مهر نوشت:

 مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 17 درصد بارداریها در کشور ناخواسته است.
دکتر محمد اسماعیل مطلق روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی کودک با تأکید بر اینکه برنامه وزارت بهداشت درباره جمعیت، کنترل جمعیت نیست، اظهار داشت:‌ وزارت بهداشت بر روی سلامت جمعیت کار می‌کند و بر این اساس، برنامه و پیشنهاد وزارت بهداشت به زوجین آن است که یک زوج باید آگاهانه، آزادانه و مسئولانه صاحب فرزند شوند و از بارداری سالم برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه زمان آموزشهای قبل از ازدواج پیش از این 30 ‌دقیقه بود و در حال حاضر به دو تا چهارساعت افزایش یافته است، افزود: این آموزشها پس از ازدواج نیز ادامه دارد و بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت تمام دانشگاهها باید مشاورین حین و پس از ازدواج را دارا باشند و این مشاوران به مسایل زناشویی و عاطفی زوجین پاسخ دهند.
 مطلق در ادامه از تدوین بسته خدمات سلامت کودکان سالم خبر داد و گفت: برای اجرای بسته خدمات سلامت کودک سالم حدود 150 هزار رابط در نظر گرفته شده و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای رابطین در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است. در مجموع بسته خدمات سلامت کودک سالم به صورت فراگیر تا دو ماه آینده در کشور اجرایی خواهد شد.
 وی با اشاره به وجود 11 روش پیشگیری از بارداری در کشور و ناخواسته بودن 17 درصد از بارداری ها گفت: بر اساس آمارهای سال های گذشته 80 هزار سقط قانونی و غیرقانونی به صورت سالانه در کشور وجود دارد که ممکن است نوزاد از لحاظ ژنتیکی مشکل داشته باشد و به سقط جنین منجر شود این در حالی است که سالانه یک میلیون و 200 هزار تولد در کشور صورت می‌گیرد.
 مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس در ادامه در مقایسه شاخصهای بهداشتی نظیر مرگ ومیر مادران، نوزادان و کودکان در سالهای قبل از انقلاب اسلامی با زمان حال گفت: مرگ و میر کودکان صفر تا پنج ساله در سال90 به زیر 20 در هزار تولد زنده و همچنین مرگ ومیر کودکان زیر یک سال به 18 در هزار تولد زنده کاهش یافته است.
 به گفته وی، بر اساس آخرین آمار مرگ و میر مادران کشور به 22.8 درصد هزار تولد زنده کاهش یافته است. همچنین آخرین آمار مرگ نوزادان کشور عدد 11.2 در هزار تولد زنده را نشان می‌دهد که بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
 وی ادامه داد: بر اساس آمارها، سال گذشته مرگ کودکان ناشی از اسهال، بیماری های عفونی و تنفسی به کمتر از 300 مورد در سال رسیده بود که برنامه آن است که تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان مرگ و میر کودکان به زیر 15 در هزار تولد زنده و همچنین مرگ و میر نوزادان به زیر 9 در هزار تولد زنده کاهش یابد.
 مطلق در این خصوص ادامه داد: به منظور افزایش کیفیت مراقبتهای حین زایمان، تولد و پس از زایمان دو برنامه در دستور کار است. در این راستا تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه احیای نوزاد را به تمام متخصصان کودکان، فوق تخصص نوزادان و ماماها آموزش داده‌اند و مراقبت از نوزاد سالم برنامه دیگری است که در داخل بیمارستان و خارج بیمارستان پیگیری می‌شود.
 وی با اشاره به برنامه‌های تکاملی و روانی کودکان از بدو تولد به ویژه برای کودکان نارس گفت: برقراری ارتباط عاطفی موثر میان مادر و نوزاد از بدو تولد به صورت تماس پوست با پوست به صورت جدی پیگیری می‌شود و برای اجرای هر چه بهتر برنامه مراقبت آغوش مادرانه، دوره‌های آموزشی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است و در حال حاضر در هر دانشگاه حداقل یک بیمارستان، برنامه هم‌آغوشی مادر و نوزاد را انجام می‌دهد.
 مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: بیمارستانهایی که بخش زایمان، کودکان و نوزادان دارند به سه سطح یک، دو و سه تقسیم‌بندی شده‌اند به این ترتیب امکانات و تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی را بر اساس این سه سطح به دانشگاه‌ها توزیع کرده‌ایم.
 وی افزود: طبق این سطح بندی، اقدامات مربوط به زایمانهای کم‌خطر و نوزادان با وزن بالای 5/2 کیلوگرم در بیمارستانهای سطح یک، حاملگیهای مابین هفته بیست و هشتم تا سی و دوم که احتمال خطر دارند، در بیمارستان‌های سطح دو و حاملگی‌های پرخطر و زیر بیست و هشت هفته که احتیاج به مراقبتهای ویژه دارند، در بیمارستان‌های سطح یک پیگیری می‌شوند.
4545
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =