اولین رمان سر آرتور کانن دویل، خالق مجموعه داستان‌های «شرلوک هلمز» که پیش از این منتشر نشده بود، به بازار آمد.

به گزارش خبرآنلاین، این رمان «روایت جان اسمیت» نام دارد و از 25 سپتامبر در کتاب فروشی‌ها عرضه شد.

این اثر بین سال‌های 1883 تا 1884 نوشته شد و شرح تفکرات و تصورات مردی است که به دلیل بیماری نقرس در اتاق خود حبس شده است.

کانن دویل این رمان را توسط پست برای ناشر فرستاد، اما بسته در راه گم شد و درنتیجه نویسنده کتاب را دوباره با اتکاء به حافظه خود نوشت. هرچند این اثر هیچگاه تکمیل نشد و کانن دویل سه سال بعد از آن «اتود در قرمز لاکی»، اولین کتاب مجموعه شرلوک هلمز را منتشر کرد.

کتابخانه بریتانیا این اثر را منتشر کرد و همراه آن کتاب صوتی «روایت جان اسمیت» با صدای رابرت لینزی را هم منتشر کرد.

چهار کتابچه‌ای که متن این رمان را تشکیل داده‌اند در نمایشگاهی در کتابخانه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا پنجم ژانویه 2012 پذیرای بازدیدکنندگان است.

ریچل فاس، یکی از ویراستاران کتاب گفت: «چاپ کتاب و نمایشگاه آن نشان می‌دهد چیزهای بسیاری برای کشف کردن درمورد این نویسنده بزرگ وجود دارد.»

او افزود: «این مسئله نشان می‌دهد زندگی کانن دویل بسیار غنی بوده و آرشیوی که از او به یادگار مانده بی‌انتها است... آنچنان که هنوز هم می‌شود از آن‌ها گوهرهای کوچک استخراج کرد.»

فاس پیشتر گفته بود: «این اثر اولین تلاش کانن دویل در نوشتن یک رمان است به همین دلیل از نظر شخصیت‌پردازی و خط داستانی ضعف‌هایی دارد. کانن دویل پیش از این رمان با داستان‌های کوتاه خود شهرت پیدا کرده بود.»

این رمان از سال 2007 به دست کتابخانه بریتانیا رسیده و با اجازه مالکان میراث ادبی کانن دویل منتشر شده است. نویسنده مشهور بارها متن «روایت جان اسمیت» را بازنویسی کرد و حتی بخش‌هایی از آن را در دیگر آثار خود به کار برد، اما آن را دوباره برای چاپ به دست ناشر نسپرد. در این رمان جان اسمیت به سیاست و دین فکر می‌کند و چند بار هم با صاحبخانه خود خانم رندل بحث و گفت‌وگو می‌کند.

به گفته فاس «خانم رندل الگوی اولیه خانم هادسن» در مجموعه رمان‌های شرلوک هلمز است.

کانن دویل زمانی به شوخی گفته بود: «از چاپ این اثر چنان شوک ناگهانی به من دست می‌دهد که از گم شدن آن شوکه شده بودم.»

جان لنن‌برگ، یکی از مالکان میراث ادبی نویسنده معتقد است کانن دویل «خوش‌شانس» بوده که اولین تلاشش در نوشتن یک رمان در دهه 1880 به چاپ نرسیده است.

او افزود: «این اثر پنجره‌ای یگانه است به دنیای ذهن، تفکر و افکار جالب خالق شرلوک هلمز.»

سر آرتور کانن دویل (22 مه 1859 - 7 ژوئیه 1930)، نویسنده و پزشک اسکاتلندی بود. این نویسنده علاوه بر کتاب‌های شرلوک هولمز، تعداد قابل توجهی رمان تاریخی، کتاب تاریخی، از جمله کتاب مفصلی درباره بوئرهای آفریقای جنوبی و نیز کتابی درباره احضار ارواح (که در اواخر عمر، سخت به آن معتقد شده بود) نوشته است.

کانن دویل در زمان نوشتن این رمان 24 ساله بود.

بی‌بی‌سی / 25 سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =