بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور که چندسالی از اجرای آن می گذرد، بیشتر در حوزه سلامت نمود داشت. پرستاران و پزشکان ایرانی عمدتا به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس اعزام شدند.

اما اکنون خبر می رسد پرستاران پس از مهاجرت، به ایران بر نمی گردند. احمد نجاتیان، معاون فرهنگی، روابط عمومی و بین الملل سازمان نظام پرستاری گفته پرستاران ایرانی پس از مهاجرت به کشور باز نمی گردند.

او گفته است: "آمار فرمهای صادره ما برای متقاضیان اشتغال در خارج از کشور نشان می دهد طی 6 ماه گذشته 100 نفر از پرستاران موفق به گرفتن پذیرش اشتغال در خارج کشور شده اند و صدور گواهی تایید صلاحیت حرفه ای خود را از سازمان نظام پرستاری درخواست کرده اند. دریافت گواهی تایید صلاحیت حرفه ای آخرین مرحله اشتغال پرستاران در خارج از کشور محسوب می شود. بنابراین می توانیم ادعا کنیم 100 نفر از پرستاران ما طی 6 ماه گذشته به خارج از کشور مهاجرت کرده اند."

به گفته نجاتیان 85 درصد پرستاران مهاجرت کرده زن و تنها 15 درصد مرد هستند. او همچنین گفته: "از بین کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می کنند کانادا با 47 درصد و امارات متحده عربی با 33 درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده اند. استرالیا، آمریکا و انگلیس به ترتیب از دیگر کشورهایی هستند که شرایط خوبی را برای اشتغال پرستاران ایرانی فراهم کرده اند و پرستاران مایل هستند برای کار به این کشورها مهاجرت کنند."

آنطور که معاون سازمان نظام پرستاری می گوید، پرستاران، امتیاز بالایی برای مهاجرت به کانادا دارند: "پرستاری اکنون جزو مشاغل پرطرفدار در کانادا است و پرستاران امتیاز بالایی را برای مهاجرت دارند. به طوری که فاصله دریافت ویزا برای پرستاران بین 8 ماه تا یکسال طول می کشد که زمان اندکی است. مذاکرات ما با مسئولان پرستاری کانادا نشان داد آنان از سطح تحصیلات و توانمندی پرستاران ایرانی بسیار راضی هستند و به پذیرش پرستاران بیشتری از کشور ما مشتاق هستند و پرستاران ما نیز از شرایط کشور کانادا رضایت دارند. همچنین سفارت کانادا در سوریه نیز این اشتیاق کشور کانادا برای جذب پرستاران ایرانی را طی نشستی که در سازمان نظام پرستاری برگزار شد به ما اعلام کردند."

درحالی که نظام سلامت ایران 50 تا 80 هزار پرستار و کادر درمانی کم دارد، نجاتیان از علاقه پرستاران ایرانی به کار در امارات می گوید: در امارات عمده همکاران پرستار ما برای اشتغال در بیمارستان ایرانیان دبی اقدام کرده اند و بخشی دیگر نیز مایل به کار در بیمارستان های دولتی و خصوصی دبی هستند که شرایط کاری مناسب کشور امارات نیز توانسته رضایت پرستاران شاغل ما را جلب کند."

البته نجاتیان معتقد است مهاجرت 200 پرستار در یک سال، چندان زیاد نیست: "به طور میانگین 200 نفر در سال رقم چشمگیری نیست و در مقایسه با جمعیت 150هزار نفری پرستاران رقم قابل ملاحظه ای به شمار نمی رود. بنابراین سیستم نظام سلامت ما را با چالش مواجه نکرده است. اما متاسفانه شواهد نشان می دهد پرستاران ما با میانگین سابقه کاری 8 ساله به کشورهای دیگر برای کار مهاجرت می کنند. یعنی پس از سپری کردن دوران تحصیل خود و اندوختن تجربه کاری به عنوان نیروی جوان و آماده به کار در اوج توانمندی شغلی خود اعزام می شوند و کشور ما از خدمات این پرستاران دارای سواد و مهارت بالا محروم می شود."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید اصغر US ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    61 16
    همسر بنده پرستاره.ماهی 10 تا شیفت شب نزدیک 240 ساعت کار در ماه.در هر شیفت تا 30 نفر مریض با کلی جنگ اعصاب .آخرش هم 400 تومن حقوق. شما بودی تشویق نمی شدی به رفتن؟
    • فتحي IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      23 9
      پرستار با ٢٤٠ ساعت كار و كأرانه حدود ١٩٠٠٠٠٠حقوق ميگيره نه ٢٤٠ .درسته اوضاع خرابه ولي به اين بدي كه شما فرمودين
  • زن ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    33 6
    من بودم حتما حتما می رفتم اصغر آقا.
  • یک پرستار IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    47 3
    به عنوان یک پرستار که با عشق وارد این شغل شده و حالا به دلیل بی ارزش شمردن جان انسانها از طرف پزشکان و مسئولین به هر شکل حاضرم توانایهایم را در جایی به کار بگیرم که برای من و امثال من ارزش قائلند نسبت به مهاجرت همسرتان نظر مثبت دارم.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    29 0
    این آقایان بیشتر از جلو دماغ خود را نمی بینند. مگر پرستاران از طریق نظام پرستاری برای کار در خارج اعزام میشوند؟ موسسات اعزام و اقامت در خارج را ببینید چه چتری برای پرستاری و اقامت در کانادا پهن کرده اند. اغلب پرستاران ایران اصلا" یا عضو نظام پرستاری نیستند و یا یکبار اقدام به عضویت کرده و دیگر نسبت به تمدید عضویت در نظام پرستاری اقدام نمیکنند زیرا عضویت در نظام پرستاری هیچ سودی برایشان ندارد. پرستاران کانادا میرند- استرالیا میرند آمریکا و انگلیس هم میرند. حوزه خلیج فارس برای کار پرستاری چنگی به دل پرستار نزده و عده معدودی برای کار در بیمارستان ایرانیان امارات از کانال رسمی اعزام شده اند که منظور آقای نجاتیان اینها هستند. آمارهای رسمی خروج پرستاران را از همین موسسات اقامت در خارج بگیرید.
  • دانشجوی پرستاری IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    39 3
    من دانشجوی ترم پنج پرستاری هستم از حالا به همراه چندتا از بچه ها تصمیم رفتن گرفتیم
  • شقایق EU ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    25 4
    من دانشجوی برستاری ام و تصمیم رفتن به خارج از کشورو کرفتم
  • محمد IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    30 4
    من دانشجوی ترم 3 پرستاری هستم با 5 تا از دوستان از همین حالا برای مهاجرت داریم تلاش می کنیم سطح علمی بالا کلاس های زبان و...
  • مریم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    18 6
    خوش بحالتون که میخایین برین.بهتریین کاره.
  • یاسر IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    19 6
    من دارم فارغ التحصیل می شم از این رشته تصمیم به رفتن ندارم ولی تلاش می کنم برم دندانپزشکی بخونم شهریه ام رو هم با کار در کنار درس خوندن جور کنم
  • بهناز کارشناس پرستاری شاغل در بیمارستان دولتی US ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    22 4
    سلام من با این وضعی که میبینم و با وضع پزشک سالاری در ایران وتبعیض بین پرستاران با پزشکان تصمیمم رو گرفتم یا امریکا برم یا کانادا برای مشغول بکار اگه خدا بخاد دیگه انگیزه ای برای موندن در ایران در این رشته رو ندارم چون میگند کانادا وامریکا و...... خیلی برای پرستاران پرطرفداره
  • حسین EU ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    28 4
    سلام.من دانشجوی ترم3پرستاری هستم.من ایران رو فوق العاده دوس دارم اما با شرایط علمی و کاری دنیا تمایلی به کار تو ایران ندارم.اگه از الان بخوام برا رفتن تلاش کنم باید چکار کنم؟
  • ساناز IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    9 0
    سلام من دانشجوی ترم 5 هوشبری هستم چطوری میتونم اقدام به رفتن کانادا کنم جهت کار و تحصیل؟ ممنون از راهنماییتون
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
      23 1
      فعلا درستو بخون