۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲

نوسانات نرخ ارز که این روزها شدت گرفته است بخش دریایی کشور را هم با مشکلاتی مواجه کرده است .

در این ارتباط مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت : تغییرات نرخ ارز مشکلات مختلفی را برای بخش های مختلف به ویژه شرکتهای سازنده و متقاضیان وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد کرده است بویژه آنکه بخش عمده تجهیزات مورد نیاز صنایع دریایی و شناورها از خارج از کشور وارد می شود .
"عبدالکریم رزازن"افزود: در حالی که معادل ریالی با نرخ بانکی محاسبه می شود اما معادل ارزی با نرخ بازار آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: از آنجا که اختلاف قیمت محاسبه معادل ریالی و ارزی براساس مرجع بانکی و نرخ بازار آزاد رقم بالایی را شامل می شود این امر باعث چالش های عمده برای شرکتها و متقاضیان شده است .
رزازان با بیان اینکه تناقض ها باعث نارضایتی و گلایه بسیاری از شرکتها و سانندگان صنایع دریایی شده است اظهار داشت: این موضوع در مورد سازمان بنادرو دریانوردی نیز صادق است به طوری که بانک عامل نظیر بانک صادرات درآمدهای ارزی این سازمان را با نرخ بانک مرکزی محاسبه و به ریال تبدیل می کند اما در مقابل ارز مورد نیاز را با نرخ بازار آزاد در اختیار ما قرار می دهد.
مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص دلیل این اقدام بانکها افزود: به گفته بانکها از آنجا که بانک مرکزی ارز محدودی را در اختیار آنها می گذارد بنابراین ناگزیر باید ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کنند.
رزازان با بیان اینکه این نوسانات و شیوه محاسبه درخرید و فروش ارز سازمان بنادرو دریانوردی را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است اضافه کرد: به رغم تلاش بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز و ثابت نگه داشتن اما وضعیت بازار ارز در شش ماه گذشته نشان می دهد که این بانک در این زمینه موفق نبوده است.
وی با تاکید براینکه این وضعیت ناپایدار ارزی بسیاری از سازندگان و متقاضیان وجوه اداره شده سازمان بنادرو دریانوردی را زمین گیر کرده است گفت : این تغییرات و بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش قیمت ساخت شناور و دیگر تجهیزات دریایی می شود که این امر علاوه بر اینکه به از بین رفتن توجیه اقتصادی این فعالیتها منجر می شود هزینه ارائه خدمات را نیز افزایش می دهد.
مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کرده است خواستار تجدید نظر در سیاستهای این بانک در خصوص صنایع و تولیدکنندگان داخلی شد و گفت:بانک مرکزی باید طی دستورالعملی بانک هارا موظف کند که ارز مورد نیاز را براساس نرخ بانکی نه نرخ بازار آزاد محاسبه و در اختیار تولید کنندگان ،صنایع و نهادهایی چون سازمان بنادرو دریانوردی قرار دهد.
رییس برنامه ریزی شرکت ملی نفتکش نیز با اشاره به تاثیر تغییر نوسانات ارزی بر فعالیتهای شرکتهای کشتیرانی  گفت:در مورد ما این نوسانات و افزایش قیمت ارز در طول سال باعث تحمیل یک زیان انباشته معادل 65 تا 80 میلیون دلار می شود .
"عبدالصمد تعقل"افزود:منطقی است بانک مرکزی برای جلوگیری از وارد آمدن این زیان، نرخ ارز را ثابت نگه دارد و در غیر اینصورت راهکارهایی برای جبران زیان انباشته اتخاذ نماید چراکه علاوه بر بار سنگین زیانهای بحران اقتصادی این نوسانات ضرر سنگینی را به شرکتها وارد خواهد کرد. 
 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =