۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴

دسته بسیار گسترده‌ای از مسکن‌ها که روزانه توسط میلیون‌ها نفر و بدون تجویز پزشک خریداری می‌شود می‌تواند فقط طی سه روز مصرف اعتیادآور شوند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد این مسکن‌ها که اکثراً دارای کدئین هستند و با نام‌های مختلف تجاری مانند Nurofen Plus یا Solpadeine Plus یا امثال آنها به فروش می‌رسند می‌توانند به راحتی باعث به وجود آمدن اعتیاد در بدن انسان شوند.

معمولاً مسکن‌ها بدون تجویز پزشک و برای کاهش دردهایی مانند سردرد، کمردرد و دردهای حاصل از عادت ماهانه استفاده می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد ده‌ها هزار نفر فقط به خاطر مصرف این داروها به آنها وابسته شده و اعتیاد پیدا کردند. این در حالی است که میزان اعتیادآوری مسکن‌ها در زنان بیشتر است.

این نگرانی‌ها تا آنجایی پیش رفت که سازمان تولید مدیریت محصولات پزشکی و دارویی را بر آن داشت تا تمهیداتی اندیشیده و با این مشکل به مبارزه بپردازد. بسیاری از کارشناسان اعتیاد به مسکن‌ها را جدی دانسته‌اند و از آن به عنوان اعتیاد پنهان نام برده‌اند.

به همین دلیل این سازمان تصمیم دارد از سال آینده شرکت‌های داروسازی را ملزم کند روی تمام بسته‌های مسکن تولیدی خود نوشته‌ای را با این مضمون قرار دهند که «این داروها فقط در سه روز مصرف می‌توانند اعتیادآور باشند.»
باید توجه داشت که مسکن‌ها باعث بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و سرفه نمی‌شوند بلکه تنها منفعت آنها این است که دردهای ضعیف و متوسط را التیام می‌بخشند.

این نگرانی‌ها زمانی قوت گرفت که آمارهای رسمی نشان داد نزدیک به 32 هزار نفر در کشور انگلستان به واسطه مصرف مسکن‌ها به آنها اعتیاد پیدا کرده‌اند. اما کارشناسان معتقدند تعداد معتادین به مسکن‌ها از این هم بیشتر است و به میزان نگران‌کننده‌ای رسیده است. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل آن است که بسیاری از این مسکن‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری کردن هستند و تقریباً همه آنها دارای کدئین هستند که یکی از مشتقات مواد اعتیادآوری مانند هروئین و مورفین است.

معمولاً بعد از این که با مصرف این داروها درد بیماران کاهش پیدا می‌کند آنها به مصرف بیشتر این مسکن‌ها ترغیب می‌شوند و بعد از مدتی به دلیل این که میزان تأثیر اولیه این داروها کاهش پیدا می‌کند آنها مجبورند تعداد قرص‌های مسکن را بالا ببرند که این عامل در نهایت منجر به بروز اعتیاد می‌شود.

تلگراف / 4 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =