۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۲

سی سال پیش آی.بی.ام با ارائه کامپیوتر شخصی 5150، انقلابی در جهان ایجاد کرد و دوران تازه‌ای را به نام دوران رایانه‌های شخصی رقم زد. از آن زمان،‌رایانه‌ها با سرعتی بسیار پیش رفته و متحول شده‌اند.

بهنوش خرم‌روز: سی سال پیش شرکت آی.بی.ام اولین رایانه شخصی را با مدل شماره 5150 به دنیا عرضه کرد. این ماشین نقطه شروعی برای دوران رایانه‌های شخصی بود. دو سال بعد،‌ مجله تایمز، رایانه شخصی را ماشین سال نامید.

البته رایانه شخصی 5150 شرکت آی.بی.ام تنها رایانه‌ای نیست که در آن دوران در دنیا به فروش رسید. شرکت اپل هم با اپل 1 در سال 1976 / 1355 به این هدف رسید. قبل از این مدل، در سال 1973 / 1352، شرکت آی.بی.ام اس‌کمپ را تولید کرد که نام کامل آن رایانه مخصوص، ماشین قابل حمل ای.پی.ال بود. این نمونه اولیه خیلی زود منجر به تولید مدل 5100 رایانه قابل حمل شد. در آن زمان این دستگاه حدود 24 کیلوگرم وزن و تقریبا 20 هزار دلار هم قیمت داشت. اگر تورم را در نظر بگیریم، ‌این قیمت معادل 80 هزار دلار در سال 2011 است.

بر اساس گزارش دیسکاوری، به گفته جی گرین از سی‌نت، آن‌چه 5150 را از مدل‌های پیشین آن متمایز می‌ساخت، این بود که در آن زمان رایانه از سه قسمت مجزا تشکیل ‌شد. بدین ترتیب یک شرکت دیگر می‌توانست هر تکه از آن را طراحی کند یا روی هر تکه به طور جداگانه تحقیق و مطالعه انجام دهد. در نتیجه صنعت رایانه به سرعت گسترده شد و مدل تازه‌ای برای ساخت رایانه‌ها به وجود آمد.

آی.بی.ام حتی برای سیستم‌عامل هم با شرکت دیگری قرارداد بست. 5150 با سیستم‌عامل پی.سی- داس کار می‌کرد که در آغاز کار شرکت جوان مایکروسافت در آن زمان،‌ ام.اس- داس هم نامیده می‌شد. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که همین سیستم‌عامل، اولین قدم مایکروسافت برای طراحی سیستم‌عامل بود تا به امروز که متداول‌ترین سیستم‌عامل دنیا به این شرکت تعلق دارد.

سی سال رایانه شخصی

به علاوه 5150 مزیت دیگری هم داشت:‌ 5150 در مقایسه با طرح‌های قبل از خود،‌ ارزان‌تر بود و سیستم پایه‌ای آن را می‌شد با 1600 دلار خرید.

در واقع 5150 در تحولی که ایجاد کرد بی‌نظیر بود. مسیری که این رایانه در صنعت آغاز کرد، بسیار خاص بود. امروزه تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، با این که نسل جدید محسوب می‌شوند، هنوز نتوانسته‌اند کاملا نیازهایی را برآورده کنند که رایانه از عهده‌شان برمی‌آید.

اما رایانه‌ها قرار است تا کجا پیش بروند و چه‌قدر با اجدادشان متفاوت خواهند بود؟ بیایید نگاهی به 5150 بیاندازیم: رایانه‌ای که 64 کیلوبایت حافظه، دو درایو برای فلاپی‌دیسک و یک صفحه تک‌رنگ داشت. البته هیچ اتصال به اینترنت، صفحه لمسی و نرم‌افزارهای پیشرفته امروزی هم در کار نبود. یک بازی هم داشته که بیل گیتس در آن زمان طراحی کرده بود و در آن کاربر خودرویی را می‌راند و باید از برخورد خودرو با الاغی که در جاده بود جلوگیری می‌کرد! می‌بینید که بسیاری از کارهایی که ما امروزه با رایانه‌هایمان انجام می‌دهیم به هیچ‌عنوان در آن زمان ممکن نبود.

در مقایسه، آی‌پد که خود آی.بی.ام آن را آغازگر دوران تازه‌ای به نام پسارایانه می‌داند، حافظه 512 مگابایتی (در نسل دوم)، یک نمایشگر لمسی ساخته شده از کریستال مایع و دو ابزار متفاوت برای اتصال به اینترنت دارد و اجازه می‌دهد کاربر به ده‌ها هزار کتاب،‌ فیلم، موسیقی، بازی و غیره دسترسی داشته باشد.

البته بعد از سی سال،‌ امروزه گوی رقابت در صنعت رایانه در دست شرکت‌های دیگر است،‌ اما تلاش‌های اولیه آی.بی.ام در آن زمان، انقلابی در نحوه کار،‌ بازی و حتی برقراری روابط ما، در دنیای امروز به وجود آورد. رقیب آن زمان آی.بی.ام،‌ یعنی شرکت اپل، ‌امروزه در این صنعت پیشتاز است.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =