مروری بر اخبار حوادث یکشنبه ایران مورخه 30 مرداد 1390

 گنج نفرین‌شده جان گنج‌یاب را گرفت

4 گنج‌یاب که با حفر چندین تونل در بافت قدیمی شهرری، پس از مرگ یکی از همدستانشان با باقی گذاشتن جسد از محل متواری شده بودند، دستگیر شدند.

به گزاش «جام‌جم»، رسیدگی به این پرونده، هنگامی در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت که فردی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 از مرگ مرد جوانی در یک خانه قدیمی در نزدیکی اداره قدیمی تامینات (شهربانی سابق) خبر داد.

با حضور بازپرس جنایی و ماموران پایگاه نهم پلیس آگاهی، معلوم شد حفاران غیرمجاز به طمع به دست آوردن گنج سلجوقیان 10 تونل در بخش‌های مختلف خانه حفر کرده‌اند اما پس از مرگ یکی از همدستانشان از محل متواری شده و بقایای کوزه‌های شکسته نیز در محل وجود دارد.

با حضور ماموران اورژانس در محل معلوم شد چند ساعت از زمان مرگ قربانی گذشته است. با دستور قضایی جسد مرد گنج‌یاب به پزشکی قانونی انتقال یافت و با حضور ماموران اداره میراث فرهنگی شهرری در محل تحقیق در ارتباط با این که آیا حفاران غیرمجاز گنجی پیدا کرده یا این که پس از مرگ همدستشان از محل متواری شده‌اند، آغاز شد.

با تشکیل پرونده‌ای در این ارتباط پرونده در دستور کار ماموران پلیس آگاهی و پرسنل حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت تا حفاران غیرمجاز شناسایی و دستگیر شوند.

 

 با شروع تحقیقات گسترده از سوی ماموران و با سرنخ‌هایی که در این ارتباط به‌دست آمد، ماموران روز گذشته موفق به شناسایی و دستگیری حفاران تحت تعقیب شدند.

حمید عبدلی مسینان ، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرری دراین‌باره به ایرنا گفت: پس از اطلاع از حفاری غیرمجاز در نزدیکی بازار قدیم ری که زمانی بافت قدیمی شهر را در بر می‌گرفت، معلوم شد حفر چاه و تونل از چند ماه پیش در این محل شروع شده بود و حفاران خاک انبوهی را در اتاق‌های خانه قدیمی جمع‌آوری کرده بودند.

وی افزود: از محل حفاری تعدادی تکه‌های سفال و ابزار مربوط به حفاری و نقشه به دست آمد که بررسی سفال نشان داد، مربوط به اوایل دوره اسلامی و عصر سلجوقی است.مسینان اضافه کرد: سرانجام پس از پیگیری و تحقیقات، حفاران تحت تعقیب دستگیر شدند و با دستور قضایی، تحقیق از آنها در پلیس آگاهی برای رازگشایی از مرگ همدست متهمان ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر با شکایت اداره حقوقی سازمان میراث فرهنگی موضوع در دادسرا در حال رسیدگی است.

 

کلاهبرداری تحت عنوان مامور پلیس راه

فردی که با جعل عنوان مامور پلیس راه، با فریب مردم کلاهبرداری می‌کرد، شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، سرهنگ آقاخانی، رئیس پلیس آگاهی استان سمنان در ارتباط با این خبر گفت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر این‌که شخصی با معرفی خود تحت عنوان مامور پلیس راه، با بهانه‌های مختلف مبالغی را از آنها اخاذی کرده و متواری شده است، کارآگاهان پلیس با استفاده از اطلاعات شاکیان و انجام چهره‌نگاری و گشت‌های نامحسوس در مناطقی که احتمال حضور متهم وجود داشت، در نهایت با کمک یکی از مالباختگان و عوامل گشت پلیس، متهم را که با وسیله نقلیه در حال تردد بود، شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ آقاخانی افزود: متهم به چندین فقره کلاهبرداری، اعتراف کرد و پرونده برای ادامه رسیدگی به مرجع قضایی تحویل شد.

 

باند ویزای جعلی در کمین مدیران کاروان‌ها

6 عراقی که با تشکیل باندی ویزای جعلی به زائران عتبات عالیات می‌فروختند، دستگیر شدند. چندی پیش مردی با حضور در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران از 2 مرد به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

شاکی به بازپرس ابراهیمی بسامی گفت:‌ مدیر یک مرکز خدماتی ـ زیارتی هستم. قرار بود یک کاروان 30 نفره را برای زیارت به کربلا ببرم. یک روز برای دریافت ویزای زائران به سفارتخانه عراق رفتم ولی فقط برای تعدادی از آنها ویزا صادر شد. هنگام خروج از این اداره با یک مرد عراقی آشنا شدم.

وی اضافه کرد: این مرد پس از گفت‌و‌گو با من و اطلاع از مشکل پیش آمده، گفت یک شرکت را همراه دوستش در مرکز شهر اداره می‌کند و باتوجه به این‌که از سفارتخانه مجوز فعالیت دارند، می‌توانند برای من به هر تعدادی که نیاز داشته باشم ویزای اقامت در عراق را فراهم کنند و 2 روزه آن را تحویل می‌دهد.

شاکی افزود: با اعتماد به مرد عراقی پول و مدارک زائران را در اختیارشان قرار دادم. روز سفرمان ماموران در بررسی گذرنامه‌های کاروان متوجه شدند که ویزاها جعلی است و مرد عراقی و همدستش کلاهبردار بوده‌اند. با تشکیل پرونده قضایی در این زمینه، تحقیقات پلیسی آغاز شد.ماموران با تحقیق از شاکی به محل شرکت متهمان اعزام شدند، اما خبری از آنها نبود و به مکان دیگری نقل مکان کرده بودند.

جستجوهای پلیسی در این زمینه ادامه داشت تا این‌که افراد دیگری از جمله مدیران کاروان‌های زیارتی ـ سیاحتی با حضور در مرکز پلیس، شکایت‌های مشابهی را مبنی بر خرید ویزاهای جعلی از یک تبعه عراقی ارائه کردند.ماموران با تحقیق از شاکیان متوجه شدند که همگی آنها به یک شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.با افزایش شکایت‌ها، ماموران به استعلام از سفارتخانه عراق پرداختند و مشخص شد این اداره مجوز فعالیت به هیچ شرکتی را نداده و فقط ویزای اقامت در عراق از سوی سفارتخانه این کشور صادر می‌شود.

با مشخص شدن این موضوع، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد. پاتوق‌های احتمالی 2 متهم عراقی زیرنظر گرفته شد تا این‌که چند روز پیش مخفیگاه آنها که یک شرکت در میدان فردوسی تهران بود، شناسایی و 6 نفر در این رابطه دستگیر شدند.در بازرسی از آنجا چند دستگاه رایانه، گذرنامه و مجوزهای صدور ویزای جعلی کشف و ضبط شد.

6 مرد عراقی نیز بازداشت و برای تحقیقات به مرکز پلیس منتقل شدند.

یکی از متهمان در اظهاراتش به پلیس گفت: من و یکی از همدستانم به عنوان توریست به تهران سفر کردیم و دیگر به عراق بازنگشتیم. از یک سال پیش یک شرکت کاغذی راه‌اندازی و با استخدام 4 مرد عراقی دیگر، فعالیت‌هایمان را شروع کردیم.متهم اضافه کرد: با مراجعه به سفارتخانه عراق، مدیران کاروان‌های زیارتی را که برای دریافت ویزای اقامت به آنجا مراجعه می‌کردند شناسایی و با عنوان این‌که شرکتمان از سفارتخانه مجوز دارد و می‌تواند برای اعضای کاروان ویزا تهیه کند، آنها را فریب داده و کلاهبرداری می‌کردیم.

درپی اعتراف متهم، دیگر متهمان بازداشت‌شده نیز بازجویی شدند و به همدستی با سرکرده باند اعتراف کردند.

در حالی که تحقیقات از اعضای این باند ادامه داشت، مدیران کاروان‌های شهرهای جنوبی کشور نیز با حضور در مرکز پلیس، از اعضای این باند به اتهام کلاهبرداری شکایت کردند.به این ترتیب متهمان با شاکیان جدید مواجهه حضوری شدند و اعتراف کردند که آنها را نیز فریب داده‌اند.

‌ 6 مرد کلاهبردار اکنون با قرار قانونی روانه زندان شده اند و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.

دعوت مجرمان اینترنتی به یک روز خوش

 رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خوزستان گفت: ماموران پلیس مجرمان اینترنتی را که با راه‌اندازی شبکه‌ای تحت عنوان «گروه گردشگری اهوازگشت» قصد اغفال جوانان را داشتند، دستگیر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ علی حاتمی در این باره گفت: ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در پی دریافت خبری مبنی بر راه‌اندازی یک شبکه اینترنتی توسط فردی به نام «دامون» تحت عنوان «گروه گردشگری اهواز گشت » موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مجرم اینترنتی که با فراخوان 1500 نفر از جوانان و نوجوانان با ارسال پیامکی تحت عنوان «یک روز خوش داشته باشیم» توسط ماموران پلیس شناسایی و ضمن هماهنگی با مقام قضایی در یک اقدام غافلگیرانه وی و 3 نفر همدستانش دستگیر شدند.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی گفت: ماموران پلیس در بازرسی از منزل متهم 205 حلقه سی‌دی، یک دستگاه رایانه با متعلقات کشف و تعدادی از افرادی راکه فراخوان شده بودند شناسایی کردند.

حاتمی با اشاره به آگاهسازی افراد دعوت شده با ارسال پیامک از سوی پلیس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آژانس‌های مسافربری که در خصوص برگزاری اردوی مختلط با این افراد ارتباط داشت، شناسایی و پلمب شد.

 

کلاهبرداری یک میلیارد ریالی از طریق آگهی روزنامه

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری 2 مجرم حرفه‌ای که با چاپ آگهی در روزنامه یک میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ حسین حسین‌زاده در این باره گفت: به دنبال شکایات مردمی مبنی بر کلاهبرداری یک شرکت تجاری از طریق چاپ آگهی مناقصه و مزایده، موضوع در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات کارآگاهان مشخص شد 2 نفر با استفاده از نام یک شرکت قلابی اقدام به چاپ آگهی مناقصه جعلی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و محلی نموده و از علاقه‌مندان خواسته‌اند تا مبلغی را برای شرکت در مناقصه به حساب شرکت واریز کنند. این مقام مسوول با بیان این‌که مجرمان حرفه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال کلا هبرداری کرده بودند، تصریح کرد: مالباختگان بدون هیچ اطلاعی از موضوع سوء استفاده و تنها به دلیل اعتماد به آگهی روزنامه اقدام به پرداخت مبلغ درخواستی کرده بودند. رئیس پلیس آگاهی استان خاطرنشان کرد: سرانجام با پیگیری‌های کارآگاهان این 2 نفر در بندرعباس شناسایی و با نیابت قضایی دستگیر و به اصفهان منتقل شدند.

 

جیب‌بر حرفه‌ای چای مسموم تعارف می‌کرد

رئیس کلانتری ترمینال غرب تهران از دستگیری یک سارق حرفه‌ای که با تعارف چای مسموم به مسافران، اموال آنها را سرقت می‌کرد ،خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرگرد محمود مالمیر گفت: ماموران کلانتری 209 ترمینال غرب موفق به دستگیری یک جیب‌بر با بیش از 200 فقره سرقت شدند.

وی افزود: در راستای طرح امنیت محله محور چندی پیش با شکایت شهروندان مبنی بر سرقت اموالشان با چای مسموم،ماموران بلافاصله برای بررسی و پیشگیری از جرم وارد عمل شدند. این مقام انتظامی اضافه کرد: یکی از شاکیان به نام علی به ماموران گفت برای انجام کاری به تهران آمده بودم و مقابل ورودی ترمینال نشسته بودم که فردی یک لیوان چای به من تعارف کرد که بعد از خوردن آن بیهوش شدم بعد از دقایقی که به هوش آمدم متوجه شدم اموال به سرقت رفته است.

مالمیر عنوان داشت: از آنجا که اموال شاکی دیگری نیز به نام حسین با همین شیوه به سرقت رفته بود ماموران با گرفتن مشخصات متهم برای دستگیری او وارد عمل شدند و به گشتزنی در قسمت تخلیه پایانه غرب پرداختند. وی گفت: ماموران هنگام گشتزنی به فردی با همان مشخصات که یک فلاکس چای همراه داشت مشکوک شدند که متهم با مشاهده ماموران متواری شد که دستگیر و به کلانتری منتقل شد. مالمیر گفت: با انتقال متهم به نام عبدالله به کلانتری شاکی او را شناسایی کرد و متهم که راهی جز اعتراف نداشت ضمن اعتراف به سرقت اموال مالباختگان به چندین فقره سرقت دیگر نیز با این شیوه اعتراف کرد.

 /5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    16 2
    از كي تا حالا سي دي و كامپيوتر جز كشفيات پليسه. پس اگه بيان خونه من اينقدر سي دي دارم كه فكر كنم اعدام مي شم
  • بدون نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    9 2
    اقایان قضات این افراد خطرناکند وحرفه ای لطفا حکم قرانی قطع انگشت و دست را اجرا نمایید تا جامعه ای ارام داشته باشیم.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    6 2
    راست میگه من خودم شخصا 3500 تا سی دی دارم