خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

دولت امارات متحده عربی که طبق برنامه چشم اندازهای زیست محیطی و اقتصاد پایدار تلاش های گسترده ای را برای تقویت توریسم و سفر به عنوان ابزاری برای ارتقای جایگاه این کشور در نقشه توریسم جهانی آغاز کرده بود، عنوان نخست جدول توریسم پیشرفته را در خاورمیانه بدست آورد.

امارات متحده عربی در جریان این تلاش ها موفق شده است از نظر رقابت درصنعت سفر و توریسم در گزارش منتشر شده از سوی همایش اقتصاد جهانی که تحت عنوان «حرکت فراسوی رکود » برگزار شد، جایگاه خود را در طبقه بندی 139 کشور جهان به رتبه 30 برساند. با این اقدام کشور امارات متحده عربی برای اولین بار با کسب 4.78 امتیاز دارای پیشرفته ترین صنعت سفر و توریسم درکل منطقه خاورمیانه شناخته شد.

تداوم توسعه زیر ساخت های توریستی به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی در امارات که رتبه چهارم را در شاخص رقابتی جهان داراست، مهم ترین نقش را در کسب این مقام ایفا کرده است. همچنین تصور می شود که این کشور جایگاه جهانی خوبی در بازاریابی مقاصد توریستی و کمپین های بازاریابی دارد که از این طریق حضور برجسته ای در نمایشگاه های بزرگ بین المللی توریسم و سفر داشته است.این کشور همچنین مقام سوم را از نظر اولویت های دولت برای بخش سفر و توریسم داشته است.

این گزارش سهم سفر و توریسم را در تولید ناخالص ملی کشورامارات در سال 2010 درحدود 16.6 درصد برآورد کرده است که برابر با 42.56 میلیارد دلار می شود. از آنجا که توریسم ابوظبی ، دبی و شارجه مجموعا در 93 درصد از کل تولید ناخالص ملی امارات سهم دارند، این گزارش پیش بینی کرده است که میانگین رشد برای سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی امارات سالانه بیش از 8.1 درصد طی دوره 2011 تا 2020 خواهد بود. این میزان نشان دهنده میزان اشتغالی بالغ بر 429 هزار نفر خواهد بود که در مقایسه با 13.8 درصد از کل نیروی کار در کشور میزان قابل توجهی است.
این گزارش پیش بینی می کند که میزان تقاضا برای کار در بخش توریسم نیز تا سال 2020 سالانه حدود 5.7 درصد افزایش یابد.

نکته جالب در پیشرفت امارات متحده عربی و جایگاه برتر آن بر برخی مقاصد توریسم باستانی در کشورهای دیگر منطقه است آن هم در شرایطی که امارات از نظر اندوخته های توریسم طبیعی نیز امکانات متوسطی دارد. این مسئله عتمدتا به دلیل توسعه طبقه بندی و استانداردها در حوزه اندوخته های فرهنگی است که سبب شده رتبه امارات از 84 در سال 2009 به 34 در سال جاری بازگردد که این امر تا حد زیادی به ویژگی های منحصر بفرد این کشور برای توریست ها و مسافران از نظر شاخص آشنایی است که این کشور را در رتبه 25مقاصد توریستی جهان قرار داده است.

افزایش تعداد هتل ها و تجهیز آن ها در ابوظبی به میزان 10 درصد تنها در شش ماه نخست سال 2011 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته و نیز افزایش 26 درصدی تقاضا نسبت به سال گذشته نیز دراین رتبه بندی مورد توجه بوده است. افزایش مسافران در دبی نیز بالغ بر 14 درصد داشته که نرخ اشغال هتل ها را به 81 درصد رسانده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    3 0
    وقتی به صنعت توریسم نگاه می کنم که چه میزان شغل مستقیم و غیر مستقیم برای مردم یک کشور درست می کند و چه میزان درآمد سرانه را بالا می برد آه از نهادم بلند می شود. ایران با اینهمه جاذبه های طبیعی و باستانی خودش را از چه نعمتی محروم کرده..
  • عاليخاني IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    اخبار مربوط به فساد اداري هم بزنيد0
  • سعید IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    آی گفتی!!!