هفته نامه سیاحت وتجارت نوشت:

شهر مسکو بار دیگر پایتخت میلیارد‌ر‌های جهان لقب گرفت. پایتخت روسیه، سال گذشته به دلیل بحران‌های اقتصادی، این لقب را به نفع نیویورک از دست داده بود. در حال حاضر 79 میلیاردر به طور رسمی در مسکو زندگی می‌کنند که ثروتمند‌ترین مرد روس، ولادیمیر لیسین نام دارد و رئیس هیأت مدیریه صنعت فولاد است. وی در ردیف چهاردهم فهرست 24 میلیاردر جهان قرار دارد. بدین ترتیب خیابان «استوژنکا» که در مرکز مسکو قرار دارد، وارد لیست گرا‌ترین خیابان‌های جهان شده است.

در «بلگراویا» یک ویلا در «سن تروپز» و یک کلبه اسکی در سوئیس بچه‌هایشان در مدارس خارج درس می‌خوانند و احیاناً صاحب یک هواپیمای شخصی هستند. روسیه حالا با چنین وضعی در دریای دلار غلت می‌زند، در حالی که در زمان استالین، به چند سوسیس راضی بود و به یک هفته استراحت در کنار دریا.

در کلوپ‌های شبانه میلیارد‌ر‌های مسکو، یک بطری آب به 20 دلار فروخته می‌شود و غذا، خرچنگ کامچاتکاست که گران‌ترین غذای روسیه است.

معروف‌ترین کلوپ میلیارد‌ر‌ها، ‌جایی است به نام «گیلف»، شبیه یک غار بزرگ و غرق در نور تند چراغ‌ها که چشم را می‌زند، همراه با صدای گوشخراش موزیک، اربابان نفت و نیکل و گاز وارد کلوب می‌شوند، در معیت زنانی که آنان را همراهی می‌کنند در اینجا یک میلیاردر احساس امنیت دارد. اما ورود اسلحه ممنوع است و هر کسی هم که مایل باشد می‌تواند محافظ خصوصی با خود بیاورد، در حالی که یک سگ بمب‌یاب، پای صندلی‌ها را بو می‌کند.

از همه بامزه‌تر، تحولی است که در موضوع زنان مسکو پیش آمده است. زنان چاق «سازنده سوسیالیسم» به ستارگان تنیس‌باز بدل شده‌اند که خود را از مردم عادی یک سر و گردن بالاتر می‌بینند.

طی روز، مرسدس‌های گرانقیمت‌تری در شهر جولان می‌دهند،آن هم به تعداد فراوان، شیشه‌های خود را دودی کرده‌اند که درون آن ناپیدا باشد. این،‌ گرچه غیر‌قانونی است، ولی اعتنا نمی‌کنند.

شب‌ها، نوبت خودرو‌ها «بی‌.ام‌و» و «پورشه» است. اطراف کرملین، سرعت اتومبیل‌ها به حدی است که ماموران پلیس را کلافه می‌کند. اگر هم برحسب اتفاق، یک راننده خلافکار دستگیر شود،‌حق و حساب جانانه‌ای می‌پردازد و پی کارش می‌رود. با پرداخت رشوه، حتی می‌شود گواهی‌ رانندگی گرفت! در وسط خیابان،‌ یک خط ویژه وجود دارد آن هم برای مقام‌داران، به خصوص برای میلیاردر‌ها که عجله دارند و باید زود به کار خود برسند. اتومبیل آنها چراغی دارد با نور آبی در بالای سر خود. میلیاردر‌ها، می‌توانند 50 هزار دلار برپردازند و نور آبی بخرند! برآورد شده است که امسال قریب 350 میلیارد دلار رشوه در مسکو رد‌وبدل شده است.

شهردار مسکو که یک برج‌ساز درجه یک است، مسکو را تبدیل به یک برجستان کرده است. می‌گویند که بعد از استالین، هیچ‌کس به اندازه او در روسیه اثر‌گذار نبوده. همسر شهردار که او هم برج‌ساز است. تنها زن میلیاردر روسیه به شمار می‌رود.

45/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    3 1
    روس ها بايد ممنون برخي كشورها همچون ايران باشند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    4 0
    چشم ما هم روشن! توی مملکت ما هم عده ای پورشه سوارند و بستنی 250 دلاری در برج میلاد میل می کنند! این بود نتیجه عدالت...!
  • رضا دریادل UZ ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    2 0
    به نظرم پافروپاشی شوروی , نوکیسه های جدیدی در داخل کشورهای تازه ناسیس ظهور کردند و این موضوع ریشه در لجام گسیختگی اجتماعی و ضعف مدیریتی برای کنترل نزدیکان به قدرت است که موجب شکاف عمیق اجتماعی شده است
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    3 2
    کمی اسم مقامات واسم هاراجابجاکنید درمورد ایران هم صدق می کند.هنوزبه بستنی 250دلاری مانرسیدن...
  • پروفسور حاج سید حسین متفاوت IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 0
    در کنار هر کاخی کوخی است.!!!!!