زهرا تالانی:این هفته وزیر آموزش و پرورش به سوال های نماینده مجلس پاسخ داد.ترک تحصیل در مقطع دبیرستان، آزمون استخدامی و وضع نیروی انسانی آموزش و پرورش و اجرا نشدن برنامه کاری ارایه شده در هنگام رای اعتماد مجلس از جمله سوالاتی بود که محمدرضا خباز نماینده کاشمر از وزیر پرسید. درباره چند و چوی این جلسه با خباز گفت وگویی را انجام داده ایم .او می گوید: وزیر یک روز فرصت خواست تا به تمام سوالات پاسخ دهد.
یکی از سوالاتی که شما از وزیر آموزش و پرورش کردید درباره ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع تحصیلی دبیرستان بود. وزیر چه پاسخی به این موضوع داشت؟
آمار نشان می دهد 70 تا 80درصد دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی به دبیرستان راه می یابند اما این تعداد در این مقطع بشدت ریزش می کنند. من از وزیر پرسیدم که مطابق گزارش های دریافتی شما بر این وضع چطور نظارت می کنید؟ از دانش آموزان دبیرستانی نیز 20درصد در رشته های کم اهمیت دولتی، 25درصد در رشته های سطح پایین دانشگاه آزاد، 45درصد در رشته های سطح پایین دانشگاه پیام نور، 8درصد در دانشگاه های غیرانتفاعی و 2درصد در سایر دانشگاه ها قبول می شوند.
به نظر من متاسفانه نظارت ها ضعیف است، انتظار دارم به عنوان یک معلم که سالها در مدارس کار کردم جایگاه نظارت را در آموزش و پرورش و مدارس قوی شود چون هم اکنون بازیکن و داور در آموزش و پرورش یکی است، بنابراین نظارت بهتر از این نمی شود. باید نظارت تقویت شود تا حقوق آینده سازان کشور تضییع نشود. به نظر من وزیری که از درون مجلس انتخاب شد نباید در امر آموزش و پرورش فقط به گزارش های ارایه شده اکتفا کند.اما وزیر پاسخی به این سوال نداد.
آزمون استخدامی و وضع نیروی انسانی آموزش و پرورش که اعتراضات بسیار معلمان را به دنبال داشت هم از سوالات شما بود.آیا از پاسخ وزیر قانع شدید؟
متاسفانه استخدام 40 هزار معلم حق التدریسی نشان داد اراده ایی برای انتخاب اصلح در آموزش و پرورش وجود ندارد. معترضان به استخدام آموزش و پرورش بارها و بارها جلوی مجلس و وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده انداما هیچ کس به شبهاتی که در برگزاری امتحان استخدام اتفاق افتاد پاسخی نداد.20 هزار معلم خرید خدمت یا شرکتی از سوی وزیر قبل استخدام شدند. اگر این تصمیم درست بود، اخراج آنان به مصلحت نبود. بعد از اخراج این تعداد نیرو، امتحانی برگزار شد که ابهامات زیادی داشت. این اقدام آموزش و پرورش وضعیتی را به وجود آورده است که نمایندگان هنگام خروج از مجلس باید در کنار خیابان ساعت ها جواب معترضان را به نمایندگی از آموزش و پرورش بدهند. در این آزمون 54 گرایش ـ رشته شرکت کرده اند اما در سه بخش مدارس ابتدایی و استثنایی و بخش بهداشت امتحان گرفته شد و معلمان استخدام شده در غیر رشته تحصیلی مشغول کار شدند و این در حالی است که اصلاح آموزش و پرورش منوط به کارشناسی تر شدن نیروهای متخصص است.حاجی بابایی پس از 22 ماه حضور در وزارتخانه تلاش بسیار کرد که نمایندگان را نسبت به عملکرد خود قانع کند اما سوالات پیرامون مسائل آموزش و پرورش متنوع و متعدد و به نظر می رسد جواب ها قانع کننده نیز نبود.
همچنین جذب معلمان تناسبی با رشته تحصیلی شان ندارد، به عنوان مثال معلم معماری به بخش بهداشت ارجاع و رشته ریاضی برای دوره ابتدایی تعیین شده است، در حالی که این معلمان از اداره کردن کلاس ابراز ناتوانی کرده اند.
پاسخ وزیر این بود که اگر 40 هزار آدم بی سواد نااهل به کلاس می رفتند باید از آنها دفاع کرد؟ ما برای اینکه این اتفاق نیفتد از میان 700 هزار شرکت کننده در آزمون استخدام آموزش و پرورش، 40 هزار نفر آدم تحصیل کرده انتخاب کردیم که استخدام شدگان از جانبازان بالای 70درصد، فرزند شهید، مهندس و سایر تخصص ها بوده اند.
آقای حاجی بابایی علت اجرا نشدن برنامه کاری ارایه شده در هنگام رای اعتماد مجلس را چه چیزی عنوان کردند؟
من 30 سال است به عنوان معلم در آموزش و پرورش کار کرده ام و با زیر و بم این نظام کاملاآشنا هستم. به نظر من تغییرات در مدارس ابتدایی و راهنمایی، تحولی ایجاد نکرده است. چرا درس فنی و حرفه ایی به حداقل رسیده است و این درس به درسی تفریحی تنزل یافته است؟ علاوه بر آن فشرده کردن کلاس های درس عملاکارگاه ها و آزمایشگاه های مدارس را تعطیل کرده و فضای کتب درسی آهنگ غیرعلمی یافته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت که تا قبل از حضور بنده در وزارت آموزش و پرورش 670 دارالقرآن وجود داشت که این تعداد به 10 هزار مدرسه افزایش یافته است و یک میلیون و 360 هزار دانش آموز بعدازظهرها در این مدارس شرکت می کنند. علاوه بر آن، همه شهرستان ها دارای کارشناس پژوهشی، سنجش و فناوری شده اند.همینطور نظر سنجی ها نشان می دهد که تغییرات در نظام آموزشی موفقیت آمیز بوده است.
گویا شما از پاسخ درباره تعطیلی پنج شنبه ها هم راضی نشدید؟
تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه در سایر کشورها به مفهوم این است که دانش آموزان تا ساعت سه در مدرسه می مانند تا تکالیف شان را به اتمام رسانده و سپس به منازل می روند، اما با روشی که در مدارس ما پیش گرفته اند دانش آموزان از بعدازظهر روز چهارشنبه تا صبح روز شنبه به مدت 68 ساعت از ارتباط با کلاس و مدرسه محروم می مانند.معلمان هم از تعطیلی روز پنجشنبه ناراضی اند، اما معاونان و مدیران مدارس به دلیل تعطیل بودن دانش آموزان رضایت دارند. نباید وزیر دل به آمارهایی می دهند خوش کند.
حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ گفت: قبل از حضور بنده در آموزش و پرورش، پنج سال درباره سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش آموزان تحقیق شده است. از 22 ماهی که از حضور بنده در این وزارتخانه می گذرد شش ماه در شورای عالی آموزش و پرورش به بررسی سند تحول بنیادین پرداختیم و شش ماه دیگر نیز در برخی از شوراهای عالی موضوع را بررسی کردیم، 20 جلسه نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سند پرداخته شد، علاوه بر این سیاست های کلی آموزش و پرورش نیز حدود یک سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و در نقشه جامع علمی کشور، جایگاه نظام آموزش و پرورش ترسیم شد.
او تاکید کرد که مطابق این سند و مطالعات انجام شده، راهکارهای زیادی در آموزش و پرورش در پیش گرفته شد. حدود 70 کار تحولی در این وزارتخانه انجام شده است. تمام 30 برنامه یی که در روز رای گیری از مجلس وعده داده بودم به جرات می گویم که یا در حال مطالعه است یا به مرحله اجرا رسیده است. در آخر هم وزیر گفت که جواب همه سوالات شما را دارم اما یک روز تمام لازم است تا به آنها پاسخ دهم.
23245
نظر شما