فارس نوشت:

دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: با توجه به بالا بودن ریخت و پاش شرکتهای خودروساز، قیمت تمام شده تولیدات این واحدها نسبت به مشابه خارجی آنها بسیار بالاتر است.

سعید امامی  با اشاره به تصویب قانون ارتقاء کیفیت خودرو و تولیدات داخل اظهار داشت: موضوع مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود بیش از حد بزرگ بودن کارخانه‌های خودروسازی و بالا بودن تعداد شاغلین در این واحدها است که قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده است.


به گفته وی، در حال حاضر با توجه به بالا بودن ریخت و پاش شرکت های خودروساز قیمت تمام شده تولیدات این واحدها نسبت به مشابه خارجی آنها بسیار بالاتر است.


امامی افزود: زمانی که پیکان با قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد قیمت تمام شده قطعات این خودرو حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بود و بقیه مبلغ فروش شامل سود و یا هزینه‌های سربار کارخانه می‌شد.


وی ادامه داد: در آن زمان ایران خودرو حدود 14 هزار نفر پرسنل داشت ولی الان این رقم به بیش از 20 هزار نفر رسیده است.


وی اظهار داشت: در آن زمان برآورد ما این بود که ایران خودرو با نصف تعداد پرسنلش می‌تواند به همان میزان تولید دست یابد.


وی افزود: خودروسازان در برخی فعالیتها مانند تحقیق و توسعه که باید بیشتر خرج کنند، این کار را انجام نمی‌دهند و در مقابل، هزینه زیادی را در فعالیت‌های غیر ضروری صرف می‌کنند.

* لزوم ریشه‌یابی وجود سوله‌های خالی و طرح‌های نیمه تمام در شهرکهای صنعتی

امامی در ادامه در خصوص ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی نیز گفت: اصولاً بحث ادغام وزارتخانه‌ها و رسیدن به اهداف کمی در تعداد وزارتخانه‌ها کار درستی نیست بلکه باید فعالیت‌ها در این وزارتخانه‌ها ساماندهی شود.


وی تصریح کرد: ابتدا باید برنامه‌ریزی دقیقی برای سازماندهی کارها صورت گیرد و بر آن اساس مشخص شود که در راستای کوچک‌سازی دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی تعداد وزارتخانه‌ها به چه عددی برسد.


دبیر انجمن مدیریت کیفیت ادامه داد: معنای مدیریت کیفیت آن است که خروجی یک سازمان را رقابت‌پذیر کنیم، به این معنی که قیمت تمام شده پایین بیاید، کیفیت افزایش یابد و مدت زمان اجرای فرآیند نیز کوتاهتر شود.


امامی تأکید کرد: باید به تمام مراحل دخیل در این مسئله توجه کنیم که در این خصوص یکی از مشکلات موجود طولانی بودن بروکراسی اداری است که باید با استفاده از تکنیک‌های خاص این مسائل را برطرف کرد.


وی با بیان اینکه در وزارتخانه جدید باید با دید کاهش هزینه ها به فرآیند تولید و فروش نگاه شود، گفت: برای ورود به بازار جهانی بخش بازرگانی باید تحقیقات لازم را داشته باشد و بخش صنعت نیز برای مشتریان جهانی محصول تولید کند.


وی با اشاره به وجود سوله‌های خالی و طرح‌های نیمه تمام در شهرکهای صنعتی اظهار داشت: باید دید دلیل وجود این سوله‌ها و طرح‌های نیمه تمام چیست و در این مورد ریشه‌یابی صورت گیرد.


دبیر انجمن مدیریت کیفیت تصریح کرد: وقتی که در شهرکهای صنعتی، زمین به متقاضیان عرضه شده، سرمایه‌گذار به این موضوع توجه نکرده که آیا کارش توجیه‌ اقتصادی دارد یا خیر.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    1 0
    مگر دستمزد نيروي كار چند درصد سود مي شود ؟!!! كه مدام فقط به آن اشاره مي كنيد ؟!! اگر راست مي گوييد به بريز و بپاش هاي عمده و اصلي در اين كارخانجات بپردازيد !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    0 0
    سود خالص تولید پراید یا پژو 405 به شدت بالاست و یروز بر ملا میشه و چه کسانی در این سودها سهیمند.مساله دیگه شرکت بنز یا تویوتا چند مدلشون بیشترین تامین کننده سوده ما بقی محصولاتشون برای تکمیل بودن و انتخاب های مختلفه و سودش هم کمه این اقایون سایپا فکر می کنند تمام محصولاتشون باید به اندازه پراید یا پژو که 20 ساله داره تولید میشه به ان اندازه باشه حالام که صنعت خودرو در حال سکون یا عقبگرده و از نظر جایگاه در علم روز خودروسازی در حد سال 83 و84 هستش
  • روح الله IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    1 0
    دقيقا" درست است. ضعف ما در مونتاژ خودرو است. قطعات ما به مراتب ارزانتر از مشابه خارجي و در حدود 1/3 آنهاست. چطور تويوتا كمري 2011 در دبي 18 ميليون است و 206 صندوق دار مدل 2002 در ايران همين قيمت!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    1 0
    دلیلش انحصار فوق العاده شدیدی است که گریبان گیر بازار خودرو ایران است. این همه داستان نمیخواهد. همه این هایی که شما گفتی، علت گرانی نیست، بلکه معلول (نتیجه) هستند. علت انحصار شدید بازار است عمو جان. چنان که خودرویی که 10 میلیون می ارزد در بازار با قیمت 33 میلیون هم مشتری دارد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    0 0
    انحصار برداشته شود واردات آزاد شود مشكلات حل ميشود
  • بدون نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    1 0
    خوب چرا مرجعي براي برخورد با اين ريخت و پاش ها نيست؟چرا خودروساز كه دولتي مي تواند با پول بيت امال هركاري بكنه؟چرا خودروساز ما به جاي توليد و عرضه محصولات صادراتي و درامد زايي براي كشور بساز وبفروشيه زمين و ساختمان ميكنه يا اصلا چرا بايد ايران خودرو سهام دار بانك باشه ؟يا سايپا پول بيت امال رو وام بده به شركت هاي زيرمجموعش؟اينقدر بي قانوني بي خدايي؟فقط تعرفه؟؟؟