کاربران خبرآنلاین در نظراتی که برای خبرهای ثبت نام عمره مفرده ارسال می کنند، با گلایه از هزینه 800 هزارتومانی، خواسته اند دولت تسهیلاتی برای عمره در نظر بگیرد

هرچند که یکی از بانک های عامل ثبت نام کننده عمره، تسهیلات محدودی به ثبت نام کننده ها می داد، اما اکنون سازمان حج و زیارت اعلام کرده وام برای ثبت نام عمره، اشکال شرعی دارد.

روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری طی اطلاعیه ای اعلام کرد: وام های اعطایی از سوی بانک ها با استناد به عقد جعاله برای ثبت نام عمره مفرده ربوی محسوب می شود و حرام است. در این اطلاعیه آمده است: "متأسفانه برخی از بانکها در ثبت نام اخیر عمره اقدام به دادن وام بصورت جُعاله عمره به مردم نموده‌اند که این اقدام بر خلاف توافق آنها با سازمان حج و زیارت بوده و از نظر شرعی نیز با توجه به استفتاء صورت گرفته از محضر مراجع معظم تقلید حفظهم ا... تعالی این نوع اعطای وام ، ربوی محسوب می شود و حرام است. بر این اساس ، کسانی که تمایل به ثبت نام عمره دارند، اینگونه وام‌ها را مسترد و مستقیماً اقدام به ثبت نام کنند."

همچنین مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت گفته ارائه تسهیلات برای عمره متوقف شده است. علی‌اکبر غیرتی درباره برخی اخبار به نقل از مسئولان چند شعبه از بانک‌های ملی و ملت درباره به اتمام رسیدن فرصت ثبت‌نام عمره مفرده به فارس گفته: "به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و ثبت‌‌نام عمره مفرده در تمامی شعب بانک ملی و ملت سراسر کشور تا 24 مهر ماه ادامه خواهد داشت."

به گفته او پرداخت وام‌های عمره به متقاضیان ثبت‌نام عمره مفرده متوقف شده است.

همچنین فارس گزارش داده دفتر استفتائات مقام معظم رهبری، این وام را دارای اشکال شرعی دانست. به دلیل سود 14 درصدی، این وام‌ها ربوی محسوب می‌شود.

در همین زمینه دفاتر حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید خراسانی این وام را دچار اشکال و حرام اعلام کرده‌اند.

دفتر حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی نیز اعلام کرد اگر سود دریافتی کمتر از ۴ درصد باشد می‌توان گرفتن این وام را بلا اشکال است و مردم نیز سود چهار درصدی را تحت عنوان کارمزد با بانک‌ها مصالحه می‌کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    میشه بگید بانکها چرا الان پول میگیرن ولی قرعه کشی حج سه سال بعده ؟یعنی بدون پول نمیشه توقرعه کشی شرکت کرد ؟ یعنی بانکها دلشون برا مردم سوخته ؟ یعنی این پول هنگفت ربطی به بی پولی بانکها نداره ؟ یعنی باور کنیم ؟؟؟
  • بدون نام US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اين روزها باوامهاي كلاني كه از بانك ميگيرند به ثروت روزافزنشان اضافه ميكنندو از همين اضافه كردن ثروت به وسيله وام بانكي نه تنها به حج واجب و غير واجب ميروند بلكه به خاطر محبوبيت و شهرت در خيلي از كارهاي خير هم شركت ميكنند ايكاش علما فتوايي براي اين چنين زندگي هايي كه با وام هاي كلان ميچرخد را هم صادر كنند
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    اگه سه سال پول ما تو بانک بخوابه حلاله؟ پس اگه اینجوری باشه هر وامی که از بانکها می گیریم حرامه.....
  • علیرضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 0
    حضرات آیات در صورتی که وامها همه ربوی هستند چرا هیچگونه فتوا و دستور عملی جهت رفع مشکل و برچیده شدن بساط ربا در ایران اسلامی انجام نمیدهند؟
  • جواد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 1
    متاسفانه با این وامها سفرمکه هم قداست خودرا ازدست داد عده ای ازروی چشم وهم چشمی ثبت نام کرده اند
  • کریم IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 1
    حیف از سفر مکه که این بانکها ان رالوث کردند هرکس با هرپولی می خواهد به مکه برود
  • کریم IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    چراسازمان بازرسی به تخلف بانکهایی که قبل از 24 شهریور ثبت نام کرده اند رسیدگی نمی کند
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 1
    مسخره خودشون کردن اگه حرامه پس چرا از اول نگفتن؟؟؟تکلیف کسانی که اینجوری ثبت نام کردن چیه؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 0
    داستان اون قند رادارين كه دراون زمانها گفتندخوردن قند حبه وارداتي شوروي حرام است ديگه هيچ كس ان قندها رانخريددست به دامن شدن واعلام شد اگر قند راداخل چائي بزني بعد بخوري اشكال ندارد حال بريم تااخرخط
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 0
    سازمان حج وزیارت عشق مردم برای زیارت خانه خداوقبر حضزت رسول رافدای مصالح سازمان کردوازان بدتراسم شرعی را هم روی ان گذاشت.اگر 3ملیون نفری هم که پیش بینی ثبت نام انان شده تمام مبلغ یعنی 800هزارتومان راهم ازبانک وام میگرفتند بازهم میشد2400ملیارد تومان:شمارابخدابگویید3ملیون نفر با این وام بروند مکه بهتراست یایک نفر3000ملیارد به تنهایی ازبانک وام... بگیردوبروداروپا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مریم IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر به نیت سیاحت ثبت نام کرده باشی باز هم حرام است؟
  • علی قدیری IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باسلام من امسال با خانمم حج مفرده ثبت نام کردیم و چون خانمم باردار است و تا قبل از مشرف شدن بچه به دنیا میاد،حال نمیدانیم برای ثبت نام نوزاد تازه به دنیا امده چه اقدامی میتوانیم انجام دهیم لطفا اینجانب را راهنمائی نمائید. با تشکر
    • بدون نام IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      0 0
      سلام شما فقط فرزند تون رو بیمه میکنید البته تا زیر دو سال
    • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      0 0
      سلام بچه ها تا دو سالگی فقط ÷رداخت بیمه دارن