلم خرید خدمت IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    2 0
    در زمانیکه اموزش وبرورش کمبود شدید نیرو در مناطق محروم داشت ما معلمان شرکتی با رشته های کاملا تخصصی این دعوت را لبیک گفتیم وبسیجی وار صادقانه خدمت کردیم با ماهی 200000 که اکثر این بول را می دادیم کرایه راه همه مدیران هم از کار ما راضی بودند ایا این عدالته که این همه جوان را بی دلیل اخراج کنند نمی دانم قضاوت با شما مردم. حالا امید این 20000 جوان بعد از خدا به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که به ما کمک کنند.یا علی
  • مهم توجه شود IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    2 0
    پنج شنبه را تعطیل کردن ولی بچه های بیچاره را تا ساعت 15/2 در مدرسه نگه می دارند .اگر تعطیل می کنید دیگر ان 2 ساعت چیست ؟
  • معین IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    1 1
    من صدرصد با تعطیلی پنجشنبه ها موافقم.
  • زهراا IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    با سلام. لطفا به گوش مسولان بفرستید به فکر مربیان پیش دبستانی هم باشند که فقط دارند بیگاری می کننددددددد.