۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱

با گذشت دو سال از معرفی تبلت، توجه جهانیان به این کالا جلب شده است. در زیر فهرستی از پرطرفدارترین تبلت‌ها و مزایا و معایبشان تهیه کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خرید مناسبی برای شما باشد.

کمتر از دو سال است که تبلت ها به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فن‌آوری تبدیل شده‌اند و تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ فن‌آوری به دنبال عرضه محصولات خود در این بازار هستند. موسسه تحقیقات بازار IDC پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال میلادی جاری، 53.5 میلیون دستگاه تبلت به فروش می‌رسد.

در بازارهای جهانی نزدیک به یک‌صد نوع کامپیوتر تبلت به فروش می‌رسد که ده‌ها مدل آن در بازار فن‌آوری ایران نیز عرضه می‌شوند. اکثر خریداران تبلت‌ در موقع خرید دچار سردرگمی می‌شوند و انتخاب این‌که کدام نوع تبلت مناسب آن‌هاست، کار دشواری به نظر می‌رسد.

در زیر فهرستی از پرطرفدارترین کامپیوترهای تبلت و مزایا و معایب‌ آن‌ها را تهیه کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خرید مناسبی برای شما باشد.

آی‌پد اپل

ipad

آی‌پد اولین تبلت موفق بازار بود و اکنون نیز پرفروش‌ترین تبلت دنیا به شمار می‌رود. یکی از مزایای این تبلت این است که سیستم عامل iOS آن برای کاربران آی‌فون غریب نیست و اپل از آن برای تجهیز تمام دستگاه‌های قابل حمل خود استفاده می‌کند. پس اگر به محصولات اپل از جمله آی‌فون و آی‌پاد تاچ اعتیاد دارید، احتمال این‌که از این تبلت خوشتان بیاید زیاد است. مزیت بعدی سرویس iTunes، AppleTV‌ و App Store‌ است.

تقریباً هر نوع اپلیکیشنی که به ذهنتان برسد در App Store اپل پیدا می‌شود و نصب آن‌ها نیز به راحتی یک لمس نمایشگر است.
در حال حاضر دو مدل آی‌پد در بازار وجود دارند که مدل قدیمی فاقد دوربین است. مدل جدید یعنی آی‌پد2 دارای دو دوربین در جلو و عقب است.

آن‌هایی که با آی‌فون و آی‌پاد تاچ آشنا هستند، می‌دانند محصولات اپل از بهترین قابلیت‌های گرافیکی بهره‌مندند. آی‌پد دارای صفحه نمایش بسیار شفاف و دقیق، سنسور لمسی نرم و دقیق و پردازنده گرافیکی قدرتمندی است. پس اگر اهل بازی و فیلم هستید این تبلت گزینه مناسبی برای شماست.

یکی از معایب تبلت آی‌پد که بیشتر کاربران ایرانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نبود قابلیت تلفن است. آی‌پد در دو مدل Wi-Fi‌ و 3G عرضه می‌شود. مدل 3G آن سیم‌کارت می‌خورد و می‌توان از قابلیت اتصال به شبکه دیتا GPRS و یا 3G استفاده کرد.
نکته دیگر اینکه بسیاری از سرویس‌های اپل برای آی‌پد نظیر iTunes و App Store از ایران قابل دسترسی نیست و برای اتصال به آن‌ها باید به روش‌های زیرزمینی متوصل شوید!

همچنین باید متذکر شویم که اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد و در صورت ایجاد خرابی مخصوصاً در سخت‌افزار آن یا باید با آی‌پدتان خداحافظی کنید و یا متحمل هزینه‌های بسیار سنگین تعمیر توسط افراد غیر متخصص شوید!

تبلت‌های اندروید

galexy

شرکت گوگل از زمان تولید سیستم‌عامل اندروید اجازه استفاده از آن را در اختیار شرکت‌های فن‌آوری قرار داده به همین دلیل مدل‌های زیادی از کامپیوترهای تبلت مجهز به سیستم‌عامل اندروید هستند.

همان‌طور که حدس می‌زنید، گوگل سعی کرده بیشترین هماهنگی بین سرویس‌ها و این سیستم عامل را ایجاد کند. پس اگر طرفدار پر و پا قرص محصولات گوگل هستید، تبلت‌های مجهز به اندروید را مد نظر داشته باشید.

معروف‌ترین و پرفروش‌ترین تبلت مجهز به این سیستم‌عامل در جهان و ایران، محصول شرکت سامسونگ است و با نام Galaxy Tab به بازار عرضه می‌شود. این تبلت هم دارای دوربین و هم دارای قابلیت اتصال به شبکه موبایل برای برقراری تماس تلفنی است. پردازشگر نسبتاً قوی و قابلیت اتصال کارت حافظه از دیگر مزایای این تبلت است.

گوگل برای این محصول سرویسی نظیر App Store‌ اپل با نام Market دارد که یافتن اپلیکیشن مجانی در آن ساده‌تر ازApp Store اپل ولی تنوع اپلیکیشن‌های آن کمتر است. علاوه بر مودم Wi-Fi‌ تمام مدل‌های تبلت شرکت سامسونگ قابلیت اتصال به شبکه 3G را نیز دارا هستند.

فراموش نکنید که اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است و اگر اهل هک کردن و خرابکاری در سیستم عامل‌های منبع باز هستید تبلت‌های اندروید گزینه خوبی برای شما هستند.

خوشبختانه تبلت سامسونگ توسط نماینده رسمی در ایران به فروش می‌رسد و علاوه بر ثابت بودن قیمت نسبت به تبلت‌های دیگر، خدمات پس از فروش خوبی در کشورمان دارد.

مدل‌های دیگر تبلت با سیستم عامل اندروید مثل محصولات شرکت LG، Acer‌ و Asus در ایران به فروش می‌رسند ولی پیدا کردن آن‌ها کمی سخت است و به دلیل نبودن وارد کننده رسمی قیمت‌های آن‌ها شاید کمی نجومی به نظر برسد!

بلک‌بری پلی‌بوک (PlayBook)

blackberry-playbook

یکی دیگر از تبلت‌هایی که در بازارهای کشورمان عرضه می‌شود تبلت پلی‌بوک محصول شرکت RIM است. RIM همان تولیدکننده گوشی‌های موبایل هوشمند بلک‌بری است. این اولین مدل تبلت شرکت RIM به حساب می‌آید و در ساخت آن خبری از سیستم عامل بلک‌بری نیست و سیستم عامل جدید QNX جایگزین بلک‌بری شده‌است.

قابلیت Multi-tasking بسیار بالا، مرور سریع صفحات وب و پشتیبانی کامل از نرم‌افزار فلش از مزایای شاخص این تبلت است.
اگر با آی‌پد یا Galaxy Tab آشنا هستید، از کمبود قابل توجه اپلیکیشن برای این تبلت خیلی خوشتان نمی‌آید.

یکی دیگر از مشکلات این تبلت عدم وجود نرم‌افزار مدیریت ای‌میل است. البته یک برنامه ای‌میل وجود دارد که فقط پیام‌های سرویس مخصوص بلک‌بری را پشتیبانی می‌کند که در ایران این سرویس قابل دسترس نیست و برای چک کردن ای‌میل یاهو، هات‌میل یا جی‌میل باید از طریق مرورگر وب تبلت استفاده کنید.

پلی‌بوک در چهار مدل فقط WiFi، 4G-Wifi-Wimax، 4G-WiFi-LTE و 4G-WiFi-HSPA+ عرضه می‌شود.

5321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلال IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    4 9
    منتظر تبلت های اندرویدی (قران های لمسی ) در نمایشگاه فران باشید با کانفیگ : android 2.2 / cpu 800 mhz / ran 256 ddr2 / 7 inch / camera 3 mpixel / reso... 800 .420 /
  • بدون نام GB ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    5 4
    fekr mikonam ghabl az inke bekhaim bekharim behtare ke bedoonim aya be dard mikhore ya na? ta kei mikhain masrafgerayi ro to jameye ravaj bedin? aya vaghean ma to iran ketab electronic darim ya internet bisim ya tahte shabakeye moible darim ke tablet be dard bokhore? ya dar sherkatha presentation anjam msihe ke ehtiaj be tablet baashe? har chizzi ke oomad be bazar bayasd kharid ke begim pool darim???
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    2 3
    Asus که به صورت رسمی وارد ایران می شه
  • سعید IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 1
    "فهرستی تهیه کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خرید مناسبی برای شما باشد" ----> نتوانست... آخه عزیز! کسی که در فکر خرید چنین چیزیه، با ورود به اولین مغازه، از این تفاوت ها (دسترسی به اپلیکیشن مجانی، اتصال به شبکه موبایل، دوربین، کیفیت تصویر و ...) آگاه میشه. اما با دونستنِ همین تفاوت هاست که تازه دو دلی در خرید پیش میاد و شما کمتر موردی رو گفتین که در سردرگمیِ انتخاب مشکل گشا باشه.
  • حامد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    3 1
    این نوشته جلال که تبلیغ بود!!!
  • سینا IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    4 4
    من مهندسی حرفه ام ای تی است و با اکثر تبلت ها کار کردم, به جرات می گم که ای پد از همه یه سروگردن بالاتره ,برای همین 95% بازار تبلت به خودش اختصاص داده , البته سیستم عامل هانی کامب اندروید هنوز حساب پس نداده !
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    1 3
    همه شرکت ها هم در زمینه گوشی هم در زمینه تبلت، همیشه از آیفون و آی‌پد شرکت اَپِل چند قدم عقب ترند.
  • داریوش IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    1 2
    مطلب خوب و مفیدی بود ولی خیلی مختصر و کلی بود به نظر من این موضوع احتیاج به یک مقاله و انجام آزمایشهای مقایسه ای داره که امیدوارم انجام بشه
  • 123 IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    2 1
    نسبتا خوب است
  • مهرنوش IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    2 3
    سلام قابل توجه بی نام چون که ما در همه جا امکان دسترسی به اینترنت بی سیم نداریم یا کتاب الکترونیک کم! داریم دلیل نمیشه از تکنولوژی روز دنیا عقب بمونیم این طوری همیشه از دنیا عقبیم.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
    9 3
    الان مصلا توضیح دادی؟ هر کی بخواد تبلت بخره اینارو می دونه!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • صدرا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    0 1
    واقعا که.... اصلا کامل نبود و همه در این حد و بیشتر هم آشنایی دارند شما باید کاملا تخصصی توضیح بدید. ولی بازم ممنون
  • رسول IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    1 9
    لطفاکاملترین تبلت را معرفی کنید
  • یوسف IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    7 0
    جون مادرتون یه توضیح توپ بدین. اگه من واسه کارای نقشه کشی بخوام کدوم تبلت بهتره؟
    • آریانا A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      1 0
      به نظرم اگه می خوای برای کار نقشه کشی بخرید اصلا یه نوت بوک یا مینی لپتاپ بخر کار رو تموم کن منم همین مشکل رو داشتم. یه دونه مینی asusخرید. کارتو را میندازه.دیگه هر جور خودت صلاح می دونی.
  • ya coza IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 3
    به این میگن توضیحات کامل!!! من به توضیح دهنده تبریک میگم! کاش لااقل یه وقتی برای ترجمه اطلاعات سایت های خارجکی می گزاشتی. به پیشنهادم فکر کن!!!!!
  • علي ارزاني IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    0 2
    فقط اي پد اپل خوب بخريد
  • نازنین A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 7
    ایا با ای پد اپل یا اصلا همه ی تبلت ها میشه فیلم نگاه کرد منظورم اینه که ایا تبلت ها سی دی و دی وی دی می خورن یا نه لطفا جواب بدید
  • sergeant IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    0 4
    لطفا یه تب لت سیم کارت خور و اینکه بشود با ان لاین و تانگو و وایبر و فیس بوک رفت را به من معرفی کنید در ضمن دوربین هم مهمه نوکر هر کی که جوابمو بده به میلم بفرستید......