درحالی که لوکیشن شهر باشتین سریال «سربداران» به سیاق نمونههای خارجی، این پتانسیل را داشت که مقصد گردشگران بسیاری شود، اما به دلیل ساخت دکور سریال «کلاهپهلوی» دکور شهر باشتین تخریب شد و شهرک سینمایی غزالی از داشتن یکی از میراثهای سینما باز ماند.
دو سریال «هزاردستان» و «سربداران» را به نوعی میتوان بنیانگذاران شهرک سینمایی غزالی دانست. احداث شهرک سینمایی غزالی در مرداد ماه سال 1358 به طرح و پیشنهاد شادروان علی حاتمی به واسطه تولید سریال «هزاردستان» انجام شد. هرچند در آن زمان قرار بر شکلگیری شهرک سینمایی نبود ولی زیبایی و جذابیت سازهها، سینماگران را برآن داشت تا شهرکی را برای لوکیشنهای خود بنا کنند.
سریال «هزاردستان» با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصلهای کوتاه از اوایل دوره پهلوی اول را در بر میگرفت. از این رو دکوری به مساحت 10 هکتار برای ساخت و بازسازی تهران قدیم در نظر گرفته شد. این دکور با توجه به اتودها و ماکتی که حاتمی از عکسها و اسنادی که از شهرک سینمایی ایتالیا به نام چینه چیتا به همراه داشت و با الهام از آنها طرحی برای بازسازی تهران قدیم را در اراضی بزرگ راه تهران کرج داده بود احداث شد.
در همان سالها علاوه بر نماهای مربوط به تهران قدیم، نماهایی از شهر باشتین و سبزوار به واسطه فیلمبرداری «سربداران» نیز احداث و به نمایش گذاشته شد که امروزه هیچ اثری از آن دکور باقی نمانده است. در سالهای بعد نیز برای ساخت سریالهایی همچون «امام علی(ع)» و «تنهاترین سردار» که در این مکان ساخته شدند نماهایی از شهر کوفه ساخته شد.
محمدرضا ورزی از جمله کارگردانان سریالهای تاریخی تلویزیون است که طی چندسال اخیر مجموعههای «پدرخوانده»، «عمارت فرهنگی»، «سالهای مشروطه» و «تبریز در مه» در کارنامه کاری او جای گرفتهاند.
وی که به واسطه ساخت مجموعههای تاریخی به طور متناوب در شهرک غزالی حضوردارد درخصوص لوکیشنهای این شهرک سینمایی گفت: «از اولین لوکیشنهایی که در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد میتوان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری ، لاله زار قدیم اشاره کرد که در این میان محله بازار و کوچه و پس کوچههای بازار و تکیه دولت قدیم را خراب کردهاند.»
حاتمی در آن دوره ماکتی از مخروبه تکیه دولت ساخته بود که به دلیل ساخت تکیه دولت واقعی آنرا خراب کردند. ولی درحال حاضر پس از گذشت بیش از 10 سال از آغاز ساخت این تکیه دولت واقعی با آنکه بدنه آن از بتن آرمه است، به دلیل نداشتن استانداردهای مهندسی دستور تخریب آن داده شده است. گویی ساخت این تکیه دولت واقعی نتیجهای جز صرف هزینههای هنگفت و خراب کردن بازارچه قدیمی علی حاتمی نداشته است.
دکور بسیار زیبای «سربداران» که نمایی از شهر باشتین را به نمایش میگذاشت به دلیل ساخت دکور «کلاه پهلوی» خراب کردند این درحالی است که به گفته ورزی شهرک غزالی فضای کافی برای ساخت دکور این مجموعه را داشت ولی بنابر دلایلی دکور «سربداران» که اگر بود امروز بیش از 30 سال از دیدن آفتاب و مهتابش میگذشت و به نوعی تبدیل به میراث سینمایی ما میشد، تخریب شد.
دکور شهر باشتین شامل بازارچه، دکان آهنگری کلو اسفندیار، دروازه مسجد و میدان شهر، کوچه پس کوچههای نیشابور میشد.
پس از آن سریال «گرگها» در شهرک غزالی ساخته شد و در ادامه روند تاریخی شهرک سینمایی دکور سریال «امام علی» با سازههایی همچون شهر کوفه و مدینه ساخته شد. در حال حاضر بیشتر سازههای لوکیشنسریال «امام علی» در شهرک سینمایی پابرجا هستند و بخشهای داخلی آن همچون کاخ معاویه ازبین رفتهاند. درحالی که مسئولان میتوانستند با حفظ و نگهداری از این لوکیشنها تمام اجزای دکور را برای بازدید گردشگران به طور کامل حفظ کنند.
به اعتقاد ورزی دکور سریال «مریم مقدس» یکی از زیباترین، فاخرترین و جذابترین دکورهایی است که تاکنون در شهرک غزالی ساخته شده است که درحد استانداردهای هالیوود است. فندانسیون بتن آرمه و مهندسی سازه بسیار دقیق است و از حدر رفت زمین و فضا جلوگیری شده. در این لوکیشن میتوان اورشلیم قدیم، معبد سلیمان، کارگاه نجاری حضرت زکریا نبی(ع)، کاخ هرود را دید که توسط داوود علی اکبری و صالح پناهی ساخته شدهاند.
در این میان دکور سریال «یوسف پیامبر» در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شد که به گفته ورزی در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد و به حال خود رها شده است. هرچند قرار است از این دکور برای ساخت فیلم «حضرت موسی» استفاده شود ولی به دلیل عدم رسیدگی به آن دچار تخریب و فرسودگی شدهاست. در برخی از نقاط لتهها از یکدیگر باز شده، ستونها و مجسمهها و گچبریها دچار آسیب و شکستگی شدهاند و چوبها بادکردهاند.
از آنجایی که شهرکهای سینمایی به منظور انجام پروژههای سینمایی ساخته شدهاند و در ساخت و ساز آنها بحث گردشگری مطرح نبوده است از این رو این فضاها در بیشتر مواقع فاقد امکانات خدمات دهی به گردشگران هستند و بحثهایی مانند پذیرایی، سرویس بهداشتی، امکانات رفاهی، جمعآوری زباله در حدالاقل است.
از سوی دیگر تکراری بودن لوکیشنها و فضاهایی که برای بازدید وجود دارد سبب عدم رغبت گردشگران برای حضور دوباره در شهرکهای سینمایی میشود. باید امکانات، زیرساختها و جذابیتهای لازم برای حضور گردشگران در شهرکهای سینمایی فراهم شود.باید بتوان هویت شهرکهای سینمایی را به آنها بازگرداند این مهم میتواند از طریق رونق گردشگری انجام شود.
58301
نظر شما