۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۱

از 15 سال پیش دریاچه ارومیه هر ماه خشک تر می شود اما دریاچه ارومیه در چند ماه اخیر به اندازه چند میلیون سال عمرش، خبرساز شده است.

امید سلیمی بنی: ماجرای خشک شدن لحظه به لحظه این دریاچه و ورود مجلس برای کنترل فاجعه اقلیمی که در آذربایجان به وجود می آید، مخالفت مجلس با فوری بودن انتقال آب به ابن دریاچه و همچنین انتقاداتی که برخی نمایندگان به خصوص نمایندگان آذربایجانی از همتایان خود در مجلس داشته اند، روزهای داغی را برای دریاچه مابین استانهای آذربایجان شرقی و غربی، ساخته است.

دریاچه در امسال

در یاچه ارومیه 15 سال است که دارد به تدریج خشک می شود اما اردیبهشت ماه امسال و فصل بارندگی، آغاز رایزنی درباره دریاچه ارومیه بود. زمانی که اعلام شد 40 سانتیمتر آب دریاچه بالا آمده رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته بود طرح بارور کردن ابرها در ارومیه باعث بارش در آن منطقه شده و ارتفاع دریاچه ارومیه 40 سانتی‌متر بالا آمده. محمدی گفت یک میلیون متر مکعب آب شیرین وارد این دریاچه شده است.

مسئله ای که بسیاری از کارشناسان با آن موافق نبودند و بارورکردن ابرها را درس تلخ طبیعت به مردم دانستند. ولی سال که به نیمه رسید، به قدری وضعیت ارومیه به فاجعه نزدیک شد که روستائیان نیز از اطراف این دریاچه به شهرها مهاجرت کردند خشک شدن هر روز دریاچه به اندازه ای فاجعه بار شد که رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد دیگر امیدی به احیای ارومیه نیست. علی نظری دوست اعلام کرد در صورت بی توجهی ظرف دو تا سه سال این دریاچه از بین می رود و شاهد هجوم طوفان نمک در بخش های مختلفی از کشورمان خواهیم بود. در صورت خشک شدن دریاچه این میزان نمک به همراه بادهایی که در منطقه می‌وزند در سطح منطقه پخش می‌شود و این امر فاجعه زیست محیطی است.

مجلس وارد می شود

ماجرا به مجلس رسید و طرح دو فوریتی برای انتقال آب به ارومیه، به صحن علنی رفت. طرحی که طی آن نمایندگان درباره انتقال آب به دریاچه ارومیه، نظر منفی دادند موضوعی که پیش آن، کارشناسان زیادی درباره اش نظر داده بودند و نظرات موافق و مخالفی داشتند. عده ای هم آن را با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها  مرتبط دانستند.

دولت هم در این میان گفت برای نجات ارومیه 3450 میلیارد تومان، یعنی بودجه 18 سال سازمان محیط زیست را باید به این دریاچه اختصاص داد. هر چه که بود، مجلس، کار انتقال آب به دریاچه ارومیه را نپذیرفت تا نامه وکلای آذربایجان درباره نجات ارومیه منتشر شود.

در این نامه  22 نماینده آذری زبان مجلس با ارسال نامه‌ای خطاب به هیات رییسه مجلس، خواستار پیگیری و حل مشکل دریاچه ارومیه به طور کارشناسانه و فوری شده بودند.

نمایندگان آذری زبان گفتند حتی درباره نجات این ارومیه با آنها تماسهای اهانت آمیز گرفته شده تا درباره دریاچه ارومیه به گونه ای دیگر، عمل کنند.

کارشناسان سازمان محیط زیست هم در خبرآنلاین گرد هم آمدند تا درباره نجات دریاچه ارومیه اظهار نظر کنند.

کارشناسان شرکت کننده در این میز گرد اعتقاد داشتند که خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از آن که به عواملی نظیر ایجاد پل و سد سازی مرتبط باشد متاثر از عوامل طبیعی است.

دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس بنام محیط زیست نیز با وجود این که راهکار های مانند  انتقال آب از ارس وخزر ....را راه حل منطقی ندانست و سهم سد ها را در خشکسالی دریاچه ارومیه حدود 27 درصد ارزیابی کرد.

جهانگیر زاده، نماینده مردم ارومیه نیز اظهار امیدواری کرد بهترین راه برای مقابله با بحران دریاچه ارومیه اخذ شود.

با این حال، تصاویر ماهواره ای از گذر زمان در دریاچه ارومیه نشان می دهد این اکوسیستم طبیعی، هر روز در حال کوچک شدن و تغییر است، تغییراتی که گفته می شود باعث بروز مشکلات زیادی از جمله بارش طوفان نمک و افزایش بیماریهای مردم در شمال غرب کشور می شود.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    بادهای نمک تا تهران هم پیش خواهد رفت مثل گرد و غبار عراق
  • بدون نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    کوتاهی از نماینده های مجلس بوده.واقعیت قبول کنین
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    جالبه، این دریاچه یک دریاچه ملی است ولی فقط ترک های مجلس نگران آن هستند.
  • گروه جامعه IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 0
    کاربر گرامی، میان نماینده های امضا کننده این طرح، نماینده های فارس زبان هم حضور داشتند.
  • آراز IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 0
    به نظر بنده به لطف وجود نمايندگان عدالت محورِِ‍.طرح انتقال آب به درياچه اورميه زماني قابل اجرا خواهدبود كه بادهاي نمك تادم در مجلس برودآنموقع دوفوريت كه سهل است شايد ده فوريت طرح هم دراسرع وقت تصويب شود!!!!!