هنوز نه از آغاز فعالیت هیات نظارت کتاب خبری هست و نه از اجرایی شدن آیین​نامه جدید شورای​عالی انقلاب فرهنگی در حوزه چاپ و نشر کتاب.

 به گزارش خبرآنلاین، یک​سال پیش بود که شورای​عالی انقلاب فرهنگی آئین​نامه​ جدیدی را در حوزه چاپ و نشر کتاب​ها به وزارت ارشاد ابلاغ کرد. بر اساس یکی از بند​های این آئین​نامه هیاتی برای نظارت برضوابط چاپ و نشر از سوی وزارت ارشاد انتخاب و به تایید شورای​عالی انقلاب فرهنگی می​رسید.

اعضای این هیات انتخاب و به تایید شورای هم رسیدند، اما آغاز به کار آن​ها منوط به ابلاغ رئیس جمهور است. در این بین اما چه اتفاقی افتاده و ارشاد باید بر اساس چه رویه​ای عمل می​کرده​است. آیا باید آئین​نامه جدید در دستور کار قرار می​گرفته یا به همان روال قدیم کار​ها پیش می​رفته؟ 

محسن پرویز نویسنده و معاون فرهنگی سابق وزارت ارشاد به خبرآنلاین می​گوید: «بحث نظارت بر ضوابط نشر کتاب بحث جدیدی نیست، در ضوابط نشر قبلی هم -که مصوبه سال 68 شورای​عالی انقلاب فرهنگی است -  هیات نظارت پیش بینی شده بود و در آن جا هم تصریح شده بود که فعالیت‌های نشر کتاب زیر نظر هیات نظارت بر ضوابط نشر خواهد بود.»

او تصریح کرد: «اتفاقی که در مصوبه سال 89 افتاد این بود که جایگاه این هیات ارتقا پیدا کرد؛ یعنی قبلا هیات نظارت به پیشنهاد وزارت ارشاد و با تصویب شورای فرهنگ عمومی منصوب می‌شدند، در ضوابط جدید با پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار شد این هیات منصوب شوند و حکم‌ها نیز از سوی ریاست شورا ابلاغ شود.»

او با بیان این موضوع که در ضوابط قدیم، جزییات شیوه کار هیات نظارت به صورت روشن مشخص نشده بود و جای تفسیر و تعبیر باقی بود، درباره ضوابط جدید نشر که در خرداد سال گذشته به وزارت ارشاد ابلاغ شده است، گفت: «در ضوابط بازنگری شده، این وظایف به صورت مشخص گفته شده است. کلیه فعالیت‌های حوزه صدور مجوز کتاب باید زیر نظر هیات نظارت باشد. حتا اعضای گروه‌های کارشناسی باید توسط این هیات به شورای فرهنگ عمومی معرفی شوند و در آن‌جا تصویب و احکام‌شان صادر شود.»

پرویز افزود:«من در جریان تاخیری که از سوی رییس جمهور و برای ابلاغ احکام اتفاق افتاده نیستم. اما در این بین نکته‌ای وجود دارد و باعث ساقط شدن مسوولیت از وزارت ارشاد نیست.»

به گفته معاون سابق فرهنگی وزارت ارشاد، به فرض این‌که احکام صادر نشده و وزارتخانه هم نمی‌توانسته به صورت خود رای عمل کند، در این فاصله زمانی یا باید طبق ضوابط جدید یا ضوابط قدیم عمل شود.

پرویز تاکید کرد:«  الان رویه جاری  طبق ضوابط نیست و بر اساس اختیار شخصی عمل می‌شود.»

پرویز که از اعضای هیات نظارت بر ضوابط نشر بود، و هر چند وقت یک بار در جلسات این هیات حضور پیدا می​کرد، توضیح داد: «باید جلسات هیات نظارت قدیم تشکیل می‌شد. تا جایی که من خبر دارم، این هیات دیگر تشکیل جلسه نداده، این را به این اعتبار می‌گویم که خودم عضو هیات نظارتم، قبل از مسوولیتم هم عضو این هیات بودم. حداقل از من دعوتی برای تشکیل جلسه نشده است، از اعضای دیگر هم سوال کردم گفتند که هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده است.»

او یادآور شد: «در این فاصله زمانی نه طبق ضوابط قدیم عمل شده و نه بر اساس ضوابط جدید. به این نکته هم باید توجه کرد که این فاصله زمانی که از خرداد ماه تا فروردین ماه برای اعلام اسامی به شورای عالی افتاده است، توجیه پذیر نیست. یک وقتی است می‌گوییم نه ماه فرصت می‌خواهیم که اهالی فرهنگ را زیر و رو کنیم و افرادی ویژه با رزومه خاص انتخاب کنیم و برای این موضوع باید فهرست بلند بالایی بررسی شود که این موضوع زمان می‌خواهد. اگر هم این اتفاق می‌افتاد یک فرصت زمانی یک یا دو ماهه می‌خواست، در حالی که افرادی که به شورا معرفی شدند، افراد دم دستی هستند و کشف جدیدی صورت نگرفته است. البته نمی‌خواهم تخصص و مسوولیت پذیری این افراد را زیر سوال ببرم، منظورم این است که بعضی از این افراد در شورای نظارت قبلی بودند.»

او با بیان این موضوع که از زمان ابلاغ ضوابط جدید، ضواط قدیم باطل شده است ادامه داد: «فکر می‌کنم بعضی از افرادی که مسوولیت دارند پیگیر این حوزه نیستند و متوجه نمی​شوند چه اتفاقاتی می‌افتد. در وزارت ارشاد دیدگاهی از قدیم بوجود داشت و برخی  دنبال این بودند که بیایند تعیین و تکلیف کنند و یا نظارت کنند و ضوابط را دور بزنند، این جور افراد الان هم در وزارتخانه هستند و به جای این‌که  طبق ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کنند، فکر می‌کنند خودشان کارشان را انجام می‌دهند.»

پرویز ادامه داد:««در جلسات شورا متوجه حساسیت رییس جمهور روی این بخش بودم، تصورم می​کردم که بعد از تصویب ضوابط نشر کتاب حتما او پیگیری جدی می‌کند که این ضوابط روی کاغد نماند.»

او در عین حال اعتقاد دارد: «تعیین فرجه زمانی برای کتاب‌ها که در آیین‌نامه جدید آمده نکته دیگری است. چون اعتراضی نسبت به ماندن کتاب‌ها در وزارتخانه صورت نمی‌گیرد یا در رسانه‌ها کمرنگ منعکس می‌شود، احتمال می‌دهم که کتابی در وزارتخانه بیش از یک ماه نمانده باشد، اگر مانده باشد تخلف ارشاد است و افراد می‌توانند شکواییه‌ای علیه اداره کتاب وزارت ارشاد تنظیم کنند. وزیر هم مصاحبه‌ای کرده بودند که صحبت از صدور یک روزه کتاب‌ها کرده بودند.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =