ابهامات نخستین آزمون غیرمتمرکز دکتری، آنقدر هست که علاوه بر اعتراضات احساسی داوطلبان، برخی از آنها را وادار به رمزگشایی از این آمون و شیوه پذیرش کند.

یکی از کاربران خبرآنلاین تحلیلی درباره علت پذیرفته نشدن برخی رتبه های اول در آزمون دکتری داشت که صبح 5شنبه، منتشر شد. کاربر دیگری، در ایمیلی که برای خبرآنلاین فرستاده است، اما مفصل تر دراین باره نوشته و درواقع رمزگشایی مفصلی از شیوه سازمان سنجش در پذیرش دانشجوی دکتری برای سال تحصیلی 91-90 کرده است.

خبرآنلاین بدون هیچ قضاوتی این تحلیل ریاضی را منتشر می کند.  

***

من یک داوطلب آزمون دکتری هستم که قبول نشده‏ام. از قبول نشدنم خیلی ناراحت نیستم چون شانس زیادی نداشتم. نه به این جهت که رزومه ضعیفی دارم. اتفاقاً هم مقاله آی اس آی، هم تألیف کتاب، هم مدرک زبان و هم چیزهای دیگر داشتم که برای پذیرش کافی بود.

بلکه شانس ضعیف به این دلیل که در رشته‏ای شرکت کردم که تنها یک دانشگاه و آن هم فقط 4 نفر ظرفیت داشت و جالب این که حدود 750 نفر در این رشته شرکت کردند و در نهایت 28 نفر از آن‏ها به مصاحبه آمدند.

اکثر قریب به اتفاق دعوت شدگان به مصاحبه افرادی بودند که رزومه های مشابه و سوابق خوبی داشتند. طبیعی است که انتخاب در این رشته تک دانشگاهی راحت تر بوده است و بنابراین قبول دارم که افرادی قوی تر از من در این رشته پذیرفته شده‏اند.

ناراحتی من از این است که با روش سازمان سنجش من نمی توانستم در رشته‏های دیگر شرکت کنم و متأسفانه اتفاقی که در رشته‏های دیگر افتاده آن‏قدر فاجعه‏آمیز بوده که مرا مجبور به نگاشتن این متن کرده است؛ نه برای خودم بلکه برای خیانتی که به دانشگاه، استاد و دانشجو شده است. لطفاً این متن را بخوانید:

شفاف سازی در مورد الگوریتم رنکینگ منتخبین آزمون دکتری

در آزمون سراسری (کارشناسی) ظاهراً الگوریتم این است که انتخاب داوطلبین به این صورت است که مبنا را رتبه اول آزمون قرار می‏دهند و اولین اولویتِ کسی که رتبه یک شده را چک می کنند؛ اگر اولویت اول او ظرفیت خالی داشته باشد، رشته قبولی او همین اولویت اول می شود؛ اگر ظرفیت خالی موجود نباشد سراغ اولویت دوم او می روند و به همین ترتیب ...

پس از نفر اول سراغ نفر دوم می روند و به همین ترتیب اولویت های او را با ظرفیت های خالی چک می کنند. و به این ترتیب نفرات به ترتیب رتبه بر اساس اولویت، ظرفیت‏های خالی را پر می‏کنند. نکته کلیدی این است که در این روش معیار مقایسه داوطلبان رتبه آن‏ها است که بر اساس یک آزمون مشترک و یکسان تعیین شده است. بنابریان نقطه آغازین و مبنای اجرای الگوریتم رتبه افراد بوده است که صرفنظر کیفیت آزمون معیاری عادلانه است.

ظاهراً در مرحله اول آزمون دکتری به روش آزمون سراسریِ کارشناسی، افراد به دانشگاه ها معرفی شده‏اند؛ با این تفاوت که هر فرد در 5 کد رشته معرفی شده است. 

امّا ابهام در مورد مرحله دوم:

اصولاً در تخصیص یک به یک اعضای دو مجموعه مختلف به یک دیگر برای تشکیل زوج‏های دوتایی (در این جا مجموعه رشته‏ها و مجموعه داوطلبین برای تشکیل زوج‏های دوتایی داوطلب-رشته) یا باید به صورت تصادفی تخصیص صورت گیرد یا بر اساس یک قاعده. می‏دانیم که سازمان سنجش اعلام کرده است آزمون مرحله اول هیچ تأثیری در مرحله دوم نداشته است. همچنین می‏دانیم که دانشگاه‏های مختلف سیستم‏های امتیازدهی متفاوتی داشته اند. بنابراین مبنای مشترکی برای شروع الگوریتم تخصیص داوطلبین به رشته‏ها بر اساس امتیاز داوطلبین وجود ندارد. وقتی که در تخصیص مبنای تخصیص بر اساس داوطلب وجود نداشته نباشد و الگوریتم تخصیص از داوطلب شروع نشده باشد، قاعدتاً باید شروع الگوریتم از مجموعه مقابل مجموعه داوطلبین، یعنی مجموعه کدرشته‏ها صورت گرفته باشد. متأسفانه در این‏جا هم مبنای مشترکی بین رشته‏ها برای ترتیب پر شدن ظرفیت آن‏ها وجود ندارد. مثلاً هیچ اولویتی وجود ندارد که ابتدا رشته صنایع دانشگاه امیرکبیر پر شود یا شریف و یا غیره....

برای روشن شدن موضوع چند مثال می‏زنیم؛ 

فرض کنید در یک رشته فقط دو دانشگاه پذیرش دارند و هر دانشگاه فقط دو نفر ظرفیت داشته باشند. از دیگر سو مثلاً فرض می‏کنیم 4 برابر ظرفیت به هر دانشگاه اعلام شده است. پس به هر دانشگاه 8 نفر معرفی شده است. از آن‏جا که در رشته مورد نظر فقط دو دانشگاه پذیرش می‏کرده اند، پس داوطلبین این رشته فقط 2 حق انتخاب داشته اند که قاعدتاً هر دو را به ترتیب اولویت مدنظرشان انتخاب کرده‏اند.

در نهایت بدیهی است که هشت نفر آزمون اول این رشته (چهار برابر ظرفیت) به هر دو دانشگاه معرفی شده‏اند و یا شاید هر تعداد دیگری. حالا فرض کنید که در دانشگاه اول داوطلب الف و داوطلب ب به ترتیب رتبه‏های یک و دو مصاحبه را کسب کنند.

اگر همین دو داوطلب در دانشگاه دوم هم رتبه‏های اول و دوم مصاحبه را کسب کرده باشند و هر دو هم اولویت اولشان دانشگاه اول باشد، کدام یک به دانشگاه اول و کدام به دانشگاه دوم معرفی می‏شود. برای این تصمیم یا باید به امتیاز مصاحبه رجوع شود که هر دانشگاه معیارهای خاص خودش را دارد و اصلاً قال مقایسه نیستند. یا باید به رتبه آزمون نیمه متمرکز رجوع شود که اولاً سازمان سنجش گفته تأثیری ندارد، در ثانی اگر بر خلاف وعده‏اش از این مبنا استفاده کرده باشد باز هم اتفاقات بدتری افتاده که در مثال‏ بعدی شرح داده خواهد شد.

یا این که به یک دانشگاه اولویت داده که این به این معنی است که توزیع داوطلبین به صورت تصادفی صورت گرفته چون رشته ها اولویتی به هم ندارند. 

امّا اگر سازمان سنجش مبنای تخصیص را رتبه آزمون اولیه قرار داده باشد باز هم به شدت بی عدالتی رخ داده است. با این مثال:

فرض کنید رتبه اول آزمون و رتبه دوم آزمون یک رشته هر دو به 5 دانشگاه معرفی شده باشند که دو تا از دانشگاه‏ها مشترک باشد و هر دو در همین دو دانشگاه مشترک (وفقط در همین دو دانشگاه) حدنصاب لازم مصاحبه ‏ را کسب کرده باشند و جرء منتخبین این دانشگاه‏ها باشند؛ با امتیازات زیر:

رتبه‏ها و امتیازات نفر الف:

رتبه آزمون اولیه: یک، رتبه در مصاحبه دانشگاه اول: 1، رتبه در مصاحبه دانشگاه دوم: 7، اولویت اول: دانشگاه دوم، اولویت دوم: دانشگاه اول.

رتبه‏ها و امتیازات نفر ب:

رتبه آزمون اولیه: دو، رتبه در مصاحبه دانشگاه اول: 8، رتبه در مصاحبه دانشگاه دوم: 1، اولویت اول: دانشگاه اول، اولویت دوم: دانشگاه دوم

از آن‏جا که فرض کردیم مبنای شروع الگوریتم رتبه آزمون اولیه باشد، بنابراین ابتدا به تخصیص رشته به فردی که در آزمون ورودی رتبه یک را کسب کرده می‏پردازیم. گفتیم که از نظر هر دو دانشگاه این فرد جزء منتخبین است. اولویت اول این فرد دانشگاه دوم است. بنابراین اولین فردی که به دانشگاه دوم معرفی می‏شود رتبه یک است چون اولویتش دانشگاه دوم بوده. به همین ترتیب رتبه دو آزمون اولیه به اولویت اولش یعنی دانشگاه اول معرفی می‏شود. به این ترتیب:

اولین نفری که به دانشگاه اول تخصیص داده شده است رتبه 2 آزمون اولیه است که در مصاحبه این دانشگاه رتبه 8 را کسب کرده است. در حالی که این فرد می‏توانست وارد دانشگاهی شود که از نظر آن دانشگاه رتبه مصاحبه اش 1 بود!

اولین نفری که به دانشگاه دوم معرفی می‏شود رتبه یک آزمون اولیه است که در مصاحبه این دانشگاه رتبه 7 را کسب کرده است. در حالی که این فرد می‏توانست وارد دانشگاهی شود که از نظر آن دانشگاه رتبه مصاحبه اش 1 بود!

با این تفاسیر معلوم نیست مصاحبه دانشگاه مهم تر بوده یا چیزهای دیگر!

کافی است مثال‏های این الگوریتم را با تعداد دانشگاه بیشتر و تعداد داوطلب بیشتر بسط دهید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

قاعده‏ی منطقی موجود که سال‏های سال دانشگاه‏ها بر اساس آن دانشجو انتخاب کرده‏اند این است که هر دانشگاه به طور مستقل تعدادی قبولی اعلام می‏کرد و تعدادی ذخیره. ممکن بود یک فرد در سه دانشگاه قبول شود. این فرد بالاخره در یکی از این دانشگاه‏ها ثبت نام می‏کرد و ذخیره‏ها جاهای خالی احتمالی را پر می‏کردند.

سازمان سنجش مدعی بود که می‏خواهد جلوی بی‏عدالتی را بگیرد. اگر فرض کنیم که آزمون اولیه فیلتر مورد نظر برای اجرای عدالت و با کیفیت عادلانه بوده است، می‏باید پس از آن دانشگاه‏ها بر اساس مصاحبه‏ها نتایج را اعلام می‏کردند و تعدادی نیز ذخیره. یا حتی سازمان سنجش این کار را از طرف دانشگاه‏ها انجام می‏داد!

متأسفانه سازمان سنجش تنها و تنها برای گزینش بر اساس معیارهای غیرعلمی یک فاجعه به بار آورده است و عقلش نرسیده است که چگونه جلوی این فاجعه را بگیرد و با تعویق‏های مکرر اعلام نتایج نیز به نتیجه نرسید. و تأسف‏بارتر این که اطلاعیه اخیر سازمان سنجش که همراه با اعلام نتایج منتشر شده است، تلویحاً به هدف غیرعلمی گزینش اشاره کرده است و جا را برای خود باز گذاشته است که رتبه‏ها را نیز اعلام نکند؛ آن‏جا که در ردیف شماره دو زیر عنوان «تاریخ ثبت نام از پذیرفته شدگان» اشاره می‏کند:

«برای داوطلبان واجد شرایط گزینش کارنامه‌ای حاوی اطلاعات لازم، رتبه داوطلب و آخرین رتبه پذیرفته شده در هریک از کد-رشته‌های انتخابی و در سهمیه مربوط تنظیم و از طریق سایت اینترنتی این سازمان از اوایل مهرماه قابل دسترسی خواهد بود.»

***

خبرآنلاین آمادگی دارد تحلیل های دیگر و البته دفاعیات سازمان سنجش را هم منتشر کند. نظرات بیشتری از کاربران خبرآنلاین را می توانید اینجا، بخوانید.

4547

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داوطلب دکتری IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    1 0
    تحلیل درست و به جایی بود. حتما سازمان سنجش طبق یک الگوریتمی این کار را انجام داده است. خوب است که نقطه شروع و الگوریتم کار مشخص شود. من در سیستم پاسخگویی سنجش سوال کردم که با توجه به بی اثر بودن نمرات اولیه ملاک پذیرش چیست و جواب گرفتم که اولویت های انتخابی داوطلبان و نمرات مصاحبه. احتمالا پذیرش این گونه صورت گرفته است:
  • داوطلب دکتری IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    1 0
    1- لیستی که توسط دانشگاه ها به سنجش فرستاده شده است مورد بررسی قرار گرفته است بدین معنی که افرادی که در گزینش رد شده اند از این لیست حذف و افرادی که دارای سهمیه هستند رتبه بهتری کسب کرده اند. 2- در هر لیست نفرات مورد درخواست مشخص شده اند یعنی اگر دانشگاهی 5 نفر درخواست کرده 5 نفر اول مشخص شده اند.
  • داوطلب دکتری IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    3- بعد نوبت به بررسی افراد رسیده است. بدین منظور تمامی افراد مد نظر قرار گرفته اند. چون قرار است تمامی افراد بررسی شوند می تواند کار به صورت تصادفی صورت پذیرد. ابتدا اولویت اول هر داوطلب بررسی می شود اگر وی از نفرات مشخص شده در مرحله 2 باشد وی به عنوان پذیرفته شده مشخص می شود وگرنه نفر بعدی بررسی می شود. بدین ترتیب اولویت اول همه 15000 داوطلب بررسی شده است. افراد پذیرفته شده از بررسی حذف می شوند و سپس اولویت دوم تا پنجم همه داوطلبان به همین ترتیب بررسی می شود.
  • داوطلب دکتری IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    بعد از انجام مرحله 3 افرادی که حداقل در یک دانشگاه جزء نفرات مشخص شده در مرحله 2 بوده اند پذیرفته شده اند. اما چون افرادی ممکن است در بیش از یک لیست جزء نفرات مشخص شده در مرحله 2 باشند بنابراین هنوز ظرفیت ها تکمیل نشده است و باید نفرات بعدی هر لیست مشخص شوند. در این مرحله ظرفیت دانشگاه های خوبی مثل تهران و شریف پر شده است چون اولویت اول داوطلبان هستند.
  • داوطلب دکتری IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    4- هر کد رشته ای که نفرات آن تکمیل است حذف می شود و نفرات بعدی مابقی کد رشته ها مشخص می شوند. مثلا اگر دانشگاهی 5 نفر درخواست کرده و هنوز 2 جای خالی دارد نفرات ششم و هفتم لیست مصاحبه مشخص می شوند و مرحله 3 تکرار می شود. یعنی اولویت اول همه داوطلبانی که هنوز پذیرفته نشده اند بررسی می شود و سپس اولویت های بعدی همه ی داوطلبان. این فرایند تا پر شدن همه ظرفیت ها ادامه می یابد. حال که آزمون تمام شده از داوطلبان تقاضا داریم که ایرادات را گوشزد کنند تا یک الگوریتم صحیح برای پذیرش طراحی شود!
  • آرش IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    استدلال درست است. من هم چون رتبه ام نسبتا خوب بود برای 5 انتخاب نخستم دعوت به مصاحبه شدم. اکنون آن ها را قبول نشده ام در حالی که کسی با رتبه پایین تر از من توانسته در دانشگاهی که برای مثال انتخاب دهم من بوده به راحتی پذیرفته شود. من هم باید بروم سربازی.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    من در مورد الگوریتم مرحله اول هم مطمئن نیستم چون با رتبه خوب برای علم و صنعت که انتخاب اولم بود معرفی شدم ولی برای تبریز که انتخاب چهارمم بود معرفی نشدم. پس در مرحله اول هم مشکلاتی تو الگوریتم بوده.
  • داوطلب مردودی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    1 1
    متاسفانه هیچ کس در این مملکت اشتباه خودش را نمی پذیرد چه برسد به آن زمان که بخواهد آنرا اصلاح نماید از این دوست که زحمت کشیدن و الگوریتم مناسب را ارائه دادند تشکر می کنم .
  • رتبه 4 آزمون IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    البته دانشگاهها به سازمان سنجش افراد با سه عنوان کیفی قوبل ذخیر و ورد معرفی کردند. ولی یک راه بهتری هم بود: مصاحبه ها به صورت متمرکز در چند شهر بزرگ برگزار شود و نمره هایش با هم مقایسه شود؛ یعنی هر کس یک نمره مصاحبه کلی داشت که بر اساس آن رتبه میگرفت.. چه معنیی دادر یکی در یک دانشگاه مصاحبش بشود 80 در دیگری 30؟ مگر مصاحبه ها معیارهای کاملا متفاوتی دارند؟ نمیشه دست این استادان را گزینش سلیقه ای قطع کنیم؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    اتفاقا من هم چند روزی به این موضوع فکر می کردم. از دکتر کامران دانشجو هیچ چیزی بعید نیست ایشون استاد شعبده بازی هستن!!!! تکلیف این تکمیل ظرفیت چی شد؟؟؟ نذارید به این سادگی آقایون ماس مالی کنن.
  • داوطلب دکتری IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام. من در تمامی کدهای انتخابی با رتبه ی تک رقمی پذیرفته شدم، 5 انتخاب اولم دانشگاههای تهران بود. در مصاحبه براحتی من را رد کردند تا افراد خاصی را معرفی کنند و در نتیجه من در این آزمون پذیرفته نشدم. در حالیکه دوستان من با آزمون بدی که دادند در دانشگاههای شهرستان پذیرفته شدند. این انصافه!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 1
    فقط سهمیه اصلا فلسفه کنکور دکتری این بوده
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    1 1
    دقیقا منظور از اجرای عدالت اعمال اون 20 درصد سهمیه بوده که گاها توسط دانشگاه ها نادیده گرفته میشد!!!
  • بدون نام MY ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    1 0
    دوستان من برای ادامه تحصیل میرم هند یا شاید آکسفورد یا شاید همین دانشگاهی که کامران دانشجو نتونست ازش فارغ التحصیل شه. شما هم میآید؟
  • محبوبه IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    1 0
    روی آزمون دکتری امسال کار کارشناسی درستی صورت نگرفته بود در مرحله آزمون کتبی که سوالات غیر تخصصی بود منی که فوق لیسانس فیزیولوژی گیاهی گرفته بودم در مرحله تخصصی آزمون با 30 سوال ریاضی !! که ربطی به رشته ما ندارد و 30 تا سوال مجموعه زیست شناسی مواجه شدم سوالات زیست شناسی هم معجونی از همه گرایشات زیست شناسی مثل جانوری ، گیاهی بیوشیمی سلولی ژنتیک بافت شناسی و...بود بیچاره بچه های فوق میکروبیولوژی حتی یک سوال هم در رابطه با رشته خود امتحان ندادن!!
  • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 0
    چون ما نقطه شروع الگوریتم را نمی دانیم داریم حدس میزنیم حالا شما به این الگوریتم 5000 نفر تکمیل ظرفیت هم اضافه کنید ممکنه رتبه اول یک رشته قبول نشه ولی رتبه اخر همان رشته بهترین دانشگاه را قبول شه!!! فاجعه وقتی بیشتر میشه که خارج از سیستم هم اعمال نفوذی بشه!!! اعلام نشدن نتیجه900نفر ظرفیت مرحله اول هم تایید کننده حرفهای بالاست
  • علی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 0
    عدم قبولی 900 نفر در آزمون دکتری دقیقاً به خاطر ضعف الگوریتم قبولی سازمان سنجش است. احتمالا این 900 نفر همان هایی هستند که در هیچ دانشگاهی جزء نفرات برگزیده نبودند اما می توانستند با قبولی افراد دیگر قبول شوند.
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 0
    منتظر جواب سازمان سنجش در مورد کاهش ظرفیت به جای افزایش ظرفیت هستیم. کل ظرفیت مدرسی معارف حداکثر 100نفر است و قبولی های بهمن می توانستند هم اکنون معرفی شوند.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 0
    همه این استدلال ها به کنار. پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به این شیوه تنها بهانه ای بود برای اینکه وزارت علوم افراد وابسته به خودش را وارد دانشگاهها در این مقطع و بعد احیانا هیأت های علمی کند . همین و بس.
  • ا ب IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    1 0
    با سلام بنده یکی از داوطلبان قبول شده در آزمون دکتری هستم سالهای قبل هم به مصاحبه رفته بودم ولی این روش بهتر بود خدا شاهد است که هیچ پارتی یا پاشنایی جز خدا نداشتم ولی دوستان جلسه مصاحبه را را مهم نمی دانند به نظر من آن 15 یا 20 دقیقه از نظر روانشناسی ، تخصصی و... مهم است من در دانشگاهی قبول شده ام که همه سوالات اساتید را جواب دادم و می دانم 100 درصد درصت بود رزومه خوبی هم داشتم نمره زبان و دانشگاه کارشناسی ارشد از نظر رتبه بندی خیلی مهم است. اگر نقایص این روش برطرف شود خیلی بهتر می شود.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    2 0
    تو چند تا رشته دیدم رتبه یک سهمیه رزمندگان هم قبول نشده ...مگه قرار نبود این سهمیه 20 درصد امسال اعمال بشه؟