پیامبر فرمود: چرا مرجعیت را قبول نمی‌کنی؟ پاسخ داد: مسئولیت آن سنگین است، نمی توانم. فرمود: اگر مرجعیت را نمی‌پذیری، منبرو برو، اما به سه شرط...

به گزارش خبرآنلاین، چاپ پنجم کتاب «زمزم عرفان» با موضوع و محوریت زندگی حضرت آیت الله محمد تقی بهجت(ره) به همت آیت الله محمدی ری شهری در 523 صفحه با قیمت 7هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شد.

بنابراین گزارش، در فصل «ارزش‌های اخلاقی و عملی» و در مبحثی مربوط به آیت‌الله میرزا هادی خراسانی، داستان قابل تاملی روایت شده، که متن آن بدین شرح است:

«آیت‌الله بهجت درباره آیت‌الله آقا میرزا هادی خراسانی فرمودند:

آقا میرزا هادی خراسانی با اینکه از نظر علمی، در حد مرجعیت بود، رساله ننوشت و مرجعیت را نپذیرفت. (در بیانی دیگر نیز آیت لله بهجت فرموده‌اند: بعد از مرحوم آقا سیدمحمدکاظم یزدی، مرحوم میرزا هادی خراسانی، شایسته مرجعیت بود ولی قبول نکرد...) حضرت رسول(ص) را در عالم رویا دید. ایشان به وی فرمود: «چرا مرجعیت را قبول نمی‌کنی؟»

پاسخ داد:«مسئولیت آن سنگین است، نمی‌توانم.»

فرمود: «اگر مرجعیت را نمی‌پذیری، منبرو برو، اما به سه شرط: یکی اینکه خلف وعده نکن! اگر گفتی فلان ساعت می‌آیم، در وقت مقرر در مجلس، حاضر شو... دوم اینکه هرچه دادند، بگیر. به کم و زیادش کاری نداشته‌باش...شرط نکن که فلان مبلغ را بدهید والا...سوم اینکه اگر در مجلس (وسط منبر) پذیرایی کردند؛ چای دادند و ...، ناراحت نشو، جلوگیری نکن...»

بنابراین گزارش، کتاب «زمزم عرفان» با محوریت یادنامه ای درباره مرجع و عارف بزرگوار، آیت الله بهجت(ره) تالیف و تدوین شده است و محمد محمدی ری شهری در مقدمه کتاب، درباره روند شکل گیری این مجموعه نوشته است: «واگذار شدن نمایندگى رهبرى در حج در اوایل سال 1370، ایجاب مى‏کرد که براى بهره‏گیرى هر چه بیشتر از مراسم سیاسى ـ عبادىِ حج و برگزارى هر چه بهتر آن، از انفاس قدسى آیت الله بهجت، در این سفر، توشه برگیرم، بدین منظور از آن تاریخ، هر ساله پیش از عزیمت به سوى خانه خدا و پس از بازگشت از سفر، معمولاً به محضر ایشان شرفیاب مى‏شدم و از رهنمودهاى ایشان در زمینه‏هاى مختلف، بهره مى‏بردم.»به گفته وی در دیدارهایی با آن عالم برجسته،ایشان مطالب متنوّعى را درباره قرآن، حدیث، فقه، اصول، اخلاق، عرفان، کشف و کرامات علماى سلف، حج و سرپرستى حجّاج، امام خمینى(ره) و انقلاب اسلامى و برخى امور سیاسى بیان مى‏فرمود.

ری شهری اضافه می کند: ایشان همچنین گاه رهنمودهاى خاصی درباره برخى اذکار و اعمال داشتند، که این جانب، شمارى از برجسته‏ترین مطالب ایشان را، گاه در محضر ایشان و گاهى پس از آن، یادداشت مى‏کردم. مجموعه این یادداشت‏ها در قالب این کتاب براى بهره‏گیرى بهتر علاقمندان به این مباحث، در چهار بخش جمع بندی رهنمودها، گفتگو با فرزند ایشان، متن یادداشت های مولف و شرح حال مختصری از کسانی که نامش در کتاب آورده شده، تدوین شده است وعلاقمندان می توانند با بهره گیری و الگوبرداری از این کتاب خود را به آن الگوى کامل نزدیک کنند.

بخش اول کتاب متشکل از 10 فصل قرآن، فقه و اصول، ارزش های اخلاقی و عملی، فلسفه و عرفان، کشف و کرامات، حج و سرپرستى حجّاج، امام خمینى و انقلاب اسلامى، سیاست و رهنمودهاى ویژه است. در بخش دوم نیز، متن یادداشت‏هاى مؤلف از سخنان ایشان، در طول سال‏هاى 1370 تا 1387 و در بخش چهارم نیز شرح حال مختصرى از قالب کسانى که در متن کتاب، ازآنها یاد شده، ارائه شده است. ارائه زندگى نامه‏ مختصری از آیت الله بهجت(ره) از دیگر بخش های این کتاب است.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    2 0
    یکی جورایی مغزم نمی کشد از این که شرط ها اینقدر ساده باشد
  • علي IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    نگفتيد شهرستاني ها چكاركنند؟؟
  • محمد جواد IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    2 0
    عالم بزرگواری که نام بردید شایسته تکریم است اما اینکه خواب کسی را بنام فرمایش پیامبر اکرم ص تیتر بزنید بی انصافی است