نصب سیستم تطبیق هوشمند سرعت روی خودرو، آمار تصادفات جاده‌ای را تا 29 درصد کاهش می‌دهد

یک گروه دولتی مشاور در امور حمل‌ونقل انگلستان اعلام کرد در راستای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و هم‌چنین تولید گازهای گلخانه‌ای، شهروندان انگلیسی باید ابزارهای محدودکننده سرعت را به‌طور داوطلبانه روی وسایل نقلیه خود نصب کنند. اداره حمل‌و‌نقل بریتانیا نیز محتاطانه، مزایای استفاده از فناوری جدید و استفاده از ناوبری ماهواره‌ای را برای تعیین محل خودرو در جاده و تنظیم سرعت خودرو با حداکثر سرعت مجاز آن بخش از جاده، پذیرفته است.

در گزارش کمیسیون مشترک اداره راه‌وترابری و اتحادیه اتوموبیل‌داران انگلستان که روز سی‌ام دسامبر 2008 منتشر شد، ذکر شده است با استفاده از سیستم تطبیق هوشمند سرعت، (Intelligent Speed Adaptation) یا آی.اس.ای، حداقل 12 و حداکثر 29 درصد از میزان تصادفات منجر به جرح در این کشور کاسته می‌شود. اگر آی.اس.ای با قابلیت خاموش شدن دستی نصب شود، حد‌اقل 12 درصد از میزان تصادفات کاسته خواهد شد و اگر این سیستم با قابلیت فعالیت همیشگی خودکار نصب شود، آمار کاهش تصادفات به‌مراتب فراتر خواهد رفت.

آی.اس.ای این توانایی را دارد که به‌طور خودکار، حداکثر سرعت خودرو را تا رسیدن به سرعت مجاز جاده‌ای که خودرو در آن حرکت می‌کند، کاهش دهد. کمیسیون به رانندگان توصیه کرده است این سیستم را داوطلبانه روی خودروهای خود نصب کنند.

این گزارش که به تاثیر استفاده از آی.اس.ای روی میزان مصرف سوخت، تولید آلاینده‌ها، شدت آلودگی صوتی، کیفیت رانندگی در جاده‌ها و وضع ترافیک پرداخته است، چنین نتیجه گرفته که در جاده‌های برون‌شهری که محدودیت سرعت 110 کیلومتر بر ساعت دارند، راه‌اندازی این سیستم می‌تواند علاوه بر کاهش تصادفات، به کاهش 6 درصدی انتشار گاز دی‌اکسید کربن نیز منجر شود. 

استفاده از این سیستم در جاده‌های شهری با محدودیت سرعت پنجاه کیلومتر بر ساعت ممکن است میزان مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن را در جو افزایش دهد؛ چراکه بهره‌وری خودروها در سرعت‌های بالاتر، بیشتر است و سوخت کمتری نیز مصرف می‌کنند. ولی در جاده‌هایی که سقف سرعت در آن‌ها 110 کیلومتر بر ساعت است، کاهش قابل ملاحظه‌ای در تمامی موارد مورد بررسی به وقوع خواهد پیوست.

کمیسیون هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که در مرحله اول، خودروهای دولتی به آی.اس.ای مجهز شوند تا دیگر رانندگان نیز به پیوستن به این طرح تشویق شوند. این گروه همچنین توصیه کرده است رانندگان تازه‌کار و آنهایی که سابقه رانندگی خطرناک دارند، این سیستم را حتما نصب کنند. از اداره ترابری نیز خواسته شده با نهادهای ذیربط، مراجع قانون‌گذاری و سازندگان خودروها همکاری کنند تا گام‌های بعدی که برای ترقی و توسعه این فناوری و نیز ترغیب همگان به استفاده از آن برداشته می‌شود، مشخص گردد. 

طرفداران دولتی
دیوید لیدر، رییس کمیسیون مشترک اداره راه‌وترابری و اتحادیه اتوموبیل‌داران انگلستان در گفت‌وگویی با گاردین گفت: «این گزارش مهم، فواید استفاده از سیستم آی.اس.ای را به روشنی بیان می‌کند. افزایش سطح ایمنی جاده‌ها و صرفه‌جویی در پول و سوخت، مهم‌ترین آن‌ها هستند.» 

رییس اتحادیه اتومبیل‌رانان انگلستان نیز ضمن اصرار به پذیرش این سیستم محدودکننده گفت: «بریتانیا از نظر ایمنی جاده‌ها در وضع بسیار خوب و رشک‌بر‌انگیزی به سر می‌برد، ولی هنوز سالانه سه هزار نفر در جاده‌های این کشور کشته می‌شوند. این گزارش نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌توانیم تصادفات را کاهش دهیم.» 

وی همچنین افزود: «این واقعیت که این گزارش از طرف اعضای اتحادیه ما؛ که خود نمایان‌گر علایق طیف وسیعی از رانندگان است؛ حمایت شده، بر تمایل دنیای رانندگان وسایل نقلیه به همکاری با دولت برای ایمن ساختن جاده‌ها گواهی می‌دهد.» 

سخن‌گوی اداره ترابری بریتانیا نیز معتقد است این طرح، ظرفیت کاهش کشته‌ها و نیز تصادفات منجر به آسیب‌دیدگی را در جاده‌ها دارد و از دید ما ابزاری موثر برای برقراری ایمنی در جاده‌ها خواهد بود.  

سیستم آی.اس.ای در ششصدهزار کیلومتر از جاده‌های بریتانیا آزمایش شده؛ اما این فناوری تازه در ابتدای راه است و نیاز به جمع‌آوری اطلاعات جاده‌های تمام بریتانیا دارد. 

مخالفان سرسخت
البته آی.اس.ای در همه جا با استقبال گرم مردم روبرو نشده و حتی در آخرین روز سال با واکنش‌هایی نه‌چندان خوشایند مواجه شد. برخی اعتقاد دارند این دستگاه، رانندگان را در برابر شرایط جاده بی‌تفاوت کرده و آنها را به هپروت می‌فرستد! و در نهایت کرختی و واکنش دیر رانندگان را در لحظه‌های بحرانی به‌همراه خواهد داشت. 

کلیر آرمسترانگ، از بنیاد خیریه سرعت مطمئن که به ایمنی جاده‌ها می‌پردازد، معتقد است این دستگاه برای واکنش رانندگان بسیار خطرناک است و احساس مسئولیت را از رانندگان می‌گیرد! 

نورمن بیکر، سخن‌گوی حزب لیبرال دموکرات انگلستان در امور حمل‌ونقل نیز دلیل مخالفت خود را با این ایده چنین بیان کرد: «این ایده با حسن نیت ارائه شده، اما ممکن است نتایج خطرناکی به دنبال داشته باشد. هر تلاشی برای کنترل سرعت بدین معناست که در شرایط اضطراری رانندگان نمی‌توانند به سرعت خود بیفزایند و این، ممکن است وضع ایمنی جاده‌ها را بدتر کند.» 

درک چارتر از انجمن تحقیقات صنایع موتور نیز می‌گوید: «آخرین چیزی که شما در یک خودرو نیاز دارید، این است که از خودروهای دیگر سبقت بگیرید و جلوی همه‌شان، سرعتتان را کاهش دهید. این باعث کاهش سرعت همه خودروها، افزایش ترافیک و نهایتا تصادف می‌گردد.» 

نیل کریگ، مدیر تحقیقات و سیاست‌گذاری موسسه رانندگان حرفه‌ای نیز می‌گوید: «آی.اس.ای ممکن است بتواند اطمینان بدهد که تمام خودروها محدودیت سرعت را رعایت می‌کنند و قطعا شرایط بحرانی نیز در طراحی آن پیش‌بینی و آزموده شده‌است؛ اما حتی اگر تمام این مشکلات حل شوند، نگرانی عمیقی در مورد برادر بزرگ‌تر وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود.» منظور کریگ از برادر بزرگ‌تر، اشاره به امکان کنترل افراد و کاهش آزادی‌های فردی توسط حکومت است. 

تایمز، دسامبر 2008- مترجم: مجید جویا

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماهان IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام ممنون از ترجمه خوبتان.اگر مطالب بیشتری در مورد سیستم ای اس ای دارید لطف کرده و برای من بفرستید.