۶ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۷

مجله پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نوشت:

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالزهرا با اشاره به اینکه در بیش از 1100 آیه به مسائل پزشکی اشاره شده است، گفت: آیات قرآن با اشارات صریح، استنباطی و اجمالی گواهی بر این امر است که خداوند متعال هرآنچه انسان نیاز داشته در قرآن بیان کرده است.

حجت الاسلام علیرضا رستمی مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالزهرا و عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گروه قرآن و طب در رابطه با اشاره به طب در آیه های قرآن گفت: برخی آیات قرآن به مسائل پزشکی اشاره کرده اند و ممکن است در آینده مواردی کشف شود که ما هنوز به آن دست نیافته ایم.

وی افزود: در میان آیات قرآن بیش 1100 آیه به مسائل طبی و پزشکی اشاره داشته اند.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به اینکه در مسئله طب دارو، درمان در نظر گرفته شده و بیماری ها را می توان به انواع فردی و اجتماعی و روحی و روانی و حسمی طبقه بندی کرد گفت: اشارات قرآنی به مسائل پزشکی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد. این آیات گاهی صریح و عام و گاهی صریح و خاص، گاهی اجمالی و گاهی استنباطی آمده اند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعةالزهرا در رابطه با اشاره صریح و خاص قرآن به مسائل پزشکی به سوره نحل و آیاتی که درباره خلقت انسان آمده، گفت: علاوه بر سوره نحل که درباره عسل اشارات پزشکی صریح و خاصی دارد آیاتی که درباره خلفت انسان در کل قرآن آمده نیز در این دسته قرار می گیرند.

این عضو شورای علمی قرآن و طب در بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه در مورد اشاره صریح و عام گفت: آیه 31 سوره اعراف که می فرماید: اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید و زیاده‏روى مکنید که او اسرافکاران را دوست نمى‏دارد و همچنین آیه 32 سوره اسرا که به اعمال جنسی و مقاربتی اشاره داشته در میان آیه هایی قرار می گیرند که اشاره های صریح و عام داشته اند.

وی یادآور شد: درمیان اشاره های اجمالی قرآن به مسائل طبی و پزشکی می توان به آیه 56 سوره نسا اشاره کرد که خداوند در این آیه به وجود مراکز احساس درد و الم دارد . همچنین در آیه 125 سوره انعام مسئله تنگی نفس در ارتفاعات مطرح شده است.

رستمی درتبیین اشارات استنباطی قرآن به مسائل پزشکی آیات 4 و 8 سوره مریم را مطرح کرد و اظهار داشت: در این آیه خداوند مسائل نازایی و علل آن را مطرح می کند. علل مطرح شده در این آیه پیری، نازابودن، نرمی استخوان در پیری، سفید شدن موی سر هستند.

عضو شورای علمی گروه قرآن و طب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: با درنظر گرفتن اینکه مطرح شدن این مسائل در قرآن در حد اشاره است، اشاره تمام مطلب را بیان نمی کند و فقط بحثی روی مطلب می کند و باید دانشمندان به دنبال بازگویی تمام مطلب بروند.

علیرضا رستمی گفت: خداوند متعال هرآنچه انسان نیاز داشته در قرآن بیان کرده، برخی روشن و صریح است که مردم می فهمند، برخی اشاره ای است که خواص آن را درک می کنند بنابراین اگر دانشمندان علم طب به آیات قرآن وارد شوند و آن را بررسی کنند و اشارات را بگیرند می توانند مسائل نوینی را کشف کنند که جامعه به آن نیاز دارد و به تولید علم بپردازند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =