آیا واقعا اجاره مسکن در ایران گران شده است؟ چرا بازار مسکن از طلا پر رونق تر است؟

علی پاکزاد: در اولین سال اجرای قانون هدفمندسازی یارنه ها و حاکم شدن سطوح جدید قیمتی، فارغ از تمامی اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی در بازارهایی مانند مسکن، طلا ، ارز و بورس اتفاق افتاده است شاهد رشد شدید تحرکات مالی هستیم. روندی که اصطلاحا به آن حرکت نقدینگی سرگردان نیز می گوییم. اما چرا باید تا این حد سرعت حرکت نقدینگی سرگردان افزوده شده باشد؟

تنها پاسخ انگیزه صاحبان نقدینگی است برای حفظ ارزش دارایی ها، دارایی هایی که درفضای تازه اقتصاد کشور که معادلات تازه ای بر آن حاکم خواهد بود می توانند کاهش ارزش پیدا کنند.

نگرانی از تورم حاصل از هدفمندسازی که در خوشبینانه ترین برآوردهای ارایه شده از سوی کارشناسان بانک مرکزی به صندوق بین المللی پول امسال از مرز 22 درصد عبور خواهد کرد خود به این فضا دامن زده است و به همین دلیل تمام کسانی که حتی اندک نقدینگی دارند بنابر منطق اقتصادی در حال تبدیل کردن آن هستند، هر کس در حد وسع اش یا دلار می خرد یا طلا یا مسکن و اگر سر رشته ای از بورس داشته باشد، البته با احتیاط در سبد سهامش تغییراتی می دهد از جمله دوری کردن از صنایع انرژی بر و خرید سهام شرکتهایی که محصولاتشان در اساس قیمت های جهانی عرضه می شوند در اولویت تغییرات صاحبان سهام قرار دارد.

نمودار قیمت مسکن و اجاره بر مبنای سکه طلا

مقایسه بازار طلا و مسکن

در این میان نوسان قیمت در بازار مسکن نیز حکایت خود را دارد در سالهای اخیر تمایل به اخذ اجاره بسیار بیشتر از قبل شده است و دیگر کمتر صاحبخانه ای است که در ترکیب رهن و اجاره خود تمایل داشته باشد سهم اجاره را پایین بیاورد و اصطلاحا پول پیش را افزایش دهد و این نشان از کاهش توان سرمایه گذاری و استفاده پول برای برآورده کردن نیازهای جاری است.

در سوی دیگر می بینیم که قیمت طلا در بازار های جهانی روندی رو به رشد داشته است و به تبع ان در بازار داخلی نیز می بینیم قیمت سکه و طلا سیر صعودی دارد اگرچه دیگر تب طلای فصل بهار فروکش کرده ولی هنوز صاحبان نقدینگی به تبدیل طلا تمایل دارند. اما نکته جالب آن است که به نظر می رسد با ورود به فصل نقل و انتقال مسکن شاهد افت هیجان بازار طلا هستیم و اگر روند رو به رشد بازار طلا همچنان ادامه داشته باشد در پاییز و همزمان با افت بازار مسکن می توان انتظار بالگرفتن مجدد تب طلا در بازار کشور باشیم.

این نزدیکی در بازار سکه و مسکن در سال 90 اتفاق افتاده است در سالهای اخیر بی سابقه بوده است و همواره بازار مسکن نسبت به بازار طلا مزیت بیشتری برای سرمایه گذاران داشته است ، اما چرا؟

مقایسه قیمت سکه و قیمت مسکن و روند تغییرات اجاره بها به خوبی نشان می دهد که طی سالهای 83 تا 89 می بینیم که قیمت سکه نسبت به اجاره بها و قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران نزول داشته است که ای مسئله به دلیل جهش قیمت مسکن بوده و با افت قیمت مسکن بعد از ترکیدن حباب بازار می بینم که در نهایت در سال جاری است که با جهش قیمت سکه دوباره بازار طلا نسبت به بازار مسکن مزیت سرمایه گذاری پیدا کرده است و اگر قیمت مسکن نتواند با شیبی تند تر از شیب قیمت لطلا افزایش پیدا کند در نیمه دوم سال همانطور که اشاره شد باز مزیت نسبی به سمت بازار طلا سوق پیدا کرده و بازار طلا برای نقدینگی سرگردان جذابیت بیشتری پیدا می کند.

مقایسه بازار طلا و مسکن

راستی شما اگر مالک هستید ارزش ملکتان به چند سکه طلا رسیده،  واگر مستاجرید ماهیانه چند سکه هزینه حفظ سقف بالای سرتان می کنید؟

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    اجاره مسکن در تهران تبدیل شده به یک بحران هیچ کسم پاسخگو نیست.همه بزرگانم خودشونو زدن به اون راه
  • امین IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    نه تنها در تهران بلکه در شهر های بزرگ به معظل بسیار بزرگی تبدیل شده سال 85 رهن خانه 7 تا 8 میلیون بود که به یکباره 20 میلیون و الان هم 30 تا 40میلیون و بالاتر آیا در کشور های دیگر م این وضعیت اسفبار وجود دارد ؟؟؟؟