همشهری تندرستی نوشت:

آیا تا به حال چیزی درباره روبان‌های رنگی شنیده‌اید؟ روبان‌هایی که هر کدام با رنگ مخصوص به خودش با ما حرف می‌رند و هر رنگی نماد چیزی است، از انواع سرطان‌های گرفته تا تلاش برای صلح و بهزیستی. به این روبان‌های آگاهی دهنده یا یادآوری‌کننده هم می‌گویند چون قرار است شما بادیدن آنها یاد یک بیماری خاص بیفتید یا حس کنجکاوی‌تان تحریک شود تا درصد کسب اطلاعاتی درباره این نمادهای رنگی برآیید. شایداز این روبان‌ها گاهی هم در جریانات سیاسی استفاده شود اما رایج‌ترین کاربرد روبان‌های رنگی «آگاهی دادن درباره بیماری‌ها و سلامت عمومی» است.

روبان آبی
آبی تیره یعنی هشدار برای آتروز و مخالفت با سوءاستفاده از کودکان و اعتیاد آنها و آبی روشن، نماد سرطان پروستات، سقط جنین، اختلالات تغذیه‌ای و تیروئید است.

روبان سبز
سبز، رنگ زندگی است و به طور حتم اولین معنای آن می‌تواند طبیعت و حفاظت از محیط زیست باشد اما بد نیست بدانید از روبان سبز به‌عنوان نماد افسردگی در دروان کودکی، سرطان خون، از دست دادن فرزند و بیماری زانو نیز استفاده می‌شود. همچنین برای ادای احترام به اهداکنندگان مغز استخوان و رانندگی بی‌خطر هم این روبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روبان نارنجی
از این روبان برای مبارزه با گرسنگی در جهان، اهمیت دادن به سلامت کارگردان وتوجه به گوناگونی فرهنگ‌ها استفاده می‌شود.

روبان قرمز
شاید کمتر کسی باشد که این روبان را جایی ندیده باشد و درباره‌اش چیزی نداند. روبان قرمز یا همان نماد حمایت از مبتلایان به ایدز، شناخته شده‌ترین روبان رنگی است. البته کار این روبان فقط اعلام حمایت از بیماران اچ‌آی‌وی مثبت و تلاش برای پیشگیری از ابتلای دیگران نیست، بلکه برای بیماری قلبی و سوءمصرف مواد مخئر نیز از این رنگ‌ استفاده می‌شود. البته اگر این روبان به رنگ قرمز تند باشد. نماد بیماری آنوریسم مغزی و اختلالات عروقی است.

روبان زرد
این رنگ ذاتاً یک رنگ هشدار دهنده است و استفاده از آن یعنی هشدار برای سرطان کبد، مثانه و رحم نیز نماد مبارزه با خودکشی مخصوصاً خودکشی نوجوانان است.

روبان سفید
ناگفته پیداست که این رنگ یادآور صلح و آرامش در دنیاست اما این روبان برخلاف رنگ طلح‌طلبانه‌اش معانی دیگر نیز دارد؛‌ از جمله قطع خشونت علیه زنان، بیماری‌های ریوی و سرطان استخوان. روبان سفید اگر طیف نقره‌ای بگیرد. درباره پارکینسون و کودکان کم توان ذهنی هشدار می‌دهد.

روبان نقره‌ای
کسانی که این روبان را به لباسشان می‌آویزند می‌خواهند درباره سکته و اعتیاد دوران سالمندی هشدار دهند.

روبان صورتی
این روبان پس از روبان قرمز، مشهورترین روبان رنگی و نماد آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه و نیز سرطان‌های دوران کودکی است. استفاده از این روبان به معنای هشدار برای انجام معاینه‌های منظم سینه و مراجعه پزشک زنان، از نخستین سال‌های بلوغ است. از این روبان اگر با رنگ آبی همراه شود تبدیل به نماد سرطان التهابی سینه و تلاش برای پیشگیری از مرگ‌ومیر اطفال می‌شود.

روبان خاکستری
این روبان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نماد هزار و یک نوع بیماری است. مثل سرطان ریه، بیماری‌های لنفاوی، سرطان‌ها و تومورهای مغزی، MS، آلژری در کودکان، ناتوانی در تکلم و دیابت.

روبان سیاه
شاید اولین چیزی که با دیدن رنگ این روبان به ذهن می‌رسد نماد سوادگواری باشد اما برای آگاهی‌بخشی درباره ملانوما که شایع‌ترین نوع سرطان پوست است ازاین روبان استفاده می‌شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =