۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹

مهر نوشت:

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ارائه پیشنهاد سازمان به کارگروه ماده 4 حذف کنکور خبر داد و گفت: پیشنهاد کردیم از حدود 250 رشته موجود در دانشگاهها پذیرش در برخی رشته ها بدون آزمون باشد.

دکتر محمدحسین سرورالدین گفت: پیشنهاد سازمان سنجش در کارگروه ماده 4 این بود که 250 رشته تحصیلی در دانشگاهها داریم که ظرفیت برخی از این رشته ها همواره خالی می ماند و در مقابل ظرفیت برخی از رشته ها به دلیل پرمتقاضی بودن بسیار کم است به سه گروه تقسیم شود.

 سرورالدین اظهار داشت: یک قسمت 50 رشته پرمتقاضی هستند که باید برای آنها هم آزمون برگزار شود و هم سوابق تحصیلی درنظر گرفته شود. یک قسمت 50 تا 100 رشته متوسط هستند که می توان برای آنها سوابق تحصیلی در نظر گرفت اما 100 رشته هستند که نیاز به آزمون و سوابق تحصیلی داوطلب ندارد.

 وی یادآور شد: ما اعلام کرده ایم که این 100 رشته نیازی به آزمون ندارند و داوطلبان می توانند در دانشگاههای غیر انتفاعی و غیر روزانه بر اساس دیپلمی که گرفته اند، پذیرفته شوند.

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص اینکه چرا وضعیت سال آینده برای داوطلبان کنکور مشخص نیست، گفت: این موضوع که وضعیت سال آینده را کارگروه ماده 4 اعلام نمی کند به این دلیل است که اطلاعات لازم برای این موضوع وجود ندارد. وظیفه اصلی کارگروه این است که چه سیستمی را جایگزین حذف کنکور کند اما کارگروه هم از این موضوع اطلاعی ندارد و اگر اطلاع داشته باشد اعلام می کند.

 وی درباره شرایط امتحانات نهایی برای حذف کنکور اظهار داشت: نکته این است که آموزش و پرورش تا پیش از این سیستم دیگری داشته است و از اکنون باید به سیستم دیگری تغییر کند و این مسئله زمان بر است. بر روی آزمون نهایی مدارس کسی حرفی ندارد اما این آزمون ها باید استاندارد باشد .

 سرورالدین گفت: سیستم امتحانات آموزش و پرورش برای این کار ساخته نشده است اما از حالا به بعد روی این کار و سیستم استاندارد کار کنند. تا پیش از این نمرات امتحانات مدارس تنها یک نمره در کارنامه بود اما از هم اکنون اهمیت پیدا می کند و همین مسئله ممکن است فساد انگیز باشد. اگر یک سئوال هم درز پیدا کند مشکل ایجاد می شود و باید امتحانات در حد سازمان سنجش استاندارد شود.

 وی با اشاره به فرآیند برگزاری آزمون سراسری سال 90 گفت: آزمون امسال بدون مشکل خاصی برگزار شد و تنها تفاوت نسبت به سال گذشته کاهش تعداد حوزه های امتحان بود.

 رئیس سازمان سنجش به آخرین تصمیم کارگروه ماده 4 کنکور اشاره کرد و گفت: تصمیم کارگروه مبنی بر اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی مشکلات بخش عمده ای از داوطلبان مشمول ارائه سوابق تحصیلی که هنوز سوابق تحصیلی خود را ارائه نکرده اند را حل کرد.

 وی افزود: به این معنی که نمره آزمون فرد دیده می شود و اگر فردی با اعمال سوابق تحصیلی اش، نمره اش بیشتر شود، این سوابق اعمال می شود و اگر تاثیر منفی روی نمره آزمون اش بگذارد تاثیر آن در نظر گرفته نمی شود. به این صورت حق بچه های درسخوان تضییع نمی شود و آنهایی هم که نمره آزمون بهتری نسبت به سوابق تحصیلی خود دارند، حق شان محفوظ می ماند.

 سرورالدین با اشاره به تعداد افرادی که در آزمون سراسری سال 90 شرکت کرده اند، گفت: از میان یک میلیون و 130 هزار نفری که کارت آزمون برای آنها صادر شده بود در نهایت 995 هزار و 691 نفر در جلسه آزمون حاضر شدند.

 وی گفت: داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه از روز 17 تا 23 مرداد فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته به صورت اینترنتی اقدام کنند و پاسخنامه ها نیز از روز دوشنبه 17 مرداد برای سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی برای داوطلبان دارای رتبه زیر 75 هزار و در گروه زبان و هنر نیز برای داوطلبان دارای رتبه زیر 10 هزار منتشر می شود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =