۱۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۶

جام جم نوشت:

با تصویب آیین‌نامه اجرایی بند (91) قانون بودجه سال 1390 کل کشور توسط هیات دولت، صندوق تامین اجتماعی مکلف شد از این پس حقوق بازنشستگی افرادی را که حداقل 10 سال حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده‌‌اند و واجد شرایط این آیین‌نامه هستند، پرداخت کند.با اجرایی شدن این قانون، پیش‌بینی می‌شود گام بلندی در جهت رفاه و تامین اجتماعی قشر زیادی از بیمه‌شدگان که به هر دلیل نتوانسته‌اند سقف پرداخت سنوات بیمه خود را تا 20 سال پر کنند، تامین شود.

پیش از این بسیاری از بیمه‌شدگان که به دلیل بیماری و ازکارافتادگی، تعطیلی سازمان یا نهادی که در آن کار می‌کردند، امتناع کارفرماها از پرداخت حق بیمه آنها و دلایل دیگر، قادر به ادامه پرداخت بیمه نبودند، نمی‌توانستند از حق بیمه خود بهره‌مند شوند و در واقع پرداخت 10 ساله یا بیشتر حق بیمه آنها برای گذران دوران پیری به دردشان نمی‌خورد.

کارشناسان بر این باورند با اجرای مصوبه هیات وزیران اکنون گام مثبتی برای حل مشکلات این دسته از بیمه‌شدگان برداشته می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز شنبه اعلام کرد: هیات وزیران در جلسه دوم شهریور ماه، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد بند (91) قانون بودجه سال 1390 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را تصویب کرد.

برابر این آیین‌نامه اجرایی، از میان تمامی مشمولان بند (91) قانون بودجه سال 1390 کل کشور، افرادی که از اول فروردین تا 29 اسفند سال جاری دارای حداقل 60 سال تمام سن برای بیمه‌شدگان مرد و حداقل 55 سال تمام سن برای بیمه‌شدگان زن باشند، یا دارای حداقل 10 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی بوده یا به تشخیص کمیسیون‌های موضوع ماده (91) قانون تامین اجتماعی، در سنین کمتر از موارد فوق ازکارافتاده شده‌اند، ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند.

همچنین، افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا 10 سال، به نرخ سال جاری از امتیاز بازنشستگی برخوردار شوند.

بر اساس این مصوبه، مبنای کسر حق بیمه ماهانه بیمه‌شدگان موضوع این آیین‌نامه که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال 1390 است.میزان مستمری بازنشستگی متقاضیان بهره‌مندی از مفاد این آیین‌نامه با رعایت مفاد ماده (77) قانون تامین اجتماعی و تبصره آن، محاسبه و تعیین می‌شود.

مستمری قابل پرداخت معادل مستمری استحقاقی بیمه‌شده، یعنی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه است. این‌گونه مستمری‌بگیران از شمول ماده (111) قانون تامین اجتماعی خارج هستند.

 آیین‌نامه که اگر دارد

با وجود نگرانی برخی کارشناسان از امکان سوءاستفاده از این قانون، جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است شرط سنی 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان در این آیین‌نامه سبب می‌شود کمتر کسی به طمع اشتغال مجدد اقدام به بازنشسته کردن خود بر اساس این آیین‌نامه کند.

زمانی می‌گوید: این آیین‌نامه به منظور نهادینه کردن فرهنگ استفاده از بیمه‌ها در کشور و بخصوص برای کسانی است که به دلیل افزایش سن، از کار افتاده شده‌اند و سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند با استناد به این آیین‌نامه آنها را حمایت کنند.

او امکان سوء استفاده از این قانون را رد نمی‌کند، اما در گفته‌هایش به شرایط ایده‌آل گریز می‌زند که مسلما ما تا آن فاصله زیادی داریم.

زمانی تاکید می‌کند: بر خلاف باور عمومی، هزینه‌های خانواده به دلیل بازنشستگی اعضای شاغل آن کاسته نمی‌شود و حتی در مواردی بیشتر هم می‌شود و مسلما اگر حقوق بازنشستگی افراد کافی باشد، کسی ناچار نمی‌شود برای تامین هزینه‌هایش پس از بازنشسته شدن به دنبال شغل دیگری بگردد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لاله IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    40 9
    یک فکری به حال اصلاح قوانین تامین اجتماعی بکنید که اگر کسی بازنشسته شد و امکان تامین مخارج خانواده را نداشت و مجبور به اشتغال مجدد شد از حقوق مسلمخودش محرومش نکنید . واقعا منصفانه است که کسی برای امرار معاش حلال اگر بره سر کار باید حقوقشو قطع کنه بیمه تا بره کار خلاف بکنه ؟ فکر نمیکنید این به نوعی ترویج اصول غیر اخلاقیه ؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    32 12
    ضمن تشکرته دلی ازدولت کریمه وعدالت محور می خواستم بگم که پدربنده باتقریبا14سال سابقه درسال 86باشکایت به رییس جمهور محترم وباپیگیر های خودمان ودولت، بازنشته شده ولی حقوقش خیلی ناچیز می باشد حدودا240هزارتومان فقط اینو جهت استحضار وراهنمایی بیشتر دراینخصوص که آیا این حقوق واقعی اوست که میگیرد.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    43 25
    سلام ایا خانواده افراد فوت شده باکمتر از 10 سال پرداخت بیمه هم شامل گرفتن مستمری از بند 91 قب میشوند
  • رامتین IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    22 12
    اکثرشرکتها که برای عید نوروز تعطیل میشوند نه حقوق به کارگرمیدهند نه بیمه ردمیکنند؛چرا تامین اجتماعی به فکرمانیست؟
  • دایی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    21 17
    دایی من 22سال سابقه بیمه داره سن واقعی او70ساله ولی شناسنامه اش 56 سالشه وبعلت سن بالا توان کار کردن نداره.چطوری میتونه مستمری بگیره
  • شمسی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
    62 23
    سلام پدر من 60 سال دارد و 13 سال بیمه دارد با این شرایط بازنشسته میشود؟ حقوق بازنشستگیش چطوری محاسبه میشود؟ اگر امکانش باشد برایم ایمیل بکنید مرسی
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      20 11
      پدر شما حقوق 13روزو ميگيره
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    17 7
    کی میشود بیمه شدگان بعلت بیماری دربیمارستانها ودرمانگاههای تأمین اجتماعی زیر پایشان علف سبز نشود وبه همان راحتی که ازحقوقشان حق بیمه کسر میگردد بتوانند معالجه بشوند کی میشود با این همه درآمد بیمه امکانات زیاد بشود.
    • علي IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
      8 6
      اقاي دايي ماهم همچين مشكلي در مورد پدرم داشتيم به پزشك قانوني مراجعه كرديم وگفتيم سن پدرم 64 سال مي باشد ولي در شناسنامه 50 سال كه اين مورد در مورد ظاهر پدرم هم معلوم بود ولي پزشك قانوني مربوطه اصلاً پيگيري يا ازمايشهايه مربوط به تشخيص سن را انجام ندادند وگفتند قابل قبول نيست لذا اگه شما به جايي رسيديد ما را هم راهنمايي كنيد
  • بدون نام GB ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    10 3
    ایا این خبر درست است که کسانی که در مشاغل زیان اور کار میکنند سابقه بیمه انها بیشتر محاسبه میشود وایا شامل منطقه پتروشیمی عسلویه و کار روی سکوها میشود یا خیر
  • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    26 16
    پدر من حدود 10-12سال بيمه پرداخت كرد و بعد از آن به دلايل هزينه زيادي كه اداره كردن خانواده اش نياز داشت نتوانست ديگر پرداخت كند الان حدود 4سال است كه فوت كردند آيا ميتوانيم از شرايط فوق استفاده كرده و از مستمري آن استفاده كنيم؟ممنون ميشم اگه جوابمو بديد برا م جوابش خيلي مهمه؟
  • معین IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    13 3
    با با بیمه تامین اجتماعی چیه الان 100درصد متخصصین دفترچیه بیمه قبول نمی کنند این پوال پرداخت میشود کهادم وقتی مریض میشه یه پشتوانیه ای داشته باشد نه فقط ازاد عمل کنه امان از دست بیمه
  • مهري IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    12 3
    با سلام.اينجانب يك پرستارم كه سابقه 20 سال خدمت در بيمارستان دولتي و بخش وي‍‍‍ژه دارم وحال به علت مشكلات خانوادگي متقاضي بازنشستگي پيش از موعد ميباشم.سازمان مربوطه ميگويد قانوني براي شما نيست .خواهشمندم اگر قانوني وجود دارد كه مشكل من را حل كند من را راهنمايي كنيد.
  • lسعود IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    13 4
    به فکر پدر پیر ماهم ئباشید لطفا دیگه توان کارکردن نداره 52سالشه
  • حامد IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    15 9
    سلام.پدر من 60 سال سن با12 سال سابقه داره تامین اجتماعی میگه با 130هزار تومان بازنشست میشه ایا این طبق قانون و ایا افزایش حقوق به مرور انجام میشه؟مرسی
    • فاطمه A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      50 16
      سلام من الان چهل سال دارم با شش سال سابقه می خوام چهار سالدیگه کار کنم بشه ده سال بعد تو 55 سالگی حق ق بگیرم میشه ؟
  • ناصراکبرابادی IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    26 5
    باسلام ایا با 28 سال سابقه پرداخت بیمه می توانم بازنشسته شوم.
  • محمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    8 7
    از همین حالا به فکر آینده خود و فرزندانتان باشید و آنها را بیمه کنید و فقط پس از 10سال مستمری مادام العمر دریافت کنید. یعنی یک بچه 10 ساله هم با بیمه ما میتواند مستمری سود سرمایه گذاری سالانه را در حساب خود داشته باشد مثلا شما فقط 1میلیون سالانه برای بچه 1ساله خود میدید در سال 26 زندگی و در جوانی سود این رقم در صندوق پر ریسک بیش از یک میلیارد تومان می شود باضافه 27 میلیون اصل پولتان تا آن موقع . چندین مزیت دیگر که مزایای بالایی می باشدکه به آن بیمه تشکیل سرمایه سامان می گویند.بله امروزه تعداد بیمه در کشورهای صنعتی وپیشرفته هر فرد به طور متوسط حدود 5 بیمه می باشد.
  • ناررضایی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    25 1
    با سلام بنده با سن 61 سال و پرداخت 10سال حق بیمه از شما تقاضا دارم که برای بنده حساب و یا راهنمایی نمایید که چه مقدار حق باز نشسته گی (حق همسر :حق اولاد:و ..) ودیگر مزایا میباشد در ضمن بنده بیمه خویش فرما هستم تقاضامندم جواب بنده را در اسرع وقت بدهید با کمال تشکر از شما
    • مریم A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      91 47
      سلام من 40سال سن وداری یک فرزندهستم ایابا10سال سابقه می تونم بازنشست بشم لطفاراهنمایی کنیدممنون
  • الهام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    18 3
    سلام پدر من 56 سال سن داره و حدود 25 سال سابقه بیمه امکان بازنشستگی وجود دارد؟
  • محمد A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    24 14
    سلام! آیا امکان بازنشستگی پیش از موعد با ده سال سابقه بیمه تامین اجتماعی و ده روز حقوق در ماه و با سن 33 سال وجود دارد. خواهشا اگر قانون یا مصوبه ای در این مورد هست بهم اطلاع بدید!!
    • جواد A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      44 21
      سلام؛ پدر من 48 سال سن دارد و 15 سال سابقه بیمه آیا قانونی برای بازنشسته شدنش وجود دارد.... مثل کسانی که زود بازنشسته می شوند مثلا 15 ساله بازنشسته می شوند و در ماه 15 روز حقوق دریافت میکنند... با تشکر
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    11 14
    ایا مردان با سن 50سال هم میتوانند اقدام به بازنشتگی کنند؟
  • احمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    24 8
    باسلام آیا پدرم با شصت سال سن وپرداخت دوازده سال حق بیمه بازنشسته میشود آر بله با چه میزان حقوق درصورت امکان جواب را ایمیل کنید
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    13 8
    با سلام 30سال سابقه پرداخت حق بیمه دارم ودردو شرکت کارکرده و بیمه دارم می خواستم ببینم حقوق بازنشستگی چگونه محاسبه می گردد.
    • پویافر IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
      54 26
      با سلام:آیا افرادی که ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند درحال حاضرمی توانند نسبت به بازنشستگی خود اقدام نمایند.لطفا راهنمایی به فرمایید متشکرم
  • پروین IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    39 15
    من 38 سال سن دارم وکمتراز ده سال سابقه بیمه آیا میشود بازنشسته شوم؟
  • رام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    28 21
    پدر من با10سال سابقه بیمه به صورت پراکنده میتواند بازنشسته شود با چقدر حقوق
  • الهام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    17 12
    پدر من هم سن واقعی اش بیشتر از سن شناسنامه اش است آیا راهی برای تشخیص سن وجوددارد
    • ارام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
      9 4
      ازمایش dna
  • ali A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    29 12
    زنان بی سرپرست در چند سالگی بازنشسته میشن؟؟؟ لطفا پاسخ بدید مهم ممنون
  • اکرم A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    13 4
    پدرم ۵۳سالش است ۱۲سال سابقه بیمه دارد الان به علت دیابت ۲ سال است قادر به کار نست شغل ازاد بود ایا می تواند باز نشست بشود
  • بلال آزدی DE ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    1 0
    من تقریبا یک سال دوماه سابقه بیمه دارم و الان بیکار شدم وتوانای کار ندارم آیا متوانم بیمه حقوق بگیر باشم وهرماه پول بیمه پرداخت کردم الان شانس از کار بیرون کردن چطوره