بررسی روند صادرات محصولات لبنی در فصل حذف یارانه شیر، آیا دامداران به آنسوی مرز ها چشم دارند؟

علی پاکزاد: براساس گزارش گمرک در بهار سال جاری بالغ بر 5.4 هزار تن شیر از کشور صادر شده است، نگاهی به صادرات شیر در سال 89 نشان می دهد کل صادرات کشور به رقمی معادل 21 هزار تن رسیده است البته این رقم در مقایسه با 4.5 میلیون تن شیر مصرفی کشور رقمی بسیار پایین است ولی به نظر می رسد با حذف یارانه شیر تولید کنندگان و صنایع شیر کشور به بازارهای منطقه ای علاقه مند شوید.

 روز گذشته سعید سلطانی رئیس اتحادیه دامداران کشور عنوان کرده بود با حذف یارانه شیر با توجه به مرغوبیت و معروفیت شیر تولیدی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد تمایل صادارات محصولات لبنی و شیر به این کشور ها هستیم.

قابل ذکر است پیش از این و با اعلام برنامه دولت برای حذف یارانه شیر در پایان سال 89 اتحادیه دامداران اعلام کرده بود در صورت اجرایی شدن این اقدام بیش 2 میلیون تن شیر یارانه ای که توسط دولت خرید تضمینی می شود بدون مشتری خواهد ماند.

صادرات لبنیات وشیر

البته بعد از اجرایی شدن این سیاست از سوی دولت برخی از صنایع شیر با مشکلات جدی مواجه شده اند، برخی از تولید کنندگان مطرح لبنیات با توجه به آنکه دولت هنوز مطالبات دامداران را پرداخت نکرده با مشکل نقدینگی مواجه شده و حتی برای حذف خط تولید شیر خود هستند.

سعید سلطانی در رابطه با کاهش تقاضای شیر می گوید: زمانی که هر بسته شیر یارانه ای قبلا با قیمت 300 تومان به مصرف کننده نهایی می رسید به 600 تومان افزایش قیمت پیدا کند به طور طبیعی میزان خرید اقشاری که درآمد ثابت دارند به نصف کاهش پیدا می کند و همین مسئله به بحرانی برای تولید کنندگان لبنیات تبدیل می شود.

حال با توجه به آنکه در حال حاضر در آنسوی مرزها بازارهای وجود دارد که حاضرند شیر ایران را به هر قیمتی خریداری کنند آیا امکان دارد تولید کنندگان لبنیات به بازارهای خارجی روی آور شوند؟

میزان صادرات لبنیات طی دو سال اخیر نشان از روندی رو به رشد دارد صادرات محصولات لبنی ایران طی سال 88 معادل 20 میلیون دلار بوده است و در سال 89 به حدود 31 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است و در سال جاری با توجه به صادرات 76 میلیون دلاری در بهار به نظر می رسد شاهد رشد بازار این محصولات در آنسوی مرز ها هستیم.

این خبر دو سوی خوب و بد دارد، سوی مثبت ان رشد بازارهای صادراتی است که برای کشور ارز آوری و برای صنایع لبنی کشور رونق به دنبال دارد؛ سوی بد این خبر کاهش میزان سرانه مصرف شیر است که به کاهش کیفی سطح تغذیه در اقشار متوسط و کم درامد جامعه منجر می شود و می تواند در یک دهه آینده با کاهش قد و افزایش میزان ابتلا به انواع بیماری های استخوانی هزینه های اقتصادی سنگینی برای کشور به دنبال داشته باشد، انتخاب رونق کوتاه مدت و مشکلات بلند مدت تنها به انتخاب مدیران و مسئولین دولتی بستگی دارد.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    نوش جون عربها حتما مردم فقیر ایران توان خوردنش رو ندارند البته انشااله 200 سال دیگه توان پیدا میکنند
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    همه چیز از ان پولدارها است
  • محمد یک ایرانی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 1
    یعنی چی صادرات نکنیم؟؟؟؟؟؟ بابا شما دیگه مسخره بازیشو در آوردین مگه اعراب از ما شیر و دزدیدن که این جوری تیتر میزنی!؟
  • س ا ر ه US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    چشم و دل آقایون روشن! مردم ما که این روزا قوت غالبشون شده حسرت و خونِ دل!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    دستشون درد نکنه
  • بدون نام IN ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    صادرات بیشتر یعنی بیکاری کمتر و در امد بیشتر افراد فقیر .نگران نباشید
  • d IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    در يكي از هتل هاي شهر نجف ، شير مدارس ايران(شما) كه در مدارس توزيع مي شود سر ميزها بود!چطوري ميشه؟
  • بی طرف IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    موافقم بدون نام عزیز. بنده هم یکی از سومالی ها و بعضیا حساب کنن.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    1 0
    مگر آینده و حل مشکلات بلند مدت هم مهم است؟ حال را دریاب که آینده هنوز نیامده است!
  • بدون نام IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    1 0
    با این روند منتظر پوکی استخوان سراسری باشیم.
  • بدون نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 2
    به ههمه چيز گير ميديد اين همه شير تو بازاره بريد بخوريد ديگه
  • بدون نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 1
    دامداران مدعی بودند دو میلیون تن شیر یارانه ایی توزیع می شده حا لا برای توجیه دروغ خود میگن صادر میکنیم صادرات محصولات لبنی عموما به عراق صورت میگیرد و ربطی به قطع شیر یارانه ندارد مگه میشه یک شبه دو ملیون تن شیر صادر شود
  • احمدی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    1 0
    بهترین جمله ای که میشه گفت اینه که این سود صادرات را به یک حساب مخصوص جهت بیماران پوکی استخوان مردم مظلوم ایران واریز کنید
  • احمدی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    بهترین جمله ای که میشه گفت اینه که این سود صادرات را به یک حساب مخصوص جهت بیماران پوکی استخوان مردم مظلوم ایران واریز کنید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 1
    شما نخورید مهم نیست (در عوض ارز آوره)
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 0
    وقتی مردم برای گرفتن یارانه 5ساعت قبل از واریز صف میبندند اگه به دنیا اطلاع رسانی بشه مطمئن باشید کمک های نقدیشون را برای ایران میفرستن نه سومالی
  • كاظم IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 1
    آقاهرچي راهدفمند مكنيم گيرميديد كه گران شده وازسفره مردم پريد.مي خواهيد يه آماري بدم كه چقدردرخوردن شيراصراف مي كنيدوخودتون خبرنداريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟