۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۷

اگر بخواهیم مصداقی برای استعدادهای تباه‌شده ارائه دهیم، علیرضا افتخاری یکی از آنهاست. مصداقی بارز و روشن.

با نخستین کارهایش: «آتش دل» و «مهرورزان» امیدهایی را برانگیخت. برخی حتی به دلیل شباهتی که بین صدای افتخاری و زنده‌یاد تاج اصفهانی می‌دیدند، او را تالی‌تلویزیون استاد می‌دانستند و با قاطعیت می‌گفتند آینده آواز ایرانی از آن علیرضا افتخاری است. این امید و آرزو البته زود به ناامیدی و یأس بدل شد.
جوان اصفهانی عجول بود. صبر و حوصله لازم را نداشت. نه می‌توانست صبوری پیشه کند و به شاگردی در محضر بزرگان ادامه دهد و نه آن اندازه پردل بود که قناعت ورزد تا روز و روزگار مقام و منزلت دنیوی‌اش را ارتقا بخشد. می‌خواست یک‌شبه ره صدساله بپیماید. پس خواند و خواند و خواند. چه چیز؟ تفاوت نمی‌کرد. با کدام آهنگساز؟ باز هم تفاوت نمی‌کرد. کار به جایی رسید که شعر و آهنگ کم آمد، بالاجبار به بازخوانی آهنگ‌های گذشته روی آورد، در حالی که هم آهنگساز زنده بود، هم شاعر و خواننده آن ترانه‌ها حی و حاضر. جوان اصفهانی که حالا پا به سن هم گذاشته بود، شده بود یکه‌تاز عرصه موسیقی. هم سنتی می‌خواند، هم پاپ، هم خال‌طوری. اما آنکه زمانی قرار بود شایسته‌ترین نماینده آواز مکتب اصفهان باشد و جانشینی برای تاج اصفهانی، جز تصنیف کسی از او نشنید.
اگر هم گاه‌گداری چیزی به نام آواز زمزمه کرد، آنقدر ناخوش‌آهنگ بود که در خاطر هیچ‌کس نماند. با این همه هنوز هم بودند کسانی که جنس صدای او را دوست می‌داشتند و می‌گفتند مهم نیست افتخاری چه می‌خواند، مهم این است که با صدای خوش می‌خواند. می‌گفتند قرار نیست همه مثل محمدرضا شجریان اهل مراقبت و ریاضت و جدیت در عرصه موسیقی شوند، ما به خواننده پاپیولار هم نیاز داریم. می‌دانستیم این حرف‌ها توجیه ناموجه است اما ما هم دلمان می‌خواست خاطره خوش «آتش دل» و «راز و نیاز» همچنان باقی بماند. افتخاری اما به این مقدار هم بسنده نکرد. در هر محفل رسمی و غیررسمی حضور پیدا کرد. هرچه خواستند کرد و هرچه گفتند، خواند و به نام «هنرمند مردمی» شأن موسیقی را تا جایی که توانست پایین آورد. او حتی لب‌خوانی هم کرد.
کاری که فقط شومن‌های شبه‌هنرمند در جُنگ‌های سبک تلویزیونی انجام می‌دهند. باز هم چندان تعجب نکردیم، او راهی را آغاز کرده بود که فرجامی جز این نداشت. با خودمان گفتیم به هر حال همین است دیگر. خودش راهش را انتخاب کرده، بنده‌خدا ادعایی که ندارد. اما متأسفانه آخرین ضربه نیز فرود آمد. جناب افتخاری در یک گفت‌وگوی جنجالی ادعاهایی کرد که حقیقتاً تأسف‌برانگیز است و نشان می‌دهد او بیش از آنکه تالی‌تلویزیون هنرمندان شریف و بزرگی همانند تاج‌اصفهانی باشد،‌ نسخه بدل سیاستمدارانی است که بی‌کفایتی خود را پشت لفظ موهوم و انتزاعی «مردم» پنهان می‌کنند. البته چنین سیاستمدارانی باید هم چنین هنرمندانی را قدر بدانند و بر صدر بنشانند. درود بر آنکه گفت همه چیزمان باید به همه‌چیزمان بیاید.
وقتی سیاستت می‌شود پوپولیستی، سینمایت هم خواه‌ناخواه می‌شود «اخراجی‌ها» و موسیقی‌ات می‌شود جناب آقای افتخاری. بله، هنر موهبتی است خدادادی اما اگر قدر آن موهبت را ندانی و وهم برت دارد، می‌شوی مثل بی شمار مستعدانی که در این مملکت خوش درخشیدند ولی دولت‌شان دولت مستعجل بود. موهبت تنها کافی نیست که اگر کافی بود، امروز دیوان شاعری همانند انوری که در طبع روان و مضمون‌یابی و تکنیک شاعری ده‌ سر و گردن از خواجه شیراز بلندتر بود، می‌بایست بر طاقچه خانه‌های مردم این سرزمین جا خوش کند که نکرده است. چرا؟ من می‌دانم چرا اما بهتر است آقای افتخاری به این سؤال خوب فکر کند. خوب.

24

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فقط افتخاری IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    16 41
    چی شده ناراحتی عزیز نکنه برا حزب تو نخونده گناهش طرفداری ابراز عقیدشه؟ نکنه شجریان برات جدیدن خوب خونده؟ ببخشید یادم نبود نقد علمیه؟ کم مونده تو بیای بگی چی بخونه چی نخونه
    • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      13 10
      اتفاقااستاد درسن72سالگي عين يك جوون كارميكنه الان هم كنسرت داره وماهم قطعاتيش گرفتيم عاليه.اين نيست مگرمعجزه عشق كه خدابه همه نداده به حافظ وسعدي ومولانا واستاد وچندتاي ديگه... فرشته عشق نداند که چيست ای ساقی بخواه جام و گلابی به خاک آدم ريز حضرت حافظ
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    11 10
    تابلو بود که کاملا سیاسی نیست!
    • یکی از مردم IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      1 2
      اشتباهی منفی دادم با این نظر کاملا موافقم واقعا چرا عقده های سیاسی روی نقد اثر میزاره من تو جاده های قشم کنار ساحل آبی با نوای نیلوفرانه و صدای افتخاری رانندگی میکردم و شب با صدای استاد شجریان سکوت دریارو زمزمه صدای هردو به جای خودش غیرقابل جایگزینه البته کاش استاد اینگونه نمیشد حیف... اما ما قدرشو هنوزم بیشتر از کسایی که به دامانشون رفته میدونیم
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    18 6
    ايول. يادداشت خوبي بود. مثل هميشه. ولي به خدا دلم براي افتخاري مي سوزد. چه قدر دلبسته اش بودم. واقعا كارهاي بي نظيري در كارنامه اش دارد ولي اين اواخر با آلبومهاي سطحي و كم مقدار ارزش خود را زايل كرد. فكرش را هم نمي كردم خواننده نيلوفرانه روزي چهچه بزند: زندگي چيست خون دل خوردن... و قس عليهذا. كاش قدر خود را بدانيم.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    13 7
    بسیار عالی و با اشراف بر موضوع نوشته شده است
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    7 23
    جوان! نقد شما هم نقدی سیاسی، عصبی و خالی از منطق و دلیل است. در نقد هنری یا باید ظرافت های اجرا و تکنیک را نقد کرد، یا میتوان به تناسب به نقد محتوی پرداخت. آنچه جنابعالی نوشته اید بیشتر به تخریب شخصیت هنرمند شبیه است تا نقد آثار او یا حتی نوشته ای برای تذکر خطاهای احتمالی.
  • علي IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    13 6
    پول فقط پول
  • مجتبی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    5 3
    وقتی چند خط اول رو خوندم فکر کردم که در جهت حمایت بی جا از افتخاریه. اما بعد دیدم این یه مقدمه چینی ژورنالیستی بود.
  • بهرام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    18 8
    درود بر سیدعبدالجواد موسوي عزيز . همه را گفتي . زيبا ، كامل و اثر گذار
  • بدون نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    5 23
    یک سوال داشتم جناب خبرجان : الان این مطلب ، مطلبی توهین آمیز به حساب نمی اید که آن هم به خواننده ی بسیار بزرگی نسبت داده شده ؟ شما که لطف میکنی بسیاری از نظرات رو به خاطر بی احترامی حذف می کنی ، اجازه چنین چیزی را می دهی!!!!!!! به طور واضح مشخص است که نویسنده از خواننده ای خوشش نمی آید و به هر دلیل ( شخصی یا سیاسی یا ... ) که می خواهد هر حرفی را می خواهد میزند حتی به صورت توهین آمیز و به سبکی...(کاری که فقط شومن‌های شبه‌هنرمند در جُنگ‌های سبک تلویزیونی انجام می‌دهند..... آخه این چه ادبیات زشتی است؟؟ )..امیدوارم منتشر شود
  • بدون نام IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    14 9
    افتخاری یک سبک پاپ سنتی داشت. چندتا از آهنگ هاش به دل نشست مثل صیاد ولی در کل صدایش نه از عمق صدای موسیقی سنتی برخوردار است و نه نوآوری پاپ را با خود داشت. به هر حال همه کس ماندنی نمی شود. من نام استعداد بر او نمی گذارم چون سن ایشان هم برای ورود به عرصه جدی موسیقی بالا بود. استعداد باید در ذات باشد و این قسمت را آقای افتخاری نداشت.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    8 30
    آها پس نویسنده از نظر سیاسی مشکل داره با این بنده خدا . خوب اگه سیاسیت بازی بد است برای شجریان هم بد است . بخصوص وقتی آواز خوان پیری آخر عمر به دشمنان مملکتش متوسل شود . حالا افتخاری هر چه هست علیه مصالح مملکت خودش گارد نگرفته.
  • پرك IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    16 3
    سلام. بارها بود كه من بخودم مي گفتم اين افتخاري خدا مي دونه چه ميخونه خيلي عجيب بود يه آهنگي داره كه زده توخط عروسي مث واسنك شب حنابندونه خيلي سوال برانگيزه
    • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
      6 4
      آفرين پرك جان درست گفتي آدم خجالت ميكشه گوش كنه
  • علیرضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    13 8
    نقد فوق العاده ای بود. متشکرم
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    5 0
    دروغ چرا تا قبر آ... آ... آ... یادتانه که خبر آن لاینی ها.؟ یعنی واقعا تا کنون هیچ نظری به این خبر داده نشده است پس نظر من کو؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    23 5
    مطلب جالبی بود، رک و راست.....آفرین
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    8 3
    اين قدر بي دقتي در تايپ؟ چرا تالی‌تلو شده است تالی‌تلویزیون!؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    18 6
    بسیارعالی بود
  • سهيلا IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    18 7
    هميشه نوشته هاي شما خوب و بجا بوده و هست.اميدوارم قلمتان هميشه بر حق باشد و خوب بنويسد و جوهرش را نخشكانند.برايتان آرزوي موفقيت دارم.
  • مجتبی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    11 5
    من دیشب یه نظر دادم اما جبهه نگرفتم. اما می بینم که بعضی دوستان نسبت به نویسنده ی متن جبهه گرفتن. خواستم در دفاع از نویسنده بگم سنگ چه کسی رو به سینه می زنید؟علیرضا افتخاری که هر پنجشنبه جمعه یه آلبوم می داد تا با تکرار کردن گذشته بیشتر نزول کنه. من بچه ی رشتم. تو همین رشت ما اومد تو کنسرت لب زد و یه جورایی به شعور ما توهین کرد. مردم با داد و بیداد آوردنش پایین.دوستانی که موسیقی می فهمن اگه آواز خوندنشو تو مراسم قهرمان قهرمانان ایران یاد بیارن می فهمن که چقدر می تونه استاد باشه. خدایی اونایی که موسیقی کار می کنن بگن. سه اکتاو شجریان قابل مقایست با افتخاری؟
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    4 2
    با این آشفته بازاری که وجود داره و گوش دادن به موسیقی برای ما ایرانی ها محدود در داخل ماشین ها شده است بکنار ولی اقای افتخاری اثرار دارند که در چند سبک بخوانند با توجه به اینگه تخصصی خواندن / کار کردن باعث افزایش کیفیت ارایه می شود . البته جناب اصفهانی هم این اشتباه را کردند که احتمالا فهمیده اند که در سبک پاپ مفیدتر هستند
  • مهرداد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    11 5
    به ما ارتباطی نداره آقای افتخاری چی می خونه .کسی هم جلوی استعدادش رو نگرفته می تونه برا ی طرفداراش تمام موسیقیهای دنیارو هم بخونه بر بخیلش لعنت. اما سوالی که همیشه در برابرم هست اینه که هر وقت انتقادی از ایشان می شود طرفداراش شروع به توهین وتکه پرانی به استاد شجریان می کنند واقعا نمی دونم بجز شجریان خواننده دیگری وجود نداردکه ناراحتی تان را سر اوخالی کرده وعقده گشایی کنید.تازه خود افتخاری گفته شاگرد شجریان نبوده پس مسولیتی در عدم موفقیت او متوجه شجریان نیست .جایگاه شجریان در تاریخ را زمان مشخص خواهد کرددو هم عصر بودن دو نفر دلیلی برای مقایسه آنها نیست افتخاری هم بهتر است با کارهای خوب از عصبانیت طرفداراش کم کند که بیخود پاپیچ دیگران نشوند .خود بزرگ بینی الکی هم حدی دارد.
  • امير IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    11 5
    جواد جان چند وقته تند مي نويسي انگار از چيزي عصباني هستي با اين همه حرف حق رو زدي خسته نباشي
  • بهرام US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    10 5
    آقا عبدالجواد راست گفتی و درست هم گفتی اما سر جدت با همین راستی و درستی چیزی هم در مورد شعرهای علیرضا قزوه بنویس دوستدار قدیم
  • محمدرضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    6 1
    اينجا نقدي بر مطلب شما نوشته شده مرثيه بر استادي كه هرز رفت http://www.ahestan.ir/?p=9234
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    3 4
    افتخاري صاف و ساده بود و متاسفانه در دام بد افرادي گرفتار امد . همين
  • تهراني IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    14 16
    نيلوفرانه افتخاري زيباترين و ماندگارترين آواز در دل مردم ايرانه و پرفروش ترين كاست تاريخ ايران بهتره شما اينقدر به مردم تحصيل كرده و ... ايران توهين نكنيد و يه فكري به حال و روز خودتون وفرزنداتون بكنيد كه از خودتون بدشون نياد. مطمئن هستم سطح شعور و فهم و حتي سواد اكثر ايراني ها از شما دهها درجه بالاتره
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    2 0
    تالی تلویزیون یعنی چه؟ منظور همان تالی تلو است؟
  • مسعود IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    2 0
    میتونید تحقیقی بکنید تا متوجه شوید تعداد بازخوانیهای شجریان بسیار بیشتر از افتخاریست بعلاوه در ایران آهنگساز صاحب اثر است که در زمان ی که افتخاری یاد استاد راخواند مرحوم تجویدی زنده بود وبه خواهش او افتخاری اینکار بزرگ را انجام داد وموفقيت در این کار آتش حسد را در دل شماها روشن کرد و همچنین آهنگساز نیلوفرانه یعنی عباس خوشدل پیشنهاد این آهنگ را به افتخاری داد اگر گناهایست بر گردن آهنگساز است نه خواننده.بعلاوه شما چرا از شجریان که آهنگهای بنان. عبدالوهاب شهیدی. قمر.مرضیه. خوانساری و....را خوانده هیچ انتقادی نمیکنی؟دلیلش کاملا واضح است چون در باز خوانیها قدرت افتخاری به وضوح دیده شد واو را بیش از پیش به مردم شناساند