مهر نوشت:

مشاوران املاک باید قبل از تنظیم قرارداد ملک‌های با وام سنگین نسبت به احراز هویت فروشنده اقدام کند اما در برخی از موارد کوتاهی بنگاه املاک، موجب زیان‌های زیادی به خریداران شده است.

 

موضوع خرید و فروش آپارتمان و سوء استفاده برخی از افراد از خریداران مسکن تاکنون در چندین قالب انجام گرفته است و افراد زیادی از این موضوع آسیب دیدند که به همین منظور سامانه ثبت املاک و مستغلات راه اندازی شد اما همچنان برخی از سودجویان با روشهای مختلف و با کوتاهی مشاوران املاک، تخلفاتی را در خرید و فروش آپارتمانها انجام می دهند.

 

 

یکی از مواردی که در ماده 28 قانون نظام صنفی کشور بر آن تاکید شده است، ضرورت احراز هویت فروشنده و آپارتمان در مواقعی است که یک آپارتمان وام بانکی سنگین دارد تا تعیین تکلیف چگونگی پرداخت وامهای بانکی مشخص شود اما در مورد اخیر فردی سودجود توانسته است آپارتمانهای زیادی را با وامهای سنگین به خریداران بفروشد بدون اینکه خریداران از این موضوع اطلاعی داشته باشند.

 

بنابراین اگر سند یک آپارتمان در زمان فروش در رهن بانک باشد مشاور املاک بر اساس قانون موظف است نسبت به این امر رسیدگی کند و جستجوی لازم را برای احراز هویت فروشنده و سند انجام دهد اما در برخی از موارد مشاوران املاک نسبت به احراز هویت فروشنده کوتاهی کردند و مشکلاتی را برای برخی از خریداران بوجود آوردند.

 

ضرورت دریافت مجوز بانک در معامله آپارتمان‌های وام‌دار

 

در این رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره ضرورت احراز هویت فروشندگان از سوی مشاوران املاک، گفت: بنگاه هایی که جواز کسب از اتحادیه دریافت کردند با قانون 28 نظام صنفی آشنایی دارند و هرگز بدون احراز هویت معامله ای را ثبت نمی کنند مگر اینکه بنگاه مربوطه جواز نداشته باشد.

 

مصطفی قلی خسروی افزود: براساس قانون 28 نظام صنفی، بنگاه های املاک باید کلیه احراز هویت‌ها اعم از سندها و شناسنامه های طرفین را انجام دهند و پس از آن قرارداد فروش ملک تنظیم کنند، در غیراین صورت اگر بدون سند و یا احراز هویت این کار انجام شود محل، تعلیق و پلمپ خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه 85 هزار مشاور املاک در سراسر کشور وجود دارد، بیان کرد: به تمامی اینها در کلاسهای آموزشی قانون نظام صنفی تدریس شده است؛ مگر اینکه کسی بدون پروانه و به نام بنگاه املاک اقدام به ثبت قرارداد کرده باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره چگونگی فروش آپارتمان‌های وام دار، اظهار داشت: اگر در سند یک ملک نوشته شده باشد که صلح قانون و یا اینکه برای فروش باید مجوز بانک دریافت شود، احراز هویت از سوی مشاور املاک ضروری است و باید قبل از فروش آپارتمان، وام تعیین تکلیف شود.

 

خسروی افزود: البته وامهای 18 میلیونی مسکن چون رقم کمی است در هنگام تنظیم سند فک رهن می شود اما برای وامهایی با رقم بالا نباید بدون مجوز بانک، قراردادی تنظیم شود.

/39/30

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا پیش فروش ساختمان در بنگاه ها قانونمند نمی شود ؟ پس این قانون پیش فروش ساختمان که تصویب شد و بهمن ماه 89 هم ابلاغ شد کی اجرایی می شود؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    چرا آیین نامه قانون پیش فروش ساختمان نمی یاد؟