۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۷

شرق نوشت:

سیاست‌های تفکیک جنسیتی در دولت به مهد‌های کودک و دوره‌های پیش‌دبستانی هم رسید. وزارت آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرد: اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک ممنوع است.
تفکیک جنسیتی در مراکز پیش دبستانی و مهد‌های کودک در حالی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال‌جاری مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شوند.

سیاست‌های تفکیک جنسیتی پس از دانشگاه و مراکز آموزشی در حالی به مهد‌های کودک و مراکز پیش‌دبستانی رسیده است که تا پیش از این مراکز پیش‌دبستانی (که برای کودکان سه تا پنج سال و به سن بلوغ نرسیده است)، زیر نظر سازمان بهزیستی و با پذیرش کودکان دختر و پسر فعالیت می‌کردند. اگرچه هنوز جزییات و دلایل این اقدام از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش مشخص نشده است اما این اقدام در راستای سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت تدوین برنامه‌های بومی و اسلامی در مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی است؛ چرا که پیش از این نیز طرح‌هایی از جمله «مهدکودک‌های دینی»، «عمو روحانی در مهدکودک‌ها» و «ممنوعیت آموزش رقص و پخش موسیقی» نیز از سوی مسوولان آموزش و پرورش مطرح شده بود.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این راستا عنوان کرده بود: «با توجه به آموزه‌های دینی شورای نظارت بر مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی تشکیل شده است و در سال آینده پنج هزار مهدکودک قرآنی در سراسر کشور افتتاح می‌شود.»

تفکیک جنسیتی مهد‌های کودک و مراکز پیش‌دبستانی از سوی وزارت آموزش و پرورش در شرایطی است که کارشناسان و فعالان حقوق کودکان واگذاری مهد کودک و مراکز پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش را منطقی و درست نمی‌دانستند و این واگذاری را دارای تبعاتی برای مهدکودک می‌دانستند.

در مقابل یکی از خبرگزاری‌های دولتی نیز پیش از این در ماه‌های اخیر در سلسله گزارش‌هایی سعی کرد از زوایای مختلف به موضوع حجاب در مهد‌های کودک بپردازد.

در همین رابطه سیدحسن موسوی‌چلک، رییس انجمن مددکاری ایران در واکنش به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در رابطه با تفکیک جنسیتی مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک، تدوین‌کنندگان این طرح را کسانی معرفی کرد که هیچ شناختی از کودکان ندارند و تاکید می‌کند: این طرح چه از نظر شرعی، چه از نظر منطقی و چه از نظر اجرایی درست و منطقی نیست و باید دید مطرح‌کنندگان طرح‌های اینچنینی چه نگرشی به کودکان و نحوه شکل‌گیری رفتار‌های اجتماعی آنان دارند.

رییس انجمن مددکاری ایران معتقد است: این طرح علاوه بر نگاه نامناسب و نادرستی که همراه خود دارد، عملا برای مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی میسر نیست. این طرح به این معناست که ظرفیت مهد‌های کودک باید دو برابر شود، محل کلاس‌ها دو برابر شود و معلمان و کارمندان مهد‌های کودک نیز به فراخور تفکیک میان کودکان پسر و دختر باید افزایش یابند که قطعا در توان مهدکودک‌داران نیست.

او می‌افزاید: مگر سن بلوغ و به تکلیف شرعی رسیدن چه سالی است، مگر نه اینکه کودکانی که وارد این مراکز می‌شوند، در سنینی بین چهار تا شش هستند، پس چطور تدوین‌کنندگان این طرح به چنین مساله‌ای رو آورده‌اند. به نظر من تدوین‌کنندگان این طرح کسانی هستند که هیچ شناختی از کودک، شرایط زندگی و رشد شخصیت او در تعامل با دیگران و شناخت با جنس مخالف ندارند.

موسوی‌چلک می‌افزاید: مطرح‌کنندگان این بخش و بخشنامه اگر دلیل دینی‌ای برای این اقدام دارند، باید گفت که متاسفانه این مساله نشان می‌دهد که درک مناسبی از دین ندارند و اگر نگاه علمی‌ای دارند، باید پرسید که در کدام نظریه و مبحث علمی در رابطه با روانشناسی کودکان آمده است که دختران و پسران سه، چهارساله را از یکدیگر جدا کنیم تا آسیبی متوجه آنها نباشد. به نظر مطرح شدن این طرح‌ها یا برای تعطیل کردن این مراکز است یا برای محدود کردن فعالیت آنها.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    16 0
    اصلا یه جزیره درست کنید پسر ها و دخترها حالا هرکدوم که راحتتر بودید از بدو تولد بفرستین اونجا تا اصلا همدیگر رو نبینن
  • بيمار رواني IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    13 0
    حالاديگه نوبت تفكيك جنسيتي در بخش نوزادان بيمارستان هاست خيلي مهمه بايد از اختلاط نوزادان با يكديگر جداً خودداري كرد
  • بدون نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    9 0
    مسئولین چه فکری میکنند؟ آیا واقعا مشکلات ما با جدا کردن دختر و پسر حل میشه؟
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    1 13
    بسیار ایده خوبی است
  • بدون نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    1 12
    خیلی خوبه . چون تو مهدکودکها یک پسر ، ده تا دختر را کتک می زند و کسی نمی تواند جلویش را بگیرد . اختلاط تو دبیرستان و دانشگاه مفید است که به ازدواج ختم شود .
  • بهار A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    3 0
    فقط میتونم بگم متاسفم همین