فارس نوشت:

یک متخصص محیط زیست دریایی گفت: ماهی برخی از مکان‌ها مثل تالاب انزلی، خور موسی ماهشهر و رودخانه کارون را 100درصد نباید مصرف کرد چرا که درصد آلودگی آنها بالا است.

سید‌محمدرضا فاطمی در خصوص آلودگی ماهی‌های جنوب کشور اظهار داشت: ماهی برخی از نواحی مانند خورموسی که پالایشگاه ماهشهر در آنجا قرار دارد، کاملاً آلوده است چرا که هر چه تصور کنید، در این ماهی‌ها پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: ماهی‌های رودخانه کارون و بهمن شیر نیز به شدت آلوده هستند و توصیه می‌شود ماهی این رودخانه‌ها مصرف نشود ضمن اینکه ماهی‌های کارون را مطلقاً نباید خورد.

فاطمی افزود: در ماهی‌های موجود در خورموسی موادی مانند سرب، جیوه و کادیوم وجود دارد و ما این مواد را اندازه‌گیری کرده‌ایم ولی میزان این مواد نسبی است چرا که وقتی جلوتر می‌رویم، آب تمیز‌‌تر می‌شود.

این کارشناس منابع آب و محیط دریا بیان کرد: در بدن ماهی‌های سواحل بوشهر و نزدیک شهرهای بزرگ مانند بوشهر و بندرعباس جیوه و سرب وجود دارد که میزان سرب و جیوه بالاتر از حد مجاز نیست البته میزان جیوه، استاندارد ندارد و باید در حد صفر باشد بنابراین نمی‌توان گفت که ماهی‌های خلیج فارس آلوده است و نباید مصرف شود بلکه باید این مسائل در حد منطقی بیان شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اثر سمی سرب بر انسان چیست؟ گفت: عناصری مثل سرب و جیوه در کبد و کلیه جمع می‌شوند و وقتی میزان آن زیاد شود، کبد و کلیه از کار می‌افتد ضمن اینکه اولین جایی که غذای آلوده به آن لطمه می‌زند، کبد و کلیه است.

فاطمی تصریح کرد: در دریای خزر سموم کشاورزی زیاد است و این سموم به دریای خزر می‌ریزد و از طریق ماهی وارد بدن انسان می‌شود.

وی افزود: ماهی آلوده را می‌توان خورد ولی باید دوز آن را در نظر بگیریم ضمن اینکه باید ماهی‌های آلوده بیشتر از هفته‌ای یک بار خورده نشود و به زنان باردار نیز توصیه می‌شود که بیشتر از هفته‌ای یک بار ماهی مصرف نکنند.

این کارشناس منابع آب و محیط دریا خاطرنشان کرد: ماهی برخی از مکان‌ها مثل تالاب انزلی، خور موسی ماهشهر و رودخانه کارون را نباید 100 درصد مصرف کرد چرا که درصد آلودگی آنها بالا است.

وی در پاسخ به این پرسش که آلودگی در ماهی‌ها چگونه ایجاد می‌شود؟ اظهار داشت: آلودگی ماهی‌ها از طریق پساب‌های شهری و صنایع آلاینده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    1 0
    الان به خاطر همین مسائل سالهاست که دیگر کسی ماهی نمیخورد! واقعا حیف که از این نعمت خوب خدادادی محرومیم. کی مسائل زیست محیطی مهم میشه ، خدا میدونه .
  • ماكو IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    2 0
    لطفا مصرف شير(بدليل استفاده دام از نانهاي كپك زده)، بادام زميني شمال (بدليل كپك زدن در مرحله برداشت)، انواع ميوه (بدليل باقيمانده سموم و كودهاي شيميايي)، پياز (بدليل نيترات بالا )و ... را هم فراموش نكنيد؟؟؟؟!.