۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۳

مهر نوشت:

معاون پژوهشی پژوهشکده دارالحدیث با انتقاد از بیان احادیث غیرمستند در برخی برنامه های تلویزیونی، نسبت به تبعات مخرب آن هشدار داد و گفت: باید مسئولان رسانه ملی توجه داشته باشند که کارشناس دینی لزوما کارشناس حدیثی نیست .

حجت الاسلام احمد غلامعلی معاون پژوهشی پژوهشکده دارالحدیث در مورد آثار مخرب نقل احادیث ضعیف و یا فهم نادرست از آن در رسانه ملی گفت: علاوه بر مجریان برخی کارشناسان نیز احادیث را اشتباه نقل می کنند و یا برخی مطالبی را که به عنوان حدیث نقل می کنند اصلا حدیث نیست.

 وی افزود: البته از مجریان آنچنان توقعی نیست اما برخی کارشناسان از احادیثی استفاده می کنند که اینها یا حدیث نیست و به معصوم بیهوده نسبت می دهند و یا احادیث را اشتباه می خوانند که آسیب زا است.

معاون پژوهشی پژوهشکده دارالحدیث تصریح کرد: مهمترین آسیبهایی که به دنبال عدم فهم درست حدیث به وجود می آید این است که هندسه دین را خراب می کنند یعنی دین اسلام را که شارع مقدس یعنی خداوند و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آن را بیان کرده اند دچار یک ناهماهنگی می شود. دین یک ساختار مشخصی دارد که جایگاه توحید، ولایت، عزاداری، شادی و... در آن کاملا مشخص است اما با بیان برخی مطالب غیرمستند این ساختار به هم می ریزد و پیکره دین را غیرعقلانی و بی سر و سامان نشان می دهد.

وی با تأکید بر اینکه بیان حدیث اشتباه و یا ارائه فهم و تفسیر نادرست از آن عذاب الهی دارد یادآور شد: دروغ بستن به یک انسان کار بسیار ناشایستی است چه رسد به دروغ بستن به پیامبر و ائمه معصومین(ع) که از جایگاه والایی برخوردارند و این بی توجهی به احادیث خود به نوعی دروغ بستن به حضرات معصومین(ع) محسوب می شود و باید در بیان حدیث و ارائه فهم درست از آن نهایت دقت را داشت.

حجت الاسلام غلامعلی بیان حدیث اشتباه و یا ارائه فهم نادرست از آن را یکی از علل دین گریزی برخی جوانان دانست و گفت: حدیث خوانی یک کار بسیار دقیق است به گونه ای که معنای بسیاری از روایات در کنار روایات دیگر عوض می شود و گاهی دیده می شود برخی برشی از یک روایت را برداشته و آن را نقل می کنند بدون اینکه بدانند این به فهم درست مطالب دینی خدشه وارد می کند.

وی در پایان با بیان اینکه کارشناس دینی لزوما کارشناس حدیثی نیست تأکید کرد: برخی تصور می کنند افراد به اعتبار تحصیلات حوزوی و یا دانشگاهی می توانند به راحتی از احادیث استفاده کنند در حالیکه این گونه نیست مثلا ما پزشک عمومی و متخصص داریم و حوزه حدیث کاری کاملا تخصصی است و طی سالیان گذشته در مورد حدیث کارهای بسیار تخصصی صورت گرفته است و رسانه ملی متأسفانه از کارشناسان حدیثی بهره نمی گیرد و بهتر است در این مورد برنامه ریزی مشخصی را در پیش گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =