۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۰

"هزینه های خوراک در خانواده" با محوریت هزینه های خوراک در ماه مبارک رمضان ، موضوع مطلب جدید دکتر ابراهیم رزاقی است.

این استاد دانشگاه در حوزه اقتصاد نوشته است: " این بحث را می توان از یک دید کلان مورد واکاوی قرار داد و چیزی حدود 17 تا 18 میلیون خانواری که در حال حاضر وجود دارند را برای بررسی دقیق در نظر گرفت اما به شخصه اعتقاد دارم بحث مهم تر طبقات درآمدی است که دارای هزینه های خوراکی متفاوتی هستند.
طبقات پایین 40 تا 50 درصد از درآمد خود را به خوراک اختصاص می دهند و این در حالی است که طبقات بالای جامعه فقط 5 درصد هزینه خوراک می کنند. در واقع طبقات بالا بیشتر درآمد های خود را صرف تفریحات، آموزش و مواردی از این دست می کنند. نکته حایز اهمیت این است که وقتی قیمت ها بالا برود فشار به طبقه پایین وارد می شود و طبقه بالا چندان از این موضوع آسیب نمی بیند. "

رزاقی نوشته است: " انواع و اقسام غذا داریم که نمی شناسیم و متاسفانه غذا های غربی آمد و آنها را به دست فراموشی سپردیم. به طور مثال انواع آّبگوشت داریم که به شکل های مختلف تهیه می شود اما اکثر آنها دیگر وجود ندارد. به طور کلی خانواده های کم درآمد مورد توجه قرار نمی گیرند که چه خوراکی هایی را باید بخورند و در حال حاضر که ایام ماه مبارک رمضان است جا دارد به نکته ای که در این ماه فراموش کردیم هم اشاره کنم."

وی می افزاید: " ما فراموش کردیم ماه مبارک رمضان، ماه خود داری از خوردن است و در ماهی که چنین اتفاقی صورت می گیرد قاعدتا قیمت ها باید کاهش پیدا کند. این در حالی است که مشاهده می کنیم قیمت ها در این ماه بیشتر از ماه های گذشته می شود. دلایل آن هم واضح است. نخست اینکه به دلیل استفاده خانوار ها از خوراک های متنوع قیمت ها بالا می رود و از سوی دیگر بسیاری از شرکت های تولید و توزیع خوراک به دلیل افزایش تقاضای موجود در بازار قیمت ها را بالا می برند."

برای مطالعه متن کامل این خبر لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =