فارس نوشت:

گزارش میدانی از نارضایتی مردم از قیمت، کیفیت و برندهای نامعتبر نمایشگاه ضیافت در تهران حکایت دارد.

همه ساله وزارت بازرگانی با همکاری شورای اصناف و مجامع تولیدی و توزیعی در سطح کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های طرح ضیافت که در واقع فروشگاه‌های بزرگ عرضه محصولات غذایی و کالاهای اساسی مردم است برگزار می‌کند. امسال هم کما فی‌السابق این نمایشگاه‌ها در سطح تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور با همکاری صنوف برگزار شده است.
بنابراین گزارش وعده مسئولان بر این موضوع تأکید داشته است که کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه از کیفیت بالا و تخفیف 10 تا 25 درصدی قیمت نسبت به سطح شهر برخوردار خواهد بود.
خبرنگار فارس برای صحبت با مردم به نمایشگاه ضیافت در مصلی تهران رفته و با مردمی که از این نمایشگاه اقدام به خرید کرده‌اند درباره کیفیت، قیمت و نحوه عرضه کالاها گفت‌وگو کرده است.
در ابتدای ورود به نمایشگاه، از پیرزنی که در دست خود اقلامی از کالاهای اساسی را خرید کرده بود، درباره کیفیت و قیمت کالاها پرس و جو کردیم، او گفت من از خیابان طالقانی به اینجا آمده‌ام و برای خرید گوشت، مرغ و اقلام پروتئینی به این مکان مراجعه کردم اما متأسفانه گوشت و مرغ تازه در این نمایشگاه عرضه نمی‌شود و هر چه عرضه می‌شود مواد پروتئینی منجمد است.
او از قیمت‌ها و کیفیت کالاها ابراز نارضایتی می‌کند و معتقد است که کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر ندارند.
زوج میانسالی که از نمایشگاه خرید کرده و در حال خروج هستند نیز از عدم عرضه گوشت و مرغ تازه در این نمایشگاه گله می‌کنند و می‌گویند گوشت و مرغ عرضه شده به صورت بسته‌بندی است در حالی که ما معمولا خریدهایمان به صورت فله است. همسر این زوج در اعتراض به قیمت خرما می‌گوید خرمای عرضه شده در نمایشگاه تفاوت قیمت چندانی با واحدهای سطح شهر ندارد. آنها که از محله هتل المپیک به نمایشگاه ضیافت مصلی آمده‌اند می‌گویند برای کسی که از راه دور می‌آید این نمایشگاه‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست چرا که قیمت‌ها تفاوت چندانی ندارد، گوشت و مرغ‌ها همه منجمد هستند و فقط برخی کالاها نظیر رب ارزان‌تر از سطح شهر است.
خانم جوانی را که چند قلم حبوبات خریداری کرده در میانه نمایشگاه دیده و با او سر صحبت را درباره کیفیت و قیمت کالاها باز می‌کنیم. او از همان ابتدا به قیمت محصولات اعتراض می‌کند و معتقد است قیمت‌ها تفاوت چندانی با بیرون ندارد و حتی در برخی اقلام نظیر لوبیا چیتی و عدس قیمت‌ها از بیرون کمی گرانتر هم است اما به لحاظ اینکه حبوبات کیفیت مناسبی داشته است خریداری کرده است. او معتقد است تن ماهی و برخی اقلام لوازم بهداشتی ارزانتر از سطح شهر است، از کیفیت‌ها راضی است اما در پایان باز هم تأکید می‌کند که قیمت‌ها تفاوت چندانی با واحدهای سطح شهر ندارند.
خانم دیگری که اقدام به خرید روغن زیتون کرده بود را در میانه راه دیدم و از او درباره نمایشگاه ضیافت پرسیدیم او گفت در برخی اقلام نظیر روغن مایع، روغن زیتون و نبات بین 500 تا 1000 تومان قیمت‌ها ارزانتر از سطح شهر است اما گوشت، مرغ و برنج ایرانی در نمایشگاه نبوده است لذا قسمت زیادی از خریدهای خود را انجام نداده است.
در حین صحبت با این خانم به گروه دیگری از بازدیدکنندگان نمایشگاه برخوردیم که برنج ایرانی خریده بودند از آنها درباره قیمت پرسیدیم که گفتند هر کیلوگرم برنج را 3850 تومان خریداری کرده‌اند و شنیده‌اند که قیمت برنج طارم در سطح شهر بالاتر از 4 هزار تومان است. یکی از این گروه نمایشگاه را به لحاظ اینکه بدون واسطه برگزار می‌شود مؤثر می‌داند و معتقد است که قیمت عمده‌فروشی که تبلیغات می‌شده در این نمایشگاه عینیت نداشته است و فرد دیگری می‌گوید ارزش ندارد به خاطر 50 تومان ارزانتر از محله‌های دورتر برای خرید به نمایشگاه‌های طرح ضیافت بیاییم.
آنها پیشنهاد می‌دهند که بهتر است این بازارچه‌ها به صورت محلی و دائمی وجود داشته باشد تا در تمام فصول سال نه فقط در مناسبت‌های ویژه مردم اقدام به خریدی با کیفیت و قیمت مناسب بکنند.
زوج پیری را که اقدام به خرید فراوانی کرده بودند در انتهای یکی از سالن های نمایشگاه دیدیم و با آنها سر صحبت را باز کردیم آنها معتقد بودند که زمان برگزاری نمایشگاه نامناسب است و گرمای شدید این روزها در عین اینکه سیستم تهویه مناسبی هم وجود ندارد نمی‌تواند مناسب باشد به طوری که حتی فروشنده‌ها هم در این خصوص مشکل دارند.
دو مرد میانسالی که با هم در حال گپ زدن درباره کیفیت و قیمت کالاها هستند نظرمان را جلب می‌کنند و به سمت آنها می‌رویم. یکی از آنها می‌گوید امسال شورای اصناف و وزارت بازرگانی از تولید‌کنندگان ناشناس و برندهای ناشناخته و نامعتبر در نمایشگاه ضیافت استفاده کرده‌اند و این به معنای آن نیست که اگر برندی معتبر باشد کالاهای مناسبی عرضه کند اما عدم شناخته شدن برندها باعث می‌شود تا مردم اعتماد چندانی به کالاهای عرضه شده با برندهای متفاوت نکنند.
مردی که در کنار او ایستاده می‌گوید ما برای خرید گوشت و مرغ به نمایشگاه آمدیم اما گوشت و مرغ عرضه شده منجمد و وارداتی است و معلوم نیست که چند سال این گوشت‌ها در انبارها و سردخانه‌ها مانده است.
او از کیفیت و قیمت‌ها اعتراض می‌کند و می‌گوید قیمت تفاوت چندانی با سطح شهر ندارد اما کیفیت‌ها به لحاظ اینکه از برندهای متفرقه استفاده شده مناسب نیست در این میان خانمی وارد بحث ما می‌شود و می‌گوید در برخی کالاها همه برندهای معتبر حضور ندارند اما در برخی دیگر شما ملاحظه می‌کنید که 15 غرفه اقدام به عرضه خرما می‌کنند یا 10 غرفه فقط روغن زیتون می‌فروشند در حالی که همه نیاز مردم خرما و زیتون نیست نیازمندی‌های مردم مربوط به کالاهای اساسی و مواد غذایی است که در نمایشگاه‌های ضیافت تمام نیازمندی‌های مردم عرضه نمی‌شود.
مرد دیگری که از آنجا عبور می‌کند می‌گوید همین چند روز پیش من از نمایشگاه مصلی به اصرار فروشنده یک کیلوگرم خرما خریدم اما چون خرما در گرما مانده و ترشیده بود آن را دور ریختم. او همچنین می‌گوید برخی اقلام نظیر صابون، در این نمایشگاه‌ها پیدا نمی‌شود. او علت برخی افزایش قیمت‌ها و عدم اختلاف قیمت با سطح شهر را اجاره بالای غرفه‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید حتی برای اجاره دادن این غرفه‌ها هم از چند ماه مانده به شروع نمایشگاه رقابت سختی وجود دارد و تنها چیزی که فراموش می‌شود کیفیت و قیمت مناسب کالاها است به طوری که بعضی فروشنده‌ها حاضرند به هر قیمتی که شده غرفه‌ها را اجاره کنند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمو حسن IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    معلومه دلشون به حال مردم که نسوخته