مخاطب مصاحبه های بهمنی کیست؟

علی حق: محمود بهمنی زمانی که در آغاز شوک قیمتی سکه و ارز، شب بیست و سوم خردادماه گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شده بود، چنین اظهاراتی را عنوان کرد که بنده اعتقاد دارم که رییس کل بانک مرکزی نباید زیاد مصاحبه کند ولی شرایط اقتصاد ما جوری است که نیاز به گفتگوی بیشتر با رسانه ها به وجود می آید.

حال به مناسبت تازه ترین اظهارنظر او در خصوص بازار ارز و سکه، وقت آن رسیده که جمله تحلیل شود که منظور رییس کل بانک مرکزی از شرایطی که او را ناگزیر از مصاحبه می کند، چیست. یا این که بررسی شود، برداشتی که با صحبت های او می شود و منظوری را که حرف های او می رساند، چیست. اما برای درک بهتر قضیه، لازم است که سخنان او از نگاه یک دلال ارز در چهار بخش مطالعه و ارزیابی شود:

 1- همین چهارشنبه ای که گذشت، خبرگزاری ایرنا این گفتگو را که در پایان جلسه اخیر هیات دولت انجام شده بود، مخابره کرد:"رییس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر که مردم در چند روز آینده قطعا شاهد کاهش قیمت دلار خواهند بود گفت: ما تاحدودی می توانیم ارز را در بازار کنترل کنیم و همین کار را هم در چند روز آینده انجام خواهیم داد."

*بخش اول سخنان او که شامل وعده کاهش قیمت دلار است، چندان قابل اعتنا نیست چون تاکنون بارها تکرار شده ولی بی نتیجه بوده است. اما بخش دوم صحبت های او، قسمت اول را نقض می کند. چون بهمنی گفته"تاحدودی" یعنی تلویحا اعتراف کرده که بانک مرکزی کاملا بر بازار ارز مسلط نیست یا نمی خواهد باشد. در ادامه هم گفته طی چند روز آینده تاحدودی بازار ارز کنترل خواهد شد. پس هنوز هم اوضاع به همین منوال خواهد بود شاید فقط کمی شتاب رشد قیمت ها کاهش یابد. 

 

*در این بخش هم که ایشان فقط وعده داده است.آن هم به آینده نامعلوم، چون تاکید کرده"حتما" برنامه ریزی خواهیم کرد. یعنی تا الان برنامه ای وجود نداشته و فعلا هم وجود ندارد پس اوضاع بازار به منوال فعلی خواهد بود.

3- رییس کل بانک مرکزی در عین حال گفته بود: ما تعیین کننده قیمت دلار نیستیم بلکه کار ما تنظیم قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است.

*این بخش از صحبت های او هم حاوی اعتراف قابل اعتنایی است. اعتراف به این که قیمت ارز سقفی ندارد و بانک مرکزی فعلا برنامه ای برای توقف صعود قیمت ارز با ورود به محدوده قرمز ندارد. قیمت خاصی هم مشخص نکرده، چون فعلا برنامه ای برای بازار ارز ندارد، قصد مداخله جدی هم ندارد و چون بر تنظیم بر اساس عرضه و تقاضا سخن گفته، در واقع این منظور را رسانده که به تحولات بازار تن داده است.

4- بهمنی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود این بانک درحال بهره برداری از اوضاع پیش آمده در بازار سکه برای پر کردن خزانه خود است، ضمن رد این ادعا گفته بود: بانک مرکزی به دنبال سودجویی نیست بلکه به عنوان یک دستگاه تنظیم کننده بازار وارد عمل می شود.

*در مورد بازار سکه هم وقتی او می گوید که دنبال سودجویی از حباب قیمت ها نیست، درست است که قصدش حفظ اعتبار بانک مرکزی است ولی اگر واقعا این حرف او راست باشد، بدین معناست که مهار بازار سکه از کف بانک مرکزی در رفته است. اما بهمنی بلافاصله همچون بازار ارز تاکید می کند که بانک مرکزی به عنوان دستگاه تنظیم کننده وارد عمل می شود، فعل او آینده کوتاه تری را نسبت به اظهارات او در مورد بازار ارز پیش روی بازار قرار می دهد، پس حباب قیمت سکه زودتر از رشد قیمت ارز متوقف می شود. اما هنوز برای کسب سود از حباب سکه هم برای بازار مهیاست. ضمن آن که او در مقام رییس کل بانک مرکزی، ناگزیر است که بگوید، بانک مرکزی دنبال سودجویی نیست. پس دلالی بازار ارز وسکه همچنان سودآورد خواهد بود.

حال پاسخ این پرسش ها را باید به خوانندگان واگذار کرد که آن چه شرایطی است که محمود بهمنی را ناگزیر از انجام چنین مصاحبه هایی می کند؟ او چرا باید این پیام ها را ارسال کند؟

پاسخ های خود را در قالب نظرات همین مطلب برای انتشار عمومی برای خبرآنلاین ارسال کنید.

/3131

 

2- محمود بهمنی در ادامه افزوده بود: نوسانات قیمت ارز ناشی از مسایل اقتصادی جهان است اما ما در داخل حتما برای کنترل نرخ دلار برنامه ریزی خواهیم کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    37 1
    فکر کردید پول یارانه از کجا میاد؟ قطره قطره جمع شود، وانگهی دریا شود!!
  • حميد از سده IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    60 0
    با سلام آنچه مسلم است آقاي بهمني حاصل ز حمات چندين ساله در جهت يكسان سازي نرخ ارز را به هدر داد. ايشان مي گويند ارز مورد نظر وارد كننده را تامين مي نمايند چگونه؟ با توجه به تحريم ها و عدم گشايش اعتبار وارد كننده از طريق صرافي و با ريسك بالا ارز به نرخ بازار تهيه و ارسال مي نمايد. ايشان بفرمايند ارز كدام وارد كننده را تامين ميكنند. آنچه از شواهد آشكار است بازار ارز و طلا بهترين روش جذب نقدينگي از نظر ايشان است ولي به زودي آثار اين نا بساماني ارز و طلا در تورم انفجاري خود را نشان خواهد داد و باز قشر حقوق بگير و كم بضاعت بي ارزش شدن پس اندازهاي خود را حس خواهند كرد و مستكبرين در ويلاهاي خود در آنسوي مرزها به امثال بنده اي لبخند خواهند زد. باتشكر-حميدازسده اصفهان
  • بدون نام MY ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    37 0
    اصولا ایشان زیاد حرف میزنن تا عمل. دو صد گفته چون نیم کردار نیست
  • enayat IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    39 0
    این سود بانک مرکزی از دو نرخی شدن دلار برای پرداخت یارانه هست از مردم پول درمیارن به خودشون میدن...
  • فرهاد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    81 0
    با سلام بانک مرکزی تبدیل به بنگاه دلالی آقایان خاص شده تا با رانت به وجود امده جیب آقایان پر شود و به ریش ملت بخندند هر بانکی بروید ارز نمی دهد تازه آقایان صبحت از دور زدن تحریمها می کنند . رییس بانک مرکزی فرمایشی است دستور ها از جایی دیگر می رسد . در ضمن هر جا سخن از اختلاس است نام سیستم بانکی ایران می درخشد
    • جمشید CH ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
      50 1
      جمله آخر فوق العاده است
  • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    46 0
    از همون اول هم كاملا مشخص بود كه دولت خودش از نا بساماني بازار ارز و سكه سود اصلي رو مي بره.آخه وقتي كه ارز گرون هست، ميان عرضه رو افزايش ميدن كه قيمت بياد پايين يا اينكه با بخشنامه به بانكهاجلوي فروش ارزمسافرتي رو مي گيرن؟مسافر هم كه مي بينه حداكثر 1000 دلار از بانك ارز گيرش اومده مي ره ما بقي رو با قيمت بيشتر از بازار آزاد مي گيره.اين وسط سودش ميره تو جيب اوني كه بخشنامه رو صادر كرده. ً
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    31 0
    جناب آقاي بهمني شما به عنوان رئيس بانك مركزي حكم ناصرالدين شاه را داريد كه قرارداد تركمانچاي را امضاء كرده است ؟ يك ديپلمه علوم انساني هم مي داند كه رابطه عرضه و تقاضا چيه ؟ البته فكر كنم مدرك شما علوم تجربي باشه . عيبي نداره كتابهاي علوم انساني هنوز تو بازار موجود است ؟ يه نگاهي بندازيد ضرري ندارئ؟
  • جوماجو IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    26 0
    تا زمانی که دولت در این روش سود میبرد اوضاع به همین منوال است،چون منافعشان در بالا و پائین کردن نرخ ارز و طلاست و هیچ به فکر تولیدکننده و واردکننده نیستند.والسلام.
  • lمن نه منم IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
    24 0
    آقايان بهمني و رويانيان عين همند....علاقه زيادي به حرف زدن و شعار هاي دلخوشكونك دارند ...همه چيز ارومه و كنترل شده ازجمله سياست هاي نخ نما شده اوناست...به نظر خيلي هم علاقه به پست هاشون دارن....جواب توي قيامت رو هم حتما ميدونن كه بايد بدن؟
  • تشنه حقیقت US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    9 0
    ترکیب هیت مدیره بانک مرکزی باید به مردم برگرده من از اقای بهمنی می یرسم ایا در اسلام چیزی بنام راستگویی وجود داره تا کی می خواهید دل این مردم را بدرد بیارید
  • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    3 0
    تخم مرغ 390تومانی هم امد
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    51 0
    به تب می گیرند که به مرگ راضی شویم...
  • فرزانه گان IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    صعود قیمت ها رو با ریختن دلار تو بازار نمی شه کنترل کرد چون سرمایه های سرگردان( نقدینه گی) در بازار مثل توپ اسفنجی هست که این چکاندن دلار ذره ای از اشتهای رو به تزایدش کم نمی کنه و هرچی هم که بخوان با نیت خیر ! دلار روانه بازار کنند به هیچ جا نمی رسه و سریع جذب می شه ..پس این راهش نیست . کوتاه اینکه ممکنه برای حداکثر 4تا 10 روز بشه بازار رو اروم کرد اما بعد مثل ابی که پشت سد جمع شده اثر انفجاریش رو نشون میده...تا 1400 بالا رفتن رو شاهد خواهیم بود تا هفته ی اخر ابان