مروری بر حوادث پنجشنبه جهان 24 شهریور 1390:

بی پی" رسما مسئول فاجعه الودگی نفتی خلیج مکزیک شناخته شد

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم و شرکتهای پیمانکار وابسته به ان رسما مسئول فاجعه بارترین الودگی نفتی تاریخ امریکا در خلیج مکزیک شناخته شدند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، بر اساس نتیجه تحقیقات فدرال امریکا  بی پی  مسئول این فاجعه زیست محیطی شناخته شد و شرکتهای هالیبرتون و ترانس اوشن نیز به علت انفجار سکوی نفتی بی پی در خلیج مکزیک مسئول شناخته شده اند.

 

کشف اختلاس حدود دومیلیارد دلاری در یکی از بانکهای بزرگ سوئیس

بانک یو.بی.اس سوئیس امروز پنجشنبه باصدور بیانیه ای از برملا شدن اختلاس حدود دو میلیارد دلاری در این بانک خبر داد. طبق این بیانیه تحقیقات درباره این اختلاس آغاز شده است که فعلا میزان آن حدود دو میلیارد دلار برآورد می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، این بانک اعلام کرد این اختلاس از طریق معاملات بدون مجوز در بخش سرمایه گذاری این بانک صورت گرفته است.

 

فروریختن بخشی از ساختمان کنترل مرزی مکزیک و امریکا این گذرگاه را بست

بر اثر فروریختن بخشی از داربست و ستونهای مربوط به ساختمان گذرگاه مرزی میان امریکا و مکزیک این گذرگاه بسته شد.به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، گذرگاه مرزی سان ایسیدرو که در حالت عادی شلوغترین گذرگاه مرزی میان مکزیک و امریکاست، بر اثر فروریختن بخشی از داربستهایی که برای نگه داشتن سقف ساختمان کنترل گذرگاه نصب شده بود، بسته شد.انجلیکا دسیما مامور کنترل مرز گفت: در این حادثه هفده نفر زخمی شده اند که سه نفر از انها به بیمارستان منتقل و بقیه سرپایی مداوا شدند. هنوز معلوم نیست این گذرگاه کی بازگشایی می شود. البته بخش شمال به جنوب این گذرگاه هنوز باز است.مسافرانی که در بخش جنوب به شمال گذرگاه حرکت می کنند، برای ادامه مسیر به گذرگاه مرزی دیگری هدایت می شوند.این گذرگاه که میان تیخوانای مکزیک و سان دیگوی کالیفرنیا قرار دارد از فوریه گذشته در دست تعمیر و تغییر نماست. بودجه این طرح به ششصد میلیون دلار می رسد.

 

سیزده گور جمعی در لیبی کشف شد

کمیته بین المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه از کشف دست کم سیزده گور جمعی در لیبی در سه هفته گذشته خبر داد. این کمیته مستقر در ژنو اعلام کرد کارکنان این کمیته تاکنون اجساد یکصد و بیست و پنج نفر از قربانیان را از دوازده گور جمعی در داخل و اطراف طرابلس خارج کردند. استیون اندرسون سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد گورهای جمعی بیشتری هر هفته در لیبی کشف می شوند. خبرگزاری آلمان از قاهره گزارش داد ، گروه دیده بان حقوق بشر نیز روز چهارشنبه اعلام کرد اجساد سی و چهار نفر از یک گور جمعی در غرب لیبی خارج شده است. این گروه نیروهای وفادار به معمر قذافی دیکتاتور فراری لیبی را مسئول این جنایات می داند.

 

یک حقوق دان برجسته کانادایی خواستار محاکمه دیک چنی شد

کارلیتو پابلو با انتشار مقاله ای با عنوان  آیا مقامات قضایی ونکوور، دیک چنی را به جرم ارتکاب جنایت جنگی، هنگام ورود به کانادا باید بازداشت کنند؟  نوشت: مقامات کانادایی ممکن است هنگام ورود دیک چنی، معاون جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به ونکوور با سردی از وی استقبال کنند. قرار است دیک چنی در بیست و ششم سپتامبر کنونی برای معرفی کتاب خود با عنوان  در زمان من  که حاصل یادداشت های شخصی و سیاسی وی در دوران معاون سابق رئیس جمهور آمریکااست به ونکوور کانادا برود. اماگیل داویدسن، از حقوقدانان ونکوور برای یکی از جنجالی ترین چهره های جهان معاصر که علنی اعلام کرد وی اجازه شکنجه را صادر کرده است، برنامه های دیگری در سر پرورانده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ،داویدسن که از دست اندرکاران تشکیل گروه بین المللی حقوقدانان مبارزه با جنگ است، از مقامات دولتی کانادا خواستار ممانعت از ورود معاون سابق رئیس جمهور آمریکا به کانادا شد.

وی همچنین افزود، در صورت صدور اجازه ورود چنی به کانادا، مقامات این کشور باید وی را پس از بازداشت ،بجرم ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه کنند. این وکیل بین المللی کانادایی همچنین افزود، درصورتیکه مقامات کشورش مایل به محاکمه معاون سابق جرج بوش نیستند، وی را به کشوری که هم مایل است و توانایی محاکمه وی را دارد منتقل کنند. دیک چنی، جسورترین مدافع سیاست های خارجی آمریکا، بویژه در مورد تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق، اولین سخنران در باشگاه انتشاراتی  بن مون  در ونکوور خواهد بود. داویدسن با ابراز شگفتی از دعوت چنین جنایتکاری به کانادا گفت:  خبر دعوت از قاتل کشتار جمعی انسانها به ونکوور بسیار دلسرد کننده است زیرا افرادی که از وی دعوت کرده اند به خوبی می دانند وی متهم به اتهامات سنگینی از جمله جنایات بین المللی ، شکنجه، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده است. در واکنش به انتقادات این وکیل بین المللی و عضو کانون وکلای مبارزه با جنگ، لیه کاستلو، از دست اندرکاران برگزاری و دعوت از سخنرانان خارجی به این باشگاه انتشاراتی گفت:  هدف از دعوت از چنی سخنرانی در ضیافت شام این باشگاه است.

 کاستلو همچنین با بیان اینکه تاکنون خبری درباره برگزاری تظاهرات و اعتراض به ورود وی به کانادا نشینده است افزود، مطمئنا وی از چهره های جنجالی است. این درحالی است که دیک چنی ،در گفتگوی اخیر با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی وی ،از اعمال شکنجه علیه افراد مظنون به عملیات تروریستی دربازداشتگاه های آمریکا،ابراز پشیمانی و ندامت نکرد. معاون سابق جرج بوش در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا هنوز هم از روش های شکنجه از روش غرق مصنوعی، استفاده می کند با کمال تعجب پاسخ داد:  بنظر من حتما باید از این روش درصورتیکه شمار زندانیان افزایش پیدا کند استفاده کرد زیرا این روش بهترین روشی است که می تواند مظنونان را به حرف زدن وادار کند.

 براساس اظهارات حقوقی داویدسن، وکیل ضد جنگ کانادا،دولت این کشور بموجب قوانین داخلی و بین المللی ، همچون کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه و دیگر اعمال جنایی، ضد انسانی ، بدرفتاری و تنبیه، با احراز از اسکان و پناه دادن به افراد جانی، آنها را به جرم ارتکاب به جنایت و شکنجه محاکمه کند. داویدسن، از استفان کارپر نخست وزیر کانادا و گروهی از اعضای کلیدی کابینه وی با ارسال نامه درخواست کرده است هرگونه مدارک و مستندات علیه دولت بوش و برخی از معاونان وی را برای ارائه به محاکم قانونی و قضایی آماده کنند. این حقوقدان برجسته کانادایی در انتقاد از عملکرد ضد انسانی چنی گفت:  دیک چنی از لحاظ تصمیم گیری، اجرا ، نظارت و اعمال سخت ترین قوانین علیه مظنونان در بازداشتگاه های آمریکا نقش بسیار مهمی داشته است. داویدسن با اشاره به جمع آوری مستندات و مدارک مستدل علیه دولت بوش گفت:  اقدامات ضد انسانی چنی و بوش را همه می دانند و در حافظه تاریخی افکار عمومی محفوظ خواهد ماند. اظهارات آنتونیو تاگوبا، از مقامات بلند پایه نظامی ارتش آمریکا که اخیر بازنشت شده و بررسی موشکافانه ای در باره زندان ابوغریب عراق انجام داده است بخش مهم و مستند مدارک جمع آوری شده دایوید سن علیه دیک چنی است. گزارش صلیب سرخ بین المللی دو هزار و چهار در باره رفتار ضد انسانی نظامیان آمریکایی بویژه در بازجویی از زندانیان و شکنجه علیه آنها در زندان گوانتانامو، از دیگر بخش های مهم اینگونه مستندات داوید سن است. گیل داوید سن، اعتراف کرد که هنگام تدوین و تصویب کنوانسیون بین المللی ضد شکنجه در کانادا وی متعهد شده است که نه تنها با اتباع کانادایی بلکه با جنایتکاران جنگی دیگر کشورها نیز این قانون را اعمال کند.

وی افزود، از وظایف اصلی وکلای قانونی ما این است که جنایتکار جنگی ، در هر کجای جهان باشد باید محاکمه شود.

 

زمین لرزه 6.2 ریشتری سواحل شرقی ژاپن را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی شش و دو دهم ریشتر روز پنجشنبه سواحل شرقی ژاپن را به لرزه درآورد. اداره هواشناسی ژاپن با اعلام این خبر افزود وقوع این زمین لرزه هشدار سونامی را در پی نداشت. کانون این زمین لرزه در ده کیلومتری عمق بستر اقیانوس آرام اعلام شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، هنوز رسانه های ژاپن هیچ گزارشی درباره میزان خسارات یا تلفات احتمالی این زمین لرزه منتشر نکرده اند.

 

استاندار کربلا از سوء قصد جان به در برد

استاندارکربلا روز پنجشنبه از سوء قصد جان به در برد. منابع امنیتی عراق اعلام کردند یک عامل انتحاری پس از نزدیک شدن به محمد الموسوی در منطقه النخیب میان شهرهای الانبار و کربلا در صد و هجده کیلومتری جنوب بغداد، تصمیم داشت کمربند انفجاری خود را منفجر کند اما ماموران امنیتی او را بازداشت کردند. منابع امنیتی گفتند عامل انتحاری که تابعیت سودانی دارد پس از نزدیک شدن به الموسوی توسط نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شد . به گزارش خبرگزاری آلمان از بغداد، در همین حال منابع پلیس عراق از کشته شدن یک شهروند عراقی بر اثر انفجار بمب در مرکز شهر الفلوجه در غرب بغداد خبر دادند.

 

تظاهرات در پاریس بر ضد فساد مالی در روابط فرانسه با آفریقا

حدود صد نفر که بیشترشان از آفریقایی تبارهای فرانسه بودند روز چهارشنبه در پاریس بر ضد فساد دولت های آفریقایی و روابط ناسالم فرانسه و آفریقا تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان نزدیک مقر یونسکو در پاریس تجمع کردند.

الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج، عبدالله واد رئیس جمهور سنگال و محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی به مناسبت اعطای جایزه ای در این مکان گردهم آمده بودند. تظاهرکنندگان شعار می دادند  فرانسه و آفریقا را دوست داریم اما روابط این دو را که بر اساس پول تعریف شده محکوم می کنیم  .

آنها همچنین عبدالله واد، الحسن واتارا و محمد ولد عبدالعزیز را قاتل خطاب کردند. روبر بورژی وکیل فرانسوی لبنانی تبار و مشاور در سایه الیزه برای امور آفریقایی یکشنبه سکوت معمولش را در مورد فعالیت هایش شکست و از چمدان های پول که سران کشورهای آفریقا به ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه داده بودند سخن گفت. وی به ویژه اعلام کرد پنج رئیس جمهور آفریقایی -- عبدالله واد (سنگال)، بلز کومپائوره (بورکینا فاسو)، لوران باگبو (ساحل عاج)،‌ دنیس ساسو انگوئسو (کنگو برازاویل) و عمر بونگو (گابن)-- برای تبلیغات انتخاباتی شیراک در سال دو هزار و ده، حدود ده میلیون دلار پرداخت کردند. شیخنا کامارا نماینده حزب سوسیالیست سنگال در فرانسه اعلام کرد:  جای بسی خوشحالی است که افراد مثل بورژی افشاگری می کنند.

واد باید برود و پسرش ( کریم واد که پنج سمت دولتی دارد) را با خود ببرد. زکریا کولیبالی نماینده حزب مخالف ائتلاف برای جمهوری نیز گفت:  واد پنج میلیارد فرانک سی اف ای (حدود هفت میلیون و ششصد هزار یورو) به شیراک داده است.

با این پول، می توانست مشکلات سیل و برق رسانی همه داکار را حل کند.

 سخنگوی دفتر ریاست جمهوری سنگال یکشنبه سخنان روبر بورژی را کذب محض دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، مخالفان موریتانیایی نیز به نوبه خود سیاست نژاد پرستانه محمد ولد عبدالعزیز را محکوم کردند.

به گفته آنها، شرایط برگزاری سرشماری جمعیت در موریتانی به گونه ای است که هدفش محروم کردن موریتانیایی های سیاه پوست از حق شهروندی است.

 

سیل و نبود امکانات بهداشتی باعث شیوع تب دنگی در پاکستان شده است

مسئولان پاکستانی تلاش می کنند تا جلوی شیوع تب دنگی را در این کشور بگیرند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر منابع بیمارستانی در پاکستان اعلام کردند در دو ماه گذشته پانصد مورد ابتلا به بیماری تب دنگی در استان پنجاب گزارش شده است که از این تعداد دوازده نفر جان خود را از دست داده اند. عامل انتقال تب دنگی نوعی پشه است.
مقامات بهداشتی پاکستان هشدار داده اند این بیماری در حال شیوع است.نبود امکانات بهداشتی و بارندگیهای شدید موسمی در پاکستان زمینه تکثیر و رشد پشه ها را فراهم کرده است.بسیاری از ساکنان لاهور مرکز استان پنجاب پاکستان دولت را به بی توجهی به وضع خود متهم می کنند.مردم می گویند بر خلاف وعده های دولت برای مقابله با شیوع تب دنگی و از بین بردن مردابها و سم پاشی انها برای جلوگیری از تکثیر پشه، انها تاکنون اقدامی از طرف دولت ندیده اند.سریلانکا اعلام کرد گروهی را برای کمک به مقابله با شیوع تب دنگی به پاکستان اعزام کرده است.رسانه ها گزارش می کنند هند نیز به پاکستان کمک کرده است.شیوع تب دنگی بر مشکلات عدیده پاکستان اضافه کرد.هم اکنون بر اثر سیل در جنوب این کشور دست کم دویست و سی نفر جان خود را از دست داده اند.همچنین بر اثر سیل یک میلیون و دویست هزار خانه ویران شده یا خسارت دیده است.یک میلیون و هشتصد هزار هکتار از زمینهای کشاورزی پاکستان از اوت گذشته زیر اب رفته است.هم اکنون دولت پاکستان که محبوبیت چندانی در میان مردم ندارد تحت فشار است تا برای حدود سیصد هزار اواره سیل سرپناه و کمک فراهم کند.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =