علی لاریجانی، سخنران ویژه سومین روز از اجلاس 28 روسای آموزش و پرورش بود. او از آموزش و پرورش خواست زودتر فکری برای کنکور کند

رئیس مجلس دراین باره گفت: "این مسئله رکود و حالت ایستایی در آموزش عقلانی و درست ایجاد کرده است به طوری که دانش آموزان را به افراد حرفه ای در تست زنی تبدیل کرده است."

این اظهارات لاریجانی درحالی است که مجلس، قانون حذف کنکور را مصوب کرده است، اما وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش به بهانه های مختلف آن را اجرا نمی کنند. هرچند گفته شده در سال 93، دیگر کنکور برگزار نمی شود.

لاریجانی در این باره می گوید: "این اختیار به آموزش و پرورش داده شده که راهکاری برای حل آن پیدا کند اما در حال حاضر بویی استشمام نمی کنم که تحرکی برای این مسئله باشد. آموزش و پرورش باید این مسئله را حل کند زیرا اگر حل نشد صدمه آن شامل حال دانش آموزان خواهد شد."

رییس مجلس پیشنهاد داد نوعی آزمون وضع شود که در کل کشور قابل قبول باشد و جنبه تست زنی هم نداشته باشد: "به طوری که از مباحث علمی به طور شایسته آزمون گرفته شود. این آزمون ها در سال های مختلف با عنوان معدل یا ضریب خود را نشان دهد و افراد شایسته بر اساس آن انتخاب شوند."

او از فرهنگیان خواست تا نسبت به مسئله کنکور حساس باشند: "این موضوع می تواند در وضعیت آموزش و پرورش تغییر ایجاد کند اما متاسفانه اقدام عملی سامان یافته برای آن انجام نشده است. هر چند وزارت علوم باید این کار را انجام دهد اما شما باید طرح دهید و برای حل آن مشارکت کنید زیرا دانش آموزان صدمه آن را خواهند دید."

برای عربی و انگلیسی فکری کنید

رییس مجلس همجنین همچنین به استفاده از تکنیکهای آموزش زبان در یادگیری زبان های عربی و انگلیسی اشاره کرد و گفت: "تکنیکهای آموزش زبان در دنیا مدرن شده و ما از آن به درستی استفاده نمی کنیم. استنباط من این است در این زمینه احتیاج به بازنگری داریم باید دید چرا برون داد آموزش این دو زبان آن طور که باید نیست."

او بر تغییر تالیف کتاب های دینی بر مبنای نگارش قرآن و استفاده از انذار و قصص تاکید کرد و گفت: "اگر در آموزش و پرورش مباحث دینی از طریق گفتگو آموزش داده شود به جذابیت کلاس های دینی کمک می کند."

کجا رفت آن ادبیات فاخر؟

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت توجه به زبان و ادبیات فارسی در آموزش اشاره کرد و گفت: "احساس می شود ادبیات فاخر گذشته امروز مورد توجه قرار نمی گیرد. در حال زبان فارسی در زندگی ما پر اهمیت است و حفظ و نگهداشت آن برای نسل آینده مهم است. نمی دانم اشکال از کجاست که مطالب در جان دانش آموزان نمی نشیند. شاید بیانشان بیان فاخری نباشد شاید شیوه آموزش اشکال دارد و یا موضوع باید عوض شود. حتی اگر معلمان نیاز به آموزش دارند این کار باید انجام شود زیرا اگر مسیر تکاملی در این حوزه نداشته باشیم در بخش ادبیات کشور ضرر خواهیم کرد."

آموزش و پرورش سیاسی نیست

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: "انتظار این است وقتی فرهنگیان آموزش و پرورش در تهران جمع می شوند حاصل نشست آنان در ابعاد مختلف برای نظام پرثمر باشد. وزارت آموزش و پرورش ممکن است از نظر هیجانات سیاسی کم سر و صدا باشد اما یک وزارتخانه بسیار موثر در آینده نظام جمهوری اسلامی و آینده کشور است لذا باید به همین میزان به آن توجه شود. باید در حوزه های تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا به آموزش و پرورش توجه کرد."

رییس مجلس به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: "استراتژی ما باید در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت مشخص باشد. تهیه سند تحول آموزش و پرورش کار شایسته ای بود. این یک سند بالادستی است که باید باقی بخش ها طبق این نقشه کارشان را سامان دهند."

دانشگاه فرهنگیان، راه نجات حق التدریس ها

او درباره مشکلات آموزش و پرورش در ساماندهی حق التدریسی ها گفت: "توجه به دانشگاه فرهنگیان می تواند آموزش و پرورش را از این مشکل رهایی بخشد تا کارهای موازی در جذب نیرو انجام نشود. دانشگاه فرهنگیان احتیاج به مراقبت دارد و باید از کارهایی که جایگاه آن را تخریب می کند پرهیز شود."

رئیس مجلس همچنین توجه به وجود مدارس در شهرکهای نوساز را با اهمیت دانست و گفت: "انبوهی از خانه ها ساخته می شود و سپس مشکل مدرسه به وجود می آید. مدرسه برای خانواده ها از مشکلات اساسی است اگر از ابتدا وزیر آموزش و پرورش در تصمیم گیریها و مکانیسم توسعه نقش داشته باشد چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبئ IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    2 0
    ما که از مدرسه تا حالا خیری ندیدیم..مثلا من محصل رشته ی تجربی هستم اما یکبار میکروسکوپ دستم نگرفته ام و یا حتی به غیر از مغز گوسفند که آنرا هم خودمان آوردیم چیزی تشریح نکردیم..خب شما بگویید ...میشود همه چی را از کتاب خواند..یعنی بطور عملی نباید یاد بگیریم.. تازه برگه های امتحان نهایی مان را هم مثل خیلی ببخشید ولی بقول خودمون اجنبی ها تصحیح میکنن انگار دشمن خونینشانیم...همون روز که کارنامه صادر شده بود رفتم به نتیجه اعتراض کنم..گفتند دیر شده..دیگر خودت حدیث مفصل از این بخوان...