۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۴

جام جم نوشت:

آبله مرغان از آن دست بیماری‌های ویروسی و واگیردار است که شیوع آن در کودکان 3 تا 12 ساله، بخصوص در فصل بهار، زیاد است و با جوش‌های قرمز تاول‌مانند همراه است که ظرف 6 تا 7 روز در کل بدن ظاهر می‌شود و بعد از آن طی 10 روز فروکش می‌کند و فرد مبتلا باید تا پایان 10 روز دوره نقاهت، به منظور جلوگیری از گسترش بیماری از دیگران جدا باشد، چرا که مسری بودن بیماری از 2 تا 3 روز قبل از بروز نشانه‌های آن آغاز و تا زمان خشک شدن تاول‌ها ادامه می‌یابد.

اینها را مرور کردیم تا به دیدگاه بسیاری از متخصصان و از جمله مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان اشاره کنیم که معتقدند ابتلا به این بیماری خطرناک نیست و به همین جهت لزومی به ایمن‌سازی در برابر آن با تزریق واکسن وجود ندارد و ابتلا به آن ایمنی بالاتری رابرای همیشه در شخص ایجاد می‌کند.

وزارت بهداشت: تزریق واکسن ضرورتی ندارد

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت تنها مجوز واردات مقادیری از واکسن آبله مرغان را به انستیتو پاستور داده است، می‌گوید: تزریق این واکسن از دیدگاه کمیته ایمنی زیستی کشور در وزارت بهداشت ضرورتی ندارد، چراکه نه تنها بیماری با عوارض ناچیزی همراه است، بلکه ابتلا به آن ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند. تنها ضروری است افرادی که به نقص ایمنی یا برخی انواع سرطان مبتلا هستند و نیز مسافران خارج از کشور این واکسن را تزریق کنند.

به گفته وی،‌ در واقع انستیتو پاستور هم این واکسن را به قیمت 42 هزار تومان و فقط برای تزریق به مسافرانی که به کشورهایی باید سفر کنند که واکسینه بودن نسبت به این بیماری برای ورود به آنها ضروری است، تزریق می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا از سال 1988 در کشورهایی چون ژاپن و حتی کشور همسایه ما، ترکیه و نیز از سال 1995 در آمریکا،تزریق واکسن آبله مرغان به تصویب رسیده و از سال 2005 هم در آمریکا واکسنی که ترکیبی از سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان است، برای کودکان بین 12 ماه تا 12 سال به صورت عمومی تزریق می‌شود، اظهار می‌کند: این تصمیم براساس بررسی‌های کمیته ایمنی زیستی کشورمان فارغ از تصمیمات دیگر کشورها گرفته شده و مورد تایید ماست.

مانعی برای ارتقای سلامت جامعه

از سوی دیگر دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی دیدگاه متفاوتی در این باره دارد. او می‌گوید: ایمنی در برابر بیماری‌های واگیردار یعنی ارتقای سلامت جامعه. چرا وقتی می‌شود با ایمنی در برابر بیماری‌های میکروبی و ویروسی مثل آبله مرغان و حتی بیماری‌هایی بسیار شایع‌تر از آبله مرغان در میان کودکان، مثل بیماری آنفلوآنزا (شایع‌ترین عامل عفونت‌های تنفسی در کودکان) یا حتی واکسن سرطان دهانه رحم، به عنوان اولین و تنها واکسن ضدسرطان موجود در دنیا، جلوی هزینه‌های هنگفتی را که صرف درمان این بیماری‌ها می‌شود، گرفت و عوارض بعضا غیرقابل جبران آنها را هم کاهش داد، نباید برای واکسیناسیون عمومی آن سرمایه‌گذاری کرد؟!

توسل به راهکارهای دیگر

در چنین شرایطی، به‌رغم دیدگاه‌ها و بحث‌های چالش‌برانگیز مطرح شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر عدم تایید واکسن‌های آبله مرغان ارائه شده توسط داروخانه‌ها و مطب‌ها، بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند این واکسن را به کودکان خود تزریق کنند، حتی اگر لازم باشد بهای زیادی نیز بابت آن بپردازند.

یکی از کارشناسان بخش واکسیناسیون انستیتو پاستور می‌گوید: به گمان من همه بچه‌ها باید واکسن آیله مرغان را تزریق کنند، چراکه هیچ مادر یا پدری نمی‌خواهد آثار این بیماری بر صورت دخترش بماند یا فرزندش به علت عوارض جانبی و شدید تنفسی احتمالی ناشی از این بیماری در بیمارستان بستری شود.

30147

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =