مدتهاست که کارشناسان محیط زیست و مسئولان نسبت به خشکی و نابودی دریاچه ارومیه تذکر داده اند.

 زهرا تالانی: این موضع سرانجام به مجلس کشیده شد و نمایندگان ارومیه در قالب یک طرح دو فوریتی خواهان انتقال آب به این دریاچه شدند تا از نابودی آن جلوگیری کنند. اما فوریت این طرح را نیاورد. در همین باره با علی نظری دوست، رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت وگویی را انجام دادیم. وی معتقد است که تمامی راهکارهای برون رفت از بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه در سند اجلاس باری اتخاذ و تکالیف همه دستگاه های اجرایی مشخص شده اما متاسفانه عدم تخصیص منابع و ردیف های ملی حلقه مفقوده این راهکارهاست، با ابن شرایط امیدی به حفظ دریاچه نیست.

گفتگوی خبرانلاین با رییس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را بخوانید؛

طرح دوفوریتی انتقال آب به دریاچه ارومیه برای محافظت از آن بالاخره پس از هفته​ها انتظار در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت، اما رای نیاورد. ضرورت این فوریت را در چه می دانید؟

متاسفم که نمایندگان اهمیت این موضوع را درک نکردند. چون دست یافتن به اقدام‌های عملی در زمینه احیای دریاچه ارومیه و پرهیز از برگزاری جلسات بی هدف مورد تاکید ما است.باید وظایف هر یک از دستگاه‌ها در زمینه احیای دریاچه ارومیه به طور دقیق تعیین شده و با انجام یک سطح‌بندی مناسب، هر یک از دستگاه های اداری که کوتاهی کرده اند مورد مواخذه قرار بگیرند. تمامی راهکارهای برون رفت از بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه در سند اجلاس باری اتخاذ و تکالیف همه دستگاه های اجرایی مشخص شده اما متاسفانه عدم تخصیص منابع و ردیف های ملی حلقه مفقوده این راهکارهاست، با ابن شرایط امیدی به حفظ دریاچه نیست.

اما مدیریت جامع این دریاچه با رویکرد فرابخشی در برنامه چهارم توسعه مورد تاکید قرار گرفت و در فروردین سال 89 به تصویب هیئت دولت رسید؟

بله. در همین راستا هم ستادی در سطح استان‌ها و تشکیل ستاد اجرایی ملی برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه در اردیبهشت 89 با ریاست معاون اول رئیس جمهور، دبیری رئیس سازمان محیط زیست و با عضویت وزیر مسکن، نیرو، جهاد کشاورزی، معاونت راهبردی ریاست جمهوری و استانداری‌های استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تشکیل شد. در این ستاد سهم هر یک از استان های واقع در حوزه دریاچه ارومیه برای تامین 3.1 میلیارد متر مکعب مشخص شده که استان آذربایجان غربی بایستی هزار و 870 میلیون متر مکعب، آذربایجان شرقی 270 میلیون متر مکعب و کردستان 959 میلیون متر مکعب از این مقدار را تامین کنند.سقف بهره برداری از آب های حوزه دریاچه ارومیه برای هریک از این سه استان به تفکیک دو هزار و 35 میلیون مترمکعب برای آذربایجان غربی، هزار و 79 میلیون مترمکعب برای آذربایجان شرقی و 585 میلیون مترمکعب برای کردستان مشخص شده است. 

چه طرحهایی برای حفظ این دریاچه در این ستاد تصویب شد؟

برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه 24 طرح فرابخشی در طرح مدیریت جامع این دریاچه تهیه شده که وزارتخانه‌های نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد و استانداری‌‌های استان های حوزه با بودجه‌ای معادل 13 هزار و 200 میلیارد ریال بایید این طرح‌ها را اجرا کنند که با اجرای این 24 طرح در مصرف آب کشاورزی حدود 1.5 میلیارد مترمکعب صرفه جویی می‌شود. تعدادی از این طرح ها اولویت‌دار هستند، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه به منظور کاهش تبخیر، اجرایی کردن مصرف بهینه آب کشاورزی و بارورسازی ابرها از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو، اجرای روش‌های نوین آبیاری، اجرای سند ملی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی از طرح‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی و ایجاد ایستگاه‌های پایش برای ثبت آب ورودی، نوسانات دریاچه ارومیه و همچنین تامین شرایط زیستی مورد نیاز زیست مندان از طرح‌های اولویت‌دار سازمان محیط زیست است. اگر تمام این طرح‌ها اجرا شوند قطعاً‌ در مدت پنج سال، وضعیت دریاچه ارومیه از شرایط کنونی بهتر خواهد شد.

اگر این طرح ها اجرا نشود چند سال دیگر این دریاچه خشک می شود؟

در صورت بی توجهی ظرف دو تا سه سال این دریاچه از بین می رود و شاهد هجوم طوفان نمک در بخش های مختلفی از کشورمان خواهیم بود. در صورت خشک شدن دریاچه این میزان نمک به همراه بادهایی که در منطقه می‌وزند در سطح منطقه پخش می‌شود و این امر فاجعه زیست محیطی است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین نقی زاده IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    آقایون از این عصبانی هستند که بی خودی یک پل روی این دریاچه خشک شده زده بودند
  • طائر قدسي IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    كاش برخي از نمايندگان به جاي منافع حزبي و قوميتي و شخصي ،اندكي هم به ياد خدا بودند و منافع مردم و كشور را در نظر مي‌گرفتند .
  • افسانه اروميه IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    همينه ديگه مسئوليت پذيري مسئولامون. بابا ديگه شور شو درآوردن. بيتوجهي اونم در حد نابودي منابع طبيعي!!!!!!!! والله نوبره.
  • علی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    به نمایندگان محترمی که به طرح رای ندادند بگویید که چه ظلمی در حق هموطنان خود نموده اید که بعدا به هیچ قیمتی جبران نخواهد شد امروز مسئله دریاچه ارومیه اگر اهمیتش برابر با انرژی هسته ای نباشد کمتر از آنهم نیست .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    نماینده هامون نباید دست بردارند .این وظفه اوناست که حق اذربایجانو بگیرند .این که نمشه اقایون بیخیال مسعله به این بزرگی بشن
  • پژمان چي چست IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    بنده به عنوان يكي از ساكنان كنار درياچه اروميه اعلام مي دارم كه اگر مجلس مي خواهد از بودجه جنوب كشور اين درياچه را احيا كند ما نمي خواهيم واين را هم بدانيد به علت ارزان بودن ميوه درهمين سال علت باران هاي شيرين ومحصولات آذربايجان است اگر اين باران ها به بارانهاي نمكي تبديل شود قيمت ميوه در ايران با قيمت ميوه در تركيه رقابت خواهد كرد.
  • وحید قره داغی میانه DE ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    میوه های ارومیه را فراموش نکنید. همچنین کشاورزی نزدیک دریاچه ارومیه را نیز فراموش نکنید.
  • ب-غ IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    سلام بنده نه اهل ارومیه هستم و نه آذری ولی هموطنان آذری را دوست دارم سعادت دیدار دریاچه ارومیه 3 بار نسیبم شد در حدود 3 سال پیش از اخبار شنیده ام که این طالاب در حال خشک شدن است بسیار غم انگیز است اگر چنین باشد تصور میکنم برای رفع این معظل آقای رئیس جمهور باید خودشان دست بکار شوند همت ایشان بی بدیل است
  • azarbayjan IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    0 0
    ma hichvagte ejazey khoshk shodane daryachye oromye ro nmidim !
  • ميثم IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    اقايون،مسؤلين محترم،صاحب منصبان حكومتي،دينداران،مردم ايران،اين درخواستي از درياچه اروميه است كه فرياد مي كند:كيست ياري كننده اي كه مرا ياري دهد؟؟؟
  • asal IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    این خیلی بی انصافیه که خیلی راحت از کنار این قضیه رد میشن اونم مسئله ی به این مهمی که جون 13 میلیون آدم تو خطره.واقعا متاسفم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!