قبل از سال 1388 اکران ماه مبارک رمضان یکی از فصل‌های کم‌رونق نمایش فیلم در سینما ها بود، اما با اجرای طرح «اذان تا اذان» سالن‌های سینما رونق چشم‌گیری یافتند.

به گزارش خبرآنلاین، شورای صنفی نمایش با ریاست مهدی کرم‌پور در سال 1388 دست به اقدامی تازه زد تا از شب‌های ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای حضور مخاطبان در سالن سینما بهره ببرد. نتیجه این اقدام، شد طرح اکران «اذان تا اذان» که در همان سال و با وجود مشکلات مختلف به مرحله اجرا رسید.

بر اساس این طرح فیلم‌های سینمایی که در حال نمایش عمومی بودند، در ماه مبارک رمضان در سئانس‌های شبانه نیز به نمایش درمی​آمدند.

 اجرای این طرح در سال 1388 به تایید اداره اماکن نیاز داشت؛ اداره​ای که در آغاز راه موانعی بر سر راه اجرایی شدن آن به وجود آورد، اما در ادامه راضی به اجرای این طرح شد.

تدوین و اجرای طرح «اذان تا اذان»موفقیتی در کارنامه کاری شورای صنفی نمایش بود و نشان داد که می​توان از فرصت​​هایی که تصور می​شود کمترین تعداد مخاطب راهی سالن​های سینما شوند، با طرح و برنامه​ای تازه به نفع سینما استفاده کرد و تماشاگران را در ساعات شبانه راهی سالن‌های سینما کرد.

پرونده اکران «اذان تا اذان» با موفقیت در سال 1388 بسته شد و در سال 1389 با نگاهی به رویداد خوشایندسال قبل دوباره باز شد. در دومین سال هم اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو بود، هرچند که اداره اماکن برخلاف سال قبل مخالفتی با اجرای این طرح نداشت، اما خارج شدن سینماهای حوزه هنری از طرح اذان تا اذان سئوال‌برانگیز بود. حوزه هنری که در تهران پردیس سینمایی پرطرفدار آزادی را دارد و سالن‌های سینمایی چون استقلال، سپیده و بهمن به آن تعلق دارد، از سالن‌های اجرا کننده طرح کنار کشید.

این در حالی بود که سال قبل 30 سالن سینما در تهران همزمان با شروع ماه مبارک رمضان فیلم​های سینمایی را در قالب این طرح اکران ​کردند. معاون سینمایی حوزه هنری در آن زمان بدون اینکه دلیل نبود سینماهای حوزه را در این طرح روشن کند، گفت که  «بنا بر سیاست​ها و آخرین تصمیمات اتخاذ شده در معاونت امور سینمایی حوزه هنری، سینماهای تابعه این مجموعه در سراسر کشور در طول ماه مبارک رمضان شامل طرح اذان تا اذان نمی​شود. سینماهای حوزه هنری در تهران از جمله پردیس آزادی، استقلال، بهمن، سپیده، شاهد و نیز مجموعه سینماهای حوزه هنری در مراکز استان‌ها و سایر شهرهای کشور طبق برنامه قبلی خود مبادرت به نمایش فیلم کرده و برنامه جدیدی برای مشارکت در طرح اذان تا اذان ندارند.»

یک نوآوری در رمضان سال قبل توانست تا حدودی کاستی‌ نبود سینماهای حوزه را در اجرای طرح اذان تا اذان تا حدودی جبران کند. فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه 60 و 70 برای نمایش در قالب این طرح انتخاب شدند. در ابتدای عنوان شدن این پیشنهاد علیرضا سجادپور مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد و فقط یک روز پیش از شروع به کار طرح گفت: «بنا به درخواست‌های پردیس‌های سینمایی و جمع‌بندی نظر کارشناسان با وجود اینکه خود من نظر موافقی نداشتم، با اکران فیلم‌های سینمایی دهه 60 و 70 در پردیس‌های سینمایی موافقت شد. در این طرح هشت فیلم از مجموعه آثار داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و سیروس الوند به صورت تک‌سئانس در پردیس‌های سینمایی به نمایش درمی‌آید.»

براساس هماهنگی​های صورت گرفته با اداره کل نظارت و ارزشیابی ابتدا اعلام شد هشت فیلم سینمایی «مادر» و «دلشدگان» به کارگردانی زند​ه​یاد علی حاتمی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی، «اجاره نشین​ها»، «بانو» و «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «یک بار برای همیشه» ساخته سیروس الوند، به صورت تک‌سئانس در پردیس​های سینمایی اکران می​شوند، اما در نهایت فقط دو فیلم «مادر» و «هامون» به نمایش درآمدند که اکران این فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

به این ترتیب یکی از نوبت‌های کم‌رونق اکران فیلم‌های سینمایی به فصلی پر رفت و آمد برای سینما بدل شد.

57243

کد خبر 165923

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین