اولین پوستر فیلم «اسب کارزار» جدیدترین ساخته استیون اسپیلبرگ با موضوع دوستی یک اسب و یک پسر رونمایی شد.

حسین عیدی‌زاده: «اسب کارزار» - یا «کهنه‌سرباز» - بر مبنای رمانی به همین نام نوشته مایکل مورپرگو و همین طور نمایشی که بر مبنای آن روی صحنه رفت، ساخته شده است.

لی هال و ریچارد کرتیس فیلمنامه «اسب کارزار» را نوشته‌اند. داستان در پسزمینه جنگ بزرگ روی می‌دهد و درباره دوستی استثنایی یک پسر با یک اسب است که از هم جدا می‌شوند، اما سرنوشت آنها در جریان جنگ جهانی اول به هم گره می‌خورد.

جنگ بزرگ یک سوژه طبیعی برای اسپیلبرگ است. او پیش از این جنگ جهانی دوم را در چند پروژه مورد بررسی قرار داده است. اسپیلبرگ در این حوزه فیلم سینمایی «نجات سرباز رایان» را کارگردانی کرد و مدیر تولید سریال کوتاه «گروه برادران» تولید شبکه کابلی اچ‌بی‌او و این اواخر سریال کوتاه «اقیانوس آرام» بود.

اسپیلبرگ و استیسی اسنایدر پاییز پارسال حقوق «اسب کارزار» مورپرگو را از آن خود کردند. همان زمان اسپیلبرگ گفت از لحظه‌ای که کتاب را خواند از دریم‌ورکس خواست آن را فیلم کنند. او گفت: «قلب و پیام این داستان در هر کشوری قابل احساس است.»

این رمان داستان جذابی دارد؛ اسبی به نام جویی شخصیت اصلی ماجرا است. ما بزرگ شدن جویی تا پیش از خریده شدنش توسط تد نارکات (پیتر مولان) را می‌بینیم. تد کشاورزی است که در رقابتی سنگین با برادرش آرتور مبلغ هنگفتی برای خرید اسب می‌پردازد.

رقابت دو برادر در آلبرت (جرمی آیروین) و بیلی، پسران آنها نیز دیده می‌شود. وقتی رز (امیلی واتسن)، همسر تد متوجه می‌شود او پول اجاره را برای خرید اسب مصرف کرده به آلبرت دستور می‌دهد اسب را بزرگ کند تا بعدا به قیمتی خوب او را بفروشند.
 

قدرت و سرعت جویی نظر آرتور را به خود جلب می‌کند و برای بردن اسب، مسابقه‌ای ترتیب می‌دهد. با کمک و مراقبت آلبرت، جویی در این مسابقه برنده می‌شود و تد که موفق شده برادرش را شکست دهد تمامی نقشه‌های فروش جویی را از ذهن پاک می‌کند. اما با ورود بریتانیا به جنگ جهانی و بالا رفتن قیمت اسب، تد بدون اطلاع آلبرت جویی را می‌فروشد.

آلبرت خبردار می‌شود افسری که صاحب جویی بوده کشته شده، او به فرانسه می‌رود، درمورد سِن خود دروغ می‌گوید و وارد ارتش می‌شود تا اسب را پیدا کند. در این بین نیروهای آلمان جویی را گرفته‌اند و او را برای کشیدن واگن آمبولانس روانه شهری دیگر کرده‌اند.

«اسب کارزار» سال 1982 منتشر شد و یکی از نامزدهای اصلی جوایز معتبر ویتبرد بود. مورپرگو نویسنده آثار پرفروش است و بیش از 120 کتاب کودکانه در کارنامه دارد. این کتاب سال 2007 مبنای یک نمایش موفق نوشته نیک استافورد در نشنال تیه‌تر لندن شد که بعدها در وست اِند هم روی صحنه رفت.

اسپیلبرگ 64 ساله برای فیلم‌های «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» دو بار برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شده است.

کارگردان آمریکایی فیلم خانوادگی و سه‌بعدی «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» را آماده نمایش دارد که 28 دسامبر 2011 اکران می‌شود.

58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =