مروری بر حوادث صبح ایران در شنبه 1مرداد 1390

 8 آفریقایی به ایرانی‌ها دلار تقلبی می‌فروختند
روزنامه جام‌جم نوشت: 8 مرد آفریقایی که با تشکیل باند، دلارهای تقلبی در تهران می‌فروختند، از سوی ماموران اداره پلیس اتباع و مهاجرت خارجی نیروی انتظامی دستگیر شدند.
چند روز پیش 3 تبعه آفریقایی برای تمدید روادید خود به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بودند که ماموران به آنها ظنین شدند. پلیس در بازرسی از اموال این افراد، دلارهایی را کشف کرد که همگی تقلبی بودند. ماموران با احتمال این که آنها در تهیه و فروش دلارهای تقلبی فعالیت دارند، موضوع را به بازپرس فراقی، رئیس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران گزارش دادند.
با هماهنگی قضایی متهمان دستگیر و برای تحقیقات در اختیار پلیس اتباع و مهاجرت خارجی پلیس قرار گرفتند.
متهمان در بازجویی‌ها اظهارات متناقضی را بیان کردند. تحقیقات از 3 مرد آفریقایی ادامه داشت تا این که در مرحله بعدی بازجویی‌ها اعتراف کردند که اعضای یک باند حرفه‌ای هستند که با فروش دلارهای تقلبی از مردم کلاهبرداری می‌کنند.
در پی اعتراف متهمان روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد و جستجوها برای دستگیری دیگر اعضای باند ادامه پیدا کرد و با تحت نظر قرار گرفتن پاتوق‌های احتمالی متهمان 2 روز پیش 5 مرد آفریقایی دیگر که درون خانه‌ای در جنوب تهران مخفی شده بودند شناسایی و دستگیر شدند. 
کشف دلارهای تقلبی 
با دستگیری متهمان در بازرسی از آنجا دلارهای تقلبی، مواد اولیه تهیه آن، چندین دستگاه لب‌‌تاپ و گوشی تلفن همراه کشف و ضبط شد. متهمان در بازجویی‌ها به تناقض‌گویی پرداختند تا عاقبت در مواجهه حضوری با 3 عضو دیگر باند که پیش از این دستگیر شده بودند، راز فعالیت چند ماهه‌‌شان را فاش کردند.
سرکرده باند به پلیس گفت: من و همدستانم از اتباع 2 کشور آفریقایی هستیم. چندی پیش به عنوان توریست وارد ایران شدیم و به این بهانه قصد فروش دلارهای تقلبی داشتیم. 
من و همدستانم با تردد مقابل بانک‌ها، مراکز خرید و صرافی‌ها افرادی که قصد خرید دلار داشتند را شناسایی کرده و سپس چنین وانمود می‌کردیم عضو یک انجمن حمایت از افراد فقیر و بیماران ایدزی کشورهای آفریقایی هستیم.
متهم با اشاره به شیوه کلاهبرداری‌اش گفت: به این ترتیب اعتماد خریداران را جلب کرده و دلارهای تقلبی را رنگ سیاه زده و به آنها می‌گفتیم دلارها را به طور قاچاق وارد ایران کرده‌ایم تا در گمرک توقیف نشوند بنابراین یک نمونه واقعی را به آنها نشان می‌دادیم. مشتریان نیز که گمان می‌بردند دلارهای سیاه واقعی‌اند آنها را خریداری می‌کردند.
متهم با اشاره به فریب یک پسر جوان نیز گفت: برای این که پول‌ها را از ایران خارج کنم از طریق چت روم با یک جوان ایرانی آشنا شده و خود را دختر یک بازرگان آفریقایی معرفی کردم. پس از آشنایی اینترنتی با این جوان وانمود کردم پدرم ارث کلانی برایم در ایران گذاشته است اما به دلیل مشکلاتی نمی‌توانم به تهران سفر کنم.
 با این ترفند وی را فریب داده و او به نام خود یک حساب بانکی باز کرد و مشتریان پول را به آن حساب واریز و او پول را به حساب من در خارج از کشور واریز می‌کرد. در این مدت مرد ایرانی به خاطر ازدواج و دریافت نیمی از ارثیه‌ام به همکاری‌اش با من ادامه می‌داد،
بنابراین گزارش، در پی اعتراف متهم، 7 عضو دیگر باند نیز به همدستی با او اعتراف کردند. متهمان با قرار قانونی روانه زندان شدند. تحقیقات تکمیلی از آنها برای مشخص شدن دیگر جرایمشان و دستگیری اعضای فراری باند ادامه دارد.
افرادی که در دام متهمان گرفتار شده‌اند، می‌توانند برای شکایت از آنها به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران مراجعه کنند.  

 

اعترافات ۲ تن از متهمان و عوامل مربوط به پرونده ربودن دختر ۱۵ ساله در مشهد
روزنامه خراسان نوشت: موتورسوارانی که دختر نوجوانی را به قصد تجاوز ربودند اما با حضور به موقع پلیس نتوانستند به نیت پلیدشان برسند، در حضور مقام قضایی اعتراف کردند. این در حالی است که قاضی پرونده دستورات ویژه ای را برای دستگیری ۲ متهم فراری صادر کرده است و تلاش نیروهای انتظامی برای به دام انداختن آنان ادامه دارد.
چند روز قبل جوانی که دختر ۱۵ساله ای ترک نشین موتورسیکلت وی بود در مسیر جاده کلات حرکت می کرد که موتورسیکلت دچار نقص فنی شد. هنگامی که جوان مذکور در حال برطرف کردن نقص موتورسیکلت بود، چند جوان موتورسوار در کنار آن ها توقف کردند و به بهانه این که قصد کمک به آن دو را دارند، در یک لحظه دختر نوجوان را سوار بر موتورسیکلت خودشان کردند و با کتک زدن جوان مذکور از محل متواری شدند. آنان به فریادها و گریه های دختر نوجوان نیز توجهی نکردند و او را به مکان خلوتی در جاده کلات بردند و به زور او را داخل قسمت بار یک کامیون کشاندند.
از سوی دیگر، جوان موتورسوار هراسان خود را به کلانتری خلق آباد مشهد رساند و به افسرنگهبان گفت: موتورسواران خواهر ۱۵ ساله ام را ربوده اند.
در پی اظهارات این جوان، بلافاصله گروهی از ماموران انتظامی به سمت مسیری که موتورسواران رفته بودند حرکت کردند. آنان پس از عبور از چند روستا و در کنار معدنی که در اطراف جاده کلات وجود داشت، توقف کردند.
آدم رباها که داخل قسمت بار کامیون بودند با مشاهده ماموران اقدام به فرار کردند اما با شلیک گلوله از سوی ماموران انتظامی تنها ۲ نفر از آنان موفق شدند با موتورسیکلت از چنگ نیروهای انتظامی بگریزند. این گزارش حاکی است، ۴ تن از متهمان این پرونده دستگیر شدند و دختر نوجوان نیز توانست هنگام شلیک پلیس خود را از چنگ آدم ربایان نجات دهد و بدین ترتیب آدم رباها نتوانستند به نیت شوم خود برسند. 
با انتقال راننده کامیون و موتورسواران به مجتمع قضایی شهیدقدوسی این پرونده با توجه به اهمیت موضوع و به دستور قاضی درویش زاده ( رئیس مجتمع قضایی شهیدقدوسی) به شعبه ۸۰۴ بازپرسی ارجاع داده شد و توسط قاضی امام وردی تحت رسیدگی قرار گرفت.
جوانی که مدعی بود موتورسواران خواهرش را ربوده اند در حضور مقام قضایی گفت: آن دختر خواهر من نیست بلکه من از حدود ۲ ماه قبل با او آشنا شدم و با یکدیگر دوست شدیم تا این که روز حادثه وقتی او را سوار موتورسیکلت کردم تا به جاده کلات برویم، چند جوان موتورسوار به بهانه کمک به تعمیر موتورسیکلت در کنار ما توقف کردند اما وقتی فهمیدند که دختر نوجوان دوست من است مرا کتک زدند و دختر را همراه خود بردند!
یکی از متهمان این پرونده نیز ضمن اعتراف به ربودن دختر نوجوان گفت: یکی از آشنایان ما که کامیون دارد از معدنی در همان نزدیکی بار می برد به همین دلیل پس از ربودن دختر نوجوان به طرف او رفتیم و در قسمت بار کامیون بودیم که نیروهای انتظامی رسیدند و دستگیر شدیم اما نتوانستیم به اهداف خود برسیم.
دیگر متهمان این پرونده نیز پس از اعتراف به آدم ربایی در حضور مقام قضایی، با صدور قرار بازداشت موقت در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفتند تا تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود. قاضی امام وردی همچنین دستورات ویژه ای را برای ۲ متهم فراری این پرونده صادر کرد که تلاش پلیس با توجه به سرنخ های موجود برای دستگیری آنان ادامه دارد.  

 

لانه فساد و باند سرقت موتورسیکلت در مشهد متلاشی شد
روزنامه خراسان نوشت: با دستگیری ۷ مرد و زن در یک منزل که به لانه فساد تبدیل شده بود باند سرقت موتورسیکلت و زورگیری در مشهد متلاشی شد.
صبح بیست و هشتم تیرماه، جوانی که یک دستگاه موتورسیکلت را از بولوار دوم طبرسی ربوده بود توسط شهروندان شناسایی شد و آنان بلافاصله مشخصات سارق را به ماموران کلانتری طبرسی شمالی اعلام کردند.
به دستور سرهنگ جانعلی سرگزی (سرکلانتر شرق مشهد) گروهی از ماموران تجسس کلانتری، مامور به دستگیری جوان سارق شدند و او را داخل یک داروخانه شناسایی و دستگیر کردند. این جوان که تحت بازجویی قرار گرفته بود ضمن اعتراف به سرقت موتورسیکلت گفت: موتور مسروقه را به فردی به نام الف در خیابان رسالت فروخته ام.
در پی اعترافات این جوان ماموران انتظامی، منزل این فرد را شناسایی کردند و تحت نظر قرار دادند. آنان سپس با هماهنگی مقام قضایی و در یک عملیات غافلگیرانه با همکاری ماموران حفاظت اجتماعی ثامن موفق شدند ۷ تن را در این منزل دستگیر کنند که ۲ تن از آنان زن هستند. ماموران همچنین در بازرسی از این منزل که به لانه فساد تبدیل شده بود مقداری موادمخدر و یک موتورسیکلت مسروقه کشف کردند. این در حالی است که فرد دیگری نیز با شناسایی متهمان مدعی شد که آنان از وی نیز زورگیری کرده اند. بازجویی از متهمان این پرونده که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند درباره سرقت های احتمالی دیگر آنان ادامه دارد. 

 

اعترافات متهمان یک پرونده جنایی در بازسازی صحنه قتل
روزنامه خراسان نوشت: ۳ برادر که به اتهام قتل جوان نجار دستگیر شده بودند، چگونگی وقوع قتل را در حضور مقام قضایی و کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی بازسازی کردند.
تیرماه سال گذشته نزاعی در منطقه پنجتن مشهد رخ داد که طی آن جوان ۲۵ ساله ای با وارد آمدن ضربات چوب و چماق به شدت مجروح شد. مجروح این حادثه بلافاصله برای مداوا به بیمارستان شهیدهاشمی نژاد مشهد منتقل شد اما به دلیل شدت ضربات وارده به ناحیه سر و صورت به اغماء رفت.
در پی وقوع این حادثه، سرگرد تقی زاده (رئیس کلانتری طبرسی شمالی ) به همراه گروهی از ماموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل حادثه عزیمت کرد. با توجه به اظهارات شاهدان و سرنخ های موجود، ماموران انتظامی موفق شدند ضاربان را در مدت کوتاهی شناسایی کنند که با دستور مقام قضایی، ماموران انتظامی به محل زندگی ضاربان مراجعه و حدود ۸ تن را در این ارتباط دستگیر کردند. در بازرسی از منزل آنان تعدادی چوب و چماق نیز کشف و به کلانتری منتقل شد.
از سوی دیگر، تلاش پزشکان برای نجات جوان مجروح نتیجه نداد و او ۲ روز بعد بر اثر عوارض ناشی از صدمات وارده در بیمارستان جان سپرد. در پی اعلام مرگ جوان نجار، قاضی ویژه قتل عمد در زمان حادثه برای انجام تحقیقات در این باره به بیمارستان رفت و پس از بررسی های مقدماتی ۳ تن از عوامل اصلی نزاع را که با یکدیگر برادر بودند، با صدور قرار بازداشت موقت و روانه زندان کرد و پرونده را برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار داد.
متهمان این پرونده جنایی که در ابتدا از بیان واقعیت ماجرا طفره می رفتند در نهایت به شرکت در نزاع و ایراد ضرب و جرح با چوب اعتراف کردند. در پی اعترافات متهمان آنان از زندان به محل حادثه منتقل و در حضور مقام قضایی به تشریح جزئیات ارتکاب قتل پرداختند و گفتند: جوان مذکور برای انجام پاره ای تعمیرات به منزل ما آمده بود که پس از مدتی متوجه شدیم او عکس خواهرمان را سرقت کرده است و با سوءاستفاده از این موضوع برای خانواده ما ایجاد مزاحمت می کند. ما چند بار به او تذکر دادیم که دست از این اعمال بردارد اما او توجهی نمی کرد تا این که روز حادثه با چوب و چماق به سراغش رفتیم تا او را تنبیه کنیم اما این ماجرا به درگیری انجامید و او بر اثر ضربات چوب جان سپرد در حالی که ما قصد کشتن او را نداشتیم.
این گزارش حاکی است، پس از پایان جلسه بازسازی صحنه جنایت، متهمان این پرونده دوباره راهی زندان شدند تا پس از تکمیل تحقیقات، جلسات محاکمه آنان در دادگاه انجام شود. 
56282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    بهترین راه اعدام این اشرار در اسرع وقت است
  • بدون نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    همه چی آرومه من جقدر خوشبخنم. ممنون از امنیت موجود!
  • فرزندایران IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    اقا این مشهدچقدجرائم قتل وتجاوزتوش اتفاق میفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟