مروری بر حوادث جمعه جهان مورخه 25 شهریور 1390:

چهار معدنچی در عمق 90 متری زمین در جنوب ولز گیر افتاده اند

چهار معدنچی در یک معدن زغال سنگ در منطقه 'سوانزی' واقع در جنوب ولز گیر افتاده اند و تلاش امدادگران برای نجات آنان ادامه دارد.این معدنچیان صبح امروز به وقت محلی بر اثر جاری شدن آب به داخل تونل های معدن و در عمق 90 متری زمین گیر افتادند و تاکنون اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها در دست نیست.معدنچیان مجموعا هفت نفر بودند که سه نفر از آنان قبل از بسته شدن مسیر خروج توسط آب، خود را نجات دادند.تیم های مختلف امداد و نجات و متخصصان معدن از مناطق مختلف انگلیس به جنوب منطقه ولز اعزام شده اند تا عملیات نجات را سرعت بخشند.به گفته مسئولان محلی، امدادگران موفق شده اند تخلیه آب جاری شده در داخل تونل معدن را آغاز کنند ولی هنوز مشخص نیست که چه میزان آب وارد معدن شده است. امدادگران همچنین تلاش می کنند مسیر جریان هوا را به داخل معدن باز نگه دارند و اکسیژن به داخل تونل تزریق کنند. کار استخراج زغال سنگ از معدن موسوم به 'گلیشن کلیری' از سال 1993 میلادی در جنوب ولز آغاز شده است.

تلاش ها برای نجات چهار معدنچی به دام افتاده در ولز ادامه دارد

گروههای امدادی در جنوب ولز در انگلیس همچنان در تلاش هستند تا چهار معدنچی به دام افتاده در نود متری زمین به دام افتاده اند نجات دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی این معدن در دره سوان سی قرار دارد و گمان می رود این معدن بر اثر جاری شدن سیل در این منطقه فرو ریخته باشد. گروههای نجات با استفاده از تجهیزات و امکانات ویژه از جمله پمپ های آب برای تخلیه آب جمع شدن در بخش هایی از معدن، در تلاش برای رسیدن به معدنچی های گرفتار در زیر معدن و نجات آنان هستند. معدنچی ها نزدیک به هجده ساعت است که به دام افتاده اند و تا کنون تلاش ها برای تماس با آنان بی نتیجه مانده است. تلاش غواص هایی که به منطقه اعزام شده بودند بی نتیجه مانده است زیرا آب جمع شده در این معدن بسیار گل آلود بود و امکان ارزیابی اوضاع را برای غواصان غیر ممکن کرده بود.

 

زمین لرزه هفت و دو دهم ریشتری فیجی را لرزاند

زمین لرزه ای به قدرت هفت ممیز دو دهم ریشتر صبح امروز جمعه سواحل فیجی را در اقیانوس آرام لرزاند. هنوز هیچ هشداری مبنی بر وقوع احتمالی سونامی گزارش نشده است. این زلزله ساعت هفت و سی دقیقه صبح به وقت محلی در پانصد و نود و سه کیلومتری عمق زمین و یکصد و بیست کیلومتری جزیره اندویی در فیجی روی داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، پایگاه زلزله نگاری آمریکا اعلام کرد، این منطقه در حلقه آتش زلزله قرار دارد که همواره شاهد بروز زلزله و آتشفشان های متعدد است.

بزرگترین جزر و مد دنیا جهانگردان را روانه چین کرد

هزاران نفر از مردم در شرق چین جمع شدند تا نظاره گر بزرگترین جزر و مد دنیا باشند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر،دهها هزار جهانگرد در رودخانه قیانتانگ در استان ژیجیانگ در شرق چین جمع شدند تا بزرگترین جزو مد چند سال اخیر را شاهد باشند.این پدیده سالانه در چین اتفاق می افتد و ارتفاع جزرو مد امسال به نه متر رسید.جزر و مد امسال با توفان اخیر نانمادل تقویت شده بود. مسئولان شهر هاینینگ که بیشتر محل های تماشای جزرو مد در آن واقع شده تدابیر ایمنی را برای تماشای جزرو مد امسال در پیش گرفتند و برخی از این محل ها را به خاطر احتمال خطر بستند.در اوایل ماه جاری بیست نفر بر اثر جزر ومد زخمی شدند. .

آمریکا و استرالیا در زمینه مقابله با حملات سایبری همکاری می کنند

آمریکا و استرالیا در شصتمین سالگرد همکاری های امنیتی فیمابین ، اعلام کردند بر اساس توافق مشترک ، هر گونه حمله سایبری در هر یک از دو کشور ، پاسخی دوطرفه به همراه خواهد داشت. وزیر دفاع آمریکا و وزیر امور خارجه استرالیا گفتگوهای یک روزه خود را در سان فرانسیسکو آغاز کردند . در سال هزار و نهصد و پنجاه و یک و در آستانه دوران بعد از جنگ جهانی دوم ، دو کشور ، پیمان مشترک امنیتی را در این شهر امضا کرده بودند. لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفتگوها گفته بود دو کشور پیمان خود را در زمینه امور سایبری ، توسعه می دهند تا از نگرانی هایی که بعد از حملات اینترنتی ، نشات گرفته از چین ، ایجاد شده ، بکاهند. کوین راد وزیر امور خارجه استرالیا نیز که بعد از دوران نقاهت شش هفته ای ، به دنبال عمل جراحی قلب ، به آمریکا سفر کرده است گفت این همکاری در آینده در شرایط بهتری تداوم می یابد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وی افزود : این رابطه قوی است و بر اساس ارزش های متقابل ادامه می یابد و علایق دو طرف را در نظر می گیرد و نیز راه حل مشترکی برای دفاع از ارزش های آزادی و دموکراسی ارائه خواهد داد.

آتش سوزی در یک کشتی نروژی دو کشته برجای گذاشت

در پی بروز آتش سوزی در موتورخانه یک کشتی مسافری در سواحل غربی نروژ در روز پنجشنبه دو تن از خدمه آن کشته و 9 تن زخمی شدند. مسولان این کشتی اعلام کردند که 9 خدمه زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند که دو تن از آنها دچار سوختگی و حالت خفگی شدید هستند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،یکی از مسافران فرانسوی کشتی به روزنامه آفتن پوستن -چاپ نروژ- گفت: این آتش سوزی باعث شد که تمامی 207 مسافر کشتی به همراه 55 خدمه تخلیه شوند.

کشف پرهای فسیل شده چند نوع دایناسور متعلق به 80 میلیون سال پیش در کانادا

دانشمندان دیرینه شناس کانادایی روز پنجشنبه از کشف مقادیری پر متعلق به برخی دایناسورهای پرنده و چند گونه از اجداد پرندگان امروزی که هشتاد میلیون سال پیش در زمین می زیستند و در صمغ درختان به شکل فسیل درآمده بودند خبر دادند. محققان کانادایی دانشگاه آلبرتا می گویند وجود تنوع در این پرها نشان از تحول در تکامل پر جانوران در پایان دوره زمین شناسی کرتاسه دارد و همچنین نشان می دهد پرها، نزد پرندگان و دایناسورها کارایی های گوناگونی داشته اند. به گفته این دانشمندان، ترکیب مواد کهربایی که یازده نوع پر کشف شده، در آن به صورت فسیل درآمده، باعث شده تا حتی جزییاتی میکروسکپی و حتی رنگ این پرها کاملا محافظت شوند. برخی از این پرها ظاهرا به دایناسورهای پرنده ای تعلق دارند که پرواز نمی کردند و برخی دیگر، متعلق به جاندارانی هستند که همانند پرندگان امروزی پرواز می کرده اند. دانشمندان می گویند فسیل دایناسور یا پرنده ای راکه پرهای کشف شده دقیقا به آنها تعلق داشته اند، کشف نکرده اند اما در مقایسه این پرهای فسیل شده کهربایی با پرهایی که درون سنگ ها فسیل شده اند، فرضیه تعلق داشتن پرهایی که به تازگی کشف شده است به دایناسورهای پرنده ای که پرواز نمی کردند، قوت می گیرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، گفته می شود این پرهای فسیل شده که در کنار دریاچه گریسی Grassy در آلبرتای کانادا کشف شده اند، ظاهرا به گونه ای کوچک از دایناسورهای تروپود که از خانواده دایناسورهای گوشت خوار هستند، تعلق داشته اند.

سارا پیلین به داشتن روابط نامشروع جنسی و مصرف مواد مخدر متهم شد

سارا پیلین به داشتن روابط نامشروع جنسی و مصرف مواد مخدر متهم شد. شبکه تی وی پنج فرانسه گزارش داد: سارا پیلین که از چهره های برجسته محافظه کاران افراطی در امریکاست احتمالا چهره پنهانی نیز دارد.در کتابی که قرار است بزودی منتشر شود، وی به عنوانی زنی بی وفا و مصرف کننده مواد غیرمجاز (مواد مخدر غیر مجاز) توصیف شده است.جو مک گینیس این کتاب را نوشته است.در این کتاب نوشته شده است سارا پیلین زمانی که نویسنده ورزشی بود با یکی از بازیکنان بسکتبال سیاه پوست رابطه داشته است و همچنین ماری جووانا مصرف می کرده است و با یکی از همکاران شوهرش رابطه نامشروع جنسی داشته است.هنوز پیلین درباره این اتهامات واکنشی از خود نشان نداده است اما این افشاگری ها احتمال دارد ضربه سرنوشت سازی به بلندپروازی های سیاسی وی وارد کند.

 آتش سوزی مهیب در یک کارخانه شیمیایی در کانبرا

مقامات استرالیایی گفتند: ماموران آتش نشانی این کشور امروز (جمعه) برای مهار آتش سوزی مهیب در کانبرا (پایتخت) وارد عمل شدند. اداره وضعیت اضطراری استرالیا اعلام کرد که آتش سوزی ناشی از ایجاد حریق در کارخانه بازیافت مواد شیمیایی است. مقامات اورژانس استرالیا گفتند: در پی بروز این حریق حدود 100 تن از ساکنان حوالی محل آتش‌سوزی تخلیه شدند و به مردم تا شعاع 10 کیلومتری منطقه صنعتی محل بروز حادثه اعلام شد که از خانه‌هایشان خارج نشوند و پنجره‌ها را باز نکنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،گزارشها حاکی از اینست که ارتفاع شعله‌های آتش به چند صد متر می‌رسید. تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

کشف محموله بزرگ کوکائین در استرالیا

پلیس استرالیا امروز جمعه از کشف یک محموله بزرگ کوکائین در این کشور خبر داد.پلیس استرالیا ارزش این محموله را که توسط یک شهروند بیست ساله استرالیایی و دو تبعه چینی از برزیل وارد شده بود، بالغ بر دویست میلیون دلار این کشور اعلام کرد . به گزارش خبرگزاری فرانسه از ملبورن ، سخنگوی پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد نیروهای پلیس بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با جرایم سازمان یافته با یکدیگر متحد شده اند.وی افزود کشف این محموله دویست و هفتاد و یک کیلوگرمی کوکائین نمونه دیگری از تعهد نیروهای پلیس استرالیا برای مقابله با گروه های تبهکاری است که امنیت استرالیا را به خطر می اندازند.

چین در پی انتشار لکه نفتی در سواحلش از شرکت آمریکایی شکایت می کند

رسانه های چین امروز جمعه اعلام کردند دولت چین در پی آلودگی نفتی در سواحلش در پی نشت نفت از سکوی حفاری شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس، از این شرکت شکایت می کند. سازمان آبهای ملی چین که مسئولیت نظارت و مدیریت آبهای این کشور را بر عهده دارد اعلام کرد قصد دارد از شرکت نفتی آمریکایی کونوکو فیلیپس در پی نشت نفت در آبهای این کشور شکایت کند. به گزارش سازمان آبهای ملی چین، نشت نفت در نزدیکی یکی از سکوهای حفاری این شرکت در میدان نفتی پنگلای (Penglai) - بزرگترین میدان نفتی چین - دست کم پنج هزار و پانصد کیلومتر مربع از آبهای دریا را آلوده کرده است. در این حال دولت چین افزایش تلاشهای کونوکو فیلیپس را برای متوقف ساختن نشت نفت در سواحل شمالی این کشور و همچنین پاکسازی لکه نفتی در این سواحل، خواستار شد. شرکت کونوکو فیلیپس هفته پیش اعلام کرد در پی نشت نفت، تولید در این میدان نفتی را متوقف کرده است اما در تحقیقات هفته گذشته سازمان آبهای ملی چین مشخص شد نشت نفت همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از شانگهای، نشت نفت از سکوی حفاری شرکت کونوکو فیلیپس در ماه ژوئن گزارش شد و دولت چین تا پایان ماه اوت برای پاکسازی آبهای دریا به این شرکت فرصت داد.

حکم اعدام یک زندانی در آمریکا در آخرین لحظات لغو شد

یک محکوم به اعدام در آمریکا از مرگ نجات یافت.شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد دادگاه عالی آمریکا حکم اعدام یک متهم در ایالت تگزاس را لحظاتی قبل از اجرای حکم لغو کرد.دوان ادوارد باک در سال هزارو نهصدو نودو هفت به خاطر قتل دو نفر از جمله نامزد سابق خود به اعدام از طریق تزریق دارو محکوم شد.وکیل وی گفت فرد متهم که یک سیاه پوست است نباید به اعدام محکوم شود چون اظهارات یکی از کارشناسان که بعنوان شاهد در دادگاه حضور یافت، حاکی از گرایشات نژاد پرستی وی بوده است.

پایگاههای اینترنتی دولتی مکزیک مورد حمله هکرها قرار گرفت

وزارت دفاع و امنیت ملی مکزیک امروز جمعه از حمله هکرها به چندین پایگاه اینترنتی دولتی از جمله پایگاه اینترنتی همین وزارتخانه، خبر داد. به گزارش وزارت دفاع و امنیت ملی مکزیک، حمله گروه هکرها موسوم به انانیمس به پایگاههای اینترنتی دولتی در این کشور سبب شد این پایگاهها بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی قادر به ارائه خدمات نباشند. سخنگوی این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد: پایگاه اینترنتی وزارت دفاع نیز قادر به ارائه خدمات نیست، اما نواقص این پایگاه تا پایان روز (روز پنجشنبه به وقت محلی) رفع خواهند شد.در این حال گروه انانیمس که عموما به پایگاههای اینترنتی دولتی و مالی در جهان حمله می کند در صفحه خود در پایگاه اینترنتی توییتر اعلام کرد تا سالروز استقلال مکزیک به حملات خود به پایگاههای اینترنتی این کشور ادامه خواهد داد. این گروه همچنین هدف از حمله را یادآوری نگرانی مردم مکزیک در خصوص خشونتها و عدم وجود امنیت در کشور، اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مکزیکو سیتی، این گروه پیشتر در چندین کشور دیگر همچون انگلیس، کلمبیا و جمهوری دومینیکن حملات اینترنتی صورت داده بود.

دو پلیس آمریکایی به جرم ضرب و شتم به زندان محکوم شدند

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد دو مامور پلیس شهر نیواورلئان به اتهام ضرب و شتم یک شهروند این کشور در سال دو هزار و پنج به زندان محکوم شدند.این وزاتخانه اعلام کرد ملوین ویلیامز به اتهام نقض حقوق شهروندی رایموند ، شهروند آمریکایی ، و ضرب و شتم وی تا حد مرگ روز پنجشنبه به بیش از بیست سال زندان محکوم شد.متیو دین مور دیگر پلیس آمریکایی نیز به سبب ضرب و شتم رایموند و فریب پلیس فدرال با ارائه اطلاعات ساختگی درباره این پرونده به شش سال زندان و پرداخت بیش از یازده هزار و پانصد و هفتاد و شش دلار محکوم شد.بنا بر اسنادی که در اختیار دادگاه قرار گرفته است این دو افسر پلیس سی ام ژوئیه سال دو هزار و پنج ریموند را بازداشت کردند و تا حد مرگ وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ،ریموند که دچار خونریزی داخلی شده و از ناحیه سینه آسیب دیده بود توسط این دو مامور پلیس به بیمارستان انتقال داده و علت وخامت حال وی استفاده بیش از حد از مواد مخدر اعلام شد.

/5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =